Gamen op de Playstation 5: fictie wordt werkelijkheid, voel de spanning!

De Sony Playstation 5 en Sony BRAVIA XR-televisie, zoals de Sony X90J, A80J en A90J, vormen een ideale combinatie voor gamers. Niet alleen geniet je van de top beeldkwaliteit van je Sony-televisie, hij is bovendien uitgerust met HDMI 2.1-aansluitingen die een hele reeks features bieden die je game-ervaring nog verbeteren.


Meer informatie over de Sony BRAVIA XR?

Ontdek hier!

Het belang van HDMI 2.1

De PS5 is alweer een enorme stap vooruit voor intens gameplezier. Want niet alleen laden je games supersnel, ze hebben er nog nooit zo goed uit gezien. Behalve 4K-beeld belooft de PS5 je ook 120 beelden per seconde, zodat flitsende actiemomenten er ultrascherp en vloeiend uitzien. Maar om dat te kunnen bieden, heb je wel een televisie met HDMI 2.1-aansluitingen nodig. De oudere HDMI 2.0-aansluitingen zijn immers niet in staat om 4K met 120 beelden per seconde te leveren. Daarnaast biedt HDMI 2.1 andere eigenschappen die het spelplezier verbeteren, zoals VRR* en ALLM. We bespreken alle voordelen met je in dit artikel.

*na firmware-update

PlayStation 5

Haarscherpe actie dankzij 4K120

Je zoeft met topsnelheid door een bochtig circuit, of je moet bliksemsnel reageren op helse monsters die tevoorschijn springen. Een hoge framerate (het aantal frames of beelden per seconde) is een absolute vereiste voor actiegames. Waarom? Onze ogen proberen de actie volgen, maar wanneer de framerate te laag is, staat het snel bewegende voorwerp te lang stil en lijkt het daarom een vage rand te hebben.

De PlayStation 5 levert niet alleen supergedetailleerde 4K-gamebeelden, hij kan dat bovendien tot aan een razendsnelle 120 beelden per seconde. Daardoor komt zelfs de meest flitsende actie haarscherp in beeld op je Sony BRAVIA XR-televisie. De game voelt plotseling levensecht aan wanneer je geniet van het fenomenale 4K-detail, ook als je met topsnelheid door de wereld raast.

Sony BRAVIA XR X90J
Sony BRAVIA XR A80J

Variable Refresh Rate voor de vloeiendste spelervaring

Gamen met 120 beelden per seconde is een garantie voor haarscherp beeld, maar de console kan die snelheid niet altijd leveren. Gamebeelden worden immers op het moment zelf berekend. En wanneer er veel actie is op het scherm, heeft de console meer werk om het beeld uit te rekenen. Daarom is het mogelijk dat je framerate varieert. Een televisie verwacht echter een constante framerate, en die variabele beeldenstroom kan zichtbare problemen veroorzaken.

Is de console te traag, en heeft hij geen nieuw beeld geleverd aan de c, dan moet de televisie een vorig beeld herhalen. Je merkt dan dat het beeld even hapert. Is de console te snel en levert die een beeld aan, terwijl de televisie nog bezig is het vorige beeld op het scherm te tekenen, dan zie je een horizontale ‘scheur’ in het beeld omdat de televisie eigenlijk twee delen van verschillende beelden tekent.

Dankzij Variable Refresh Rate (VRR) zijn die problemen verleden tijd. Je Sony BRAVIA XR-televisie* wacht netjes op een nieuw beeld van de spelconsole voordat hij dat op het scherm zet. Zo heb je een ongelooflijk vloeiende ervaring, zonder schokken of haperen, en zonder hinderlijke scheuren in het beeld. Niet alleen is dat veel fijner, het maakt de spelervaring ook veel meeslepender, omdat je zonder al die storende effecten moeiteloos ondergedompeld blijft in de sfeer van het spel.

*: VRR zal beschikbaar zijn na een firmware-update.


Meer informatie over de Sony BRAVIA XR?

Ontdek hier!

Wat is input-lag en waarom is het zo belangrijk?

Input-lag is de tijd tussen het moment waarop de console het beeld uitstuurt en het moment waarop dat beeld daadwerkelijk op het scherm verschijnt. Natuurlijk duurt dat niet erg lang, maar het is zeker niet ogenblikkelijk. Je televisie voert immers heel wat beeldverwerking uit op het binnenkomend videosignaal en dat kost tijd. Input-lag kan, afhankelijk de beeldmodus, variëren van meer dan 100 milliseconden tot 16 milliseconden of minder.

Kijk je gewoon televisie, dan is input-lag niet zo van belang, maar voor gamers is het des te belangrijker. Want wanneer er plots een vijand om de hoek verschijnt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk reageren. Een hoge input-lag betekent op zo’n moment het verschil tussen een tijdig schot om het monster te stoppen, of zelf opgepeuzeld worden. Bij elk game waarin je snel moet reageren, wil je een lage input-lag, liefst 16 milliseconden of minder. We denken dan aan shooters, racers, multiplayer online battle arena, real time strategy enzovoort.

Sony BRAVIA XR X90J

Altijd de laagste input-lag dankzij ALLM

De laagste input-lag op je Sony BRAVIA XR-televisie heb je in de Spel-beeldmodus (16 milliseconden of minder en bij de X90J is dit slechts 8,5 milliseconden). En om er zeker van te zijn dat je die modus nooit vergeet te activeren, is de televisie uitgerust met ALLM (Auto Low Latency Mode). Dankzij deze HDMI 2.1-feature stuurt je PS5 een speciaal signaal naar de televisie zodra je begint te gamen. De Sony BRAVIA XR-televisies schakelen dan automatisch over naar de Spel-modus. Eenvoudiger kan het niet. En wanneer je stopt met gamen, schakelt de televisie terug naar de vorige beeldmodus. Zo kun je onmiddellijk na je gamesessie ontspannen met een leuke film, in top beeldkwaliteit.

XR Motion en XR Clarity

Ook voor oudere spelconsoles zijn de Sony BRAVIA XR-televisies een uitstekende keuze. De Cognitive Processor XR zet alle beelden immers om naar haarscherpe 4K-beelden. XR Clarity is zelfs in staat om allerlei texturen die verloren gegaan zijn te herstellen. Denk aan een vacht, weidelandschap of rotsen. Soepele en gedetailleerde actiebeelden zijn juist weer gegarandeerd door XR Motion, ook als de console geen 120 beelden per seconde kan leveren. Kortom, een Sony BRAVIA XR-televisie is een fantastische keuze voor gamers.