Zo pomp je een Frans ventiel op

Inhoudsopgave

  1. 3 soorten ventielen
  2. Het Frans ventiel
  3. Een Frans ventiel oppompen in 4 stappen

Fietst je e-bike ongewoon zwaar? Net als bij een auto is de bandenspanning voor fietsen enorm belangrijk. Een te lage bandenspanning zorgt er namelijk voor dat je zwaarder moet trappen en geeft daarnaast een grotere kans op een lekke band. Een te hoge bandenspanning kan echter weer resulteren in een klapband... In dit artikel gaan we in op het oppompen van je banden. We hebben specifiek aandacht voor het Frans ventiel. Hoe je een fietsband oppompt, is namelijk afhankelijk van het soort ventiel en de soort fietspomp die je hebt.

Heb je een vraag over e-bikes? - Durf hem te stellen op de Kieskeurig.nl Community

Naar het forum!

De juiste bandenspanning

Ook voor de elektrische fiets is het van groot belang om je bandenspanning op een juiste hoogte te houden. Je stapt op je elektrische fiets om een mooie tocht te maken en merkt meteen dat deze niet zo soepel rijdt als vorige week. Een van de eerste dingen die je dan doet, is de bandenspanning checken. Het kan namelijk zomaar zijn dat het tijd is wat lucht bij te pompen. Geen zorgen dit is niks ernstig, behalve als de band binnen een mum van tijd weer erg leeg is. Hoe je de banden van jouw e-bike moet oppompen, is afhankelijk van het soort ventiel en de soort fietspomp.

3 soorten ventielen

Er zijn 3 soorten fietsventielen:

>> Frans ventiel (ook wel Presta-ventiel of Sclaverand-ventiel) (links)

>> Hollands ventiel (ook wel Dunlop-ventiel) (midden)

>> Autoventiel (ook wel Schräder-ventiel) (rechts)

Het Hollands ventiel zie je in Nederland het meest terug, bijvoorbeeld op stadsfietsen. Het autoventiel wordt vooral gebruikt bij mountainbikes. Dit ventiel is breder en vlak aan het uiteinde. Het Frans ventiel kom je vaak tegen bij racefietsen. Dit ventiel is smaller en heeft een borgmoer die kan worden losgedraaid om lucht toe te voegen of te laten ontsnappen.

Het Frans ventiel

Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op. Een Presta-ventiel kan over het algemeen meer druk hebben en loopt bij stilstand minder snel leeg.

Het nadeel is echter dat je voor het oppompen van een Frans ventiel geen gewone fietspomp kunt gebruiken. Dit ventiel heeft namelijk de mogelijkheid het terugslagmechanisme te blokkeren. Daarom moet voor het oppompen altijd eerst een moertje een slag losgedraaid worden. Een veelgemaakte fout is het gebruik van een verkeerde fietspomp. Je kunt een pomp voor een Schrader-ventiel niet op een Presta-ventiel gebruiken, hoe hard je ook pompt! Je kunt ervoor kiezen om een aparte fietspomp te kopen, maar het is ook mogelijk om een verloopnippel te gebruiken.

Speciale fietspomp of verloopnippel?

Er zijn dus verschillende ventielen en er zijn verschillende pompen. Je ventiel en pomp moeten op elkaar passen om lucht in je band te krijgen. Veel nieuwe fietspompen zijn gelukkig geschikt om verschillende ventielen op te pompen. Bij een fietspomp met twee openingen is de kleine opening bijvoorbeeld vaak bedoeld voor het Frans ventiel. Mocht jouw pomp echter niet geschikt zijn voor een Frans ventiel dan kun je een setje verloopnippels kopen. De verloopnippel schroef je op je Presta-ventiel, waarmee het bijvoorbeeld een Schräder-ventiel wordt.

Een Frans ventiel oppompen in 4 stappen

1. Het ventiel klaarmaken

Om te beginnen verwijder je het plastic dopje dat op het ventiel gedraaid is. Bij een Presta-ventiel draai je vervolgens de kleine borgmoer los. Je kunt er een paar tikjes op geven om er zeker van te zijn dat hij beweegt. Je hoort dan ook een klein beetje lucht ontsnappen.

2. Je bandenspanning controleren

Voordat je begint met het oppompen van je band controleer je eerst de gewenste bandenspanning. Je vindt deze vaak terug op de zijwand van je buitenband. Er wordt vaak gesproken over pounds-per-square-inch (psi) of bar. Dit getal geeft de druk weer, die je band veilig aankan. In het geval van een racefietsband gaat het dan vaak om een druk tussen 80 en 130psi (of 5,5 tot 9 bar). Ter vergelijking: bij een mountainbikeband moet je veelal denken aan 30 en 50psi (of 2 tot 3,5 bar). Binnen deze druk heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeur. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met je gewicht en rijstijl.

Heb je een vraag over e-bikes? - Durf hem te stellen op de Kieskeurig.nl Community

Naar het forum!

3. De pomp op het ventiel bevestigen

Nu je weet wat de juiste bandenspanning is, plaats je de koppeling van de pomp op het ventiel. Pompen hebben vaak een hendel die naar beneden klikt of intern schroefdraad. Hiermee wordt ervoor gezorgd dat de koppeling van de pomp op zijn plek blijft terwijl je pompt. Als je merkt dat er lucht uit de pomp komt, maar deze niet in de band belandt, is er iets mis met de pompkoppeling en moet je de pomp opnieuw bevestigen.

4. Pomp tot de optimale druk

Zodra de pomp bevestigd is, begin je met oppompen. Gebruik de drukmeter om de banden op de gewenste druk op te pompen. Nadat je deze druk bereikt hebt, maak je de pompkoppeling los. Daarna draai je het borgmoertje weer vast en plaats je het ventieldopje terug.

De E-bike Winkelzoeker

Bekijk met behulp van de E-bike Winkelzoeker waar de gewenste e-bike nog op voorraad is en boek direct een proefrit bij jou in de buurt. Zo vis je niet achter het net en wacht je wellicht niet zo lang op je nieuwe elektrische fiets. Kieskeurig.nl toont namelijk de actuele voorraad bij deelnemende fietswinkels door het hele land. Vergelijk en bekijk jouw e-bike in stroomversnelling met behulp van de Winkelzoeker!