Waar moet ik op letten bij het kopen van een e-bike? 

Het is weer tijd om aan het werk of naar school te gaan. En om de start én het einde van elke dag net even wat fijner te maken, is een e-bike een goede investering. Je bent elke dag lekker in beweging, je bent aanzienlijk sneller dan met een normale fiets, je hebt geen last die eeuwige tegenwind en je arriveert altijd fris op school of op je werk! Dat er genoeg voordelen aan een e-bike zitten, is dus wel duidelijk. Maar waar moet je eigenlijk op letten bij het kopen van een e-bike? 


Waar ga je fietsen?  

Nog voor je überhaupt naar een concrete e-bike gaat kijken, is het belangrijk om eerst de omgeving waarin je leeft eens onder de loep te nemen. Hoe ziet jouw dagelijkse fietstochtje naar school of werk eruit? Is de omgeving vlak? Of heb je te maken met heuvels of, voor de Limburgers onder ons, een meer bergachtige omgeving? Hoe heuvelachtiger de omgeving, hoe krachtiger de motor en accu van je elektrische fiets moeten zijn om jou dagelijks van A naar B te brengen.

De juiste accu voor je e-bike

Welke accu jij nodig hebt hangt helemaal af van jouw wensen. Zoals we hierboven al noemden, vraagt fietsen in een bergachtige omgeving meer van je accu dan fietsen op vlak terrein, maar ook de afstanden die je fietst zijn bepalend. 

Is jouw dagelijkse ritje naar je werk of naar school relatief kort? Dan heb je minder accucapaciteit nodig dan wanneer je ruim een uur onderweg bent naar kantoor. 

Zie het zo: een accu van 400 Watt (de meest gekochte accu) geeft je de mogelijkheid om één uur lang met 400 Watt ondersteuning te fietsen óf om vier uur lang met 100 Watt ondersteuning te fietsen. Heb je hier niet genoeg aan, bijvoorbeeld omdat je per uur of per vier uur meer ondersteuning nodig hebt vanwege de afstand of de omgeving waarin je fietst? Dan is een accu van 400 Watt dus niet toereikend voor jou. 


Welke motor moet mijn elektrische fiets hebben? 

Ook op het gebied van motoren is de keuze groot. Je hebt bij een e-bike de keuze uit een voorwielmotor, een middenmotor en een achterwielmotor. Welke motor voor jou het beste is, hangt helemaal van jouw situatie af. We leggen het verschil tussen de drie motoren hieronder voor je uit!

•Een voorwielmotor is handig voor mensen die hun e-bike vooral in de stad gaan gebruiken. De voorwielmotor drijft het voorwiel aan en geeft je het gevoel dat je als het ware vooruit getrokken wordt. Een voorwielmotor staat erom bekend dat de ondersteuning heel constant is, maar minder efficiënt dan bijvoorbeeld bij een middenmotor of een achterwielmotor. Fiets je dus in een heuvelachtig gebied? Dan is een voorwielmotor minder geschikt. 

 

•Een middenmotor is de meest gebruikte motor voor e-bikes. Deze motor heeft meer vermogen dan een voorwiel- en een achterwielmotor en is daardoor geschikt voor fietsers die in verschillende landschappen fietsen. Gebruik jij je fiets dus niet alleen voor woon-werkverkeer, maar ook voor mooie fietstochten door verschillende landschappen? Dan is een middenmotor een goede keuze.

•Een achterwielmotor is de motor die de meest natuurlijke fietservaring geeft. Dit komt doordat normale fietsen ook vanuit het achterwiel worden aangedreven. E-bikes met een achterwielmotor geven je het gevoel dat je constant de wind in je rug hebt. Achterwielmotoren zijn zeer krachtig en geliefd bij sportieve fietsers. Deze motoren lenen zich bovendien uitstekend voor een heuvelachtig landschap. Vanwege de kracht van een achterwielmotor heb je echter wel meer accucapaciteit nodig.


De remmen van een elektrische fiets

En niet alleen de accu en de motor vragen om aandacht bij het uitkiezen van jouw ideale e-bike, maar we raden je aan om ook naar de remmen te kijken. Fiets je veel in heuvelachtige gebieden? Dan heb je een zeer krachtige rem nodig, zoals een hydraulische schijf- of velgrem. Dit type rem is wel duurder dan normale V-brakes, maar biedt je wel de zekerheid dat je in alle omstandigheden veilig en krachtig kunt remmen. Is het ritje naar school of naar je werk relatief kort en fiets je vooral op vlak terrein? Dan voldoen V-brakes of Rollerbrakes ook.