Canon Digital IXUS Digital IXUS 950 IS zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 24 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon Digital IXUS Digital IXUS 950 IS zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

Dagoos 03-12-2008

Wat een super camera. Compact maar vol met aangename verrassingen.gebruik hem naast m'n Nikon D70, die soms net iets te groot is om mee te nemen bij het stappen of in de handbagage, en daar doet die voor wat het waard is niet voor onder.Heb hem nu bijna een jaar en nog steeds geen spijt van. Aanrader dus!

egberthofman 26-11-2008

Na eerst een ixus 55 te hebben gehad, moest ik vanwege de roemruchte E18 error melding over naar een andere camera. De 950is was een uitstekende keuze voor wat betreft de prestaties. Pluspunten vind ik de kwaliteit van de IS die zelfs vanuit een rijdende auto verbluffende plaatjes weet te maken. Hij is compact genoeg om hem altijd bij je te hebben en veelzijdig genoeg om er niet van af te kunnen blijven. LCD scherm is TOP (geloof het of niet , maar er zit een sony lcd in...)Hij is snel genoeg voor spontane acties als je bekend bent met specifieke menu's zoals scn flora en kids & pets. De kleuren zijn aangenaam rijk en de ruis valt me erg mee, zelfs bij max inzoomen. Handmatige opties zoals sluitertijd etc zijn wel te manipuleren, maar is niet altijd even handig om in te stellen. De macro stand is krankzinnig! Afstanden vanaf 0.5 cm inclusief 4x zoom geven je toegang tot een wereld die met het blote oog niet zichtbaar zijn.
Nadelen: de schroefjes op de buitenkant van de camera raken wel eens los waardoor de camerakast niet meer dicht is. Er zijn overbodige menu's voor werkgeluiden etc die alleen maar gadgets zijn en niet veel toevoegen. De on/off knop is a bastard om te bedienen en vertraagd de opstart. De panorama assist heeft een te kleine weergave zodat de overlappingen bijna niet te onderscheiden zijn. De zoomknop wil wel eens wat haperen. (had de ixus 55 geen last van). Toch erg blij er mee.

mb74 23-09-2008

Goud waard! Klein en dus makkelijk mee te nemen, waardoor altijd bij de hand. De kwaliteit is erg goed! Ook voor het maken van filmpjes valt de kwaliteit niet tegen. Mooie zoomlens. Makkelijk in gebruik, geen ingewikkelde handleidingen nodig maar verwacht dan ook geen ingewikkelde mogelijkheden. Voor de prijs een perfect apparaatje. Ik kan niet meer zonder.

Vandervieren Arthur 20-09-2008

Heb de Canon 950 is meegenomen om mijn 10 weekse reis door Alaska en Canada.Al de foto's zijn weergaloos verbluffend.Handige camera die je steeds bij je hebt bv.in je broekzak.Zoomen doet hij als de beste,zelfs in 16 x digitaal zijn de foto's verbluffend.Wel steeds de camera met een vaste hand bedienen.Heb veel fotografen met statief het nakijken gegeven door wild te fotograferen dat zich aanbood zoals beren,arenden,vossen,bizons,rendierencoyote's enz..enz... Zéér prachtige natuurlijke foto's.
Géén gesleur of lange opstelling.Zéér tevreden met mijn aankoop. Bravo Canon.

PC 08-08-2008

Na lang zoeken op internet deze Canon Ixus 950 IS op advies van de vakhandelaar gekocht. Ik was nog niet bekend met een digitale camera en zag door de vele technische data niet altijd de reden voor het verschil in de prijzen. Dit is me goed uitgelegd en heb hem daarom ook daar gekocht. Wat een verademing en gemak waarmee je de kiekjes maakt, zelfs bij weinig licht nog goede resultaten.

J DE JONG 20-05-2008

Werk al 30 jaar in fotografieverwante industrie.
Sinds een paar jaar over op digitaal compact.
Een paar maanden deze 950 is in bezit en er is maar
een conclussie: wat een ontzettende fijne en goed
aanvoelende en reagerende ( snel en verfijd) camera.
Gewoon een kwaliteitsartikel !!!

Een opmerking: geen 28mm , maar ook niet op
canon 960 en 970, kom canon een beetje
voortmaken daarmee!!!
Mijn zoon heeft een ixus70, deze 950 vele malen beter.

Victor V 08-03-2008

Een wel héle mooie en fijne camera!
Klein en slim in elkaar gezet en natuurlijk de bekende Canon kwaliteit! Duidelijke menu structuur.
Groot voordeel is het kleine zoekertje wat handig is bij tegenlicht zoals zon, etc.
Ik heb bewust voor de 950 gekozen en niet voor de 960 omdat de optische lens net iets groter is en 8 Mpixels méér dan voldoende is.

Nogmaals een sublieme compacte digitale camera!!!

Al hoewel ik niet echt iets kan zeggen over de kwaliteit voelt de camera zeer degelijk aan , is degelijk gebouwd en op basis van mijn ervaring met Canon zit het dus wel goed. Vandaar dat een 10 gerechtvaardigd is.

pabo 08-11-2007

Was op zoek naar een compacte stevige camera met meer dan 3x zoom, en min 8 mpix.Ik heb erg getwijfeld tussen de ixus 850,860 , 950 , 960. Ben uiteindelijk ondanks dat een nieuwere camera op de markt was bewust voor de 950 gegaan, omdat ik een optische zoeker wilde, vooral in vol zonlicht is dat handig.
en ik 12 mpix een beetje overdreven vind. de chip is voor allemaal het zelfde dus bespaar op de aanschaf 100 euro minimaal.
Het eerste weekje is me goed bevallen, moet nog wennen aan alle opties, want ik had hiervoor een konica Kz410 die simpepler was. Toch compliment aan Canon die het bedienen erg intuitief hebben weten te maken

Toon K 12-10-2007

Als tevreden gebruiker van een Powershot A80 bij Canon gezocht naar een opvolger. Logisch lijkt dan de keuze voor een nieuwe Powershot, maar een wat kleiner model past beter in de binnenzak en daarom toch maar naar de Ixus serie gekeken.
Natuurlijk graag de snelle Digic III processer, beeldstabilisatie, een optische zoeker voor de wintersport, niet minder dan 3 x optische zoom.
Dan kom je uit bij de Ixus 950IS of 960IS. Ongeveer dezelfde modellen, waarbij de laatste 12 megapixel is en de eerste 8 megapixels en een stuk goedkoper.

Inmiddels één week mee bezig geweest. Alles snel onder controle omdat veel functies hetzelfde zijn (menustructuur)
Grootste verschillen met de A80;
de snelheid van de camera, zowel het opstarten als het schieten. Als er voldoende licht is, dan is afdrukken ook afgaan.
Mooi groter scherm dan de A80, beeldstabilisatie werkt echt, mooie, betere kwaliteit van de filmpjes. Face detectie (werkt ook echt, als de persoon waarop je richt wegloopt, volgt het vierkantje dat aangeeft waarop de camera is ingesteld, het gezicht van die persoon)
Ik ben in alle opzichten tevreden. Gekocht via internet en het bedrijf uitgezocht via Kieskeurig. (camera's zijn bij de bovenste in de rij ongeveer even duur, overige zaken zoals het 2 Gigabyte kaartje verschilden fors in prijs)
Een winkelier die ik er op attent maakte dat ik het model in zijn vitrine miste, gaf als verklaring dat het model door Canon uit productie is genomen.

adje29 19-09-2007

naar jaren weer een nieuwe camera de oude had maar 1.3 mp zeer weinig dus voor deze tijd.
heb voor deze camera gekozen vanwegen de kwaliteit en natuurlijk de mogelijk heden.
heb er een 4 gb sd kaartje erbij dan kunnen er met hoogste resolutie meer dan 1000 foto op dus niet bang zijn dat je geen ruimte hebt.

toch best moeilijk om een goeie camera te kopen je hebt er zoveel in deze prijsklasse

maar ik vindt dat dit voor mijn een goeie keuzen heb gemaakt.

Auke Kuiper 15-09-2007

Camera net ontvangen.
Maakt inderdaad nette foto's
De knopjes zijn wat klein maar dat went snel en het achterhalen van de mogelijkheden gaat ook snel.
Je kan met het toestelletje meer dan je in eerste instantie denkt als je het aantal knopjes ziet.

Minpunt vind ik wel de vervorming in de hoeken daar worden rechte llijnen toch iets krom getrokken, maar dat schijn je bij meerdere toestellen te hebben.

FDe foto's zijn een fractie beter dan die van mijn oude Powershot S40 (ja inderdaad 4 megapixels) Maar je kan de foto's meer opblazen waardoor je kleinere uitsnedes toch nog lekker groot kan opblazen.

Ik vind vooral de verhouding prijs, kwaliteit en grootte een groot pluspunt van dit toestel.

Net groot genoeg om hem goed vast te kunnen houden, en klein genoeg om in je broekzak te stoppen, Mooie foto's voor een prijs die nog net acceptabel is.

johan1264984 08-09-2007

Auto gaat echt geweldig dat ding maakt van jou een fotograaf hij past zelf alles aan.
Maar mocht je denken dat je het beter weet kan hij ook manueel ingesteld worden.
Vorm heel mooi en compact.
Bediening is snel hij start erg snel op ....handig als je snel iets wilr vast leggen.
Macro foto´s zijn subliem scherp en helder.

Met een woord een top camera

Vizatti 02-09-2007

Wilde eerst een DSLR kopen (Nikon d40x), maar heb toch gekozen voor een compactere camera. Met name omdat we 2 kleine kindjes hebben. Dan is een compacte en lichte camera toch handiger. Ik ben erg blij dat ik voor de 950 IS heb gekozen. Beeldkwaliteit is echt super en qua gebruiksgemak helemaal top. Handleiding heb je niet nodig. Verder zitten er veel features op waar je echt iets aan hebt. Beeldstabilisatie werkt zo goed dat je bij maximale (digi 16x) zoom mooie foto's maakt. De scenario's (landschap, portret etc.) zijn makkelijk en snel te selecteren. Ook fijn dat hij laatste keuze onthoud als je de camera uitzet. Kleuren zijn ook erg mooi en foto's binnen bij weinig licht zijn ook prima. Kortom het is een perfecte point en shoot camera die je overal mee naartoe kunt nemen.

Kraan 19-07-2007

Eén week in bezit en 100% tevreden. Extra accu en 4GB Sandisk SDHC ultra II met Micromate usb reader. Aan/uit knopje ietwat klein voor mijn vingers. Op de hoogste resolutie en Superfijn scherpe en kleurechte foto's. Macro opnames uitstekend en (vergeleken met mijn Canon 300D) supersnel opstarten en fotograferen.

LeikeW 14-07-2007

Heb de camera nu een maand. Prima toestel: handzaam, snel, goede Image Stabelizer. Heb laatst foto's gemaakt met 16 maal zoom en die zijn haarscherp. Geen bewegingsonscherpte te zien. Als deze camera nou nog dezelfde beeldqualiteit als de Fuji FX-30 zou hebben zou dit een afsoluut topetoestel zijn.

BZ-tje 09-07-2007

Heb deze camera al een klein poosje, maar nog steeds zeer tevreden. Mooie foto's (hadden nóg wel ietsje scherper gemogen, maar daar hebben we Picasa voor om dat bij te werken), met een 2GB kaart kun je achterelkaar foto's maken, dat gaat zo geweldig snel, dat je, als je terug kijkt (knop in blijven houden), het net een film is! Dat was met de start van een hardloopwedstrijd! Makkelijk in gebruik, keuze genoeg, lekker klein formaat, zo te zien ook duurzaam (alleen het klepje voor je datakabel lijkt wat fragiel), je hoeft niet hard te drukken om foto's te maken, er zit een filmstand op voor snel bewegende dingen (voor sporten, hardlopende honden, enz.), in wat voor formaat je de foto's op het toestel af wilt drukken, de weersomstandigheden, en weet ik al niet meer...Automatisch/handmatig, alles zit erop! De filmpjes zijn ook van heel goede kwaliteit! Geluid is ook realistischer. De batterij gaat lang mee. Ik heb er zelf een 2GB geheugenkaart bij gekocht, een professionele. Werkt perfect! Tot nu toe heel tevreden!!!

Sannie007 05-07-2007

Na lang zoeken (900 of 950), heb ik toch voor de 950 gekozen. Vooral om de imagestab. en 4x optische zoom. Hiervoor jaren een Pentax S gebruikt, die prima beviel en ook nog kleiner was. Toch ben ik overgestapt op deze Canon. Naar mijn mening is er geen betere Camera in deze klasse. En ja hij is iets duurder dan de overige, maar je doet er toch een paar jaar mee. Wat me opviel: opstart tijd is super snel, 4x optich merk je net even, bijna altijd super scherp, makkelijk te bedienen, wel redelijk zwaar voor het formaat. Met een 4GB kaart kun je zelfs op de hoogste res. ruim 1000 foto's maken. Kortom echt een geweldige camera die ik iedereen kan aanraden!

Hans Tornak 28-06-2007

Heb inmiddels ca. 400 foto's gemaakt, deels om uit te proberen. Ben zeer tevreden over uiterlijk, mogelijkheden en vooral de kwaliteit van de foto's. Ook de flitser werkt goed en de batterij lijkt eindeloos mee te kunnen. Heb gelijk een 2 Gb SD-kaart gekocht en dan kunnen er - afhankelijk van de kwaliteit makkelijk 500-1000 foto's op. Ik had hiervoor een tweede generatie Fuji, maar deze Canon is duidelijk minstens een generatie verder en beter. Toch een paar min puntjes: het aan-uit knopje is soms lastig te bedienen en als ik het apparaat uit het (dure) hoesje haal is het al een keer of 6 voorgekomen dat het klepje van de batterij en de SD-kaart open gaat en het apparaat niet werkt. Soms gaat het klepje maar een klein beetje open en heb je dat niet in de gaten. Ook het maken van de kabelverbinding met de PC is wat klungelig. Ik was een adapter gewend, maar hier moet ik iedere keer een klein klepje openen en een klein kabeltje er in prutsen. Het bijgeleverde draag riempje is m.i. net te klein, want je kan het niet als extra beveiliging achter een leren riempje op het tasje halen. Tot slot ben ik wel drie weken aan het prutsen geweest met de software en werkt die nog niet. Maar met de verkenner kan ik de foto's eenvoudig kopiëren en plakken. Al met al zeker toch een aanrader.

cemk20 28-06-2007

ik heb deze week even naar ixus 850is en 950is gekeken wat mij opviel dat 850is nog steeds geluid maakt met zoomen en met 950is. verder beeld van 950is is veel mooier. toetsen enz vindt ik bij 950is ook beter afgewerkt. ik denk dat ik de ixus 950is ga nemen. alleen wat mij opviel ik wilde ook naar de ixus 900Ti kijken maar die is nergens meer te krijgen.

Matthias Amsterdam 23-06-2007

Prima camera!
- Foto's zijn heel mooi, zeker in zn klasse. 8 mp is zeer royaal, maar de digitalisering van het beeld blijft hoe dan ook zichtbaar.
- Mogelijkheden zijn te over, wat mij betreft echter net iets teveel op het gezin gericht. De SCN had wat mij betreft iets algemener mogen zijn dan Huisdieren en kinderen en Aquarium.
- De gebruiksaanwijzing hoef je nauwelijks te lezen om met het ding om te kunnen gaan. Absoluut obvious, behalve dan misschien die eerder genoemde scenes.
- Prachtige vormgeving! Alleen hadden ze bij het LCD-scherm beter kunnen denken aan de kwetsbaarheid ervan mbt krassen bijv. Die had iets meer in zn frame mogen liggen ipv op dezelfde hoogte. Toch ligt de camera niet op het LCD scherm als hij op zijn die kant - op bijv. de tafel - ligt want het touchpanel steekt toch nog iets meer uit...dus ik maak er geen punt van!
- Ziet er degelijk uit, en kan ook tegen een paar regendruppels heb ik al gemerkt. Maar voor de beoordeling van dit punt heb ik nog een jaartje nodig.

Lynn26 20-06-2007

Ik heb de camera nu 1 week en ik vindt hem helemaal super! Maakt erg scherpe foto's en is super snel als je hem opstart kan je gelijk binnen 1 sec een foto maken.
Ik heb er een sd kaart in van 2 gb extreme III. Dan kan je 3300 foto;s maken en hij is daardoor nog sneller. Echt een aanrader!

Chris van der Meer 08-06-2007

De IXUS 950 IS is net uit op de Nederlandse markt en vormt het topmodel van de ixus-reeks. Ik heb hem nu 4 dagen volop gebruikt en hij is super ! Hiervoor heb ik 2 jaar tot volle tevredenheid de ixus 700 gebruikt. Nu heb ik een camera met een image stabilizer die bij weinig licht en ingezoomde onderwerpen geen enkele onscherpte laat zien. De nieuwe Digic chip is niet alleen sneller, hij geeft mooiere kleuren en een betere belichting van gezichten (ook met flits!). De 4x optische zoomlens geeeft zeer scherpe afbeeldingen. Fotovrienden en kennissen kijken met bewondering naar de resultaten. Zonder handleiding kan je er meteen mee aan de slag, en zijn mogelijkheden zijn enorm. Kortom : een toppertje !

joudeblenke 04-06-2007

Het is een schitterende camera. Maakt super mooie foto's , schrijft ook heel snel de foto's naar de geheugenkaart.
Wij gebruiken de camera om eigenlijk alles te fotografen maar vooral kinderen, zowel binnen als buiten.
Hij is lekker klein en past dus in iedere zak. Ondanks het kleine formaat licht
hij door zijn gewicht lekker in de hand.
Kortom ik ben zeer tevreden en kan deze camera dan ook aanbevelen.

esther34 29-05-2007

gekozen voor de ixus 950 IS, nu een paar dagen in bezit. GEWELDIG! Gemakkelijk in de bediening en prachtige foto's. eenvoudig handmatig in te stellen, maar ook automatische stand is top. Ben blij met mijn keuze.