Fujifilm FinePix REAL 3D W3 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fujifilm FinePix REAL 3D W3 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Kajo36 07-03-2012

Afgelopen donderdag een Finepix real 3D W3 aangeschaft.
Super camera, echt geweldige 3D foto's die direct op het grote, duidelijke scherm zichtbaar zijn zonder dat men een 3D bril nodig heeft. De foto's worden op de SD kaart niet alleen in 3D maar ook in 2D opgeslagen.
De films zijn van zeer goede kwaliteit.

Johan Ponitz 08-07-2011

Ik heb de camera nu een half jaar in bezit. Na een maand vakantie kan ik een aantal zaken verduidelijken.
Ten eerste: Het filmen met deze camera in 3D is echt geweldig. De dieptebeleving neemt veel meer toe door filmen, dan soms door een foto. Tip: gebruik wel een statief als je wilt filmen. Bibberende beelden zijn al niet fijn om naar te kijken, maar in 3D is het soms zelfs misselijkmakend (letterlijk wel te verstaan !).
Ten tweede: Het scherm van 3,5 inch is niet groot genoeg om de dieptebeleving op foto's goed te beoordelen. Bij sommige foto's lijkt de 3D op het schermpje al geweldig en dan zijn ze op een 3D-tv ook inderdaad groots. Maar vaak lijkt een foto niet zo geweldig 3D op het schermpje van de Fuji. Echter op een 3D-tv blijkt dat soms heel anders te zijn. Gooi dus nooit een foto weg, omdat je denkt: "het 3D op deze foto is niet goed, weg ermee". Oke, onscherpe foto's weg ermee, maar bewaar de rest. Geloof mij, je doet soms ongelooflijke ontdekkingen.
Ten derde de onderwaterstand. Er bestaat een onderwaterhuis voor deze camera, maar die is wel gruwelijk duur: 600 euro om precies te zijn. Dus je moet wel heel zeker van je zaak zijn om dit onderwater te willen gebruiken. Omdat macro-opname niet gemakkelijk zijn in 3D, is de camera dus alleen in tropische wateren met grote helderheid van het water te gebruiken. Voor mij is dit onderwaterhuis dus geen optie, omdat ik zelden naar tropische oorden reis. Ik heb echter foto's gezien die met deze camera onderwater zijn gemaakt in tropische zeeën en die zijn echt heel mooi. Dus voor wie die reizen wel maakt is het misschien een optie.
Ten vierde: Filmen van vuurwek in 3D werkt niet. Ik heb het geprobeerd. De lichtflitsen van het vuurwerk reflecteren tegen de randen van de behuizing van de lenzen, waardoor zowel rechts als links van het beeld er een tl-balk het beeld lijkt te verlichten. Op het scherm van de Fuji lijkt het nog wat, maar op een 3D-TV is er niet naar te kijken.
Conclusie: de camera kan veel, maar niet alles. Er zijn tekortkomingen. Maar als geheel ben ik zeer blij met deze camera. Een hoge score heeft de camera dan ook zeker verdiend.

Hans3d 22-05-2011

Om niet in herhalingen te vallen, bevesig ik de vorige beoordelingen en voeg het volgende hieraan toe.

De W3 maakt verbazend leuke 3D filmpjes in HD kwaliteit.

Om ze af te spelen op een 3D tv heb je een HDMI 1.4 kabel nodig niet niet meegeleverd wordt, en een SDHC kaartje snelheidsklasse 10.

Nog wat tips:

Als je foto's of filmpejs wilt laten zien, kan dit met de lenskap gesloten door de "terug speel toets" een paar seconden ingedrukt te houden.

Onder menu item "Finepixkleur"zit een optie ChromeDia, Bij buitenopnamen geeft deze wat meer uitgesproken kleuren. Bij opnamen onder kunnstlicht kan je hem beter uitschakelen.

Nieuwe firmware kan je downloaden bij:

Het nut van de onderwaterstand is om door een aquarium raam te kunnen fotorgaferen. Overigens bij gebrrek aan een aquariun niet geprobeerd.

Mvrgr, Hans

hans2007 11-12-2010

Nou, ik heb hem dus gekocht. Vanaf dat ik als jochie rood-blauw plaatjes (anaglyphs) met een bril vond in een laatje thuis bij mijn oma, was ik geïnteresseerd in stereo plaatjes en later fotografie; logische stap was dan ook de aanschaf van dit apparaat.

Wow, leuk! Plaatjes die in 2d het aanzien niet waard zijn, worden met 3d ineens zeer aantrekkelijk.

Ik ben net een week terug van een vakantie in Guatemala, heb hem zeer intensief gebruikt en heb daar geen spijt van.

Maar ja, er kleven wat inherente nadelen aan 3d plaatjes tonen zonder 3d-bril en dat kan nog wel eens tegenvallen wanneer je ze eventjes wilt laten zien aan anderen. Printen kan natuurlijk alleen wanneer je accepteert dat dat alleen met een rood-blauw bril kan worden bekeken. Op het schermpje van de Fuji lukt het best goed, maar de kijker moet er, horizontaal gezien, haaks op zitten; dus hij is de enige die het 3d effect ziet, maar men is er altijd wel erg enthousiast over. Andere opties zijn de Fuji Real 3D V1 viewer aanschaffen, maar ik lees nogal wat nadelen zo op het net, dus ik wacht daar nog even mee. Printen van de foto's door Fuji zelf moet ik nog uitproberen, maar het effect zou minder spectaculair zijn dan op het Fuji schermpje.

Wanneer je je aan de 'regeltjes' houdt voor 3D fotografie (Ze staan in de handleiding en zijn overal te vinden op het internet zoals op youtube) kan je hele fraaie resultaten boeken.

Nog een nadeel is dat de meegeleverde software niet de mogelijkheid biedt om een rood-blauw plaatje van de Fuji bestanden te maken. Daar moet je andere software voor installeren. Dat is overigens wel freeware.

Ook een nadeel, inherent aan 3D fotografie, is dat macro-opnames wat lastig zijn. In de echte wereld kijken je ogen enigszins scheel wanneer je een object van dichtbij bekijkt, en de lenzen van de camera zitten nu eenmaal vast, dus die draaiing moet je simuleren door eerst de foto voor het linkeroog en dan die voor het rechteroog te maken. Daar heb je een zeer vaste hand voor nodig en het kost altijd een paar pogingen voor je het goed hebt.

Het gebruiksgemak heb ik niet hoog gewaardeerd. De knoppen en instellingen volgen een voor mij nogal onlogisch pad en hij past dan wel in een ruime broekzak, maar het licht lopende modus-instelwiel verdraait in de helft van de gevallen bij het eruit halen.

De latency (tijd tussen meten van afstand, licht en dergelijke en de uiteindelijke foto) is nogal lang. Slecht geschikt dus voor foto's van kortdurende, onverwachte acties.

Ben je al gecharmeerd van stereofotografie en begrijp je de nadelen ervan, dan is deze camera een hele leuke machine!