Dit moet je weten over e-bikes
Inhoudsopgave
Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest - 20 fietsmerken, 20 weken getest
We fietsen in Nederland heel wat af: bij elkaar opgeteld zo'n 15 miljard kilometer per jaar. Steeds meer mensen kiezen daarbij voor een e-bike (ook wel een elektrische fiets genoemd). Een goede keuze als je bijvoorbeeld langere fietstochten maakt, de fiets gebruikt voor woon-werk verkeer of wanneer je wel wat extra power kunt gebruiken omdat je in een heuvelachtig gebied woont. Maar een goede e-bike kies je niet zomaar. Het aanbod is namelijk groot en de specificaties lopen soms best uiteen. Waar moet je dus precies op letten bij de aanschaf?
Er zijn twee typen elektrische fiets: de fiets met trapondersteuning tot 25 km/u en de speed pedelec met een ondersteuning tot 45 km/u. Waar een normale e-bike tot de tweewielers behoort, valt een speed pedelec echter wel onder de brom- en snorfietswetgeving. Met andere woorden: zodra je met een speed pedelec de weg op gaat, gelden de regels voor de bromfiets en heb je een bromfietskenteken nodig. Ook het dragen van een helm is verplicht. Voor een normale elektrische fiets gelden deze regels niet en heb je wel dat 'duwtje' in de rug.
Motor
E-bikes zijn een stuk zwaarder dan normale fietsen omdat ze een accu en een motor hebben. Dit bepaalt in grote mate hoe stabiel je elektrische fiets op de weg ligt. Bij een e-bike met een voorwielmotor heb je een prima gewichtsverdeling omdat de accu aan de achterzijde zit. Deze fietsen zijn vaak goedkoper. Een nadeel kan zijn dat je het gevoel krijgt dat je getrokken wordt in plaats van geduwd.
Andere fietsen hebben de motor weer in het achterwiel, geschikt voor de iets sportievere fietsers. Het voordeel is dat je goede grip op de weg hebt, een nadeel is dat de gewichtsverdeling niet ideaal is. Deze fietsen worden de laatste tijd wel steeds minder gemaakt.
Maar tegenwoordig zit bij het overgrote deel van de elektrische fietsen de aandrijving in de trapas, dus in het midden van het frame. Deze e-bikes met een middenmotor hebben eigenlijke de beste gewichtsverdeling en voelen stabieler aan. Soms valt het al niet meer op dat de de fiets een motor heeft in het midden want ze werken dit steeds beter weg. Een e-bike met de motor in de trapas is over het algemeen wel iets duurder.
Accu
Het soort accu bepaalt onder meer hoe ver je kunt fietsen op één lading, maar ook hoe lang bijvoorbeeld een batterij meegaat. De totale capaciteit van de accu wordt uitgedrukt in Wattage per uur. Hoe hoger deze waarde, hoe groter de actieradius en hoe langer je dus kunt fietsen. Dit is uiteraard ook afhankelijk van meerdere factoren zoals het gebied waar je fietst, de tegenwind of je eigen lichaamsgewicht.
De twee meest bekende accu’s zijn de Lithium-ion (kortweg: Li-ion) en de Lithium-ion-polymeer (LiPo). Die laatste is eigenlijk een verbeterde versie van de Li-ion en gaat daardoor ook wat langer mee. Ook de laadtijd is een stuk korter. De keerzijde: dit type accu is een stuk prijziger dan een Li-ion-accu. Zo goed als alle nieuwe e-bikes zijn voorzien van deze types accu.
Ben je in de markt voor een tweedehands e-bike dan is het volgende voor jou interessant. Want voorheen waren er ook elektrische fietsen met een Nikkel Methaalhydride (Nimh)-accu, maar dat type ging beduidend minder lang mee. Ze komen niet meer voor bij nieuwe e-bikes.
Versnellingen
De meeste e-bikes hebben meerdere versnellingen. Er zijn drie typen te onderscheiden. Het meest bekende is de naafversnelling: deze is ingebouwd in de naaf van het achterwiel en heeft maximaal 8 versnellingen. Het andere type is een derailleurversnelling, dat we kennen als een openschakelsysteem met verschillende formaten tandwielen. Dit soort heeft meer onderhoud nodig, is gevoeliger voor schade en behoeft meer onderhoud of schoonmaak. Dit kun je echter wel gemakkelijk zelf doen.
Sommige e-bikes hebben ook een automatisch versnellingssysteem of variabele versnellingen. Met een draai aan het handvat bepaal je je favoriete ritme; het systeem zoekt vervolgens tijdens je fietstocht automatisch naar de juiste versnelling die hoort bij de omstandigheden. Dit versnellingssysteem kom je steeds vaker voor.
Remsysteem
Goede remmen zijn belangrijk, met name op een e-bike omdat je vaak met hogere snelheden te maken krijgt. De rollerbrake is populair en de opvolger van de oude trommelrem. Het voordeel van dit remsysteem is dat het amper onderhoud nodig heeft, behalve dat je de remmen regelmatig moet smeren. Een veelgehoorde klacht is wel dat je minder hard kunt remmen.
Een ander gangbaar remsysteem is de V-brake (velgremmen), waarbij twee remblokjes tegen je wiel drukken op het moment dat je je handremmen indrukt. Je hoeft vaak maar weinig kracht te zetten om resultaat te boeken. Dit remsysteem is helaas wel onderhoudsgevoelig.
Het schijfremsysteem heeft veel minder onderhoud nodig. Dit systeem werkt met een aparte schijf die op het wiel is gemonteerd en waarbij remblokjes tegen het wiel aan duwen. Hiermee kun je de remkracht beter doseren. De schijfrem werkt zowel goed bij een droog als nat wegdek.
Ten slotte heb je de terugtraprem, dit type is misschien de meest bekende in Nederland, maar komt nauwelijks meer voor op een e-bike.
Remmen worden over het algemeen hydraulisch aangestuurd (met hydraulische remolie) en steeds minder met remkabels: de kracht die je met je hand zet, moet tenslotte worden overgebracht naar het remsysteem. Beide technieken hebben hun specifieke eigenschappen. Zo verliezen remkabels in de loop der tijd hun kracht vanwege wrijving tussen binnen- en buitenkabel. Een voordeel van hydraulische remleidingen is dat deze techniek niet aan kracht inboet en dat je beter gedoseerd kunt remmen. Ook is dit systeem onderhoudsarm. Het vervangen van remkabels is overigens weer een stuk eenvoudiger dan het vervangen van hydraulische remleidingen.
Ben je van plan om een e-bike te kopen?
Ben je van plan om een e-bike te kopen? Let dan op een paar belangrijke zaken. Bedenk waarvoor je de fiets wilt gebruiken. Zo is een grote accucapaciteit wat minder belangrijk voor het eenvoudige woon-werkverkeer, maar juist essentieel als je langere fietstochten wilt maken. Een uitneembare accu kan handig zijn als je een hele dag op pad wilt en niet zonder elektriciteit wilt komen te zitten.
Als je in een heuvelachtig gebied woont, is een motor met een groter vermogen belangrijk. Hoe groter het vermogen, hoe meer ondersteuning die biedt.
Daarbij geldt ook dat hoe harder een motor moet werken, hoe sneller de accu op is.
Neem je je fiets regelmatig mee in het openbaar vervoer of op een fietsendrager, of moet je regelmatig lastige manoeuvres maken om je fiets bijvoorbeeld binnen te kunnen zetten? Let dan ook op het gewicht van de e-bike. Hoe zwaarder de fiets, hoe lastiger het is deze te tillen. De accu en motor bepalen voor een groot deel het gewicht, maar ook het framemateriaal speelt een rol.
Daarbij geldt: staal is duurzaam en solide, maar is zwaarder en roest sneller. Aluminium is weer minder stevig, maar lichter en roest niet. Voor carbon geldt dat het sterk en licht materiaal is en niet roest. Wel is carbon veel duurder dan staal en aluminium.
Prijzen
Een instapmodel e-bike heb je al vanaf ongeveer 700 euro. Een goedkope elektrische fiets is lang niet meer slecht, maar ga je voor de langere ritjes en meer duurzame materialen, dan betaal je al snel meer. De duurste modellen lopen op tot boven de 3000 euro.
De E-bike Winkelzoeker
Bekijk met behulp van de E-bike Winkelzoeker waar de gewenste e-bike nog op voorraad is en boek direct een proefrit bij jou in de buurt. Zo vis je niet achter het net en wacht je wellicht niet zo lang op je nieuwe elektrische fiets. Kieskeurig.nl toont namelijk de actuele voorraad bij deelnemende fietswinkels door het hele land. Vergelijk en bekijk jouw e-bike in stroomversnelling met behulp van de Winkelzoeker!