Privacy en online veiligheid: zorgeloos aan de slag

In het nieuws word je er regelmatig op gewezen: criminelen die het hebben gemunt op je digitale privacy en online veiligheid. Gelukkig kun je deze praktijken vaak zelf herkennen. Bovendien kun je het risico dat je slachtoffer wordt met de juiste aanpak aanzienlijk verkleinen. Zo kun je ongestoord en zorgeloos online blijven. Zoals het hoort.

Er bestaan verschillende online dreigingen. Dat is ook niet zo vreemd: wanneer persoonlijke gegevens in de verkeerde handen komen, kunnen criminelen bijvoorbeeld aankopen doen of zich online met een valse identiteit presenteren. In de praktijk gaat het vaak om een kat-en-muisspel: internetoplichters proberen telkens via andere wegen hun slag te slaan. Gelukkig kun je jezelf goed wapenen tegen zulke praktijken, vooral als je de dreigingen kunt herkennen.


Phishing

Bij phishing proberen internetcriminelen je persoonlijke gegevens te achterhalen. Zij doen dat op een slinkse manier: de crimineel presenteert zich als een legitieme partij en vraagt achteloos om de gegevens. Bijvoorbeeld door uit naam van een bank een e-mail te sturen met de mededeling dat er binnenkort een nieuwe pinpas wordt toegestuurd, maar je eerst op een website nog even je gegevens moet ‘bijwerken’. De website waarnaar wordt verwezen is nagebouwd en lijkt op het eerste gezicht op de officiële website. In werkelijkheid is de website in handen van de criminelen. Bedenk je altijd dat organisaties nooit persoonlijke gegevens of informatie over een account opvragen. Ontvang je zo’n bericht, verwijder het dan direct. Bij twijfel neem je contact op met het bedrijf: bel naar het officiële, openbare telefoonnummer. Bevat het bericht een link? Klik hier niet op: zulke internetkoppelingen kunnen verwijzen naar de malafide website. Open ook geen bijlagen (ook wel ‘attachments’ genoemd) die eventueel met de e-mail zijn meegestuurd.  

eerste 3 maanden gratis

Nu de eerste 6 maanden 50% korting!


Nummerspoofing

Spoofing is de Engelse term voor ‘nabootsen’ en dat is precies wat de criminelen met deze tactiek nastreven. Zij doen zich voor als een bekende, officiële instantie (zoals je bank) en vragen je telefonisch of per sms naar je gegevens. De oplichters gaan hierin ver: zij kunnen zelfs een sms-bericht sturen of bellen vanuit het telefoonnummer van de vertrouwde partij, waardoor je de truc niet altijd eenvoudig herkent. Vaak gaat het om een ‘bankmedewerker’ die je ongevraagd en onverwachts belt. De fraudeur meldt bijvoorbeeld dat er verdachte overboekingen vanaf je bankrekening plaatsvinden en biedt aan om de situatie te herstellen door het geld op de rekening over te boeken naar een veilige rekening van de bank. Ook kunnen zij aanbieden om een medewerker bij je thuis langs te laten komen, om te helpen met een nieuwe pinpas of een nieuw inlogapparaatje af te geven. Bedenk dat banken (en andere partijen) dergelijke verzoeken nooit telefonisch of per sms doen. Word je gebeld? Beëindig het gesprek en hang op.

Eén rinkel

Je mobiele telefoon rinkelt, maar nog voordat je het binnenkomende telefoontje kunt aannemen, is de verbinding alweer verbroken. Het telefoontje is afkomstig van een buitenlands nummer en de fraudeurs hopen in dat geval dat je terugbelt. Bel je terug, dan houdt men je zo lang mogelijk aan de lijn. De reden? Je belt – onbewust – met een duur betaalnummer. Deze vorm van fraude wordt ook wel ‘wangiri’ genoemd. Dat woord komt uit Japan en betekent ‘één rinkel’. De oplossing is gelukkig even simpel als doeltreffend: zie je een gemist belletje uit het buitenland, bel dan niet klakkeloos terug. Bovendien kun je het telefoonnummer opzoeken via Google en zodoende zien of er meer over bekend is.

De ‘Helpdesk’

Word je onverwachts gebeld door een ‘helpdeskmedewerker’, die meldt dat je computer gevaar loopt en je vraagt om een programma te installeren zodat men kan ‘meekijken’? Ook hier gaat het om een oplichter, die probeert toegang te krijgen tot de computer voor het opvissen van persoonlijke gegevens. Ook hier geldt: beëindig het gesprek simpelweg en werk niet mee. Organisaties – zoals computerbedrijven – zullen je nooit benaderen met zulke verzoeken.

Privacy voor alles!

Zoals je leest, hebben internetoplichters het in de praktijk vooral gemunt op je persoonlijke gegevens. Om probleemloos online te gaan, is het in het algemeen vooral belangrijk om altijd voorzichtig met je persoonlijke gegevens om te gaan en deze niet te delen. Welke truc – bekend of onbekend – de fraudeurs dan ook proberen: bij jou boeken ze geen succes.

Zorgeloos online

Het is belangrijk dat je verantwoord omgaat met je privacy en online veiligheid. Zoals je hebt gelezen, is dat gelukkig ook goed mogelijk. Wie de dreigingen en trucs van de online fraudeurs herkent, is de oplichters immers al enkele stappen voor.

Als klant van 50Plus Mobiel heb je zelfs toegang tot hun Service Contact Center waar je terecht kunt voor hulp als je tegen problemen aanloopt waar je zelf niet uit komt. Zo kun je altijd met een gerust gevoel online.

Als je nu een abonnement afsluit bij 50Plus Mobiel, profiteer je bovendien van een tijdelijke aanbieding: de eerste zes maanden 50 procent korting op bellen en internetten. Zo wordt overstappen wel heel aantrekkelijk. Bekijk hier de aanbieding:

Bekijk nu

Lees meer tips en trucs voor het gebruik van je mobiele telefoon

Bekijk nu