Black Friday 2023 FAQ: Tips en veelgestelde vragen

Het is verleidelijk om bij hoge online kortingen gelijk de portemonnee open te trekken. Maar wie zoekt naar de beste Black Friday 2023-aanbiedingen, doet er slim aan om de tips op deze pagina in acht te nemen. Want is de webshop wel betrouwbaar? Wat als je net een product hebt gekocht dat nu ineens een fikse prijsverlaging heeft geregen? En zijn die Black Friday-deals eigenlijk wel zo goedkoop?Lees hier de antwoorden op deze veelgestelde vragen.

Wanneer is Black Friday?

Black Friday is dit jaar op 24 november 2023. Het is in de VS de dag na Thanksgiving, wanneer veel Amerikanen vrij zijn en kerstinkopen doen. De laatste jaren zien we al vaak aanbiedingen in de week of zelfs maand vóór Black Friday. Focus je dus niet blind op die ene dag. Heb je de boot gemist? Dan is er nog Cyber Monday op 27 november, met ook veel deals. Black Friday duurt eigenlijk een hele periode. Houd dus de hele maand november in de gaten voor de beste deals.

Ik zie een lage Black Friday-prijs bij een shop die ik niet ken - kan ik dat vertrouwen?

Als je een Black Friday aanbieding ziet op Kieskeurig.nl, weet je zeker dat de webshop betrouwbaar is. Want alleen betrouwbare webwinkels kunnen zich bij Kieskeurig aansluiten. Ze moeten minimaal 1 jaar staan ingeschreven bij de KvK onder dezelfde eigenaar, minstens een halfjaar online actief zijn en voldoen aan de wet koop op afstand. Ook laat Kieskeurig regelmatig testbestellingen doen om te controleren of webshops goed leveren.

Zie je een deal ergens anders op internet? Controleer dan of de webshop een keurmerk heeft, zoals Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk. Heeft een webshop een keurmerk, dan vind je het logo terug op de site. Ga niet alleen af op de webwinkel. Zo’n logo is een plaatje dat ook gebruikt kan worden door malafide webshops. Controleer ook op de site van het keurmerk of de winkel daadwerkelijk is aangesloten. Kijk verder of er contactgegevens op de site staan zoals bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, btw-nummer en KvK-inschrijving. Dit is wettelijk verplicht.

Andere tips: komen shopnaam en url overeen? Is de verbinding beveiligd (https:// + slotje)? Kun je kiezen uit verschillende manieren om te betalen? Wanneer je bijvoorbeeld alleen maar met een creditcard kunt betalen, zou er een nepshop achter kunnen zitten die je creditcardgegevens wil afvangen.

Lees ook: Veilig shoppen - waar moet je op letten

Gelden voor dit soort aanbiedingen dezelfde voorwaarden als 'normaal'? Dus kan ik een product dat me niet bevalt retourneren?

Online retailers zijn verplicht zich aan de regelgeving te houden, ongeacht of het product in de uitverkoop is of niet. Volgens deze regelgeving heb je bij aankopen op afstand, zoals via het internet, gewoonlijk recht op 14 dagen bedenktijd. Als er geen bedenktijd van toepassing is volgens de wet, dan is de verkoper verplicht dit te vermelden voordat je de aankoop definitief maakt. Maar let op: indien de verkoper een product in verzegelde toestand levert – denk aan een game in een doos of een cd – dan ben je gebonden aan de aankoop zodra je de zegel verbreekt.

Ik wil op Kieskeurig.nl tijdens Black Friday een bepaald product vinden. Hoe doe ik dat het snelst?

In de zoekbalk bovenaan de pagina kun je de naam van het product dat je zoekt intypen, of je kunt op de startpagina een categorie naar keuze aanklikken. Als het product dat je zoekt er niet bij staat, neem dan een kijkje op deze pagina: hier staan alle productgroepen vermeld, van 1-DIN-autoradio's tot en met zwemvliezen.

Hoe vind ik op Kieskeurig.nl de producten met de meeste korting?

Ga daarvoor naar onze speciale Black Friday Prijsvergelijker: daar zie je populaire producten die het meest in prijs gedaald zijn. Je kunt ook ons blog in de gaten houden.

Worden de verzendkosten niet stiekem verhoogd om het verschil in prijs te compenseren?

Het kan moeilijk zijn om dit te verifiëren. Echter, volgens de wet moet de verkoper, voordat je jouw aankoop definitief maakt, duidelijk aangeven welke extra kosten erbij komen. De verkoper heeft de vrijheid om de hoogte van de verzendkosten zelf te bepalen. Vind je het aangegeven bedrag voor verzendkosten buitensporig? Dan is het raadzaam om te kijken of een andere leverancier een soortgelijk product aanbiedt tegen meer redelijke bezorgkosten. Een handige tip: op Kieskeurig.nl zijn winkels verplicht de prijzen inclusief verzendkosten weer te geven in hun prijsvergelijker.

Krijg ik exact hetzelfde typenummer dat ik besteld heb?

Volgens de wet moet een verkoper exact leveren wat afgesproken is. Controleer daarom altijd direct na ontvangst of het product overeenkomt met wat je hebt besteld. Indien het ontvangen product niet overeenkomt met de bestelling, is de verkoper verplicht om het probleem kosteloos en binnen een gestelde termijn op te lossen.

Is de voorraad even groot als normaal, of kan een webshop het aantal beschikbare producten bewust laag houden om klanten sneller een aankoop te laten doen?

Bij talrijke promoties tref je vaak de term 'op = op' aan. Dit is een veelgebruikte uitdrukking in de marketingwereld. Helaas is het lastig vast te stellen hoe groot de daadwerkelijke voorraad is. Of webwinkels bewust de voorraden beperkt houden, kunnen we niet met zekerheid zeggen. Waarschijnlijk niet, aangezien ze tijdens Black Friday zo veel mogelijk willen verkopen. Echter, bij sommige extreme aanbiedingen is er inderdaad sprake van een beperkte voorraad, bijvoorbeeld slechts 100 of 1000 stuks. Een webwinkel is niet toegestaan om te liegen over hun voorraad; ze mogen geen hoger of lager aantal opgeven dan ze daadwerkelijk hebben. Heb je vragen of klachten hierover? Dan kun je je wenden tot Thuiswinkel.org.

Gelden de kortingen ook als ik besluit om achteraf via acceptgiro of bij aflevering aan de bezorger te betalen?

Wanneer je eenmaal een koopovereenkomst hebt afgesloten, is de overeengekomen prijs definitief. Een deal is een deal. In uitzonderlijke gevallen staat er in de kleine lettertjes dat de prijs na het afronden van de aankoop (na de koop) verhoogd mag worden. Echter, als consument heb je in zo'n situatie automatisch het recht om de overeenkomst te beëindigen en dien je je geld terug te krijgen.

Zijn de prijzen op Cyber Monday hetzelfde als tijdens Black Friday, of zou het kunnen dat ik dit product op Cyber Monday nog goedkoper kan krijgen?

Absoluut, online winkels houden de prijzen van concurrenten scherp in de gaten. Daarnaast zorgen ze er meestal voor dat er gedurende de gehele Black Friday-periode continu nieuwe aanbiedingen bijkomen. Om er zeker van te zijn dat je de laagste prijs voor een product betaalt, kun je op Kieskeurig een prijsalarm instellen en/of de Kieskeurig prijsvergelijker regelmatig raadplegen: wij verversen de prijzen iedere dertig minuten.

Ik heb net voor Black Friday iets gekocht wat nu in de aanbieding is. Kan ik hier geld voor terugkrijgen?

Nee, in de basis geldt de regel: eenmaal gekocht betekent dat het van jou is. Wat je echter altijd kunt proberen, is contact opnemen met de online winkel en navragen of ze bereid zijn iets aan de prijs te doen. Weigeren ze dit? Controleer dan op je kassabon of het mogelijk is om het product te ruilen of terug te brengen, en binnen welke termijn dit dient te gebeuren. Als je het product nog kunt ruilen, kun je met het terugontvangen bedrag (wat soms in de vorm van een tegoedbon is) hetzelfde artikel opnieuw aanschaffen, maar dan met de korting.

Hoe weet ik zeker dat een aanbieding een aanbieding is?

Bij Kieskeurig.nl volgen we de prijzen van alle producten zorgvuldig, en dat over een lange periode, vooral voor Black Friday. Als prijzen net voor Black Friday omhoog gaan, houden we daar geen rekening mee bij het berekenen van de kortingspercentages op de dag zelf. Voor elk product met Black Friday-korting tonen we hoeveel de prijs echt is gedaald - in procenten. Dit is gebaseerd op de originele prijs, niet op een eventuele tijdelijke verhoging. Op deze manier garanderen we bij Kieskeurig.nl dat je altijd de werkelijke korting ziet.

Lees ook: Is een Black Friday-deal wel een deal?

Waar komt de naam Black Friday vandaan?

Daarvoor zijn twee verklaringen. De eerste stamt uit 1965. In de Amerikaanse stad Philadelphia zag het toen zó zwart van de auto’s en mensen, dat de naam Black Friday geboren was.

De andere verklaring is dat in deze periode winkeliers een hoop winst maken. In de plus staan wordt ook wel ‘zwarte cijfers kunnen schrijven’ genoemd, vandaar.

Lees ook: Wat is Black Friday?

Kan ik beter wachten op Cyber Monday aanbiedingen als ik puur voor elektronica ga?

Het kan zijn dat een webwinkel op Cyber Monday met nieuwe aanbiedingen stunt (aanbiedingen die niet tijdens Black Friday zijn gedaan) of dat het de prijs van een bepaald product verlaagt om net onder de concurrentie te zitten. Je kunt het best een prijsalert instellen op Kieskeurig voor het product dat je wilt kopen en de prijsdaling (groen pijltje naar beneden met een percentage erbij) in de gaten houden. Wij updaten de prijzen elk half uur.

Gelden de aanbiedingen ook in de winkels of zijn deze puur online?

Dat hangt af van de winkel(keten) waar je iets wilt kopen. Als een aanbieding alleen online geldt, staat dit er meestal bij – en andersom ook, als iets alleen in de winkel gekocht kan worden.

Wat voor rechten heb ik als online koper eigenlijk allemaal?

Wil je heel precies nalezen hoe het zit met de wet- en regelgeving wat betreft online winkelen? Op de site van Thuiswinkel.org vind je duidelijke uitleg over alle belangrijke onderwerpen, van bezorging en privacy tot garantie, betalen en retourneren.

Welke winkels doen precies mee met Black Friday?

Je kunt ervan uitgaan dat alle grote winkelketens meedoen. Vaak hebben grote webshops speciale Black Friday-pagina’s. Van kleine(re) winkels doen er ook steeds meer mee: Black Friday is inmiddels een begrip in Nederland. Wel willen we je als tip meegeven om niet te focussen op één winkel, maar op een product. Het is veel efficiënter om een lijst met producten te maken en vervolgens de goedkoopste aanbieder te vinden. Daar kan een prijsvergelijker als Kieskeurig je goed bij helpen.

Ik heb een vraag, klacht of suggestie. Waar kan ik deze stellen?

Je kunt een e-mail sturen naar info@kieskeurig.nl.

Ik heb het idee dat de prijs /actie bij een product niet klopt. Waar kan ik dit melden?

Stuur een e-mail naar info@kieskeurig.nl.

Hoe onafhankelijk en betrouwbaar zijn jullie als webshops moeten betalen om op jullie website te staan?

We zijn onafhankelijk en betrouwbaar omdat iedere aangesloten webshop hetzelfde tarief betaalt om op Kieskeurig.nl te staan. Klik jij als bezoeker via Kieskeurig.nl door naar een webshop, dan ontvangt Kieskeurig.nl daar een vergoeding voor. Wij helpen onze bezoeker met kwalitatieve prijs- en productinformatie om deze keuze te kunnen maken.

Kan een webshop een plek kopen op jullie website?

Nee. De laagste prijs van een product staat standaard bovenaan de pagina waar de productprijzen per webshop worden getoond. Geen enkele partij kan deze plek ‘kopen’ door ons meer te betalen. Tevens zijn er geen verborgen kosten. Wij laten de aankoopprijs inclusief alle kosten zien (zoals bijvoorbeeld de verzendkosten). Daarnaast moeten alle webshops (geen uitzonderingen) zich aan de overeenkomst en onze voorwaarden houden en betalen ze allemaal hetzelfde tarief om op Kieskeurig.nl te staan.

Hoe betrouwbaar zijn de aangesloten webshops eigenlijk?

Kieskeurig.nl wil consumenten zo goed mogelijk helpen bij het maken van een keuze voor een product en de aankoop bij een betrouwbare webshop. Om deze reden kan niet iedere webshop zich aansluiten bij Kieskeurig.nl. De webshop moet:

- minimaal één jaar ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel onder dezelfde eigenaar

- minimaal een half jaar online actief zijn

- voldoen aan de wet Verkopen op afstand.

Eenmaal aangesloten controleren we de webshops nog steeds. Bij Kieskeurig.nl hebben we een speciale afdeling die zich bezighoudt met fraude en misleiding. Indien winkels zich niet aan onze voorwaarden houden, ondernemen we de nodige stappen. Als een webshop zich na onze waarschuwing nog steeds niet aan onze regels houdt, dan kan dit betekenen dat de samenwerking wordt beëindigd. Daarnaast laten we testbestellingen uitvoeren door een onafhankelijke partij.

Jullie verdienen aan banners, maar verdienen jullie ook aan mij?

We streven ernaar jou als bezoeker of consument optimaal te ondersteunen bij je aankoopbeslissingen. Om deze service te kunnen blijven bieden, zijn inkomsten voor ons essentieel. Ons team werkt hard achter de schermen om Kieskeurig.nl constant te vernieuwen en te verbeteren, zodat we je nog beter van dienst kunnen zijn. We genereren inkomsten door advertentieruimte te verkopen op onze website, waar je aantrekkelijke aanbiedingen van adverteerders kunt vinden. Bovendien ontvangen we een vergoeding voor elke klant die via onze site doorklikt naar een webshop. Deze vergoeding per klik varieert van 0,23 cent tot 0,69 cent, afhankelijk van de productprijs, en wordt betaald door de webshop waar je uiteindelijk terechtkomt.

Waarom zie ik overal banners op Kieskeurig.nl?

Denk aan Kieskeurig.nl als een uitgebreid warenhuis, maar dan zonder dat je er direct producten kunt kopen. Wat we wel bieden, is een platform waar je producten kunt vergelijken, betrouwbare informatie vindt over zowel producten als (web)winkels en gecontroleerde recensies kunt lezen over zowel winkels als producten. Ons doel is om je te assisteren bij het maken van de beste keuze. Net als in een warenhuis waar verschillende producten worden aangeboden en geadverteerd, bieden wij ook advertenties aan. Deze advertenties zijn bij ons in de vorm van online banners. Je bent niet verplicht hier iets mee te doen, maar het kan zijn dat je er iets interessants tussen vindt. Op Kieskeurig.nl volgen we dit principe, maar dan digitaal.

Kijk hier voor meer veelgestelde vragen en antwoorden.