Canon PowerShot PowerShot S5 IS zwart, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 40 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PowerShot PowerShot S5 IS zwart, zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

benoverdijk 25-10-2010

Eerst een S1 is gehad, die ging kapot ( lcd scherm stuk) waarop ik een nieuwe vervangende camera kreeg: de S5is. Twee en een half jaar heb ik prachtige foto's kunnen maken. Voordelen:Heerlijke camera, gemakkelijk in te stellen. draaibaar lcdscherm prima. nadelen: geen RAW foto's, lenskapje is flut en valt er altijd af ( was ook al bij de S1 is, flitser is matig. Helaas geeft de camera plotseling een zwart scherm met lens fout; herstart camera. Reparatie gaat minstens 200 euro kosten. belachelijk na 2,5 jaar.

bazza1975 12-02-2009

Ik heb er weinig tot niks aan. Je kunt er niet eens mee binnen fotograferen. Alle foto's binnen zijn gewoon waardeloos, niet scherp, dof. En dat ja maar verhaal van een externe flitser aanschaffen.. waarom zou ik, ik heb net honderden euro's betaald voor een camera. Vindt het zowiezo waardeloos voor elke binnenfoto een flits te gebruiken. Zelfs mijn ouwe kodak-easy share camera maakt veel betere foto's binnen, en hij had maar een prijs kaartje van minder dan 100 euro! Niet te geloven. Denk ik een goeie camera te hebben gekocht, voor dat prijskaartje, en can canon, en nu heb ik dit!

ed19 18-09-2008

Ik heb deze camera een paar weken in mijn bezit, maar ben niet geheel tevreden over de kwaliteit van de foto's. Vooral met minder licht zijn de foto's onscherp en korrelig.

Jack van G 10-09-2008

Ik heb de canon powershot gekregen ter vervanging van mijn trouwe S1 die helaas defect ging. Ik heb hem nu dik 2 maanden in bezit en heb er tijdens de vakantie al flink wat foto's mee gemaakt. Wat me eigenlijk vrijwel meteen vanaf het begin opviel is dat hij geen scherpe foto's maakt. De foto's zijn niet slecht, maar als ik ze vergelijk met de foto's van mijn S1 valt meteen heel duidelijk op dat die van de S1 loepzuiver zijn, en de foto's van de S5 eigenlijk niet echt scherp zijn. Heel veel geprobeerd met instellingen maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Heeft nog iemand dit probleem? Doe ik toch iets fout misschien? Het kan toch niet zo zijn dat de S5 slechter zijn werk doet als de S1. Verder is het toestel wel mooier uitgevoerd als de S1, alleen dat is niet zo belangrijk voor me.

gosia 09-09-2008

Heb S5 sinds oktober 2007 en ben super tevreden. Zelfs in onze fotogroep wordt hij geregeld geprezen voor zijn all round mogelijkheden. Mooie macro's, goede zoom, kortom een plezier o te hebben. En voor mij belangrijk zijn het draaibaar schermpje, zo zie je het onderwerp zowel laag bij de grond als over de hoofden heen. Niet te groot of te zwaar, dus handig om mee te nemen.

KP 28-08-2008

Als ie goed is voortreffelijke en veelzijdige camera, o.a. door draaibaar schrmpje en mogelijkheid voor opzetflitser. Maar de camera heeft ernstige afwijking in schaduwbereik, geeft dan leleijke vlekkerige verkleuringen. Al twee keer niet goed gerepareerd. Service bijzonder slecht, dus wees gewaarschuwd!

mlind 30-06-2008

Een aantal weken geleden begon bij ons ook het probleem met de S1. Door de reacties op deze site de camera opgestuurd naar Canon... en jawel, ook wij kregen na 2,5 week een splinternieuwe S5 opgestuurd. Superservice van Canon!! Nog steeds een fantastische camera met nog meer opties. Vooral leuk zijn de nieuwe standen voor strand, binnen, enz. t.o.v. de S1 veel sneller, beter in te zoomen en praktischer in gebruik door groter lcd-schermpje

Koopmansg 29-06-2008

Geweldige camera zeg. Met name het kantelbare LCD scherm bied ongekende mogelijkheden. Een spiegelreflex heb je niet eens meer nodig, deze camera heeft alles. Een fantastische zoom, filmmogelijkheden, opname kwaliteit foto en film, laag energieverbruik (ik ben erg enthousiast over 2700Mah oplaadbare batterijen). Camera is snel. Ondanks veel automatische functies kan er ook handmatig veel worden ingesteld, maar in de auto stand maakt de camera super foto's. Een minpuntje betreft het draagkoord, deze kan maar op een manier worden bevestigd en zit soms in de weg.

joop557 25-06-2008

Ik heb de camera nu 1 maand in mijn bezit, als opvolger van de S2, die mij ook uitstekend is bevallen. Deze heeft nog weer meer opties meegekregen zonder dat de kwaliteit achteruit is gegaan. Ook de layout van de knoppen bevalt mij beter en natuurlijk het schermpje is aanzienlijk verbeterd. Zelfs de EV is een stuk beter geworden. Verder gewoon sneller en interessante nieuwe features zoals wide foto's, longplay voor het filmen. Ja gewoon weer een heel goede camera.

Anmiek 10-06-2008

Ben sinds 2 maanden lekker bezig met deze camera en ben super enthousiast. Alles goed beschreven in uitgebreide handleiding (ben kleine NL versie kwijt, kan iemand deze missen?), alleen wel jammer van al dat papier dat je daarvoor moet printen. Fantastische scherpe foto's ook op de auto stand en met zoom. Prijs kwaliteit verhouding is prima. Kortom echt een goede koop!

Espee 08-06-2008

Hier ook een gelukkige man dankzij de grandioze service van Canon. S1 was al een jaar kapot, steeds op het punt gestaan om weg te gooien tot ik hier de reakties van anderen las. Ook ik heb na 2 weken en 2 dagen (supersnel!) na het opsturen van de S1 een S5 afgeleverd gekregen. Dit weekend eens flink geexpirimenteerd en weet nu ook weer waarom ik zo aan de S1 verknocht was. Het is echt een heerlijke camera die zowel op AUTO als handmatig mooie plaatjes schiet, scherp met echte kleuren! Het is moeilijk om na 3 dagen een punt te geven aan de diverse onderdelen maar ik probeer het

Yorba 06-06-2008

Na 4 jaar trouwe dienst van mijn S1 kreeg ik ook het reeds meermaals vermelde ccd-probleem: vervormd beeld op schermpje en foto's. Via deze site vernomen dat dit door Canon erkend wordt als fabricagefout. 6 weken na terugsturen van de defecte S1 heb ik een splinternieuwe S5 ontvangen ! Prachtige service van Canon..

Troeven van dit toestel zijn voor mij nog steeds:
- wendbaar schermpje
- goede image stabiliser
- ook de opgenomen filmpjes zijn van goede kwaliteit

RicoFrico 23-05-2008

Camera een half jaar in bezit, maar begint steeds meer tegen te vallen. Zoombereik is heel goed, zolang je hem maar buiten gebruikt. Binnen gebruik valt tegen, ook iso gebruik is niet goed. Extra externe flister is niet ovebodig. In P stand of M is het lastig alle instellingen goed te zetten, tenzij je het moment voorbij wilt laten gaan. Zelf vind ik het toestel ook aan de kleine kant.

Roland40 12-05-2008

Had bijna 4 jaar geleden een S1 Powershot gekocht, deze is stuk gegaan. na kontakt te hebben gehad met Canon moest ik de canera opsturen en kreeg na 3 weken een telefoontje van de winkelier dat ik van Canon een nieuwe S5 heb gekregen. Waar vind je zo een service nog, klasse Canon!! verder zoals over de S1 ben ik over de S5 ook zeer tevreden.

Hans_K 23-04-2008

Canon PowerShot S5 IS review.

Na een uitgebreide oriëntatie kwam ik uit op drie modellen: De Panasonic Lumix DMC-FZ18, de Olympus SP-570UZ en deze Canon fotocamera. Wat ik mooi vond aan de laatste was de grote zoomring op het objectief, maar de vertekening die ik waarnam in het telebereik niet (20x zoom is leuk, maar laat dat niet ten koste gaan van de kwaliteit). Het ontbreken van een goede review op internet (het apparaat is erg nieuw), en een niet al te goede review van de voorlaatste versie van dit model, deden mij besluiten deze buiten beschouwing te laten. Het werd dus kiezen tussen de Panasonic en de Canon. Dat viel niet mee. Optisch lijkt de Panasonic beter en de reviews zijn vrijwel allemaal lovend. Uiteindelijk heeft het klapscherm en het feit dat ik al een andere Canon camera (A95) heb die goed bevalt en een vergelijkbare gebruikers interface heeft.

Als je de zaken naast elkaar zet krijg je de volgende voor en nadelen voor Panasonic boven Canon:

Voordelen Panasonic:
-18x zoom en nauwelijks vertekening zowel in groothoek als telebereik,
-Superieure beeldstabilisatie
-Mogelijkheid voor RAW (ongecomprimeerde) opslag foto's
Nadelen:
-Geen high speed USB2 aansluiting
-Enigszins last van bleading (doorgelopen kleuren)

Voordelen Canon:
-Een weg klapbaar beeldscherm, waardoor je in alle posities foto's kunt maken en deze bovendien goed beschermd is na opruimen.
-Een hot shoe voor het aansluiten van een flitser.
Nadelen:
-Soms melding van defecten op deze site
-Fringing (kleurenscheiding bij hoog contrast in het telebereik)

De camera in de praktijk
Ik ben erg onder de indruk van de mooie prestaties van de Camera. Het telebereik is erg goed en je kunt er met beperkte oefening leuke uitsneden mee maken: een wazige achtergrond met een scherp object op de voorgrond. De macrostand is echt superieur. Ik kan zonder veel moeite een schaakbord fotograferen met het voorste stuk levensgroot in beeld en de achterste ook zichtbaar. Het uitklapbare scherm helpt hier natuurlijk geweldig bij: je legt de camera gewoon op tafel, bukken hoeft niet. Er zou een tweede macrostand op zitten, maar ik weet nog steeds niet hoe die dan werkt.

Veel extra functies.
De autofocus functie is goed en uitgebreid. Je kunt gezichtsherkenning instellen, waar door er direct goed scherpgesteld wordt op gezichten (met vermoedelijk optimale kleur). De autofocus richt zich normaal op het midden, maar je kunt ook handmatig op andere objecten focussen of eerst scherpstellen op het object en terwijl de knop ingedrukt houdt opzij bewegen. De stabilisatiefunctie werkt goed waardoor het mogelijk is ook in de telestand scherpe foto's te maken. Na een paar dagen spelen ontdek ik nog steeds nieuwe functies, zoals vandaag de rode ogen remover.

De menustructuur is lastig.
Er zijn veel mogelijkheden voor het instellen, maar niet voor alles even intuïtief. Veel afkortingen die je steeds moet opzoeken en niet alles zit op een logische plaats verborgen. De twee keuzes, function en menu zijn ook enigszins verwarrend. Enge oefening maak de zaak uiteindelijk wel duidelijk (je moet daar dan wel ruim tijd insteken). De gebruiksaanwijzing is niet altijd even helder.

Accessoires en andere onderdelen
Ik heb er gelijk een zonnekap bijgekocht. Dat blijkt ook erg handig voor het volgende: De beschermkap voor de lens zit erg los. Bij het inschakelen zit de kap echter in de weg omdat het objectief in de opnamestand naar buiten komt. De kap springt eraf. Of dit uiteindelijk goed is voor de camera vraag ik mij af. Met de zonnekap-adapter erop in combinatie met de lensdop van mijn oude canon spiegelreflex camera heb ik hier geen last van. Ik heb NiMH 2700 accu's bij de camera aangeschaft. Een prima keus, want je erg veel foto's maken en lang teruglijken voor ze leeg zijn. Voor de opslag gebruik ik een 4Gb ScanDisk Extreme III. Een vol formaat foto is ongeveer 3Mb. Genoeg voor ca 1000 foto's dus. Met een tas van Lowepro Apex 100 AW maak je het geheel compleet. Als je handig bent past alles erin (inclusief zonnekap).

Marjo Bazuin 16-04-2008

Hallo Luuk, bedankt voor je reactie. Ik ben toch maar eens verder gaan zoeken en heb het gevonden ! Ik probeerde steeds in de Automatische stand de supermacro te krijgen, maar nu blijkt dat dit alleen in de Handmatige stand kan.
Ik heb me trouwens afgelopen weekend goed uit kunnen leven in de Keukenhof :ik heb er 735 foto's geschoten en zeker 3/4 is écht mooi geworden!!
Ik ben echt héél erg blij met dit toestel !!

prinand 12-04-2008

Ik heb de camera nu een paar weken in bezit, en heb er bijna 300 foto's mee gemaakt. ik heb er een setje Hama 2700 mAh oplaadbare batterijen bij gekocht, en die zijn nog steeds niet leeg terwijl ik er toch behoorlijk mee heb lopen spelen (instellingen proberen enzo), foto's op de camera bekijken + flitsen. Dus wat mij betreft : hij werkt perfect op oplaadbare batterijen.
Ik heb er een 4 GB SDHC Extreme III bij gekocht, en daarmee kan je je helemaal uitleven zonder dat hij snel vol zit. (Ultra II is al snel genoeg)
het draaibare schermpje is geweldig, het is daardoor in alle standen mogelijk een foto te maken, of 'm zo te draaien dat je minder last hebt van de zon.

filmen heb ik ook meteen uitgeprobeerd en werkt prima inclusief inzoomen en de AF blijft ook bijstellen. De AF is waarschijnlijk het geluid wat sommige mensen horen, want als ik 'm daarna stil hou stopt het geluidje ook, dit is het diafragma / lenzen aanpassen wat je hoort, maar ik heb dit niet kunnen horen op de film tot nu toe. en ik moet echt m'n oor bij de lens houden wil ik het kunnen horen.

wat mij betreft een prachtig toestel met een hoop functies.
verder voelt en ziet het er degelijk uit, en doordat je het schermpje kan draaien kan je 'm ook dicht klappen waardoor het niet kan beschadigen.

wat betreft de Zoom en vergelijk met de Panasonic, ik vindt het verstelbare schermpje een heel grote pro. Ik heb zelf ook lopen twijfelen, maar ben zeer tevreden met de keuze voor de S5 IS

Patrick zx7 03-03-2008

Super toestel.
Lekker groot klapscherm, ideaal voor sportvissers!
Overweldigende optische zoom.

Kan nog geen nadelen ontdekken, mischien enkel dat er geen accu in zit.

Luuk 01-03-2008

Ik heb deze camera een weekje geleden gekocht en ben er zeer tevreden mee. Maakt schitterende foto's voor een niet SLR, en is makkelijk in het gebruik. Ik kan snel met camera's omgaan, en heb na een week nog niet alle functies ontdekt, en dat zegt wat. De zoom is overweldigend en ook de IS doet goed zijn werk. Absoluut waar voor zijn geld. Ook de groothoeklens (6-72 mm!) is erg handig. Ik heb er een Cobra tas erbij, een klein tasje dat ik heb gekozen omdat ik niet met een enorme tas wil sjouwen. Er kunnen een aantal reservebatterijen en een extra geheugenkaart in, maar daar houst het ook mee op.

Ben van Zijl 1 20-01-2008

Nadat mijn S5 twee keer problemen vertoonde,eerste
keer reutelgeluiden van de AF/zoom motor,tweede keer na vervanging van het komplete objectief,steeds op het display:lensfout,camera opnieuw inschakelen,is opnieuw opsturen van de camera niet meer nodig vanwege diefstal op vakantie in Rome.Was behoorlijk teleurgesteld in de kwaliteit van de Canon,na een paar jaar zijn voorganger de S1 te hebben gebruikt zonder problemen.Kwaliteit van de foto's waren behoorlijk goed alleen in het hoger ISO bereik meer ruis,alleen is dit te wijten aan de kleine sensor,waar bijna alle compactcamera's last van hebben.
Nu overgestapt op Panasonic FZ-18,mist weliswaar
kantelbaar display en AA-batterijen,maar wat een wereld van verschil,mischien minder met filmeigenschappen (gebruikte ik toch niet)maar foto mogelijkheden en kwaliteit veel beter en RAW mogelijkheid,hier kan Canon dus nog wat van leren!

Elise S 16-01-2008

Ik heb mijn S5 nu ruim een half jaar en bevalt me nog steeds erg goed. Laatst heb ik bij oud-en-nieuw prachtige (scherpe) foto's kunnen maken van het vuurwerk. Door al die verschillende standen kun je erg mooie foto's maken, vooral met stand Flora kan je prachtige natuurfoto's maken met volle kleuren. Alleen in een donkerdere omgeving worden de foto's iets minder scherp.
Verder is het erg handig dat de camera nederlandtalig is.
Voor mensen die van het bewerken van foto's erg leuk vinden, is de camera ook heel handig. U kunt namelijk de foto's met de camera zelf al bewerken.

Arthur66 11-01-2008

Na lang twijfelen tussen een Canon G9 en deze S5IS, gekozen voor de S5. De doorslag gaf het grote zoombereik.
De 12-voudige zoom is ook echt ontzettend fijn, kan bij portretten veel dichter bij komen waardoor de foto gewoon veel sprekender wordt. Hij reageert erg snel (vergeleken met mijn oude Canon powershot A75).
Nadeeltjes: - de dikte waardoor hij niet in mij compacte lowepro tas past, en een aantal knoppen zitten voor mij nog wat dicht bij elkaar, maar zal wel wennen. Voor goede foto's binnen moet je wel in staat zijn om zelf te kunnen bepalen welke stand de voorkeur heeft en hoever je inzoomt.
De lensdop zit precies goed genoeg op de lens om in de tas te blijven zitten en bij opstarten er gewoon af te springen ( en te blijven hangen aan een koordje). Dit vind ik geen vervelende eigenschap.
Kortom; geen moment spijt, mooie foto's en een leuk stuk speelgoed voor de komende jaren.

rene pla 28-12-2007

Ik heb mijn s5 is omgeruild voor een panasonic lumix fz18. En blij toe!
Ik was erg ontevreden over foto's in schemer en in donker. Ook het filmen tijdens schemer en in het donker was ronduit slecht. Dat in combinatie met het geratel tijdens het filmen (in het donker) maakt het wel een ouderwets filmpje. Veel last van beeldruis.
De camera heeft wel een prettige bediening, dit samen met het kantelbaar lcd scherm zijn de pluspunten.

Ook is de canon powershot s5 si vrij zwaar en log. En de penlite batterijen vind ik onhandig.

Voordat ik de canon kocht twijvelde ik tussen de canon en de panasonic, Uiteindelijk heb ik na een week de canon omgeruild voor de panasonic.

RJA 25-12-2007

Heel fijne Camera Nadelen zijn er natuurlijk altijd. Bij slecht licht pendelt de AF snel. Je ademhaling is te horen op de filmpjes en de makro kan het niet halen bij een voorzetlens. Allemaal best logische zaken en ondanks alles heb je prima foto's en prachtige filmpjes.
Wat me ook positief opviel is dat ik de hele vaantie met 1 set batterijen toekon (mer dan 400 foto's)

p.ramakers 30-11-2007

Ik heb de camera nu een paar dagen. Ik heb deze camera uitgekozen, omdat ik wat meer mogelijkheden wilde hebben dan een 'standaard' camera, maar een spiegelreflexcamera te omslachtig en duur vind. Dit is overigens m'n 3e Canon en ik ben er altijd erg tevreden mee geweest.
Heb er een tijdje vanalles mee uitgeprobeerd en moet zeggen dat het echt een prachtige camera is met veel mogelijkheden.
Enige nadeel vind ik dat de handleiding alleen vanaf cd te bekijken is. Heb deze uitgeprint (9 pagina's op 1 a4'tje is nog net te lezen).
Een ander nadeel is het geringe flitsbereik. Dat is natuurlijk standaard bij alle camera's, maar je kunt er wél een externe flitser bijkopen. Voor de toekomst dus nog meer dan genoeg mogelijkheden.
Ik heb er tegelijk een SDII-kaart bijgekocht en moet zeggen dat de camera erg snel is, zéker in vergelijking met mijn vorige camera Canon S520.