HP C5100 Photosmart C5180 All-in-One Printer, Scanner, Copier

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 37 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de HP C5100 Photosmart C5180 All-in-One Printer, Scanner, Copier op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

jgeers 25-03-2009
Ik heb deze printer in 2007 gekocht vanwege de netwerk voorziening. Printen via het netwerk is een zegen, vooral als je met meerderen een printer deelt. Ik ben over het algemeen tevreden over dit apparaat maar vind de bijgeleverde software ver onder de maat. Er wordt een asrenaal aan programma's geinstalleerd met mijns inziens twijfelachtige functionaliteit en onvriendelijke gebruikers interface. Daarnaast genereert het nare foutmeldingen bij het afsluiten van computers in het netwerk. Inmiddels heeft HP een minimale installer op het net ter beschikking gesteld voor de meest elementaire functies. Scannen kan nu niet meer -behalve dan beperkt via de web interface- en ook geen bestanden doorsturen vanaf de ingebouwde kaart lezer. Onlangs bleek ik ook niet meer te kunnen printen via de wifi laptop. Ik heb het advies van HP gekregen (de HP Helpdesk doet echt goed haar werk) een driver van een andere HP printer te installeren. Dat werkt -en in die zin dus geholpen- maar de specifieke opmaak parameters kan ik nu niet meer benaderen. Toch ben ik ook positief over de printer: die blijkt robuust te zijn, verbruikt niet teveel inkt en maakt redelijk goede afdrukken. Ik hoop dat HP snel nieuwe software ter beschikking stelt, gelet op eenvoud en kracht, de printer verdient het.

hans_k 27-02-2009
---------------Update Review--------------
Nu na twee jaar gebruik wil ik nog wel een keer mijn mening geven over deze printer. Mijn eerste uitgebreide review schreef ik op 27-4-2007. Ik sta nog steeds achter dat verhaal, ik ben zelfs positiever dan toen. Ik heb nu sinds kort de mogelijkheid als netwerkprinter geactiveerd. Dat werkt goed, maar af en toe krijg ik het bericht dat de printer off line is en moet ik hem eerst weer aanzetten (ik zet hem nooit uit). Op zich niet erg lastig, want hij bewaard de afdrukopdarcht wel en de prints komen eruit als ik hem aanzet.
Verder kan de HP printer center software eraf, en daar ben ik wel blij om, want ik kreeg steeds meldingen dat de inkt bijna op is terwijl ik nog een maand verder kan met de cartridge. Dat was eerst niet uit te zetten. De printer blijkt een robuust apparat, na twee jaar nog geen echte storingen gezien.

---------------Oude Review-----------------

De HP Photosmart C5180 All-in-One is een mooi apparaat. Mijn oude HP scanjet 4100 C werkte niet meer onder Vista en mijn HP Deskjet 720C kon niet meer aangesloten worden op de PC. De printer aansluiting gaat op nieuwe PC's uitsluitend via USB. Aansluiten van de C5180 is eenvoudig. Een installatie CD is meegeleverd voor Apple, XP en Vista en leverde geen problemen op.

Het apparaat oogt degelijk en is met zijn 10 kg vrij zwaar. Ik werd met name verliefd door het aardige design met veel (glanzend) wit. Het is geen kleine jongen, vermoedelijk omdat er 6 inkt cartridges in het apparaat verborgen zitten. Eén grote zwarte en 5 kleinere voor kleur. Er schijnt een vacuum systeem onder de motorkap te zitten waardoor inkt bespaart wordt. Wat ik hiervan merk is dat het apparaat af en toe staat te pruttelen als een stoomlocomotief. Er zitten veel knopjes aan de voorkant. Voor mij had dat niet gehoeven. Voor direct foto's afdrukken kan het wel handig zijn. De knop “Menu scannen” en “Start scannen” blijken dezelfde functie te hebben en de instellingen hiervan aanpassen, is mij nog niet gelukt. De papierlade kan max ca 100 pagina's aan. Dat is vrij weinig en minder dan mijn oude DeskJet. Prettig vind ik dat het papier vlak in de lade ligt. Bij sommige printers staat jet schuin rechtop waardoor het soms gaat omkrullen. Ik vind het niet praktisch dat het schermje op de printer tot na ca 60 minuten aanblijft. Ik vind dat je de instelling daarvan zou moeten kunnen aanpassen (dat kan dus niet). Fotokaarten kunnen direct worden uitgelezen en naar de PC doorsturen is mogelijk. Vreemd genoeg zit er geen aansluitmogelijkheid op om de fotocamera via een USB kabel aan te sluiten. De scan/print software is goed, maar ook wel erg basic. Je zou denken dat met de jarenlange ervaring van HP er wel een wat beter ogende programma met fantastische mogelijkheden zou zijn ontwikkeld. Kopiëren met deze combinatie is erg gemakkelijk Je kunt kiezen tussen kleur en Zwart wit. De PC hoeft niet aangezet te worden. De kwaliteit is goed, maar er is wel wat kleurverschil te zien tussen origineel en kopie.

Printen is eenvoudig. Je kunt vooraf instellen of standaard zwart wit moet worden afgedrukt (dat levert een aardige kostenbesparing op), kleur kan dan indien nodig worden ingeschakeld. Met zwart wit zouden ongeveer 1100 pagina's kunnen worden afgedrukt in de stand “normaal snel”. Ik heb nu ca 200 prints gemaakt en dat lijkt wel te kloppen. De snelheid van afdrukken (normaal snel, pdf [tekst document]) met ca 6 ppm iets lager dan aangegeven (8 ppm) en ongeveer gelijk aan mijn oude 720C.
In vind het niet praktisch dat de printer niet vanzelf opstart bij een printopdracht als deze niet is aangezet, temeer daar het een netwerk kaart is ingebouwd. Je wilt toch niet eerst de trap op moeten om de printer aan te zetten als je vanaf een andere PC gaat afdrukken. De oude printer ging wel meteen aan. De printer veroorzaakt vrij veel trilling bij printen (mijn beeldscherm schud “gezellig” mee). De kwaliteit van de afdrukken is mooi (ik let niet op DPI's, ik kijk gewoon hoe ik het er uit vind zien). Het printerkeuzemenu heeft veel mogelijkheden: bijvoorbeeld twee pagina's per vel afdrukken, snelheid/kwaliteit, (handmatig) dubbelzijdig afdrukken. Hiervoor zijn ook profielen geïnstalleerd waardoor de gewenste instelling snel kan worden gekozen en toegepast. Er is een aparte lade voor fotopapier.

Scannen is gemakkelijk en de kwaliteit is goed. Je kunt gemakkelijk instellen naar welk programma de scan moet worden doorgestuurd en hiervoor zijn ook profielen in te stellen. Alleen bij de knopbediening op de C5180 blijft het apparaat een beetje onhandig. Verder maakt de scanner vrij veel lawaai, vergeleken met de oude ScanJet. Ik vraag me af of het zagende geluid wel zo nodig is.

Conclusie. Degelijk apparaat met een aantal minpunten. Ik ben wel tevreden, maar verbaas me dat de tijd sinds mijn oude printer / scanner bij HP lijkt te zijn blijven steken. De enige grote aanpassing die ik zie is 6 kleuren cartridges.

Pettemer 19-02-2009
Afdrukken zijn niet veegvast en als men met een markeerstift iets wil aangeven gaat de tekst vlekken.
Foto's verschieten snel. (binnen een paar maanden)

Werrkelijk een wanproduct.

eneHarrie 18-02-2009
Dolletjes.
inktcartridges heel snel leeg.
na plaatsten nieuwe originele een foutmelding 018anogwat en wil een reset. hp helldesk kan/wil het niet zeggen.
staat nu bij de leverancier, die er nog 5 heeft staan met dezelfde fout.

afun 13-02-2009
Ik ben het hier niet mee eens, wij printen best veel, maar doen berst lang met de cartridge, wel is hij af en toe de software kwijt, dat is voor mij dan ook het enigste min puntje.

naam 3 13-02-2009
gebruik deze printer al twee jaar op een HP laptop en je zou toch zeggen dat compatibiliteit gewaarborgd is...
Niets van dit alles, bij ongelijktijdig opstarten van computer en printer worden deze niet door elkaar herkend.
Iedere keer opnieuw installeren dus, met behulp van de Vista CD-rom.

Inktpatronen zijn snel leeg en in de U.S.A. gekochte HP patronen werken niet op mijn voor Europa geassembleerde printer.
reden: HP heeft heel slim koperen plaatjes op de cartridge koppen geplaatst welke via het geheugen de inktstatus bijhouden.
Bijna leeg is leeg, en iedere keer als de printer zogenaamd onderhoud pleegt wordt dit niveau in het geheugen opgeslagen. Het koperen plaatje op de cartridge verwisselen met een in Amerika gekocht HP patroon levert foutmeldingen en obruikbaarheid van de printer op.
Kortom een ingenieuze markt-psychologie die HP veel geld oplevert. Mijn bevindingen: een kwantitatief waardeloze en op termijn dure printer die alleen voor de vermogende gebruiker ervan presteert, want afdrukkwaliteit en snelheid zijn wel goed.De cartridges zijn echter snel leeg en duur!

Martijn11 02-02-2009
Ik de C5180 nu 2 maanden. Redelijk tevreden met de print kwaliteit. Gebruik hem vooral om documentjes te printen en niet voor fotos.

De software is echter een volstrekte ramp. De printer en software zijn niet voor Vista geschreven maar 'Vista ready'. Dat wil zeggen er wordt een patch CD bijgeleverd om alles werkend te kunnen krijgen. De software zelf is ook instabiel en crasht op mijn Vista PC dagelijks. Inmiddels heeft mijn Vista versie het ermee gehad en heeft de printer automatisch verwijderd in verband met alle probelemn. Enige oplossing is nu alles verwijderen en opnieuw installeren. Een treurige vertoning van een geronmeerd merk als HP. Helaas heb ik deze printer ook gekocht aangezien mijn perfect werkende HP-1010 niet ondersteund werd in Vista. Voor mij voorlopig geen HP printers meer.

EED 13-01-2009
Na goede ervaringen met HP apparatuur heb ik wederom besloten om voor het merk HP te kiezen. Ditmaal de bovenstaande printer. Ik kan vrij kort zijn in de beoordeling,geweldig! Maar goed een review die iets langer is hebben jullie waarschijnlijk meer aan derhalve wil ik nog het volgende vermelden. Het is een ontzettend zuinig printer. De printer staat altijd op de zuinigste stand en geeft in dat geval voor zwart perfecte afdrukken, in kleur is een niveau hoger beter. In eerste instantie dacht ik een miskoop begaan te zijn, aangezien de printer eerst erg vlekte. Maar dit probleem was na een maand verdwenen, zal wel iets met stof zijn geweest. Daarnaast is de printer ontzettend snel en kan ontzettend makkelijk zonder PC gebruikt worden. De printer heeft nog nooit geweigerd en is qua duurzaamheid dan ook top te noemen. Het scannen en kopiëren werkt ontzettend goed. En er zit leuke software bij de printer, die er bijvoorbeeld voor zorgt dat je een ingescand document gelijk in Word hebt staan. Nog een laatste opmerking kan gemaakt worden over de bijgeleverde software, in sommige reviews klaagt men weleens over de vertraging die deze software met zich meebrengt. Persoonlijk vind ik dit geen probleem, aangezien complete software meer de voorkeur heeft dan lichte en weinig software!

Willemk1 28-09-2008
Deze printer een paar weken geleden aangeschaft en echt een super apparaat. Ik gebruik hem eigenlijk alleen voor foto´s en kopieeren de extra fotolade is ook erg handig. Bij mij ging de installatie gelijk in 1 keer goed zowel op netwerk als usb. De foto afdrukken zijn echt van goede kwaliteit ik gebruik 260m-g en de Hp adavance ik raad wel aan zwaarder papier te kopen zodat de foto´s na het printen niet krom trekken. En voor de mensen die problemen hebben met het 1 min of minder wees blij, hiervoor een epson stylus photo 790 gehad maar wat een ramp met die verstopte inktkanalen en het reinigen koste veel inkt terwijl er geen inkt uit komt pure diefstal. Ben dik tevreden met deze Hp

Hans bergenthal 25-07-2008
Afdrukken brieven vlijmscherp, soms wat minuscule inkt vlekjes maar dat is de nieuwigheid, ik heb nog minder dan tienmaal geprint.
De snelheid is griezelig hoog.
Scan van losse foto prachtig, ik ben enthousiast!
Kan niet scannen als de foto nog in de glazen lijst zit.
Foto naar mijn idee prachtig, heb gebruikt bijgeleverd HP 10-15 papier.

De installatie was een hel: ik kreeg van HP-support voortreffelijke instructie en nog ging het niet. Toen mijn BRILLIANTE idee een schone installatie te maken, XP op mijn PC had na elf maanden al de nodige haperingen gekregen hoor.
Dit eenmaal voltooid liep de installatie van de HP Photosmart C5180 als een trein!

Wat machinelawaai tijdens de opstart deert mij niet, vergeleken met een uiterst goedkoop Epson'tje. Voor mij een ware vooruitgang. Ik heb er geen bezwaar tegen als een apparaat zichzelf gebruiksklaar maakt. Alles zal wel doordacht zijn door de ingenieurs.

De vormgeving vind ik fraai.
Ik weet niet of ik kan scannen door een bladzijde van een boek op de glasplaat te leggen. Tot nu toe de idee dat de dekplaat dicht moet zijn.

Ik dank HP voor de dienstverlening.
Wat mij betreft is deze Photosmart een aanrader alhoewel... er heus wel reclame wordt gemaakt om de voorraad op te ruimen. De technologie is dus al een paar jaren oud.
De prijs vergeleken met het resultaat: ik heb nooit bezwaar een hoger aankoopbedrag te betalen als het apparaat veel mogelijkheden heeft. Op goedkoop val ik nooit en wie suunig wil zijn heeft uiteindelijk toch een slechte keuze.

Leo Schreuders 23-07-2008
Net zoals bij de HP 8250 (die na 14 maanden definitief al de geest gaf) is het voor het maken van goede foto's met deze printer zoeken naar de juiste instellingen met het juiste papier.
Kon de HP 8250 met HP Advanced papier absoluut niet overweg, deze printer kan dat prima. Mooie prints met HP Advanced papier met de instelling 'Optimaal' zijn het resultaat. Met HP Premium Plus is kwaliteitsverschil nauwelijks zichtbaar terwijl deze laatste erg gevoelig is voor vocht en vingerafdrukken.
Bovendien is HP Advanced goedkoper dan Premium Plus.
De instelling van de software moet dan wel door de printer worden beheerd en in Adobe Photoshop op 'relatief colormetrisch' worden gezet. Ook fotopapier van Ilford (Premium Plus Pearl en Galerie Classic Gloss) geeft mooie afdrukken. Daarentegen zijn resultaten met ander papier van Ilford, en papier van Canon en Epson teleurstellend.
De scanner is niet te gebruiken voor fotoscans, er blijft te veel stofruis op de kopie achter. Een echte fotoscanner laat zien hoe het wel moet.Voor het maken van een kopietje of OCR is de C 5180 wel geschikt.

GSR 04-06-2008
Printer 1,5 jaar in bezit.

Is nu defect. Na een kopieer opdracht bleef het aan/uit lampje branden. Scannen werkte niet meer. Printen nog wel. Zat dus niets anders op dan de stekker eruit te halen.

Hierna niet meer gelukt om hem aan de praat te krijgen. Via HP instructies gekregen van HP om deze te resetten. Hierna werkte dus ook het printen niet meer.

Na telefonisch contact alleen een kortingsbon kunnen krijgen van 25% bij aanschaf van een nieuwe printer.

Voorheen ook veel problemem om via het netwerk te printen.

Nooit meer HP

Haydee 01-06-2008
Foto's afdrukken gaat prima, direct via een geheugenkaartje gaat zeer eenvoudig. Installatie van de software kost erg veel tijd, maar kreeg het ding toch onder XP. Tot nu toe twee nadelen gevonden: Ik kan niet op Hema fotopapier printen (weet iemand een oplossing?). Tweede nadeel is dat de printer ook stroom gebruikt als deze uit staat! Even energie meter aangesloten en wat blijkt: Aan/Stby 8 Watt en UIT 7 Watt. De aan/uit knop zet dus alleen het ledje uit aan de voorkant en voorkomt dat er geprint wordt. Dus die energie zuinig label klopt niet. Toch maar even een extra schakelaar op de printer aangesloten.

Manher 31-05-2008
Het verkooppunt van deze HP is de netwerkaansluiting en de voornaamste reden dat ik de C5180 gekocht heb. Tot mijn spijt moet ik vast stellen dat dat een grote vergissing s geweest. De software nu al een keer of 3 geinstalleerd, een zooitje programma's die totaal niet op elkaar afgestemd zijn. Het werkt dan weer een weekje en dan weer niet. Andere pc's in het netwerk hebben het zelfde probleem. We mailen ons printwerk nu maar naar de pc waar het wel mee lukt en voor als het helemaal niet lukt hebben we nog een oude usb canon printer. (die doet het altijd).
Verder wil HP om de haverklap iets updaten via internet (ik gebruik Vista) dus dat is erg vervelend.
Conclusie: Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik de HP Photosmart C5180 gekocht heb.

Ralf the Malf 28-04-2008
Zeer prettige ietwat lawaai makende printer. Aangezien de printerinkt doormiddel van vacuum door de leidingen gaat maakt de printer wat meer geluid dan andere.

Via netwerk probleemloos geinstalleerd, werkend via draadloos internet op 2 laptops met Vista.

Foto's zijn van goede kwaliteit.

Kopieren gaat prima.

Jambo 25-04-2008
Print goed, ook foto's zien er mooi uit. Was er dan ook blij mee, totdat ik ging scannen. Scannen doet dit apparaat namelijk ZEER slecht! Erg veel witte puntjes en andere vervuiling in het beeld. Dit probleem heb ik ook al in andere reviews gezien, dus het is niet exemplarisch. Eén van de 3 beschikbare functies doet hij allerbelabberdst. Dat doet het goede printresultaat teniet. Daarom een 1 voor de mogelijkheden. Teruggebracht...

gatabv 22-04-2008
Heb de all-in-one nu ongeveer twee weken in huis, print en scant prima, goede kwaliteit vooral de fotoafdrukken zijn prima. Wel wat instalatieproblemen ondervonden met instaleren via het netwerk, eerst via USB aangesloten geweest, dit gaf geen problemen.
Als via netwerk aangesloten is duurt het eventjes voordat de printer afdrukt. Helpdesk kon mij niet adequaat een oplossing bieden voor dit probleempje.

Eskimo 06-04-2008
Nou, ik heb het apparaat nu een poosje maar ik ben er niet erg over te spreken. Groot en log, maakt erg veel herrie, moet iedere keer dat ik 'm aanzet zo nodig aan printeronderhoud doen, en een hoop poeha, lawaai, trillingen (m'n buro staat iedere keer te schudden) en ook niet erg snel. Misschien moet je niet teveel verwachten voor deze prijs, de kwaliteit van de printjes is redelijk, maar erg tevreden ben ik nou ook weer niet.

kameleon_77 27-03-2008
Ik heb deze printer voornamelijk gekocht omdat deze een netwerkprinter is. Installeren onder Vista verliep probleemloos. Ik heb de printer dus aangesloten via de ethernet poort. Het duurt even voordat het printen start, maar vind het niet echt heel hinderlijk. Het printen start trouwens wel direct bij aansluiting via de USB poort.

Kwaliteit printen van foto's is perfect, printen van overig materiaal zoals tekst is ook zondermeer goed. Handig een aparte lade voor foto's.

Scannen zal absoluut voor de meeste gebruikers goed genoeg zijn. Ik ben er echter minder over te spreken. Dat vond ik trouwens ook al zo bij mijn vorige all-in (HP 2575). Tekst en plaatjes is best redelijk. Het houd niet echt over bij het scannen van foto's met standaardinstellingen. Ik ben best wel ervaren met het gebruik van scanners en heb dus verschillende instellingen geprobeerd. Maar als ik een ingescand beeld maximaal vergroot om de pixels te bekijken vind ik het teleurstellend, vooral als ik dat vergelijk wat mijn oude scanner (Epson 2480) presteerd. Volgens mij komt het doordat de HP scanner minder licht geeft, maar weet verder niet.

Een advies voor gebruikers van scanner: Vreemd genoeg staat de jpg compressie standaard op minimaal. Als je deze schuifbalk iets naar links beweegt scheelt dat aanzienlijk in de bestandgrootte terwijl de kwaliteit van ingescand beeld maar weinig afneemt.

Ik kan jammergenoeg geen cijfer kan geven voor scankwaliteit (5) en heb daardoor om een beter representatief beeld te geven voor gehele aparaat het cijfer dat ik wilde geven voor afdrukkwaliteit (9) verlaagd.

M. Breckpot 13-03-2008
Vorige week deze printer aangeschaft.
De bijgeleverde software op mijn Vista pc geïnstalleerd, dit gaf geen problemen.
Inmiddels heb ik al aardig wat docementen en foto's afgedrukt. De printer werkt super snel, in de klad stand zonder de opvanglade uitgeschoven kan het getorpedeerde papier een gevaar opleveren voor de omgeving :-) De foto's zijn erg mooi en ook snel geprint. Ik heb de printer overigens aangesloten via USB, dit werkt allemaal prima, ook het scannen geeft geen enkel probleem. Ziet er ook mooi uit op het bureau. Ik ben er helemaal blij mee.

Choosecharming 16-02-2008
Heb de printer juist aangeschaft, en zonder problemen geinstalleerd. Een eerste kopietje en printje gemaakt.
Tot zover een prima indruk. Een handig allround apparaat.l

Johan20102 14-02-2008
het slechte scannen klopt van de C5180, tenminste niet voor de versies die ouder zijn dan een half jaar ongeveer. Bij de nieuwe zit vernieuwde firm/software die schijnbaar niet erg goed is. Dit is echt een ergelijke klacht op deze printer

Letoh 01-02-2008
Ik heb deze printer o.a. naar aanleiding van de reviews hier gekocht. Ik zal wel een ander type gebruiker zijn, maar mij bevalt hij niet.

Installatie.
Als je de ‘recommended’ installatie volgt en daarbij een hele zwik van allerlei onnodige, CPU- en geheugen vretende rommel (waarover later meer) voor lief neemt, heb je kans dat ie het in 1 keer doet.
Je kan ook voor een custom installatie kiezen zodat veel onnodige rommel niet geïnstalleerd wordt. Dan krijg je na opnieuw opstarten van je PC nog steeds een kleine 6 extra processen erbij die zo’n 50 Mb aan geheugen en andere resources opvreten. Denkt HP soms dat mensen hun PC alleen gebruiken om te scannen en te printen? Dit extravagante resource gebruik is wel geheel in lijn met Microsoft's Vista gedachte natuurlijk.
Saillant detail is dat hoewel ik de “software update” module bewust niet heb geïnstalleerd, er toch nog HP update software start nadat Windows is opgestart.

IP adres.
Je kan op de printer het netwerk adres veranderen. Het big-selling point van dit apparaat is tenslotte dat ie een netwerkaansluiting heeft, dus bij uitstek geschikt voor mensen met een thuisnetwerk, en zal een advanced gebruiker het IP adres willen veranderen.
Niet doen als je hem al hebt geïnstalleerd op een PC! Na deze wijziging werkt zal het apparaat niet meer. Enige oplossing: fabrieksinstellingen herstellen op de printer, uit en aan zetten (het display van de printer geeft wel nieuwe waarden aan maar op het netwerk dus niet), alles opnieuw installeren en na ieder install/uninstall moet je weer booten, zelfs op XP. Wat een prutswerk van HP.
Je kunt het apparaat ook bereiken via je webbrowser. Er draait waarschijnlijk een Linux OS met webserver op het ding, waarin je ook het IP adres kan wijzigen. Als je dit doet resulteert het in dezelfde problemen als hiervoor beschreven.

Wil je per se toch een ander IP adres gebruiken, zorg dan dat je dit VOOR installatie op de PRINTER doet, daarna de drivers op de computer(s) installeren.

Printer naam
Een compleet drama wordt het als je de naam van de printer verandert (alleen mogelijk via de web interface). Het lijkt reuze handig, ipv dat ie HP35DFGD6SDF2 heet kan je hem een normale naam geven op je netwerk.
NIET DOEN! Als je dit doet crashen een aantal tools uit de solution center met een vage foutcode. Het blijkt dat deze tools hardcoded zoeken naar de standaard naam van de printer. Dat geloof je toch niet.
Enfin, dit krijg je dus nooit meer goed zonder een fabrieksherstel op de printer en een complete herinstallatie op de PC (je zou verwachten dat een fabrieksherstel op de printer en een reboot van het ding genoeg moet zijn om de printer software op de PC weer te laten werken, maar nee hoor).

De bijgeleverde software applicaties zijn een vergaarbak van allerlei losse progammaatjes uit HP's onwikkelafdelingen die van elkaar niet weten wat ze doen. Maar de software moet wel met elkaar samenwerken. Ze hebben bijvoorbeeld allemaal een eigen look ’n feel. Van Windows 3.1 look-alike tot een soort Vista look. Het is maar cosmetisch maar het ziet er niet uit. Een aantal daarvan zijn in HP Solution Center samengebracht.
Mooie naam hoor HP, zo’n Solution Center, ware het niet dat als je in 1 van die projes een setting aanpast de andere applicatie onderuit gaat of gewoon hangt! Ik had geloof ik al gezegd dat het een stel prutsers zijn bij HP. Zouden ze daar überhaupt wel testen?

Opstarten
Het duurt best wel lang voordat het apparaat gereed is om te printen, waarschijnlijk vanwege het linux OS dat opgestart moet worden. Dat is overigens geen excuus want mijn WLAN waar ook embedded Linux op draait is binnen 20 seconden live.

Stroomverbruik
Het ding verbruikt zo’n 7 Watt als het display aanstaat. Na enige inactiviteit wordt de display verlichting gedempt, echter het stroomverbruik daalt helemaal niet! Psychologisch milieu grapje van HP zeker.
Als je hem uit zet, zegt het display “afsluiten”, waarna display- en knopverlichting uitgaan, maar in werkelijkheid blijft het apparaat gewoon aan staan! Hij vreet dan nog zo’n 5-6 Watt continue.

Tweezijdig printen
Dat werkt bij dit model niet automatisch (wel bij de 6100 serie), maar handmatig wel. Echter, het is vrij onhandig om het papier terug te stoppen. Daarnaast verschijnt er op je PC een dialoog die je sommeert om het papier om te draaien, maar dit dialoog blokkeert alle draaiende applicaties op je PC! Alsof je alleen maar zit te printen op een PC.
Bij mijn vorige HP printer kreeg ik ook zo’n dialoog en die bleef (weliswaar irritant) on-top staan maar die kon je nog aan de kant schuiven zodat je nog even door kon werken.

Om de dag gaat het apparaat in een “onderhouds modus”. Dan staat ie 1 minuut extra te kreunen en te piepen voordat er geprint kan worden. Lijkt me wat overbodig omdat zo frequent te doen.

Gelukkig zijn er ook nog een paar goede dingen te vermelden. Als ie print, dan print ie best netjes en scherp. Het apparaat voelt mechanisch ook best solide aan; het komt zowaar niet eens uit China. Mijn beoordeling op duurzaamheid is daarom gebaseerd op de software (on)mogelijkheden van het apparaat.

musicfan 26-01-2008
Ik heb 2 weken terug de HP C 5180 gekocht. Hiervoor had ik een HP deskjet 870 CXi. Deze heb ik 10 jaar in gebruik, nooit geen problemen mee gehad. Vandaar dat mijn keuze weer op een HP viel. Ik ben uiterst tevreden over deze nieuwe printer. Hij print schitterende foto's, de kwaliteit van de foto's is zeer hoog, niet te onderscheiden van een foto van een afdruklab. De scanner doet het prima. Afdrukken vanaf een stick gaat ook uitstekend. Er is prima software bijgeleverd. En zoals bij HP is er op de gebruiksvriendelijkheid niets op aan te merken. Iedereen kan de printer moeiteloos aansluiten. Momenteel is er een actie van HP, ik krijg nu zelfs 25 euro retour en een skinom het deksel van de scanner fraaier te maken, zie de HP site. Kortom, het is een multifunctionele printer en waar voor zijn geld!

Lei Janssen 04-01-2008
Vandaag deze printer gekocht en geïnstalleerd. Printer is aangesloten via de ethernet verbinding met een sitecom (WL-114) router. Installatie verliep zeer vlot en zonder problemen zowel op mijn (bekabeld) desktop als ook op mijn (draadloos) laptop (Beide XP Home). Zowel het printen, scannen alsook de kaartlezer werken uitstekend via het netwerk.