Olympus SP-550 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 27 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Olympus SP-550 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

Sven Heesterman 10-03-2009
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Na mijn eerdere opmerking t.a.v. de levensduur batterij heeft olympus de boel onder garantie gerepareerd. Het lijkt nu prima te gaan.

Helaas heb ik wegens de reparatie een andere camera moeten kopen.

Spreeuw 07-10-2008
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Prima camera, voor zover beeldkwaliteit, blijkt op CD-16x9 scherm 22 nog fraaier. Onscherpe foto's worden door ons zelf gemaakt. Onstabiele houding en Max. zoom. Percentage van mij ca. 5%. Scherp stellen wat moeizamer met snel bewegende beelden. Traagheid groot van camera na afdrukken (meestal object weg!). Heb zelf wat moeite met horizontaal stellen! Beeldlijnen in te stellen. Maak gebruik van doorkijklens je stabiliteit verbeterd! Foto aantal ca. 100 en meer, incl. deels met flits en kopie naar PC. Handzame en robuuste camera met veel mogelijkheden. Grappig hoe het zich beschermd bij een te grote lens druk, gaat in en korte tijd later weer uit. Bezit en veelvuldig gebruik ruim een half jaar. Daarvoor Olympus C760UZ ook perfect, nog in bezit, gaat niet weg (3 jaar). Ging voor de 18x, helaas Boze oog en stil staan heeft invloed bij object (vogels!). Grappig sluiter geluid. Geheugen kaartjes nu veel goedkoper. Bij 760UZ nog 4x zo duur en 4x zo klein! Kaartjes oké'. Ben er zeer tevreden mee. Kamera kan tegen slordig gebruik als stoten. Vallen op zachte ondergrond van een 0,5m bij uitpakken direct na aankoop geen probleem. Blijft natuurlijk een instrument dus niet doen. Deze opmerking geldt voor ieder Digicamera, het is gewoon genieten. Slecht beeld, verwijderen op nieuw proberen. Haal meer uit uw Digi, door instructieboekje (helaas summier), gebruik van de optie SCN en menu bv. Rode ogen verwijderen enz. Allemaal heel grappig en functioneel. Veel plezier met alle UZ's en andere Digi's.

eric69 12-08-2008
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Mijn mening over de olympus na een goede 3 mnd, ik ben net terug uit van vakantie en de fotoos die ik daar genomen heb zijn als ik eerlijk moet zijn zwaar belabberd zowel op auto als op p stand, van de 300 fotoos die ik gemaakt heb zijn zeker wel de helft niet scherp, de enigste die echt scherp zijn de macro fotoos, daarover veel lof dat doet ie perfect, maar verder nee ik ben niet tevreden erover.

celticfreak 30-07-2008
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Degelijk in de hand liggende camera

De auto stand werkt niet altijd goed,bij handmatige instellingen heb je vaak betere foto's

In welke stand dan ook, de foto's zijn niet altijd scherp

Het automatisch scherpstellen is helemaal een drama bij ingezoomde objecten.

Conclusie:

Fijne camera voor wie graag met handmatige instellingen werkt.

Als je alleen in de autostand gaat fotograferen dan laat dit toestel te wensen over (niet kopen).

harry.wilma 08-07-2008
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Het fotograferen met dit toestel wordt steeds leuker. Mooie foto´s, makkelijk te bedienen en ook filmpjes zijn van goede kwaliteit.
Gebruik vaak de zoom en had hier wat reserves over maar je krijgt er ook goede foto´s mee.

Peter72 29-02-2008
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Naar aanleiding van alle positieve reacties in combinatie met een scherpe aanbieding van de winkel heb ik vandaag de Olympus SP550 aangeschaft. Ik heb er enkele proefopmames mee gemaakt (met flitser). En ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van de kwaliteit. Zeer scherpe foto's (ik gebruik de camera voor huis tuin en keuken gebruik). Met name de zoom (ook in combinatie met de flitser) is perfect. Geen witte ronde vlekken zoals bij mijn voorgaand toestel. Ik kan haast niet wachten om morgen met daglicht foto's te maken. Als dat net zo soepel verloopt als met flitser. Dan ben ik zeer tevreden.

hans19 25-11-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Zo'n beetje alle Engelstalige reviews doorgelezen.
Conclusie: voor- en tegenstanders.
Bezwaren oa: langzaam( so what?) Veel ruis bij iso 400 en hoger( welke kleine camera heeft dat niet?), kleuren flets. Veel verschil met de concurentie is er wat dat betreft niet tenzij sommige fujica's ( F 30) die dan weer geen volledig manuelinstelbaar hebben
Ideale toestellen bestaan kennelijk niet.
Dus: Zelf uitproberen. Zo is bv.kleurenperceptie zeer persoonlijk. Zelf heb ik geen verschil kunnen ontdekken tussen binnenshuisopnames( zonder flits) via de cameralens en m'n ogen. Flets? Onscherp? Niet dus.
Mijn ervaringen met de olympus zijn dus goed tot zeer goed.
Aanrader met name voor die prijs die je er op internet voor betaald.

H

Ronald Snijders 13-08-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Minder goede punten van leuke fotos makende camera zijn:
-Lensdop glijdt gemakkelijk af
-Lensrand is van kunsttof en kan relatief gemakkelijk beschadigen
- De on ( aan) stand van de camera is niet te zien als het display uit staat. Vooral bij het snel willen weten is dit lastig.
-Raw naar jpeg converteren geeft zichtbaar verlies.
- De eigen xd card kaart is veel duurder en niet te vervangen door gewone sd opslag kaarten.
-de usb aansluiting aan de camera is ook niet de bekende mini usb standaard, dus de meegeleverde kabel moet je goed bewaren.
-het met de hand na elkaar nabekijken van fotos verspringt soms hinderlijk. De selectieschijf heeft geen heuveltjes, dus je vergist je soms bij het willen indrukken van de juiste plek.

sapulne1 03-08-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Heb foto's gemaakt op North Sea Jazz met de SP550. Voor het podium met 24 mm gefotografeerd en natuurlijk ook de tele gebruikt. In de zaal Maas stond ik helemaal boven en kon ik door gebruik te maken van de tele de zanger Raul Midon dichterbij halen.
Ik fotografeer in RAW bestand (800 ISO) en heb deze foto's verder bewerkt in Adobe Photoshop Elements 5 (ook PSP XI en CS2).
De foto's heb ik laten afdrukken op metallic papier (20x30cm)
Ben ook naar het natuurgebied Meinerswijk gegaan om te fotograferen. Schitterende foto's!!De foto's verder bewerkt in hierboven genoemde fotoprogramma's.
Ben heel tevreden.
(De SP550 kun je nu updaten)

Gent2030 28-07-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Prima toestel, lang getwijfeld tussen de panasonic fz50 en de sony H5/H9. uiteindelijjk voor deze Olympus gekozen omwille van de zoom, de groothoek en compactheid. Een paar dagen in mijn bezit. Heel tevreden over de scherpte en de kleuren van de foto's, ook scherp bij extreme zoom, makro en supermakro gaan prima.

Mrs ed 17-07-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

De camera maakt prima foto's.
De super macro is zeer scherp.
Ben er zeer tevereden mee zeker voor die prijs.
Tot nu toe voor mij een prima camera ik heb er inmiddels al een aantal versleten van verschillende merken en type.
Er zijn altijd wel minpunten te vinden maar wat ook belangrijk is hoe ga je er mee om

Peter20062007 14-07-2007

niet kopen!
Als alle camara's zijn zoals die ik had is mijn advies niet kopen
De Olympus SP-550 UZ dat ik had (ja had want ik heb dat ding zo snel mogelijk teruggestuurd) maakte gewoonweg onscherpe foto's.
Na het maken van de eerste foto's vermoedde ik dat deze niet echt scherp waren. Ik nam de proef op de som door het toestel te vergelijken met die van een FujiFilm Finepix S5600.
Ik heb de vergelijking uitgevoerd door van hetzelfde onderwerp, op dezelfde tijdstip, dezelfde foto's te maken.
Resultaat.......de foto's van de Olympus waren ronduit vaag te noemen, vooral als je de haarscherpe foto's van de FujiFilm ernaast hield j kon je het verschil goed zien.
De optical zoom van 18 X van de Olympus lijkt mij ook zeer sterk overdreven want er was maar weinig verschil te zien tussen 10X zoom van de FujiFilm en de Olympus.
Het enige waarin de Olympus iets beter was dan de FujiFilm was de duidelijke zoeker.
Last but not least, de FujiFilm camera kost nog minder dan de helft dan wat de Olympus kost.

ejvdn 30-06-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Ik ben nu 4 dagen in het bezit van de Olympus SP550. Het toestel bevalt uitstekend. Ik heb lang getwijfeld tussen de olympus en de FZ50 van panasonic. Uiteindelijk is het de olympus geworden en ik heb nog geen moment spijt gehad. Het toestel biedt vele mogelijkheden. De foto's zijn scherp en de kleuren zijn zoals ze horen te zijn. Ik wilde graag een camera die nog redelijk handzaam was om mee te nemen en een groot zoombereik had. Hierin voorziet de olympus prima. Voor mensen die twijfelen: neem de olympus! echt een aanrader.

jamesbok 07-06-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Sinds enkele weken de 550 UZ in bezit en ben nog volop aan het experimenteren. Belangrijke reden voor mij waren de super-macrofunctie, 18x zoom en de optie voor een degelijk onderwaterhuis (ben duiker). Macro en zoom zijn echt uitstekend en voldoen aan alle (hoge) verwachtingen. Toestel is niet de allersnelste, maar voor mij echt meer dan snel genoeg. Ben geen sportfotograaf o.i.d. ;) en de 'drive' functie biedt mogelijkheden (snelle serie opnames achter elkaar, tot 15 p/sec!)

Verder is de camera uiteraard niet met een digitale spiegelreflex te vergelijken. Het is echter wel een logische stap tussen de 'huis-tuin-en-keuken-camera' en een digitale slr.

Fotokwaliteit is prima en de automatische beeldstabilisator vind ik super handig. Verder ligt hij echt lekekr in de hand en batterijverbruik (4 penlites) valt me reuze mee. Ik raad iedereen die 'm wil kopen om er de Olympus xD-geheugecard type H te kopen, werkt duidelijk sneller dan de 'normale' versie.

Olympus heeft volgens mij nog geen specifieke 550UZ cameratas, heb zelf voor de Naneu Pro Cyberphreak SCX-3 Small SLR Case en die bevalt prima. Lekker compact, met schouderriem en ruimte voor evt. extra batterijen, kabeltjes en geheugenkaartje.

Ik heb de camera verder niet in praktijk vergeleken met concurrenten uit dit segment, maar ik ben overall echt te spreken over deze camera.

Succes met een eventuele keuze! Gr Danny

sjefi 27-05-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Heerlijke camera in heet gebruik. Opballend is het gemak van de supertele (18x optisch), maar ik waardeer eveneens zeer de groothoek die uitgebreid is tot 28 mm.
Bij telefoto's dient wel de scherpte bewaakt te worden. Door de stabilisator ben je snel geneigd met te langzame sluitertijden te gaan werken. Bij het bekijken op ware grootte valt het dan soms toch tegen. Met het aanpassen van de ISO-waarde kan dit enigermate opgevangen worden, ofschoon er dan al snel wat meer ruis bij komt.
Voor onderweg heb je met deze camera alles in één keer bij de hand. Ik was een beetje bevreesd voor de omvang na jaren gebruik van de veel kleinere Olympus C-765, maar de camera is niet zwaar en ligt uitstekend in de hand. De duur van batterijen is uitstekend. Al met al nog geen moment spijt gehad van de aanschaf.

huggie 14-05-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

prima camera..voelt degelijk aan en is handig te bedienen..ook een reeks foto's maken gaat simpel en goed...niet voor de beginner maar meer voor diegene die al eens een soort gelijke camera gehad heeft..zoom is schitterend al laat de scherpte iets te wensen over..bij een 100% weergave op de pc is de scherpte bij uit de hand genomen foto's matig..macro is prima..super macro is ietsje minder,maar zeer acceptabel, de groothoek (28mm) voldoet uitstekend!..het zoomen gaat soms wat schokkerig, maar er is prima mee te werken..digitale zoom is matig en fijn zoom is dan een betere optie met zoom tot 27x maar met een grotere analoge grotere korrel...intern geheugen is te klein maar een H type kaartje biedt een goede oplossing..de M kaartjes zijn kwalitatief te mager...prima toestel gewoon voor de snelle fotograaf..al laat op start tijd iets te wensen over..ook het opnemen van een reeks foto's voor het indrukken van de afdrukknop is een handige mogelijkheid waardoor u niets hoeft te missen..

XYZ 13-05-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Olympus was bij ons een vertrouwd merk, in het verleden hadden we een compacte spiegelreflex, en voor de aanschaf een Olympus (5060) met 27mm groothoek en vier maal zoom.
De 550 had de opvolger moeten worden, maar na een dag foto's maken hebben we de camera teleurgesteld geretourneerd. De scherpte van de foto's met het contrast haalden bij afstand niet de kwaliteit van de foto's van de 5060. Foto's van dichtbij genomen, zoals bijvoorbeeld bloemen, zagen op de 550 wel perfect uit, met een mooie kleurstelling en voldoende scherp. Landschap foto's gemaakt in de directe omgeving missen echter veel cotnrast.
De 500mm zoom is wel indrukwekkend. Ook op deze brandpuntafstand kunnen nog hele redelijke foto's gemaakt worden.
Foto's van onze huidige 5060-camera hebben we vergeleken en we zien veel meer details (boomblaadjes ed.) bij deze foto's.
Een zekere Jerommeke heeft kennelijk een soortgelijke ervaring met een Panasonic TZ3, blijkend uit zijn review, dus dat is ook geen optie voor ons.
Volgens een kenner in een fotozaak heeft de onscherpte vooral te maken met de lichtgevoeligheid van de sensors en dit fenomeen laten meer camera's zien.
De behuizing van de 550 voelde verder goed aan en straalt kwaliteit uit, en het LCD-scherm is mooi, maar wij kijken uit of wachten op een beter toestel... wellicht een spiegelreflex.

Jane55 10-05-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Heb eindelijk de bestelde Olympus SP550 op kunnen halen. Heb inmiddels al verschillende foto's gemaakt. Zijn haarscherp. Het toestel is makkelijk te bedienen, dus heel gebruiksvriendelijk met veel mogelijkheden. Geen spijt van. Ga hem flink uitproberen tijdens de vakantie volgende week. Trouwens het uiterlijk van de olympus is prachtig en ligt heel lekker in de hand.

Andries de Moor 26-04-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Na (her)lezing van een aantal reacties moeten mij nog een paar dingen van het hart. Je zou van sommige mensen het idee krijgen dat er camera's bestaan die foto's leveren waarbij nabewerking in bijvoorbeeld Photoshop niet nodig is. Die camera moet helaas nog gemaakt worden. Er zijn wel gebruikers die de noodzaak niet zien.... die hebben geluk, een eenvoudig toestelletje volstaat.
Digitale camera's bedienen zich van een ingebouwd anti-moire filter waardoor opnames per definitie wat aan de zachte kant worden , in JPEG wat minder dan in RAW. Verscherping is dus de boodschap, en dat levert vaak bevredigende resultaten op. De SP-550UZ geeft op dit front toch echt adequate resultaten, de bonus is dan ook het enorme bereik van 28-504 mm gevoegd bij meer creatieve mogelijkheden dan een mens aankan.
Een ander puntje wat ik nog mis is commentaar op de flitser. In verband met de enorme teletoeter is die behoorlijk hoog geplaatst, met als resultaat over het hele veld goed uitgelichte opnamen en totaal geen lichtafval naar de hoeken.
Je zou de indruk kunnen krijgen dat ik aandelen Olympus heb. Helaas niet , ik kijk alleen nu al uit naar de opvolger. En naar een zonnekap voor de SP-550UZ.
Zou augustus kunnen worden begreep ik van de importeur

Bud 23-04-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Een aantal dagen in bezit en ben zeer tevreden over de mogelijkheden en de kwaliteit van de foto's. De 18x zoom is top, haarscherpe foto's. Een aanrader!

hans572 17-04-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Geweldige camera:handzaam en voelt zeer degelijk aan
maakt haarscherpe foto's.
Heb ook nog een digitale reflex maar ik heb niet altijd zin om alle lenzen mee te slepen vandaar een klein toestel erbij gekocht met een enorm zoom bereik, en de foto's zijn vergelijkbaar.
Wat ik wel jammer vindt is dat op deze site de camera beoordeeld wordt door mensen die hem zelf niet in het bezit hebben (maar wel een zware voorkeur naar een ander merk) en daarbij afgaan op professionele reviews zolang die maar negatief zijn.
En zelfs die spreken elkaar tegen.
Olympus SP- 550 UZ
Een aanrader!

p. nillesen 16-04-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

na jaren gefotografeerd te hebben met de canon eos 300d nu overgestapt naar de olympus SP-550-uz.
belangrijkste reden was het zeer grote zoombereik omdat ik hiermee veel details voortreffelijk kan vastleggen.
de camera is nu ongeveer 4 weken in mijn bezit en ik sta versteld van de scherpte en details van foto's die met de grootste zoom zo voortreffelijk zijn vastgelegd.
verder is het formaat tov de eos heel erg fijn
Ook het menu is zeer uitgebreid en behulpzaam.
Kortom; ik ben zeer tevreden met deze camera wat betreft de kwaliteit, de hanteerbaarheid en de vele mogelijkheden tot instelling.

Jan van Noort 27-03-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Zeer goede camera, uitstekende prestaties en
wat kwaliteit van foto's betreft vergelijkbaar met
meerdere Spiegelreflex camera's.
Een onvergelijkbaar optisch bereik van meer dan 500 mm. De camera ligt uitstekend in de hand, zeer compact en alle knoppen op de juiste plaats.
prima werkend stabilisatie- systeem.
De enige camera, en ik heb er inmiddels zo'n 60 gehad
die met huis tuin en keukenpenlites van een weggooikwaliteit gewoon foto's maakt!!!!!
Zodoende zit je dus echt nooit zonder power!!
Kortom een zeer geslaagde uitstekend werkende camera voor een prima prijs!

Geen gekheid, een echte aanrader!!

Antine 23-03-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Vorige week deze camera aangeschaft, en ik ben ZEER tevreden. Had een Olympus C3020 van 5 jaar oud.
De camera heeft zeer veel mogelijkheden, maakt scherpe foto's op makro/normaal/zoom-niveau. Ook bij niet veel licht zijn de resultaten zeer goed.
Het is niet de snelste camera, maar het nederlandstalig menu is erg makkelijk te begrijpen, en er zitten veel mogelijkheden op die intuitief gevonden worden.
Qua vormgeving ligt de camera gemakkelijk in de hand en is makkelijk bedienbaar.
Een aanrader!

JSK 23-03-2007
Geschreven voor: Olympus SP-550 zwart

Afgelopen dinsdag ( 20-3-07 ) de Olympus SP- 550 UZ besteld.
Donderdag werd de camera al netjes bezorgd met alles erop en eraan.
Mijn complimenten voor goede en snelle service bij de internetwinkel!
Na de camera uitbundig getest te hebben met alle mogelijkheden die deze bied kan ik maar 1 ding zeggen, TOPPRODUCT ! Echt waar, hiervoor een Minolta Dimage Z6 gehad maar dit toestel zal me zeker niet teleur gaan stellen.
Makkelijke en duidelijke bediening en hele mooie foto's als resultaat. Soms zou je denken dat het foto's zijn van een spiegel-reflex. Kortom, een aanrader ! Ik ga met deze camera nog veel mooie tijden tegemoet.