Panasonic Lumix DMC-LX5 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-LX5 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

lichtloper 24-01-2012

Deze camera is een pakketje kwaliteit. Geen onmogelijk grote aantallen pixels, geen onpraktisch groot zoombereik; alleen de ISO-waardes van 3200 t/m 12800 zijn wat overdreven.
Het objectief is mooi lichtsterk zodat er ook 'n beetje met de scherptediepte gespeeld kan worden. Het zoombereik is heel praktisch: van groothoek voor echte landschapsfotografie tot kort tele voor portretten en details.
De accessoireschoen is handig, niet alleen voor een grote externe (bounce-)flitser, maar vooral ook voor de optionele digitale zoeker, die heel geconcentreerd werken mogelijk maakt (al is de beeldkwaliteit ervan niet zo geweldig).
Dankzij de RAW-opslag van de onbewerkte beelden kun je ook achteraf nog een-en-ander aanpassen qua belichting, contrast en kleurbalans.
Een echte fotografen-camera dus.

lichtloper 13-05-2012

Na enkele maanden gebruik vermeld ik toch ook twee minpunten:
- de vertekening bij de wijdste groothoekstand en (in mindere mate) bij de langste telestand; dit is helaas nu eenmaal eigen aan (compacte) zoomobjectieven;
- het deurtje van het batterijcompartiment gaat weleens 'spontaan' open.
Overigens, kies liever voor de eigen Panasonic accu, want mijn B-merk accu gaat wel erg snel leeg.
Het blijft al met al een camera die, hoewel al wat langer op de markt, nog zonder meer kan meedoen met de allerbeste.
lichtloper

JW te R 16-09-2011

De camera voor elke fotograaf, begrijp niet dat er nog met SLR camera's wordt gesleept.
Door het compacte formaat is telewerk beperkt,maar op hoogste resolutie kan je behoorlijk croppen in Photoshop.
Koop er voor 10 Euro bij cameranu.nl een LCD Hood van JJC bij en je camera is compleet

pwmkoomen 04-12-2011

Vergeet de JJC ALC-5 auto lenscap niet! Da's pas point & shoot!

Peter

Joepie1970 05-09-2011

Een geweldige camera, heel snel en bijna altijd perfecte foto's. Ook het filmen in HD is zeer goede kwaliteit.

Zonder bescherming past de camera net in een wat los zittende broek, maar met een lens die een beetje uitsteek is dat niet ideaal. Als er iets meer zoom op had gezeten en een lens had gehad die volledig verdwijnt als je hem uitzet had deze camera een asolute 10 gekregen. Ander klein minpuntje is een losse lens kap. Die ga ik nog wel een keer ergens vergeten.

Ga je voor kwaliteit dan is dit echt een camera die ik zou aanbevelen.

JWO01 29-08-2011

Camera met uitgebreide instellingsmogelijkheden. Ook voor de minder ervaren fotograaf bruikbaar.Foto's bij matig licht prima.

Filmen in HD prima geluidskwaliteit iets minder.

flash los 04-08-2011

Een geweldig goede lichtgevoelige a-spherische lens met een sensor die groter is dan de meeste compactcamera's. Dit compenseert ruimschoots de mindere pixels van andere compact-camera's. Een voordeel daarbij is de snelheid. Nog nooit zulke mooie foto's binneshuis gemaakt. Vele instelmogelijkheden maar gebruik ze niet omdat de camera zelf alles in de gaten houdt. Dat een foto-bewerkingsprogramma de foto's vrijwel nooit kan verbeteren bewijst dat de instellingen goed zijn gekozen. Macro in de automatische stand zijn buitengewoon. Ik doe dingen die ik met mijn SLR niet kon. Menu is soms even zoeken. Rasterdraden zijn wel degelijk op het scherm te krijgen. Nooit verbuigingen of vage hoeken. Lekker klein om altijd aan mijn broekriem te hebben. De bijbehorende losse flitsers voor het grote binnenzaal werk zijn wel erg duur. Maar als ze dezelfde kwaliteit hebben als de camera en dezelfde accu-duur, ga ik denk toch overstag.

Ernst-Jan61 24-07-2011

Ik heb lang gezocht wat ik zou aanschaffen als kleine makkelijk mee te nemen camera. Ik ben altijd verknocht geweest aan mijn tamelijk simpele Rollei 35S. Niet veel mogelijkheden want helemaal handinstelbaar en niks automatisch maar wel een geweldige lens en dus prachtige detailrijke foto's. De LX5 lijkt op zijn minst net zo goed te zijn.

De LX5 is kleiner en lichter. De camera bied een schat aan instelmogelijkheden. Makkelijk is dat er snel met een programma automaat kan worden gefotografeerd. Voor mij belangrijk was volledige handinstelling. Een prachtig objectief met een heel zinvol bereik. Meer heb ik zelden nodig. Ook het schermpje vind ik prima van kwaliteit en belangrijker geeft het goed weer wat ik ga fotograferen. De beeldindruk komt goed overeen met het eindresultaat en dat is wel wat ik het allerbelangrijkste vind.

Ik ben aangenaam verrast door kwaliteit en afwerking van de camera. Verder vind ik de verschillende instelmogelijkheden misschien wat overdadig. Maar dat willen we tegenwoordig blijkbaar. De bruikbaarheid van het gevoeligheids bereik is ook heel prettig. Tot ISO 800 is er goed mee te leven maar zelfs er boven komen er nog bruikbare plaatjes.

Werken met de camera (klein maar groots) vind ik verrassend prettig voor het kleine formaat. De grip maakt hem handelbaar en zorgt dat hij makkelijk in de hand gehouden kan worden. Mooi zijn de mogelijkheid tot het vastleggen van een aantal eigen instellingen voor kleurverzadiging, contrast enz. Zo kun je makkelijk je eigen smaak en voorkeuren vastleggen. Je eigen"film' kiezen zeg maar.

Ik heb de Samsung EX1 overwogen, technisch zit deze camera er niet ver van weg. Ik heb deze laten varen omdat ik wat te vaak op diverse fora lees over problemen met de Samsung en de niet erg klantgerichte service. Als je wilt dat je product goed wordt gewaardeerd moet je zorgen voor eerste klas service. Een goede camera maken is maar een heel klein stukje van wat nodig is voor een echt goed product!

De prijs vind ik redelijk. Ik heb er dan ook 5 jaar garantie bij gekregen. De tijd gaat leren of het de voor mij goede aankoop is geweest. Mijn eerste indruk is dat het een degelijk goed stukje gereedschap is. De rode stip mag dan ontbreken, voor de foto's maakt dat niet veel uit en ook de kwaliteit lijkt er niet voor onder te doen.

Oh en een tip, ik gebruik een opzet zoeker van een russiche FED kamera, 35mm groothoek, past prima op de camera en kost op E-Bay een schijntje in verglijking met...

Aka_M 25-02-2011

Goede camera maar heeft ook beperkingen: Beperkt zoombereik in hogere waarden, geen optische zoeker, geen electronische horizon. Foto's zijn scherp maar komen door interne beeldverwerking, enigszins overgemanipuleerd over. Wel gemakkelijke bediening.

Martin Schiedon 07-01-2011

Sinds Kerst in mijn bezit ,heb prachtige fotoos gemaakt in de sneeuw.
Binnenshuis ook prachtige resultaten
Hiervoor paar jaar TZ 5 gehad is nu mijn zoon gelukkig
mee.

Jacques3 25-11-2010

De beste camera is degene die je bij je hebt zeggen ze wel eens. Dan moet hij dus niet te groot zijn en in je zak passen. Deze camera is toch al wel wat groter dan de compact camera's, maar het is nog te doen om hem mee te nemen. De tijd van fotokoffers met lenzen heb ik gehad. En dan kom je deze camera tegen. Wat een ongelofelijke kwaliteit, de foto's lijken wel mooier dan wat je met je ogen ziet. Iedere foto is mooi, en als je je best doet fantastisch mooi. Een heerlijk hebbeding.