ASUS ProArt P16 H7606WI-ME006X - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de ASUS ProArt P16 H7606WI-ME006X op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Vincila699 16-09-2024

Een prachtige laptop voor een select publiek

Ik ben blij dat ik de ASUS ProArt P16 OLED H7606WI-ME046X een paar weken heb mogen testen. Nu weet ik of de aanschaf van een creator laptop verstandig is, en wat in dit geval ASUS hieronder verstaat. Tijdens de test heb ik gemerkt dat de fabrikant heeft geprobeerd, alle eigenschappen waarvan Asus denkt dat een creatieveling nodig heeft in één apparaat te stoppen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In deze review heb ik vooral gekeken of Asus hierin is geslaagd, en of dit überhaupt realistisch is.
In mijn test heb ik de naam van de ASUS ProArt P16 OLED H7606WI-ME046X voor het gemak afgekort tot P16.
De P16 zit goed verpakt in een stevige doos die de laptop eer aan doet naast de voeding wordt er ook een drukgevoelige ASUS Pen 2.0. meegeleverd, dat belooft wat. De P16 ziet er aantrekkelijk uit en heeft iets weg van een MacBook Pro maar dan een in mat zwarte uitvoering en met een te dimmen en uit te schakelen toetsenbordverlichting. Dat werkt erg fijn bij fotobewerking, je hebt dan in ieder geval geen reflectie van je eigen toetsenbord op het scherm. Zelfs de activiteitenledjes zijn aan de achterkant geplaats dan heb je dus ook geen last van knipperende ledjes.
Ik ben een HD-scherm gewend, en moet de lettergrootte van de User Interface (UI) altijd vergroten om de letters leesbaar te maken, er is ook software waar dit niet mogelijk is, waardoor de UI al snel op licht moet worden gezet. Bij dit 4K scherm is het beeld dusdanig scherp dat je de UI op standaard en donker kunt zetten zonder dat het onleesbaar wordt. Ook aanpassingen bij de toegankelijkheid onder Windows zijn hierdoor overbodig. Dit maakt het scherm een belangrijk pluspunt van de P16
Het lekker typende geluidloze symmetrische toetsenbord met aan beide zijde luidsprekers met Dolby Atmos heeft wel als nadeel dat er hierdoor geen numeriek deel aanwezig is, iets waar veel ontwerpsoftware gebruik van maakt. Daarvoor ben je dus op een extern toetsenbord aangewezen als je thuis bent. De gelijkenis met een MacBook Pro geeft sowieso het gevoel dat Asus zich met de P16 vooral richt op DTP en minder op 3D, architectuur en productontwerp.
Het haarscherpe OLED 4K scherm is niet plat te leggen of om te vouwen. Dit maakt de P16 minder geschikt voor tekenwerk, hoogstens voor wat correcties en snelle schetsen. En met zo’n mooi scherm en dito pen is dat een gemiste kans. Persoonlijk gebruik ik daar een 11 inch tablet voor, die is niet alleen compacter maar ook minder diefstalgevoelig. Wil je dus serieus tekenen heb je een los tekentablet nodig. Op een bewegend scherm met een toetsenbord ervoor is dat onwerkzaam.
Wat “on de move” wel weer fijn is dat de touchscreen, zonder externe muis erg handig is bij bijvoorbeeld tekstverwerking, al moet je dan wel alle vingerafdrukken op het scherm voor lief nemen. Ik ben zelf een muismens en moet weer wennen aan het gebruik van een touchpad. En moet dan ook toegeven dat, na veel typewerk ik uiteindelijk alleen nog het touchpad gebruik en van het scherm afblijf mede vanwege de vingerafdrukken.
De P16 stel je het beste in via de instellingen die je vindt onder de ProArt Creator Hub, daar is zelfs een aparte toets voor. Zo staat de laptop op de batterij in de fluistermodus, dus met de 3 ventilators uit. En dat is zeer aangenaam. Wil je gebruik maken van zwaardere programma’s dan gebruik je de GPU maar die is alleen in de prestatie modus toegankelijk, en dan kunnen de ventilatoren flink wat toeren maken. Maak je dus vaak van zware programma’s gebruik dan is een desktop wellicht een betere keuze.
De Artificiële Intelligentie van Microsoft zit diepgeworteld in de P16, hiervoor is de rechter control toets ingeruild voor een Copilot toets. Je komt een heel eind met de AI van Microsoft maar deze is net als andere en vaak betere programma’s gewoon online te bereiken, dit voelt nogal pusherig. Copilot maakt gebruik van de Neural Processing Unit (NPU) maar de GPU is daar natuurlijk stukken beter in, mits je aan de stroom zit uiteraard.
De geprezen DialPad werkte aanvankelijk niet altijd, deze heeft tijdens het gebruik nog een aantal updates gekregen, en werkte uiteindelijk wel. Om de werking goed uit te testen heb ik ontwerpsoftware geïnstalleerd. De DialPad is voor ieder programma apart in te stellen. Door de centrale knop van de DialPad iets langer aan te raken opent het instellingenmenu, het is geen fysieke “klik” knop zoals op mijn tekentablet. En dat is nu juist het punt waarop het hier misgaat. Als je namelijk tijdens het gebruik over het ronde deel veegt om bijvoorbeeld de penseelgrootte aan te passen in of uit te zomen of wat dan ook, is de kans groot dat je de centrale knop, net iets te lang aanraakt, op dat moment word je dus tijdens je werk opeens frontaal geconfronteerd met het instellingenmenu, en dat werk behoorlijk op je zenuwen. Hierdoor laat je de DialPad links liggen en ga je gewoon weer over op de sneltoetsen.
Asus kan dit probleem vrij eenvoudig softwarematig oplossen door het instellingenmenu alleen te openen de centrale knop te combineren met een fysieke toets op het toetsenbord. Je instellingen verander je normaal gesproken maar een paar keer.
Op de vraag is Asus in zijn opzet geslaagd. Ja, voor een heel select groepje wel dat veel onderweg is en een laptop nodig heeft om tijdens het reizen op te kunnen werken. Echter voor het grootste deel van de creatieveling niet, deze werken voornamelijk thuis met een losse muis, toetsenbord, monitor en tekentablet. Dan dient het mooie 4K OLED-scherm alleen nog maar als tweede scherm en is je laptop gedegradeerd tot desktop, Stel je budget ligt rond de € 3000, dan blijft er na aankoop van de P16 nauwelijks iets over voor de noodzakelijke randapparatuur.
Dus nogmaals, ja de ASUS ProArt P16 OLED is een prachtige laptop maar voor een heel select publiek, kijk je naar de ergonomische kenmerken dan kun je gewoon niet zonder randapparatuur, die bovendien speciaal gemaakt is voor het doel waarvoor je het gebruikt. Met een laptop heb je van alles net niet wat je nodig hebt.

Pluspunten

• Fluister- en prestatiemodus en Dolby Atmos
  • Natuurgetrouwe weergave met scherp beeld in 4K
  • Aanpasbare DialPad met een prettig toetsenbord
  • ProArt Creator Hub

Minpunten

• Pop-up instellingen voor DialPad
  • Teveel op DTP gericht
  • Smiley en Copilot toets ten koste van de lay-out
  • In Nederland alleen 32GB RAM leverbaar
  • Geen budget over voor randapparatuur

Reviewer9572 10-09-2024

Fijne laptop met een prachtig scherm

Ik heb deze laptop een aantal weken mogen testen. Gedurende deze tijd heb ik de laptop gebruikt voor kantoorwerk, content maken en gamen. De laptop is voornamelijk bedoeld voor content makers die baat hebben bij een zeer goed scherm. Bij het editen van foto's en videos, wordt al gauw duidelijk dat het scherm fantastisch is. Het 4K Oled scherm is enorm scherp en geeft prachtige kleuren met pikzwarte schaduwen, dit is een enorme verbetering t.o.v. mijn wat verouderde FHD IPS laptopscherm. Het enige nadeel aan het scherm is dat het maar een refresh-rate van 60Hz heeft. De combinatie van de Ryzen AI 9 processor met de RTX 4070 zorgt ervoor dat je games op hoge 4K kwaliteit kan spelen met meer FPS dan het scherm kan laten zien. Dat is toch weer jammer dan, had liever een 120/144Hz scherm gezien in deze laptop. Desalniettemin is dit een fantastische laptop geschikt voor alles wat je met een laptop zou doen.

Pluspunten

• 4K Oled scherm
  • Snel
  • Alle poorten die je nodig hebt zitten erop

Minpunten

• 60Hz