Er zijn diverse betaalmethoden mogelijk wanneer je iets via internet bestelt. Hieronder worden de verschillende betaalmethodes kort uitgelegd en worden voor- en nadelen op een rijtje gezet.
Het pakje wordt bij je thuis bezorgd en je betaalt bij het in ontvangst nemen. In sommige gevallen kun je aan de deur met jouw pinpas of creditcard betalen.
In veel gevallen worden voor betaling onder rembours extra kosten in rekening gebracht.
Pluspunt:
- Je betaalt pas bij ontvangst, ontvang je niets dan betaal je ook niets.
Minpunt:
- Je mag het pakje niet eerst uitpakken, waardoor je niet kunt controleren of de bestelling compleet is.
Met de bestelling wordt een acceptgirokaart meegestuurd. Je kunt deze via jouw eigen bank betalen.
Pluspunt:
- Je betaalt de bestelling wanneer het jou uitkomt en als het product daadwerkelijk, naar tevredenheid, is geleverd.
Bij bestelling machtig je de leverancier eenmalig een bedrag van jouw rekening af te schrijven. Hiervoor is jouw 'handtekening' vereist.
Pluspunt:
- Je hoeft niet naar de betaling om te kijken.
Minpunten:
- Je kunt de betaling niet of moeilijk terugdraaien, wanneer er iets mis blijkt te zijn bij de bestelling;
- Ook kan het voor vertraging zorgen omdat het product pas wordt verstuurd als jouw 'handtekening' binnen is.
Na het plaatsen van de bestelling ontvang je de gegevens die je nodig hebt om het bedrag van de bestelling over te kunnen maken (bankrekeningnummer leverancier, factuurnummer etc.). Je betaalt dit bedrag zelf bijvoorbeeld door middel van een overboeking of internetbankieren. Zodra het bedrag bij de leverancier is bijgeschreven zal de bestelling naar jou verstuurd worden.
Pluspunt:
- Er wordt regelmatig korting gegeven als je vooruit betaalt. De verkopende partij is op deze manier immers zeker dat hij het geld heeft als hij het product levert.
Minpunten:
- Je hebt al betaald voor je de bestelling hebt ontvangen. In theorie zou de leverancier niets meer van zich kunnen laten horen nadat hij het geld ontvangen heeft.
- Verder kan ook vooruitbetaling voor vertraging zorgen. Het product wordt pas verstuurd als jouw betaling binnen is.
Het online betalen met een creditcard is vrij makkelijk. Als je een product bestelt en je hebt op "afrekenen' geklikt, dan kies je de gewenste betaalmethode. Wanneer je op "creditcard" klikt, dan wordt om het type creditcard (bijvoorbeeld Visa, Mastercard, American Express) gevraagd. Selecteer jouw creditcard. Vervolgens word je verzocht om o.a. jouw creditcardnummer, de vervaldatum (expiry date)en de validatiecode in te voeren. Wanneer deze gecontroleerd is en alles klopt, dan wordt het bedrag van jouw creditcard afgeschreven. Later ontvang je een rekening van de creditmaatschappij waarop het bedrag gespecificeerd is.
Pluspunten:
- Als er iets niet goed gaat, kun je de betaling tegenhouden of terughalen.
- Het gebruiksgemak is groot.
- Bij de meeste creditcardmaatschappijen zijn de aankopen, die je met de creditcard betaald hebt, vaak nog vrij lang (meestal 90 dagen) verzekerd tegen schade en diefstal.
Minpunt:
- Jouw gegevens worden online verstuurd. Als ze worden onderschept, kan er geshopt worden met jouw creditcard. Bij de meeste creditcards is dan echter niet de houder verantwoordelijk. Bij winkels die beschikken over een SSL*-verbinding is het niet mogelijk om persoonlijke gegevens te onderscheppen. Bovendien zijn internetwinkels sinds 1 juni 2001 verplicht om bij creditcardbetalingen te vragen naar jouw CVC-nummer (creditcard validation code). Dit is een extra veiligheidscontrole. Het CVC-nummer is een uniek nummer dat verbonden is aan jouw creditcardnummer. Deze driecijferige code vind je op de achterzijde van je card. Rechts op de handtekeningstrook zie jij je CVC.
Internetbankieren is een veel gebruikte vorm van elektronisch (vooruit)betalen. Het is een dienst van jouw bank. Het werkt voor alle banken ongeveer hetzelfde. Je surft naar de website van jouw bank, je logt daar in en vervolgens kun je bij jouw rekeninggegevens komen. In een overboekingsformulier vul je de gegevens (naam, rekeningnummer, plaats e.d.) in van de ontvanger en je geeft het te betalen bedrag op met een beschrijving. Vervolgens kun je het verzenden.
Pluspunten:
- Internetbankieren is in de meeste gevallen helemaal gratis. Bij sommige banken betaal je eenmalig een bedrag bij inschrijving. Het verdere gebruik is bij vrijwel alle banken gratis, mits je een normale privérekening gebruikt. Je kunt het beste goed bij jouw bank navragen wat de eventuele kosten zijn, want er zijn ook banken waarbij het aanvragen van internetbankieren bij de ene rekening gratis is en bij de andere rekening niet.
- Het internetbankieren is een dienst van jouw bank. Je kunt er wel vanuit gaan dat het net zo goed geregeld is als de andere diensten van jouw bank. Het internetbankieren bestaat ook al een tijdje en heeft daarom geen last van zogenaamde "kinderziektes".
- Werkt jouw bank met een apparaatje? Dat is als zeer veilig te beschouwen, omdat niemand anders bij jouw gegevens kan komen. Jouw rekeningnummer wordt dan namelijk gecombineerd met een pincode die je bij elke sessie moet invoeren. Als je het apparaatje kwijtraakt, dan hoef jij je dus geen zorgen te maken over jouw bankrekening! Mensen met kwade bedoelingen hebben immers jouw pincode nodig om bij je gegevens te kunnen komen. En jouw pincode, die bewaar je natuurlijk altijd goed.
- Je kunt in principe op elke computer inloggen op de site van jouw bank en zo kun je dus eigenlijk overal betalingen verrichten.
Minpunten:
- Als jouw bank, in plaats van met een apparaatje, met bepaalde lijsten met toegangscodes werkt dan moet je die heel goed bewaren. Schrijf jouw persoonlijke inlogcode niet op in bijvoorbeeld jouw agenda, of op briefjes die je makkelijk kunt verliezen. Ook zul je regelmatig jouw wachtwoord moeten vernieuwen. Het wachtwoord moet een moeilijk te achterhalen code van letters en cijfers zijn. Je verjaardag of namen van kinderen zijn dus niet handig om te kiezen.
- Internetbankieren is over het algemeen wel omslachtig met al die codes en apparaatjes. Je moet vrij veel handelingen verrichten voordat de betaling afgerond is.
- Als je het apparaatje niet bij je hebt, dan kun je niet betalen (niet alle banken werken met een apparaatje bij internetbankieren).
- Als je te maken hebt met een nepwebwinkel is er een kans dat je het geld overboekt op rekening van iemand die zijn bankrekening ter beschikking heeft gesteld aan de oplichter. Ook een eigen overboeking kan je niet terug laten boeken. Vaak is het een vooruitbetaling voordat je het gekochte artikel hebt ontvangen.
iDeal is een gezamelijke standaard voor internetbetalingen van 6 Nederlandse banken. iDEAL staat voor I deal, (engels voor Ik handel). iDeal is een veilig betaal maar ook nepwebwinkels kunnen een iDeal account aanvragen. Het zegt dus niets over de betrouwbaarheid van de webwinkel.
De Rabobank, ABN AMRO, ING Bank, Postbank, Fortis, Triodos Bank en SNS bank doen hieraan mee. iDeal werkt eenduidig. De betaalmethode werkt bij iedere bank hetzelfde. Elke consument die internetbankiert bij een bank die met iDeal werkt, kan er eenvoudig mee betalen. In feite is het gewoon internetbankieren zoals velen dat allang gewend zijn. Het verschil is dat de leverancier, na goedkeuring van de transactie, real time een betalingsgarantie van de betreffende bank krijgt. Kies je in een online shop voor de betaalmethode iDeal, dan krijg je in een dropdown-menu de banken te zien die ermee werken. Je neemt jouw eigen bank en je kunt vervolgens in de betaalomgeving die je gewend bent afrekenen. Makkelijk: alles is al voor je ingevuld, dus je bent met één druk op de knop klaar. Je moet natuurlijk nog wel inloggen met dezelfde codes die je ook gebruikt bij 'gewoon' internetbankieren.
De voordelen van iDEAL zijn veiligheid, de betaling wordt meteen uitgevoerd waardoor je jouw aankopen snel krijgt opgestuurd, gemak doordat het is gebaseerd op internetbankieren.
Een nadeel is dat het op buitenlandse sites niet werkt, alleen internetwinkels met een Nederlandse betaalrekening worden toegelaten bij iDEAL. Ook zal er voor kleine betalingen waarschijnlijk een minimum gelden. Daarnaast heb je nog steeds (net als bij 'gewoon' internetbankieren) dezelfde codes nodig.
Persoonlijke gegevens
Voor het doen van bestellingen heeft de betreffende winkel jouw gegevens nodig. Op een winkelsite wordt in de meeste gevallen vermeld dat een winkel jouw persoonlijke gegevens niet verder verspreidt. Indien je geen prijs stelt op het ontvangen van allerlei mails met aanbiedingen, controleer dit dan voordat je jouw gegevens doorgeeft.
SSL ( * Secure Sockets Layer)
Er zijn webpagina's die over een SSL-verbinding beschikken, deze sites zijn te herkennen aan een slotsymbooltje. Wil je zeker weten of er niets met jouw persoonsgegevens gebeurt? Controleer dan of je onderaan je scherm zo'n hangslotje of een sleuteltje ziet staan.
SSL is de industriële norm voor een beveiligingsprotocol waarmee persoonlijke gegevens of creditcardgegevens veilig via het Internet verstuurd kunnen worden en privacy gegarandeerd blijft. Dit kan omdat de persoonlijke gegevens gecodeerd naar de server van de website worden gestuurd. Standaard beginnen webpagina's waarvoor een SSL-verbinding moet worden gemaakt met https: in plaats van http:
Bij achteraf betalen kun je eerst je bestelling ontvangen en vervolgens de factuur betalen. De factuur wordt na ontvangst van de prodcuten betaald via Ideal. Na bestelling ontvang je een e-mail met hierin de Ideal betaalkoppeling waarmee je de factuur binnen de betalingstermijn kunt voldoen. Alleen bestellingen met een aflever- en factuuradres in Nederland (geen postbus!) komen in aanmerking voor achteraf betalen. Om de financiële risico's van deze betaaloptie te beperken, wordt je keuze voor achteraf betaling getoetst bij Focum Commerce B.V. en dien je alle benodigde gegevens correct en volledig op te geven. Indien er sprake is van een schuldsanering/bemiddeling (conform de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen), onder curatele stelling, surseance van betaling, faillissement of een lopende procedure welke zou kunnen resulteren in een schuldsanering/bemiddeling, onder curatele stelling, surseance van betaling of faillissement, kun je geen gebruik maken van de mogelijkheid tot achteraf betalen. Indien akkoord kun je achteraf betalen.
Sinds 2015 is er de betaaldienst Postcode Garant. Deze dienst richt zichop betalingen tussen consumenten. Hoe werkt het. Je doet een aankoop en betaalt aan Postcode Garant. Verkoper krijgt bericht dat het bedrag is ontvangen en stuurt het pakket op. Jij geeft aan of je het pakket hebt ontvangen en geeft groen licht voor uitbetaling aan de verkoper. Mocht er iets misgaan dan kan je een beroep doen op de Arag rechtsbijstand verzekering die aan deze dienst is gekoppeld. Deze dienst kost € 2,50 per transactie maar geeft wel zekerheid voor zowel koper als verkoper.
Paypal is een online betaaldienst. Je moet een account hebben bij deze betaalmethode. Mocht je het gekochte product niet ontvangen dan heb je de mogelijkheid een claim bij Paypal in te dienen. Zij zullen contact opnemen met de verkopende partij. Mocht het niet tot een oplossing komen dan kan Paypal het geschil in jouw voordeel beslissen en als er nog geld staat op de rekening van de verkoper dit aan je terugstorten.