De beste tips voor het onderhoud van je e-bike accu

Inhoudsopgave

  1. Slim: regelmatig gebruiken
  2. Help, mijn actieradius neemt af!
  3. De accu is op, wat nu?
  4. Een nieuwe accu of reviseren?

De zwakke plek van een elektrische fiets is de accu. Na verloop van tijd neemt de capaciteit daarvan namelijk onherroepelijk af. Wat kun je doen om je accu zo lang mogelijk in topconditie te houden – en wat zijn je opties wanneer je accu toch echt aan vervanging toe is?

Heb je een vraag over e-bikes? - Durf hem te stellen op de Kieskeurig.nl Community

Naar het forum!

Slim: regelmatig gebruiken

“Om je accu zo lang mogelijk goed te houden moet je hem regelmatig gebruiken, zeg iedere maand, gebruiken”, zegt Nick Koot, van het bedrijf Miton Accu’s en Batterijen in Utrecht. “Lukt dat niet, zorg dan dat je hem in ieder geval elke maand een keer oplaadt. Wat je níet moet doen is de accu na iedere rit opladen. Stel, je kunt 100 kilometer met een accu doen: laad hem dan niet na iedere rit van 5 kilometer, maar stel dat uit met twee of drie ritten. Daarmee verbetert de levensduur van de accu.”

Het regent, het regent …

Wat ook slim is om de levensduur te verlengen: dek je accu af. “De grootste misvatting op het gebied van e-bike-accu’s is namelijk dat ze waterdicht zijn”, zegt Nick. “Dat is niet zo gek. Mensen denken: de accu is bedoeld voor op de fiets en de fiets kan tegen regen – dus de accu ook. Maar een accu is niet waterdicht. Er zitten kiertjes en openingen in, bijvoorbeeld op de plek van de laadplug en de ontlaadconnector. Daar kan water door naar binnen – en water en elektronica, die gaan niet goed samen. We krijgen hier geregeld accu’s binnen met waterschade: zodra we de accu uit de doos halen en kantelen, loopt het water eruit. Tijdens het fietsen ben je zelf een goede barrière tegen de regen, zeker als de accu op de achterdrager zit. Wil je helemaal zeker weten dat je accu droog blijft: dek hem af, of haal hem uit de fiets als je ergens buiten geparkeerd staat.

Help, mijn actieradius neemt af!

“Wanneer je een e-bike hebt en je merkt dat je steeds minder ver kunt fietsen op één acculading terwijl de accu wel elke avond volgeladen wordt, dan is de kans zeer groot dat de actieradius beperkt wordt door de capaciteit van de accu. Dat gebeurt meestal na zo’n 4 à 5 jaar – dat is een beetje afhankelijk van hoe jong de accu is zodra jij hem koopt en ook hoeveel je hem gebruikt en onderhoudt. Als je het idee hebt dat je actieradius minder wordt, dan kun je de capaciteit van de accu laten testen. Uit zo’n test kan blijken dat de accu zelf nog goed is, en dat het probleem dus iets anders is in je fiets. Maar het testoordeel kan ook zijn dat je accu inderdaad niet goed meer is.”

De accu is op, wat nu?

“Als een accu mindere prestaties levert, heb je verschillende opties. Je kunt je accu vervangen door een nieuwe, je kunt hem laten reviseren, je kunt een tweedehands accu kopen of je kunt een nieuwe e-bike kopen. Dat laatste is natuurlijk wel héél rigoureus. Een tweedehands accu kopen, bijvoorbeeld via Martkplaats, gebeurt steeds minder: je kopt dan echt iets onbekends. De meeste mensen kiezen tegenwoordig dan ook voor het vervangen of reviseren van de accu.”

Een nieuwe accu of reviseren?

“Een nieuwe accu heeft voordelen. Zo krijg je ook meteen een nieuwe behuizing, dus hij ziet er weer netjes uit. Ook is de elektronica die erin zit nieuw. Er zijn ook nadelen: een nieuwe accu is over het algemeen duur en de capaciteit is minder: de fabrikant zal er niet meer in stoppen dan strikt noodzakelijk. Bovendien weet je als consument niet hoe oud de accu is die je koopt: misschien heeft-ie al wel een jaar in opslag gelegen bij de fabriek. . En als je ervan uitgaat dat de gemiddelde levensduur van een accu vijf jaar is, dan ben je dus zo al 20% kwijt.”

“Revisie is eigenlijk altijd interessanter: het is goedkoper (gemiddeld is dat tussen de 250 en 280 euro voor 24V accu’s en tussen de 320 en 365 euro voor 36V accu’s) en het is beter voor het milieu, omdat niet alle onderdelen weggegooid hoeven te worden. Bovendien wordt bij een revisie de capaciteit van je accu vaak verhoogd en heb je een accu die echt helemaal vers is. En een verse accu is altijd beter.”

Reviseren, hoe gaat dat eigenlijk?

“De accu bestaat in feite uit een behuizing, een BMS (Battery Management System) en het cellenpakket. Bij een revisie vervangen we het cellenpakket en daar waar mogelijk ook de elektronica. Soms kunnen we niet reviseren, omdat de accu’s elektronisch beveiligd zijn en alleen door de merkdealer gereviseerd kunnen worden. Als we de cellen binnen de bestaande behuizing wel kunnen vervangen, dan ben je als fietser goed af: zo’n nieuw cellenpakket heeft vaak een hogere capaciteit dan het origineel. Wil je je accu laten reviseren? Maak dan tijdig een afspraak. Hoewel het reviseren zelf inclusief testen maar een dag of twee duurt, kan het in piektijden zó druk zijn dat je je accu weken kwijt bent.”

De E-bike Winkelzoeker

Bekijk met behulp van de E-bike Winkelzoeker waar de gewenste e-bike nog op voorraad is en boek direct een proefrit bij jou in de buurt. Zo vis je niet achter het net en wacht je wellicht niet zo lang op je nieuwe elektrische fiets. Kieskeurig.nl toont namelijk de actuele voorraad bij deelnemende fietswinkels door het hele land. Vergelijk en bekijk jouw e-bike in stroomversnelling met behulp van de Winkelzoeker!