Hieronder vind je de antwoorden op verschillende vragen over reviews, beoordelingen, vragen en antwoorden, je profiel en foutmeldingen. Staat jouw vraag er niet bij? Vul dan ons contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact.
Kopen via Kieskeurig.nl
Waarom kan ik niets meer kopen via Kieskeurig.nl?
Tot 1 maart 2016 was bestellen via Kieskeurig.nl mogelijk bij deelnemende webshops. Maar omdat wij het belangrijk vinden ons te focussen op de kern van Kieskeurig.nl - het zijn van een onafhankelijke en betrouwbare productvergelijker - hebben wij besloten onze Checkout-activiteiten (het winkelmandje) te staken. Rechtstreeks bij ons bestellen is dus niet meer mogelijk, maar bestellen kan uiteraard nog gewoon op de vertrouwde manier bij al onze aangesloten webshops. Heb je hier vragen over? Vul dan het contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact.
Vragen over reviews
Op welke manier waarborgt Kieskeurig.nl dat de reviews betrouwbaar en kwalitatief zijn?
Kieskeurig.nl beoordeelt iedere winkel- en productreview, vraag en antwoord binnen 24 uur aan de hand van diverse beoordelingselementen. Dit gebeurt niet automatisch, maar door echte mensen. Deze beoordelingselementen zorgen ervoor dat een review betrouwbaar is en waarde toevoegt voor andere consumenten. Kieskeurig.nl kan ervoor kiezen om een review niet te plaatsen wanneer deze niet aan de beoordelingselementen voldoet. Wil je meer lezen over de controle van reviews? Klik dan hier en bekijk het filmpje >>
Op welke kwaliteitseisen worden winkel- en productreviews gecontroleerd?
Bij de beoordeling van alle reviews gelden de volgende kwaliteitseisen:
Berichten moeten voldoende gemotiveerd zijn
De inhoud en afzender van de review moeten betrouwbaar zijn (controle via IP-adres, gebruikersnaam en e-mailadres)
Het bericht moet volledig zijn
De reviewer mag niet gegarandeerd beloond worden voor het achterlaten van de review
De reviewer moet aangeven of het product gekocht, gekregen of getest is
Er staan geen persoonlijke (e-mail)adressen en/of telefoonnummers in
Geen beledigende of aanstootgevende taal
Wie controleert de winkel- en productreviews?
Bij Kieskeurig.nl werkt een speciaal team van moderators, contentmedewerkers en shopsupport-medewerkers die alle winkel- en productreviews, vragen en antwoorden controleren.
Wanneer wordt mijn winkel- of productreview geplaatst?
Wanneer je een review schrijft, wordt deze direct op Kieskeurig.nl geplaatst bij de desbetreffende webwinkel of het desbetreffende product. Maar je beoordelingscijfer telt pas mee in het gemiddelde beoordelingscijfer wanneer je review is gecontroleerd door Kieskeurig.nl. We controleren je review aan de hand van verschillende beoordelingselementen.
Waarom is mijn review niet geplaatst?
Wanneer jouw review niet geplaatst is, voldoet hij niet aan onze kwaliteitseisen. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je niet duidelijk genoeg hebt omschreven waarom je het product of de webwinkel een bepaalde score hebt gegeven. Je krijgt van ons een e-mail met de precieze reden waarom we de review hebben afgekeurd.
Hoe kan ik melding maken van een review die niet aan de regels voldoet?
Alle reviews worden één voor één gelezen en beoordeeld aan de hand van onze kwaliteitseisen. Kom je toch een review tegen die volgens jou niet aan de kwaliteitseisen voldoet of verdenk je fraude? Stuur deze review door via het contactformulier op www.kieskeurig.nl/contact. De review zal dan nogmaals gecontroleerd worden.
Hoe kan ik in contact komen met een bezoeker die een review heeft geplaatst?
Niet: Kieskeurig.nl mag wegens privacyredenen geen adresgegevens van reviewers aan derden verstrekken. Heb je toch een dringende vraag? Dan kun je wel een reactie plaatsen bij de review.
Wat zijn Best Reviewed producten op Kieskeurig.nl?
Iedere maand worden er diverse producten op Kieskeurig.nl benoemd tot ‘Best Reviewed’. Ze krijgen dit predicaat wanneer ze voldoen aan de volgende criteria:
In de afgelopen maand moeten ten minste 3 reviews bij dit product zijn geplaatst
Het product moet nog door minimaal 2 winkels op Kieskeurig worden verkocht
Het product moet een minimale gemiddelde beoordeling hebben van 8 in de afgelopen maand
Het aantal reviews in de afgelopen maand bepaalt welk product binnen een productgroep de titel krijgt
Review toevoegen, wijzingen, verwijderen
Hoe kan ik een productreview schrijven?
Je kunt een productreview schrijven door naar het desbetreffende product te gaan en naar het kopje ‘reviews’ te navigeren. Daar kun je op de button ‘Plaats een review’ klikken.
Hoe kan ik een winkelreview schrijven?
Je kunt een winkelreview schrijven door op de desbetreffende webwinkel te klikken in het winkeloverzicht. Zoek de webwinkel op en klik op de button ‘Winkel beoordelen’.
Het lukt me niet om een review te plaatsen
Het kan zijn dat je niet alle verplichte velden hebt ingevuld. Heb je dat wel gedaan maar lukt het toch niet? Vul dan het contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact.
Kan ik mijn product- of webwinkelreview wijzigen?
Nee, je kunt je review niet zelf wijzigen. Wil je er toch iets aan veranderen? Vul dan het contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact.
Hoe kan ik mijn review verwijderen?
Nee, het is niet mogelijk om je review te verwijderen. Soms is een probleem opgelost, maar de review kan nog relevant zijn voor andere consumenten. Wil je echt dat de review verwijderd wordt? Vul dan het contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact, vermeld je gebruikersnaam, e-mailadres en reden.
Mijn review is niet door Kieskeurig.nl geplaatst, wat moet ik doen?
Als je review niet geplaatst wordt, voldoet deze waarschijnlijk niet aan de kwaliteitseisen (bijvoorbeeld onvolledig of aanstootgevend). Je krijgt een e-mail met de reden, zodat je een nieuwe review kunt schrijven.
Wanneer staat mijn webwinkel- of productreview online?
Zowel je winkel- als productreview wordt direct geplaatst. Binnen 24 uur wordt deze gecontroleerd. Als hij niet aan de eisen voldoet, wordt hij verwijderd. Het cijfer telt pas mee na goedkeuring.
Mijn review is afgekeurd vanwege onvoldoende motivatie. Wat houdt dat in?
Een review helpt anderen bij hun keuze. Hoe beter onderbouwd, hoe nuttiger. Je hoeft geen lange review te schrijven, maar wel duidelijk uit te leggen waarom je een bepaald cijfer gaf.
Reviews van andere partijen
Waarom zie ik reviews van andere partijen op Kieskeurig.nl?
We tonen ook reviews van andere partijen, zoals expertreviews van ANWB en BesteProduct.nl of consumentenreviews via diensten als bazaarvoice.com.
Wie controleert de reviews van andere partijen?
Vooraf controleren we het reviewproces van de partij. Pas als ze voldoen aan onze eisen, worden reviews doorgeplaatst. Controle kan bij de partij zelf of bij ons liggen.
Hoe betrouwbaar zijn de reviews van andere partijen?
We werken alleen samen met partijen die voldoen aan onze controle-eisen. Geen reviews van partijen die beloningen aanbieden voor het schrijven ervan.
Tellen de reviews van andere partijen ook mee in de reviewscore?
Nee. De reviewscore is alleen gebaseerd op reviews geschreven op Kieskeurig.nl of via ons eigen reviewsysteem.
Hoe herken ik de reviews van andere partijen?
Op de reviewpagina wordt aangegeven of het gaat om een expertreview, een consumentenreview via een andere partij of een eigen consumentenreview.
Vragen over de beoordeling
Waar is het beoordelingscijfer van producten op gebaseerd?
Het beoordelingscijfer van een product is het gemiddelde van alle productbeoordelingen vanuit goedgekeurde productreviews. Cijfers in nog niet goedgekeurde reviews tellen niet mee.
Waar is het beoordelingscijfer van webwinkels op gebaseerd?
Het cijfer in de winkelvergelijker is het gemiddelde van goedgekeurde consumentenreviews, waarbij nieuwere reviews zwaarder wegen dan oudere.
Predicaten en awards
Wat betekenen de predicaten Beste koop en Beste uit de test van de Consumentenbond?
Naast ons eigen Best Reviewed-predicaat tonen we ook predicaten van de Consumentenbond.
Beste uit de test: beste kwaliteit volgens testresultaten
Beste koop: goede prijs-kwaliteitverhouding
EISA Awards
EISA staat voor de European Imaging and Sound Association, een samenwerkingsverband van ruim 50 vakmedia. Producten worden getest en beoordeeld door experts.
Criteria voor nominatie:
Product niet ouder dan een jaar
Minstens 5 leden hebben het getest
Binnen 3 maanden na bekendmaking verkrijgbaar
Er zijn 6 expertgroepen: Hifi, Photo, Home Theatre Audio, Home Theatre Display & Video, In Car Audio, Mobile Devices.
Profiel
Moet ik inloggen op Kieskeurig.nl?
Nee, je kunt de site bezoeken en reviews plaatsen zonder account.
Een account is alleen nodig voor favorieten opslaan en reageren.
Hoe maak ik een account aan?
Klik bovenaan de pagina op ‘Login’ en daarna op ‘Registreren’.
Hoe kan ik mijn account beheren?
Ga naar Kieskeurig.nl, log in en klik op je account om het te beheren.
Kan ik mijn weergavenaam aanpassen?
Ja, dit kan in je profiel. Kieskeurig.nl kan namen weigeren of aanpassen bij inbreuk of ongewenst gebruik.
Hoe wijzig ik mijn e-mailadres?
Dit kun je zelf niet doen. Stuur een e-mail naar info@kieskeurig.nl.
Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?
Klik op ‘Inloggen’ en daarna op ‘Wachtwoord vergeten’. Vul je e-mailadres in en volg de instructies.
Ik kan niet inloggen
Controleer of je account geactiveerd is via de activatie-mail. Werkt het nog steeds niet? Neem contact op met info@kieskeurig.nl.
Hoe verwijder ik mijn account?
Je kunt je account niet zelf verwijderen. Stuur een verzoek naar info@kieskeurig.nl.
Is mijn voor- en achternaam zichtbaar voor anderen?
Nee, alleen je weergavenaam is zichtbaar.
Ik heb een account aangemaakt, maar geen e-mail ontvangen
Controleer je spamfolder. Zo niet, probeer opnieuw of kies voor ‘Wachtwoord vergeten’.
Het lukt mij niet om een account aan te maken
Neem contact op met info@kieskeurig.nl.
De activatie-link werkt niet
Neem contact op met info@kieskeurig.nl voor hulp.
Foutmeldingen en verbeteringen
Mijn activeringslink voor het inloggen geeft een foutmelding
Het kan gebeuren dat je een foutmelding krijgt bij het klikken op de activatielink in de e-mail. Vaak is je account al geactiveerd en kun je inloggen. Lukt het toch niet? Vul het contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact.
Ik krijg een foutmelding op Kieskeurig.nl?
Kom je op een 404-pagina terecht? Vul het contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact, dan lossen we het zo snel mogelijk op.
Een specificatie van een product klopt niet. Waar kan ik dit melden?
Geef dit door via het contactformulier op www.kieskeurig.nl/contact. We controleren en passen het aan indien nodig.
Waar kan ik mijn suggesties en verbeterpunten voor Kieskeurig.nl melden?
We staan altijd open voor suggesties. Vul ons contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact.
Retourneren
Hoe lang kan ik een product retour sturen?
Je hebt altijd recht op een zichttermijn van 14 dagen.
Hoe kan ik mijn bestelling retour sturen?
Volg de retourprocedure zoals vermeld op de website van de winkel.
Zijn er kosten verbonden aan het retour sturen van een product?
Dit verschilt per webshop. Raadpleeg de website van de winkel voor de voorwaarden.
Garantie
Welke soorten garanties zijn er?
Wettelijke garantie: het product moet goed zijn en bij normaal gebruik een bepaalde tijd meegaan.
Fabrieksgarantie: extra garantie van de fabrikant, bovenop de wettelijke garantie.
Bijkoopgarantie: extra garantie tegen betaling, via fabrikant of winkel.
Welke garantievoorwaarden zijn van toepassing op mijn product?
Op ieder product zit wettelijke garantie. Eventuele fabrieksgarantie wordt vermeld bij aankoop.
Mijn product is defect, geldt mijn garantie nog?
Dit hangt af van product, gebruik, merk en tijd sinds aankoop. Neem bij een defect contact op met de webshop.
Wie is verantwoordelijk bij schade?
Schade tijdens levering valt onder verantwoordelijkheid van webshop en vervoerder, tot je het pakket hebt geaccepteerd.
Wie is verantwoordelijk bij niet leveren?
Bij niet leveren is de webshop verantwoordelijk zolang je geen ontvangstbevestiging hebt getekend.
Banners
Waarom zie ik overal banners op Kieskeurig.nl?
Net als in een warenhuis tonen wij reclame in de vorm van online banners, naast productvergelijkingen en reviews.
Ik ben niet geïnteresseerd in deze banners. Kunnen jullie ze niet weghalen?
Nee, banners worden ingekocht door adverteerders en leveren inkomsten op waarmee de site wordt onderhouden.
De Kieskeurig.nl banners blijven mij achtervolgen.
Dit heet retargeting: advertenties tonen op basis van eerder bekeken producten.
Leuk een cookie, maar wat is het precies?
Een cookie slaat informatie op over je surfgedrag op Kieskeurig.nl (geen persoonlijke gegevens) en blijft 30 dagen bewaard.
Jullie verdienen aan banners, maar verdienen jullie ook aan mij?
Ja, we ontvangen ook een vergoeding per klik naar webshops, afhankelijk van de prijs van het product.
Hoe verdient Kieskeurig.nl geld?
Banners
Adverteerders kopen advertentieruimte voor een bepaalde periode. Dit levert inkomsten op.
Moet een aangesloten webshop aan jullie geld betalen?
Ja, we ontvangen een vergoeding per klik naar hun webshop, naast inkomsten uit advertentieruimte.