Importproces

Ons importproces loopt de hele dag door, van 5 uur 's ochtends tot 1 uur 's nachts. Bij elke importronde worden de pricefeeds van alle shops gecontroleerd op wijzigingen. Als er wijzigingen zijn worden deze gelijk verwerkt. Als een importronde is afgerond, start hij vanzelf weer op voor een volgende ronde. Een totale ronde duurt gem. 30-45 min.

Dit proces bestaat uit verschillende fases: pricefeed downloaden, valideren, checksum, verwerken, matching en publiceren.

Importproces stappen

1. Download In elke importronde worden de pricefeedes gedownload naar onze server.
2. Validatie Indien de feed teveel afwijkt in bestandsgrootte van de vorige update, wordt de update voortijdig gestopt. Ook als de feed niet correct wordt aangeleverd (fout in record, csv, xml) dan blijven de laatst geïmporteerde prijzen online.
3. Checksum Bij het importeren wordt door middel van een checksum gecontroleerd of de feed is gewijzigd. Is de feed niet gewijzigd, dan slaan we deze over.
4. Verwerken Indien er wijzigingen zijn in de feed (en bij de volledige importronde van 00:15 uur) wordt de gehele feed ingelezen en vergeleken met de overeenkomstige data in onze database. Alle wijzigingen, toevoegingen en verwijderingen worden in de database bijgewerkt.
5. Matchen Tijdens het verwerken van de feed matchen wij de nieuwe prijzen in de feed aan onze productdatabase. Meer informatie bij Matching
6. Publiceren Na het verwerken worden de prijzen direct gepubliceerd op Kieskeurig.nl.

Waarom wordt de import van een pricefeed onderbroken?
Wij accepteren zowel CSV's als XML's. Onderstaand twee veel voorkomende voorbeelden van technische fouten in de opzet van de feeds. Meer info over de pricefeed
  1. Het scheidingsteken (CSV) in de pricefeed wordt gebruikt in een kolom/waarde.
  2. In de feed staat een leesteken die niet valide is voor een XML, bijvoorbeeld de losse ampersand (&).
Ik heb mijn feed kleiner gemaakt, waarom zie ik de wijzigingen nog niet?
Wij configureren een aantal instellingen zelf. Dit betreft instellingen om te voorkomen dat ineens alle prijzen van een webshop offline staan bij een fout in de pricefeed.
  1. De feed is meer dan een vastgesteld percentage (standaard is 25%) in bestandsgrootte verminderd. Er staan dus veel minder records in dan in de vorige afgeronde import.
  2. Bij het matchen wordt meer dan 25% van de prices unmatched. Meer info over matching
Wat kan ik zelf doen om de feed te controleren?
  1. Probeer de feed te openen in je browser. Krijg je geen resultaat of een 404, dan is de feed niet aanwezig. Weet je de locatie van de feed niet, dan kan je deze altijd opvragen bij shopsupport@kieskeurig.nl.
  2. Open de XML of CSV met Excel. Excel geeft in een aantal gevallen een duidelijke reden aan waarom de feed niet werkt (en de locatie van de fout).

Contact opnemen

Met vragen over het importproces kan je mailen naar datamanagement@kieskeurig.nl.
  • Constateer je dat de prijzen niet zijn bijgewerkt en weet je dat de feed technisch in orde is, stuur dan een mail met een voorbeeld.
  • Mocht je een grote wijziging aan de pricefeed doorvoeren, informeer ons dan ook. Wij kunnen dan de feed controleren voordat we deze in gebruik nemen of de voortgang van de import monitoren.


faq > datamanagement > importproces