E-bike accu reviseren? Houd hier rekening mee

Het reviseren van een e-bike accu’s wordt de laatste jaren populairder: steeds vaker kiest de consument ervoor om een versleten fietsaccu te laten opknappen. Hoewel reviseren duurzamer en meestal goedkoper is dan nieuw, zijn er verschillende punten waar je rekening mee moet houden. Het gaat immers niet om een eenvoudige uitwisseling van goederen tussen een leverancier en een klant, maar een bestaand product dat moet worden hersteld en aangepast aan de wensen van de klant.

Houd rekening met deze punten als je revisie overweegt:

Kies de capaciteit die echt past bij je eigen gebruik

Bij revisie is het meestal mogelijk om zelf de capaciteit te kiezen en vaak kan een accu ook een ‘upgrade’ ontvangen voor extra bereik. De capaciteit van een fietsaccu is grotendeels bepalend voor de actieradius van de e-bike, dus het is verleidelijk om om te kiezen voor een grotere optie met meer bereik. 

Vaak wordt voor de zekerheid gekozen voor een extra grote capaciteit (“...dan hoef ik niet meer zo snel op te laden”), maar het is meestal niet de meest verstandige keuze. Het is zonde om extra te betalen voor een beetje meer actieradius als de fietsaccu slechts een enkele keer volledig leeg gereden wordt. Daarnaast is het af te raden om het opladen van een accu uit te stellen tot deze helemaal leeg is (dit is namelijk slecht voor de lithium-ion cellen). Voor het bepalen van de juiste capaciteit kun je het beste je huidige accu als referentiepunt nemen: was de actieradius per laadbeurt wel voldoende toen de accu accu net nieuw was?

Hou rekening met een reparatietijd van 1-2 weken

Zoals er bij een nieuwe accu vaak een levertijd is, is er bij revisie vaak sprake van reparatie- of doorlooptijd. Hou er rekening mee dat er minstens 1-2 weken nodig is voor het deassembleren van de oude accu, de fabricage van het op maat gemaakte nieuwe accupakket, het verbinden van het nieuwe pakket aan de printplaat (BMS) en de eindtest. Dit is vooral belangrijk in het voorjaar wanneer veel mensen de fiets juist intensief willen gaan gebruiken. Probleem is dat iedereen op dat moment wil dat de accu in topconditie is, met als gevolg een wachtrij.

Niet elke versleten accu is te reviseren

Ondanks dat de meeste fietsaccu’s die nog opladen en ondersteuning geven te herstellen zijn, kan niet elke accu succesvol gereviseerd worden. Helaas geldt voor sommige accu’s dat pas na het openen van de behuizing vastgesteld kan worden of de accu weer 100% als nieuw te maken is.

Soms ligt er een elektronisch probleem ten grondslag aan de mindere prestaties van een accu en dit kan vaak niet opgelost worden. Daarbij zijn sommige accu’s door de fabrikant voorzien van grote hoeveelheden kit of epoxy waardoor het niet mogelijk is om de onderdelen onbeschadigd opnieuw aan te sluiten. Een klein gedeelte van de fietsaccu’s is ook nog eens elektronisch beveiligd door de fabrikant, waardoor reparatie/revisie niet mogelijk is.

Informeer goed naar garantievoorwaarden

Als aanvulling op het vorige punt: bij revisie wordt een accu zo goed mogelijk fabrieksnieuw nagemaakt en zo veel mogelijk originele onderdelen worden hergebruikt. Enkel de slijtageonderdelen (de energiecellen) worden vervangen binnen de oude behuizing, zodat de accu weer net zo veilig en goed als nieuw presteert.

Bij revisie wordt doorgaans garantie gegeven op alle vervangen onderdelen. Wanneer een van de originele componenten van de behuizing of van de printplaat defect gaan, kan dit niet altijd onder garantie hersteld kan worden. Kijk dus altijd goed na op de factuur of vraag aan de reparateur welke onderdelen vervangen zijn. Zo weet u wat wel/niet door garantie wordt gedekt en waar u recht op heeft als er problemen zijn met de accu.

Hoe ziet fietsaccu revisie er bij een officieel BOVAG revisiebedrijf uit?

Vanwege de toegenomen vraag om hulp bij complexe accuproblemen roepen consumenten steeds vaker de hulp in van gespecialiseerde reparateurs. Daarnaast wordt vanuit de vakhandel ook vaker een beroep gedaan op revisiebedrijven, omdat de benodigde kennis over dit specifieke onderdeel meestal niet intern ligt. Hoewel een officieel keurmerk ontbreekt, zijn alle partijen binnen de branche het er wel over eens dat revisie uitsluitend zou moeten uitgevoerd door een erkende specialist. Dit heeft alles te maken met de veiligheidsrisico’s die kleven aan reparaties bij brandgevaarlijke consumentengoederen.

Fietsaccu-revisie.nl wordt op dit moment in Nederland als enige revisiebedrijf officieel gesteund door branchevereniging BOVAG. Na uitgebreid onderzoek binnen de branche werd het Tilburgse bedrijf uitgekozen als officieel BOVAG partner, vanwege de hoge standaard op het gebied van veiligheid en kwaliteit.

Tijdens een revisie wordt het volledige binnenwerk zorgvuldig gedemonteerd, zodat de oude batterij gerecycled kan worden. Het oude cellenpakket met lithium cellen wordt gescheiden van de computer die het geheel aanstuurt (Battery Management System). Er wordt een pakket van nieuwe A-merk cellen op maat gemaakt volgens de gevraagde specificaties van de klant. Indien mogelijk wordt ook het Battery Management System vervangen.

Nadat een nieuw pakket met cellen op maat is gemaakt, wordt de batterij verbonden met de elektronica en in de originele behuizing gemonteerd. Aan het eind van het revisietraject volgt een extra zware eindtest om de werking en veiligheid van het cellenpakket, maar ook de functie van het Battery Management System te borgen. Net als bij een volledig nieuwe accu kan zodoende 24 maanden garantie worden geleverd.

Het gehele traject van de accu is te volgen in een ordervolgsysteem, zodat op elk moment van de reparatie te zien is waar de accu zich bevindt en wie welke handeling aan de accu verricht heeft.