Canon Digital IXUS 860 IS zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 20 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon Digital IXUS 860 IS zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

evnispen 25-07-2009

Ik heb deze camara denk ik iets meer dan 3 jaar en ben er super tevreden over. Makkelijk in gebruik, nooit problemen. Mijn zoontje had de camera een keer laten vallen, waardoor er een interne barst zat in het lcd schermpje. Contact opgenomen met Canon. Kon het gratis via UPS versturen en het werd ook nog eens gratis gemaakt. Een super service.

RianneT 15-10-2008

Ik was eerst zeer enthousiast over deze camera. Goede foto's zowel binnen als buitenhuis, snel achter elkaar te nemen, compact.

Na vijf maanden kreeg ik echter de melding Lense Error. De lenskap gaat niet meer dicht, foto's maken is onmogelijk.

Volgens de winkel valt het niet onder de garantie omdat er enkele zandkorreltjes binnenin de camera zitten. Volgens de medewerker is deze camere niet geschikt voor het maken van foto's op het strand en in het bos. Ik heb de camera wel op het strand gebruikt, direct na het nemen van foto's weer opgeborgen in een hoesje. Ik snap niet dat deze camera dat niet aan kan.

Ik heb het gevoel een kat in de zak gekocht te hebben. Wat heb je nou aan een camera waar je geen buitenopname kan maken, want je loopt altijd het risico dat er zand in komt. De camera mag dan wel makkelijk te bedienen zijn, gebruiksvriendelijk is hij niet, want je kan er dus niet veel mee.

Ik heb de afgelopen 20 jaar altijd een Canoncamera gehad, maar voor mij geen Canon meer.

hammar 02-09-2008

Mijn 3 maanden oude camera gisteren terug gebracht.
Regelmatig problemen met auto-focus. Ratelend geluid bij het in-en uitsturen van de lens, alsof er een paar tandwieltjes elkaar mislopen. Ook regelmatig: Lensfout, Herstart Camera en dan bevriezen. Na een tijdje kan ik 'm dan alsnog uitschakelen.

Verder, niets dan lof over deze camera. Vooral het geluid bij filmpjes is uitstekend!! Film eens een amateurbandje tijdens een optreden ofzo.

Jongevader 21-07-2008

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om de Ixus 860is te kopen. Vereisten waren 28mm groothoek, klein, degelijk en moet ook in het donker of schemer heldere foto's maken.

Vanuit dit wensenpaket kwam ik bij de Sony DSC-W170 of deze Canon. De camera's van Panasonic vielen al snel af op degelijkheid. Natuurlijk alleen omdat ik ze er niet degelijk uit vondt zien/voelen.
Als ik die camera's in mijn handen had en dan die frigiele knopjes voelde was ik gelijk genezen. Jammer want die lens moet wel oke zijn.
(Is natuurlijk persoonlijk)

De Sony was net uit en vanuit mijn Sony verleden was ik wel gecharmeerd van de DSC-W170. De Canon Ixus 860is loopt al wat langer mee en wordt vermoedelijk vervangen door een 870is ofzo. Ook jammer is dat er op de 860is geen optische zoeker zit. De Sony kan ook verder zoomen en heeft meer pixels. Dit wetende vondt ik het een logische beslissing om voor de Sony te gaan.

Waarom ik dan toch voor de Canon gekozen heb is omdat ik eigenlijk zelf ook al wist dat de Canon camera's veel betere foto's maakt met wat minder licht.
Hiervoor heb ik ook een Sony gehad waar ik goed tevreden mee was. Maar als ik mijn foto's vergeleek met die middels een Canon camera gemaakt waren was ik wel wat minder tevreden. Dit heb ik altijd jammer gevonden. Sony maakt echt geweldige apparatuur en ze hebben veel oog voor bedieningsgemak en uiterlijk.
Echter nu heb ik dan toch echt voor kwaliteit gekozen. Gelukkig is de Ixus 860Is Zilver ook echt een plaatje om te zien en heel gemakkelijk in gebruik.

Ik heb hem nu een maand in het bezit. Zelf ben ik best kritisch. Ik heb altijd wel wat te zeuren over foto's en de kwaliteit. Van de gemiddeld 400 vakantie foto's haal ik altijd een selectie van ongeveer 80 leuke goede foto's.

Maar ik moet zeggen dat ik nu echt tevreden ben. Het liefst wilde ik alles zelf in kunnen stellen maar dat gaat gewoon niet in deze prijsklasse met zo een klein camera'tje.

Gelukkig heeft de camera een groot aantal instelmogelijkheden zoals een extra lange sluitertijd en de keuze in iso, metingen en voorkeuren.
Zo heb ik bijvoorbeeld foto's binnen gemaakt met iso 100 en zonder te flitsen die er erg mooi en helder uitzagen. Natuurlijk op statief. Dit lukt dan ook niet met mensen want die bewegen en dan krijg je weer onscherpte. Dan moet je dus gewoon flisten en dat kun je zelf beslissen of de camera laten bepalen.

Ook een filmpje opnemen lukt aardig. Het is geen videocamera maar wel stukken beter dan een mobieltje. Je krijgt 640x480 kwaliteit met geluid.
Wel jammer is dat hij geen 16:9 stand heeft, nu eindelijk iedereen een breedbeeld TV heeft.
Maarja dat is nog te overzien.

In elk geval veel succes in het maken van een keuze! Ik ga in elk geval lekker schieten!

G. Boonzaaijer 15-07-2008

Fantastische camera met geweldige kwaliteit foto's. De groothoek is handig en de beeldstabilisatie ook. De beeldstabilisatie werkt erg goed, wat mede bijdraagt aan de geweldige kwaliteit van de foto's.
Er zitten erg veel mogelijkheden op deze camera, en dat mag ook wel voor de prijs. Alles waar ik persoonlijk behoefte aan heb is in te stellen. Het instelmenu is erg duidelijk.
Het gebruiksgemak is zeker een 10 waard: handige functies, makkelijk foto's maken (een echte zgn. 'point and shoot' camera) en goed te bedienen.
De vormgeving is erg mooi, met name het grote LCD-scherm vind ik er op deze manier op de achterkant goed uitzien. De voorkant ziet er ook gelikt uit.
De camera voelt degelijk en stevig aan. Knopjes kunnen niet afbreken.

Alles bij elkaar is dit een hele goede camera, echt een aanrader!

bokdan 23-06-2008

Camera nu een week in het bezit.
Fijn klein en compact en degelijk in de hand.
Maakt zeer scherpe foto's en vooral de focuspunt is ideaal.
Heb nog zitten twijfelen tussen de panasonic dmc tz3 door zijn 10x optische zoom.
Echter ga je de kwaliteit naast elkaar leggen samen met de opties, dan steekt de canon er inderdaad met kop en schouders bovenuit.

daannl2445 19-06-2008

Een paar weken in bezit. Net terug van een vakantie in Turkije en de camera daar uitvoerig gebruikt. De kwaliteit foto's is prima en het apparaat is zeer gemakkelijk in het gebruik. De camera voelt degelijk aan en heeft een korte opstarttijd.

Fireblade1971 29-04-2008

Fijne kleine camera. Drie weken geleden aangeschaft en meteen op vakantie gebruikt, zowel indoor als outdoor. Wij waren verbaasd over de goeie kwaliteit van de plaatjes. Daar merk je dat de beeldchip van Canon met kop en schouders boven de rest uit steekt. Groothoek is zeker een pluspunt. Het grote schermpje is wel kwetsbaar voor vingerafdrukken, ik heb er een beschermfolie van mijn PDA op geplakt (even op maat geknipt), scheelt weer krasjes en vette vingers op het scherm. Verwacht van zo'n camera niet dat je een spiegelreflex vervanger in handen hebt, daar is ie net iets te klein voor en zit in een andere klasse, maar wat deze camera doet, doet ie rete goed! Ik heb nog zitten twijfelen tussen deze of een Panasonic, uiteindelijk voor de Canon gekozen (puur op gevoel en ervaring met mijn andere Canon camera's, waaronder een spiegelreflex). Geen moment spijt van gekregen. Nu nog een volgende vakantiebestemming zoeken :-)

Wilco7 29-03-2008

Ik heb nu tijdens een 3 weekse vakantie in Costa Rica de camera goed kunnen gebruiken en testen. Hiervoor had ik een Ixus 40 waar ik heel tevreden over was maar door een ongelukje afgeschreven moest worden.
Ondanks dat sommige reviewers ontevreden zijn over de scherpte van foto's zie ik dat helemaal niet in vergelijking tot wat oudere goedkopere modellen van Canon.
Wat mij juist opvalt dat het percentage geslaagde foto's qua scherpte en belichting juist veel groter is. OK deze camera kan tot 1600 ISO de gevoeligheid vergroten en geeft dus dan meer ruis bij te zwak licht, maar je hebt wel een redelijke foto. Dat zou je niet hebben bij mindere camera's. Ook door de Image Stabilizer is de kans groter op een geslaagde foto.
Wat handig was dat ik de foto's in de camera kon verkleinen tot een lagere resolutie naast het origineel. Hierdoor kon ik ze sneller uploaden via soms trage Internet verbindingen in Costa Rica naar mijn weblog. Tijdens het gebruik ontdekte ik steeds meer handige functies en moet zeker nog eens de handleiding nader bestuderen. De kans is groot dat je niet alle functies volledig gebruikt.
De 28 mm lens is echt groots. Deze extra groothoek bood mij in meerdere situaties een prima plaatje van interieuren.
Eén nadeel moet ik noemen en dat is dat bij een macro opname de lens eigenlijk altijd in de uiterste (groothoek) stand moet staan om scherp te kunnen stellen. En dat levert onnodig iets vertekende beelden op. Achteraf met Photoschop/PSP wel weer te herstellen maar toch. Ook dat na het opstarten de lens altijd in uiterste groothoek staat vind ik niet handig. Beter zou zijn bv standaard op 35 mm komen te staan. Dan kun je zonodig nog in- of uitzoomen.
Hij is lekker snel, mooi design en lange levensduur accu. Een c(k)ameraadje wat je altijd bij je kan dragen!

ad1961 09-03-2008

topper in deze prijsklasse, supersnelle processor drukken is maken met nauwelijks vertraging, voordeel boven 950/960 is groothoeklens, zeer lichtgevoelig, sterke fllitser. snelle sd card is aan te raden. makkelijk in gebruik, compact. start echt snel op.

Heckmans 17-01-2008

Ik heb twee maal geprobeerd een ixus 860is te kopen maar twee maal het probleem dat als je een foto maakt, er inderlijke krommingen onstaan.
Een vierkant raam wordt ineens ovaal.
Kent iemand ook dit probleem of ligt het soms aan een bepaalde instelling van de camera?
Voor de rest is het een mooie camera, alleen die hinderlijke kromming.

Paul 38 12-01-2008

Ik heb mijn Panasonic Lumix FX-01 verruild voor de Canon Ixus 860 IS. Het beelscherm is groter (3t.o.v. 2,5) en de resolutie is iets hoger. Wat wel jammer is, dat de beeldverhouding niet op 3:2, oftewel 10x15cm gezet kan worden in de hoogste resolutie.... Erg jammer en een groot gemis op zo'n camera; ik ging er bij aanschaf gewoon vanuit dat zoiets simpels geen probleem zou zijn. Verder is het scherm in donkere situaties veel korreliger, dus ik ben nog niet helemaal superblij met mijn nieuwe aankoop. Voordeel is wel de gezichtsherkenning en rode-ogen-verwijdering in de camera. Ook kun je het begin en einde van een filmpje op de camera inkorten, erg handig. Op het scherm zie je ontzettend snel vingerafdrukken.

Peter 54 01-01-2008

Heb de camera gisteren gekocht.Ben nu al enthousiast.
Doorslag voor mij was dat deze 860 net zoveel kan ,als een camera die tweekeer zozwaar is.Als extra motivatie voor mij was dat deze een groothoek lens heeft.

chrisqq 29-12-2007

Schitterende camera
makkelijke bediening en volop instelmogelijkheden
lekker groot display.
Echt een topmodel

sprinter311cdi 17-12-2007

heb de ixus 860 gisteren gekocht en inmiddels verschillende foto's gemaakt en kan niet anders zeggen dat het een top toestel is,groot scherm,groothoek lens,zeer makkelijk in bediening en gewoon mooie,heldere foto's en ook niet onbelangrijk een compact formaat,kortom zeer tevreden en een echte aanrader.

Olik 16-12-2007

Ik heb deze kamera gisteren gekocht en meteen helemaal tevreden!!! Het design is mooi, de grote scherm aan de achterkant maakt het plaatje van de kamera compleet.
DE kwaliteit van foto's is uitstekend. Groothoek lens brengt veel mogelijkheden, bvb als je een foto zelf met je vriend neemt dan heb je een grote kans dat jullie daar alebij staan :o)
Ook de macro funtie is prima, zulke mooie foto's van klein bloenknopen heb ik nog nooit gemaakt! Heel mooi!
Ook de kwaliteit van de video opname is goed, je moet het natuurlijk niet met een echte vidoekamera vergelijken, maar ik ben zeer tevreden.
Minpunten: weinig. Alleen misschien dat hij toch maar een beetje groot en zwaar is. Maar ik vind het helemaal niets in vergelijken met wat het alemaal kan.
Ik vind deze kamera een echte aanrader!

sammie148 12-12-2007

Ik heb de camera sinds 9 december in bezit. Heb al een flink aantal foto's gemaakt en vind het resultaat zeer goed. De camera start lekker snel op, ligt goed in de hand en heeft veel mogelijkheden. De groothoekmogelijkheden zijn prettig en het 3 inch scherm is in een woord prachtig.

Ron Brouwer 04-12-2007

Even een paar vragen beantwoorden die mij eerder gesteld zijn:
Kan er tijdens het filmen worden in- en uitgezoomd: nee, dit kan niet en dat is eigenlijk best jammer.

Start de camera op in 28mm modus en hoeveel werk is het dan om terug te komen op een normale 35 mm. De camera start inderdaad op in 28mm. Het is een kwestie van even tegen het wieltje drukken en je hebt in een fractie 35 mm te pakken. Geen probleem dus.

Echter, waarom zou je dat doen. De 28mm is werkelijk fantastisch (vooral binnenshuis) en van de vertekening heb ik eigenlijk geen last. Het voordeel van het 3scherm is groot. Ik zou een 860 nemen.

anthony 16-10-2007

Na een aantal maanden goede ervaringen met de Sony DCS-W90 (verkocht aan mijn ouders) de Canon ixus-860 gekocht.
Om te beginnen de fotokwaliteit. Deze is voor mij beter. Foto's zijn scherperen laten meer detail zien. Wat wel opvalt is de vertekening bij opnames in de hoeken. Een voordeel bij de Canon is de groothoeklens van 28mm, waardoor je veel meer op de foto krijgt bij bijvoorbeeld groepen mensen. Echter geven rechte lijnen van bv een deur een lichte kromming weer op de foto. De flitser lijkt veel krachtiger dan bij de Sony, maar de Sony geeft veel minder rode ogen bij het gebruik van een flits. Na het maken van een foto kun je wel makkelijk deze rode ogen verwijderen dmv een functie in het menu. Praktisch zijn de bijna 4x optische zoom, de gezichtsherkenning (werkt echt goed) en de beeldstabilisator. De bediening van de Sony gaat wat handiger dmv het wieltje, de functies voor snelle wijzigingen zitten een laag dieper bij de Canon. Wel is het zo dat de totale menustructuur beter in elkaar zit bij Canon.
De verklaring van de cijfers: kwaliteit foto een 9, geen 10 vanwege de benoemde kromming in de lijnen. Bij wat verder inzoomen ben je deze kwijt. Bij macro-opnamen en verder alle andere foto's kan het dan zelfs een 10 zijn. Mogelijkheden een 9. Zeker voor een camera in dit segment voldoende mogelijkheden. Voor prof. gebruik moet je gewoon een spiegelreflex aanschaffen.
Gebruiksgemak: als je ervan uitgaat dat je deze camera overal mee naartoe neemt mogen bepaalde functies (programmainstellingen als buiten, binnen, sneeuw, zon etc.) sneller toegankelijk gemaakt worden. Dit zegt dus niets over de totale menu opbouw. Die is prima. vandaar de 9. Vormgeving is prima en voor een gedeelte een persoonlijke smaak. Degelijkheid is nog moeilijk aan te geven maar gezien de verbeteringen tov. eerdere modellen voelt hij degelijker aan. Denk hierbij aan klepjes ed. die minder fragiel overkomen. Samengevat: een prima camera met heel veel mogelijkheden die een veeleisende gebruiker van een dergelijke compactcamera niet zal teleurstellen.

Mctijn 15-09-2007

Prima camera.
De beeldkwaliteit van de Ixus 950 (op wat blur in de hoeken na) gecombineerd met een 3 scherm en 28mm lens.
Prima beeldkwaliteit tot ISO400. ISO800 is bruikbaar, maar daarboven gaat er teveel detail verloren (geen verrassingen...)