Fujifilm FinePix HS20EXR zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 34 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fujifilm FinePix HS20EXR zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

j***********@g******** 23-10-2021

Mijn Fine Pix

Ik heb deze camera al jaren in bezit, en ben tevreden met de resultaten.
Er zijn zeer veel mogelijkheden,en voor mijn gebruik eigenlijk teveel.
Omdat ik nog uit het negetief tijdperk ben ben ik wel geneigd de diafragma versus sluitertijd te willen gebruiken alsmede de waarde als foto rolletje in te stellen. Maar ik moet bekennen dat de automatic van de camera uitstekend werkt.

Om dat ik geen zin meer had een tas met glaswerk te sjouwen heb ik bewust gekozen voor de Hybride.
Eerlijkheidshalve denk ik wel dat glaswerk een scherpere beeld zal geven in de tele bereiken.
Maar ik moet zeggen dat ik wel verknocht ben om zelfs uit de hand een mooi resultaat in de macro kan bereiken. Het filmen zie als een bonus in deze camera.
Niet vergeten dat ik de camera rond 400 euro ooit nieuw heb gekocht en daar had je niet eens de goedkoopste boddy voor van Canon of Nikon .

Pluspunten

• Handelbaarheid
  • Goede automaat.
  • Uitstekende stadyshot.

Minpunten

• In macro stand, flitser niet echt bruikbaar.

Fred 13-09-2021

Goede camera met prachtige zoom lens.

Bijna jaar geleden 2e hands gekocht van particulier.

Op zich mooie foto's !
Alleen toestel maakt te heldere foto's als er een lamp boven het voorwerp aanstaat .
Op 13 september 2021 nieuwe firmware op gezet, maar nog steeds te heldere foto's .
Misschien doe ik iets verkeerd.

Groet Fred

Pluspunten

• Lang met batterijen.
  • Heldere lcd scherm
  • Enorme zoom :)
  • Hele goede films worden gemaakt

hitv 03-09-2013

Leuke camera, handzaam en stevig. Een groot nadeel is de scherpte van de foto's. Bij het scherpstellen is het beeld haarscherp maar zo gauw je afknipt zie je de foto onscherp worden. Ook diverse andere mensen hebben dit bij mijn camera opgemerkt. Heel jammer.

Reg2601 05-09-2013

Nooit bemerkt, ik heb altijd vlijmscherpe beelden geschoten met de camera. Wellicht is er sprake van bewegings onscherpte bij slechte licht omstandigheden; dat zou kunnen verklaren waarom de foto na afdrukken onscherp wordt.

Paula60 29-07-2012

Wat een schitterende kamera is dit ! Veel mogelijkheden en toch in een kompakte behuizing. Goede kwaliteit foto's, maar.........deze kamera werkt niet bij omgevingstemperaturen van 28 graden of meer. (Getest met Alkaline batterijen, NiMh Eneloop en andere batterijen en met verschillend SD kaarten). De technische dienst van Fuji komt met professionele antwoorden zoals : gebruik andere batterijen en formateer het sd-kaartje. Nadat de kamera opgestuurd is geweest (via KE) heb ik deze na 7 weken weer terug gekregen. Duidelijk aangegeven wat de klachten zijn en toch heeft Fuji gemeend dat nieuwe firmware te installeren het probleem op te lossen zou zijn : niet dus. Echt heel slecht opgelost door Fuji, waarschijnlijk is de kamera ook nooit getest na de firmware update. Nu met deze warme dagen (eind july 2012) doet hij het overdag weer niet. Dat betekent dat de kamera weer terug gaat : net zo lang totdat ik een goed werkend exemplaar heb. Wie heeft ook deze ervaring ?
Wordt vervolgt........

Reg2601 02-08-2012

Ik kreeg een ongebruikelijk verzoek van Jan Kleine een reactie te plaatsen op de klacht van Paula60. dus aldus bij deze:

Even met een omweg, ik had willen reageren op een bericht van Paula60 op Kieskeurig. Ik kan echter wel een reactie plaatsen, maar niet verzenden.
Ik zag, dat jij ook had gereageerd. Misschien wil jij mijn opmerking posten, wat mij dus niet liukt!

Het gaat er om, dat de camera bij hogere temperaturen vastslaat. Probleem ken ik, naar ik meen is dit opgelost met nieuwe firmware, toendertijd al. Ik zou Paula toch adviseren, de firmware te controleren en desnoods opnieuw te installeren, ook al zegt Fuji dit gedaan te hebben. Toen mijn camera defect was hebben zij ook de nieuwste fimware erop gezet, terwijl de meest recente er door mij al was opgezet en de camera toen nog goed functioneerde. Schijnt standaard te gebeuren bij Fuji, als een apparaat defect binnenkomt: schoonmaken en nieuwe firmware. Zels als apparaat nieuw uit de doos komt. Maar dit terzijde.
De maximum temperatuur staat softwarematig vrij kritisch (laag) ingesteld. In de nieuwe firmware is dit aangepast.

Alvast bedankt,
met vriendelijke groeten, Jan Kleine.

Reg2601 31-07-2012

Deze klacht nooit eerder vernomen en ook nimmer zelf ervaren. Meermalen heb ik de camera bij zeer warme dagen >30 op vakantie gebruikt en (niet dat ik specifiek op temperatuur lette) camera uit ongetwijfeld nog warmere fototas gehaald en foto's geschoten.

Wel merk ik hierbij op dat ik de HS20EXR uitsluitend in de JPEG mode gebruikte, veelal in midrange instellingen en dat ik na elke sessie de camera uitzette (ook i.v.m. batterij besparingen).

De sessies bestonden meest uit een foto of 10, waarbij ook af en toe videoopnamen werden gemaakt. Van vastlopen of weigeren heb ik never iets bemerkt.

Paula60 07-09-2012

Inmiddels is het 5 september en heb ik een nieuw exemplaar gekregen. Hopelijk komen er nog een paar warme dagen (28 graden of meer) om te testen of deze kamera hier wel tegen bestand is.

Reg2601 13-02-2012

---------- update review 13-02-2012 ----------
Sinds ik de HS20 EXR met de BSI-CMOS sensor gebruik ben ik erg onder de indruk geraakt van deze baanbrekende verbetering van fotograferen.
De techniek van de traditionele beeldsensor heeft te maken met een verminderde lichtopbrengst, maar BSI (Backside Illumination) sensortechniek kent een omgedraaide layer en bedrading waardoor de gevoeligheid is verbeterd doordat het licht er direct op valt; een voordeel dat in het bijzonder bij lastige lichtsituaties naar voren komt.
Ik ben daarom van mening dat de Fujifilm FinePix HS20 zich hierdoor vooral zal kunnen excelleren bij actie-momenten en de Full HD video in 1080p formaat.

Dankzij de nieuw ontwikkelde EXR processor en BSI CMOS, wordt het proces van het lezen en schrijven van de bestanden significant versneld. en vooral de EXR stand die nu 27 scènes, inclusief blauwe luchten, groene gedeelten, zoals bomen, bladeren en vooral zonsondergangen herkent en zelfs tegenlichtsituaties. Recentelijk heb ik dat met voldoening bemerkt door een foto van de poes, van binnen in de kamer naar buiten genomen, dus pal tegen het van buiten naar binnen schijnende zonlicht in.
Natuurlijk, afhankelijk van het soort scene zal de camera de meest optimale instelling voor AF, witbalans, lichtmeting en flits kiezen, zodat een optimale beeldkwaliteit wordt gehaald. Het enige wat je hierbij nog zelf moet doen is het indrukken van de ontspanknop!!

Wat ik ook steeds bij het nemen van foto's bemerk is dat de geavanceerde EXR processor in staat is chromatische aberratie te detecteren en deze direct te reduceren, zodat de beeldkwaliteit verbeterd.
Deze unieke kenmerken van de EXR technologie die in de HS20 EXR zit doet de camera zich onderscheiden van de concurrentie, welke dan ook. Zo kiest de EXR Auto mode geheel automatisch de juiste resolutie en EXR-instelling om een zo optimaal mogelijke opname te maken., mede ook door het handmatig selecteren uit 4 (!) EXR modes, met keuze uit auto, detail, minimale ruis en tint in heldere scenes.
Resolutie-priority geeft bijvoorbeeld de voorkeur aan een zo hoog mogelijke resolutie (16mp) waarmee op groot formaat (30x40) afgedrukt kan worden, hoge iso en lage ruiswaarden in slechte lichtomstandigheden of een enorm groot dynamisch bereik van 400-800-1600%.
Wanneer de resolutie verlaagd wordt naar 8 Megapixels wordt een beeldsnelheid van 11 bps mogelijk. Dankzij de contrast-AF is de camera in staat om binnen 0,16 seconde scherp te stellen. De enige vertragingsfactor is je eigen reactie (!).

Mijn keuze voor de HS10 en later de HS20 was vooral het zoombereik van 30x (24-720 mm equav. 35mm) waardoor de camera zich presenteert als een echte allround camera, iets wat je bij een spiegelreflex met losse objectieven zo node moet missen.
En vooral de daarbij gebruikte combinatie van stabilisatiesystemen die het mogelijk maken om uit de hand het enorme telebereik van de camera handbediend te gebruiken zonder het anders noodzakelijke statief te moeten meeslepen in allerlei situaties.
Wat mij vooral aantrok in de HS10 (en nu in de HS20) was de mogelijkheid op hoge kwaliteit videoclips op te nemen met gebruik van dezelfde Pixel Fusion technologie als die bij foto's worden gebruikt. De camera ondersteunt dan ook hoge ISO met lage ruiswaarden bij het opnemen van video in slechte lichtomstandigheden. Op deze manier zijn zonsondergangen, interieurs en feesten in zowel foto als video vast te leggen.
Ook de mogelijkheid van de motion panorama mode waarmee eenvoudig hoge kwaliteit (max.340°) opnamen gemaakt kunnen worden. Tot slot de compatibiliteit met de RR80 afstandbediening en de ondersteuning voor de super snelle SDXC geheugenkaarten, onmisbaar bij HD film opnamen.
Het moge duidelijk zijn dat ik volledig voor de HS20 EXR ga en zeker ook zal uitkijken naar de op komst zijnde HS30.

---------- 1e review 23-07-2011 ----------
Bijna een jaar heb ik met de HS10 gewerkt; hij liet mij nooit in de steek en eigenlijk had ik hem best willen houden totdat ik kennis nam van de HS20EXR.
Ik kon het niet laten deze aan te schaffen en te testen. Gelijk vielen mij enkele puntjes op die sterk verbeterd zijn tov van de hs10, oa.
1. De albumknop rechtsonder < is nu verzonken in een stevige rubber vatting! Schitterend want het gebeurde mij nog weleens dat ik onbedoeld deze met mijn handpalm indrukte.
2. Over dat rubber aan de onderzijde niets dan lof; geeft ook beter grip op de camera.
3. de USB poort is sterk vergeterd, het fragiele poortje op de hs10 is nu vervangen door een oerdegelijke mini-usb poort, goed zo Fuji !!
4. De batterij indicatie werkt veel beter vooral bij oplaadbare batterijen, bij de hs10 zag ja al na enkele foto's het teken dat de batterij bijna leeg was, terwijl je gerust nog 200 foto's kon maken, dus was het onbetrouwbaar en had je er eigenlijk helemaal niets aan. Bij de HS20 werkt het nu prima, mijn compliment Fuji !!
5. De camera schakeld sneller in dan de hs10.
6. Opname audio is beter.
7. Kwaliteit video is beter.
8. Over EXR niets dan lof
9. 4 beeldjes bij slechte lichtomstandigheden combineren tot een met het beste resultaat werkt uitstekend; kortom een must.
10. Over TTL flitsen niets dan lof, alleen hierom is de HS20EXR te prefereren boven de HS10 !!
11. Panorama foto's eindelijk een fatsoenlijke resolutie; bij de hs10 is die veel beperkter.

printil 14-02-2012

je hebt het over het teken van batterij-indicatie. Ik zie bij mij helemaal geen batterij-indicatie en dat vind ik erg lastig. Zie oook niet waar ik het kan vinden op de hs20. Kan je me dit vertellen?

En bij het opnemen van filmpjes haperde hij heel veel en werd vaak wazig hiermee. ook het in en uitzoomen bij het filmen gaat erg slecht ook al doe ik het nog zo langzaam het wordt wazig.

voor de rest niets dan goede ervaringen hoor (al hoop ik hem echt ook nog voor macro te gaan gebruiken
bij vlinders buiten, binnen deed hij dat goed maar hangt er vanaf hoe beweeglijk ze zijn)

Naturally Photography 27-12-2011

Ik ben geen pro die al jaren fotografeert, maar weet wel hoe een goede foto eruit moet zien. De HS20 EXR voldoet voor mij aan die verwachting. Ik zal wel eerlijk zeggen dat ik niet alle opties heb geprobeert en sommige een tegenvallend resultaat vind geven. Ik las al snel in een review dat het een camera is waarmee je moet werken om een mooi plaatje te krijgen en dat is dus waar ik me op heb toegelegd. Schieten in de M stand en goed leren begrijpen wat diafragma, sluitertijd en iso met een foto doen dus. Persoonlijk vind ik de RAW stand ideaal en met een goede converter krijg je hiermee de mooiste resultaten.
Al met al vind ik het een perfecte prijs/kwaliteit verhouding en zal ik er met plezier mee werken tot ik gespaard heb voor een degelijke spiegel reflex!

Mvg, Paul

Reg2601 13-02-2012

Paul, je kunt je review nu wel aanpassen; immers zo is gebleken heb je eerder een camera verkregen die technisch niet in orde was.

Ergo, deze bleek al eerder in een ander zijn bezit te zijn geweest met een slecht werkende scherpstel inrichting als gevolg. Je kon dat nog niet weten ten tijde van je eerste review.

Inmiddels heb je van Fuji nu een nieuw exemplaar gekregen en gezien je reacties op het PhotoFan forum ben je nu heel content met dat apparaat.

pjotter40 28-12-2011

ik heb ook net de HS20 aangeschaft. Nu heb ik nog weinig ervaring met fotograferen en heb dus wat fotos geprobeerd in de aut. stand (exr). Ik heb nu binnen fotos gemaakt en hierbij zijn de gezichten toch echt niet scherp. Buitenfoto's zijn al veel beter. Hoe kan ik dit toestel het beste instellen om binnenshuis scherpe foto's te krijgen vooral van de gezichten?
vr.groet, Peter

nvermeulen 26-12-2011

ik vind het een super camera.
veel functies om mooie foto' s mee te maken en een mooi model.
handige functies om foto' s scherp te stellen.
echt een super toestel.
alleen jammer dat het met batterijen is

Media2 26-12-2011

Best heer Vermeulen, U kunt er gewoon 4x AA Nimh accu's in doen . Kies een goed merk Eneloop of anders en u kunt blijven fotograferen.

jank 27-12-2011

Dat de camera batterijen gebruikt zie ik persoonlijk als een pluspunt. Batterijen zijn overal verkrijgbaar, dus mocht je onverhoopt met stroomtekort zitten, dan is daar wel een mouw aan te passen.
Maak je gebruik van oplaadbare betterijen, dan adviseer ik Eneloop 2000 mah, lopen bijna niet leeg, als ze ongebruikt weggelegd worden en je kunt er ruimschoots mee fotograferen. Een 2e setje is praktisch. Voor de prijs hoef je het niet te laten, google maar eens.

media2 13-12-2011

Deze camera heb ik nu inmiddels al bijna een half jaar in gebruik en er heel veel foto's mee gemaakt.
De foto's die eruit komen zien er in veel gevallen uit of dat ze uit een DSLR camera komen ze zijn echt heel scherp en mooi van kleur.

Zelfs de video's zien er goed uit. En is het erg handig als je een video camera nodig hebt terwijl je alleen deze camere hebt. Wil je echte een video reportage maken dan is het beter en gemakkelijker om een echte videocamera te gebruiken.

Voor de mensen die twijfelen aan deze camera kijk eens op myfinepix.com en zoek in gallerie op HS20EXR.
Je kan dan zien tot welke top-prestaties deze camera gaat. Maar......heel belangrijk, je moet wel weten er mee om te gaan.

Ik heb voor de cam boven de 300 Euro betaald nu is hij te koop voor rond de 250 Euro en dat is gewoon een koopje voor zoveel moois.

jank 12-12-2011

Moet nu toch helaas stellen, dat deze Fuji een slechte camera is. Voor mij helaas een miskoop.
Foto's zijn niet scherp, zien er gekunsteld uit. In vergelijk met mijn vorige camera, Fuji S5600 Bridgecamera, een grote terleurstelling.
Had gehoopt, dat mijn camera na reparatie bij Fuji beter zou werken is helaas niet uitgekomen. Camera voldoet aan de fabriekspecificatie.
Het aantal mogelijkheden is groot, maar lijkt onbruikbaar. Slechts in EXR modus lijken foto's er wel aardig uit te zien, maar fotograferend in andere modi is bijna geen optie.
Kortom, miskleun van het jaar, voor mij. Misschien leg ik de lat wel te hoog, anderzijds, frappant, dat mijn vorige camera, met minder pixels, kleinere sensor, betere foto's afleverde dan dit toestel.

Voor alle duidelijkheid, ik fotografeer al 35 jaar, ben dus geen newbie.
De video heb ik niet meegenomen in mijn overwegingen, het is uiteindelijk een fotocamera, dus de kwaliteit van de video vind ik niet relevant.

Uiteraard gun ik ieder zijn vreugde met deze camera, helaas heb ik mogelijk pech met een exemplarisch slecht toestel, of had ik vet mazzel met mijn vorige S5600.

EJ2008 09-12-2011

De nogal zwaar wegende Fuji ziet er zeer professioneel en solide uit. In de fotovakbladen worden de
prestaties hoog aangeprezen. Heb deze camera gedurende 14 dagen zowel foto- als videotechnisch getest en vergeleken met de Nikon P300

die ik als alternatief overwoog aan te schaffen.
Conclusie;
Laat je niet beinvloeden door de aanprijzingen in advertenties en vakbladen.
Test de camera zelf uit en vergelijk je bevindingen met een camera die je ook overweegt te kopen. Goede/betrouwbare zaken bieden deze

mogelijkheid.
In mijn geval blijken alle prestaties (scores) van de Fuji ver onder die van de Nikon te liggen. E.e.a. heeft mij te hoge verwachtingen van de Fuji

voorkomen en tevens een hoop geld bespaard.
Vermeld dient te worden dat mijn ervaringen overeenkomen met de testen vermeld in de Consumentengids.

NuEchtAow 09-12-2011

Beste EJ2008. Hoewel u een goed advies geeft op èèn punt(het vergelijken) gaat u op andere belangrijke punten toch een beetje de mist in. U bent nummer zoveel die deze camera's van dit type onterecht vergelijkt. Als ik buiten de FUJI HS20 gèèn kleine camera zou hebben zou de P300 een mogelijke keus zijn. Ik heb echter de SONY W120 (7 Mp)echter al een paar jaar en die maakt binnen zijn mogelijkheden prima foto's. Hij is òòk sneller met àànzetten. De lens geeft zelfs in dezelfde groothoekstand iets minder vertekening dan de FUJI. Maar... 4 X zoom of 30 X zoom is een heel groot verschil plus dat de FUJI vèèl meer electronica moet inschakelen. Toch is het verschil maar een paar 10den van een seconde. Met het maken van iedere 1.25 sec. een foto "zelf de ontspanknop ingedrukt" van 3,5 MEGABITES, 2 X in serie getest met 14 en 18 foto's door mijzelf, ben ik best tevreden. I.v.m. de lens; ik heb 100den "vaak test" foto's (waarvan veel macro's) gemaakt in allerlei omstandigheden. Slechts een enkele keer was ik niet tevreden over het resultaat. Ik heb al veel vaker geschreven over de (on)gemakken van zoomlenzen met een groot bereik net als vèèl pixels op een (mini)sensor. Natuurlijk staat hierin de techniek ook niet stil. De SONY HX100V, PAN. FZ100 of de NIKON P500 kunnen best een iets betere lens hebben in een bepaald bereik maar beide camera's misten mogelijkheden die de FUJI wèl heeft en dat zijn er aardig wat. Ik ben òòk lid van de Cons.bond en ken de testen ook. Maar zij zijn net als u een beetje de fout ingegaan met de beruchte appels en peren. Het valt wèl steeds meer op dat (bijna)alle negatieve verhalen over de FUJI gegeven worden door mensen die de camera (min of meer) kort gehad hebben. Waar zou dit toch van komen? Ik wèèt het wel. Nu de rest nog. Tot slot; als ik al een NIKON zou willen kopen dan had ik de P7000 of 7100 geprobeerd/gekocht die staan bovenaan in de CHIP FOTO/VIDEO 07/2011. gr. NEA

Reg2601 09-12-2011

HS20 vergelijken met P300 slaat helemaal, maar dan ook helemaal nergens op. Twee volkomen verschillende toestellen. Er zit bijv niet eens handzoom op de P300 !!!

Media2 10-12-2011

Beste EJ De Nikon zal ongetwijfeld mooie foto's kunnen maken.
Maar ik denk toch dat je de Fuji HS onvoldoende hebt uitgetest.

TOM2 08-12-2011

Helaas, is 't net niet... nog niet!
Ik moet zeggen erg verwend te zijn op fotogebied. Canon spiegelreflex en een mooie serie objectieven, de lichtgevoelige 50mm/1.4, de walkaround 24-105 en de 'stiekeme' telezoom 70-300mm DO. Wat ook inhoud dat je nogal eens van objectief moet wisselen. Na een dag dierentuin Blijdorp overwogen een macrolens (€700) óf, misschien wel zo handig, een compact met alles, dus ook macro. Het werd de HS20EXR, uitgebreid getest, natuurlijk weer in Blijdorp, op een regenachtige dag veel in het Oceanium geschoten. Mijn bevindingen, eerst de pluspunten:
* de zoom, zo een bereik is geweldig!
* compact, vrij klein toestel waar toch alles op- en aan zit.
* véél mogelijkheden, breedbeeld, tele, macro, panorama, HD- video.
* werkt op 4 AA- batterijen, veel voordeliger dan de gewone oplaadbare blokjes en (in noodgevallen) altijd en overal verkrijgbaar.
* RAW- bestanden mogelijk, voor de mensen die echt met fotobewerkingsprogramma's aan de slag willen.
* kantelbaar LCD- scherm, en dat is gemakkelijk als je eens in een gekke hoek fotografeert, bij macro bijvoorbeeld. Verder gebruik ik liever de viewfinder.
* het toestel voelt redelijk degelijk en betrouwbaar aan, ondanks een wat loszittend batterijklepje en dat alles wat plasticachtig is.

Minpunten:
* erg kleine viewfinder.
* scherpstellen bij slechte lichtomstandigheden duurt lang, lukt vrij vaak niet, zeker bij macro. Beeld 'bevriest' soms, waardoor je je onderwerp niet meer kunt volgen.
* In betere lichtomstandigheden zijn sommige foto's erg onscherp en veel foto's soft, net niet helemaal scherp.
* wegschrijven op m'n card duurde lang, fotograferend met RAW én JPG. Nogal eens even wachten.
* de responstijd, tussen aanzetten en gebruiksklaar zijn vond ik vrij lang. Dat kost goede momenten!
* batterijverbruik, vrij snel de 2700 Ma- batterijen opgebruikt. Niet zo een ramp met penlights maar het is dus wel aan te raden een reservesetje mee te nemen.

Ik zal 't voor de zekerheid herhalen, ik ben verwend op fotografiegebied, 't is een beetje appels en peren vergelijken. Kan me voorstellen dat veel mensen dit een echt fijn toestel vinden met érg veel mogelijkheden voor een schappelijke prijs. Wat mij er toe bracht 'm terug te brengen waren de resultaten in moeilijke omstandigheden, macro (of bijna macro) van een bewegend voorwerp bijvoorbeeld en de scherpte van de foto's: best goed maar niet goed genoeg om een afdruk van een vierkante meter van te maken. Jammer, heeft de toekomst, dit soort toestellen als het 'glaswerk' en de lichtgevoeligheid wat verbeterd worden, het net allemaal wat sneller en soepeler werkt, ook als de prijs dan wat hoger uitvalt. Ik heb toch gekozen voor de Canon 100mm/ f2.8L Macrolens, wetend dat erg veel mensen veel plezier zullen hebben van de Fuji HS20EXR! Voor degelijkheid heb ik geen cijfer gegeven na slechts 1 testweek. Veel fotografeerplezier!

Beste Reg2601,
bepalen alleen praktische redenen de aankoop? Ik denk dat dat bepaald wordt door heel wat meer redenen: kwaliteit, prijs en de verhouding daartussen, voorlichting, reviews, looks en wat je er mee wilt doen, een mengelmoesje van al die dingen waarbij voor de één het ene zwaarder telt als voor de ander. Gek voorbeeld: als de HS20EXR alléén leverbaar zou zijn in knalroze zouden er heel wat minder opgetogen reviews op Kieskeurig staan. Gewoon omdat de 'looks' dan niet zou zijn wat de meeste fotografen willen. Nog steeds even praktisch, toch minder vaak gekocht en minder vaak beoordeeld! Veel fotoplezier!

Reg2601 17-12-2011

Ieder zijn eigen maatstaven; maar ik moet bekennen dat ik eerst naar de mogelijkheden van een toestel kijk en daarna pas wat ie kost.

Voor de HS10 heb ik 33 jaar met Minolta 7000, Minolta D7D, Sony a700 gewerkt; alle spiegelreflex camera's en dus met losse objectieven. Je wilt niet weten wat dat in die 33 jaar heeft gekost; ik durf het hier niet te vermelden voor het geval mijn vrouw ook dit review leest ;).

Het maximum aan tele was 300mm , eht max aan groothoek was 16mm (Carl Zeiss objectief wat trouwens net zo veel kostte als de a700 body van Sony). Ik heb prachtige foto's gemaakt in al die jaren. Maar het steeds mee slepen van een grote fototas met daarin wel 5 verschillende objectieven werd mij naarmate ik ouder werd toch echt teveel en ging ik op zoek naar alternatieven. Vele camera's heb ik getest en de recensies ervan doorgespit. De Fuji HS10 koos ik uit oa. Panasonic, Canon, Nikon, Olympus, Casio, Sony, enz. enz. Daarbij speelde vooral de eis dat ik er ook mee filmen kon en als belangrijkste argument dat er een handzoom op het objectief aanwezig was. Dat was ik immers bij de a700 van Sony en losse objectieven gewent.

Groot was mijn verbazing hoeveel mogelijkheden de HS10 wel niet bood; zeker wanneer je dat vergelijkt met de nogal starre mogelijkheden bij een spiegelreflex camera. En een handzoom bereik tot 720mm ipv 300mm gaat echt in de eerste periode dat je dat gebruikt elke fantasie te boven !!

En oh jongens dat gemak; ipv een zware fototas met allerlei troep erin nu een handzame en vooral LICHTE camera HS10, want de a700 met mijn beercam objectief woog bijna 1500 gram !! was een genot opzich. Eindelijk een camera waarop ik geen objectieven behoefde te verwisselen telkens wanneer ik een foto van landschap of een portret behoefde te maken. En allemaal in perfecte kwaliteit door de tal van instelmogelijkheden. Mooie filmbeelden ook mogelijk wat ik zo node moest missen op mijn Minolta en Sony reeks body's. Inmiddels gebruik ik de HS20 (de opvolger van de HS10) ruim 2 jaar en ik zou nooit geen andere camera meer willen.

NuEchtAow 09-12-2011

Beste TOM2. Ook bij u voel ik mij verplicht een reactie te geven hoewel ik vind dat het meeste wel redelijk goed onderbouwd is. Ik heb een paar door u genoemde minpunten eruit gelicht.
A."erg kleine viewfinder". In principe heeft u gelijk maar het is wel een persoonlijke beleving. Ik gebruik hem òòk als ik snel wil fotograferen en heb er gèèn last van maar iets groter had een +puntje geweest. B."scherpstellen bij slechte lichtomstandigheden duurt lang, lukt vrij vaak niet, zeker bij macro." Hierbij vraag ik mezelf af; wat wil je fotograferen in (bijna)donker met macrostand? Zelfs een gewone flitser werkt dan niet door de lens-afscherming dus zul je een ringflitser moeten gebruiken.Met gewoon daglicht vind ik de macrofoto's zelfs zèèr goed. Met gewone foto's heb ik in het donker geen problemen ondervonden.
C."In betere lichtomstandigheden zijn sommige foto's erg onscherp en veel foto's soft, net niet helemaal scherp." Hier zou ik een percentage van willen weten want ik heb het zèèr weinig gehad.
D."wegschrijven op m'n card duurde lang, fotograferend met RAW én JPG. Nogal eens even wachten." In verband met RAW is dit waar maar ik heb gèèn vergelijking met een andere camera. Over allèèn JPEG heb ik de andere "nieuwe" reviewer al een resultaat gegeven van mijn onderzoek.
E."batterijverbruik, vrij snel de 2700 Ma- batterijen opgebruikt. Niet zo een ramp met penlights maar het is dus wel aan te raden een reservesetje mee te nemen." Hiermee kan ik het ook niet echt eens zijn want het is wèl belangrijk welke kwaliteit batt. je gebruikt en hoe ze geladen zijn. Niettemin heb ik nu 3 setjes in de tas omdat ik er een flitser bij heb. In zijn totaliteit kan ik me voorstellen dat u een spiegelreflex zal missen. Dàt heb ik òòk een beetje, denkend aan mijn oude MINOLTA 500Si met 2 zoomlenzen.
gr.NEA

Beste Jan Postma,
dat is inderdaad een heel groot voordeel dat je opnoemt, het lawaailoos kunnen fotograferen, maar ook dit is weer een afwegen van voor- en nadelen. Het is niet voor niets dat de pro's een reflex met peperdure lenzen hebben, vaak twee of drie van die machines om hun nek hebben hangen om snel te kunnen 'wisselen'. De foto's die zij maken moeten niet goed maar perfect zijn om gepubliceerd te worden in bv tijdschriften etc. Weinig foto's in glamourbladen, weekbladen etc zullen gemaakt zijn met een bridgetoestel maar menig pro zou graag met je ruilen als ze met hun hele handel lopen te sjouwen! Niettemin een groot voordeel, dat geruisloze, denk aan spelende kinderen, slapende huisdieren, er is zo veel dat wordt gestoord, gealarmeerd als je wilt door een klappende spiegel, zoals ook zovelen zich geintimideerd voelen als er een grote, witte lens op ze gericht wordt... Vandaar m'n 70-300 DO, die is zwart, klein en lekker 'stiekem' toch een tele. Veel fotoplezier!

NuEchtAow 10-12-2011

Beste TOM2. Ik was toch nieuwsgierig naar je macrolens en heb even wat revieuws hier op KIESKEURIG gelezen. De volgende heb ik eruit gepikt.
"Ik gebruik dit objectief sinds drie weken. Ik gebruik deze op de eos 5d II. Zeer scherpte in de geselecteerde area(s), Mooi uitstralend bokeh naar overige area. AF heeft wel moeite met scherpstelling in donkere omgeving. AF is stil en adequaat in normale omstandigheden. Het 100mm is een goede aanvulling op het macroschieten. Voor FF kan het uiteraard ook worden gebruikt voor portretcomposities, maar dit objectief is natuurlijk in essentie een macro-objectief. Heb hem vanwege de weersomstandigheden nog onvoldoende buiten kunnen gebruiken, maar dit gaat zeker nog gebeuren."
Dit;
"AF heeft wel moeite met scherpstelling in donkere omgeving."
viel mij wel op. Ik heb niet de bedoeling deze lens af te kraken want ik weet zeker dat het een zeer goede lens is. Wat ik hiermee wèl duidelijk wil maken dat een ieder een andere beleving c/q motivatie kan hebben voor een bepaald apparaat of onderwerp. Ik denk ook dat wij tweeën in het spiegelreflex-idee een beetje in dezelfde lijn zitten. Je moet er wel de vèèl hogere prijs voor (over) hebben. De FUJI HS20 vond ik gezien de mogelijkheden en de prijs heel dicht bij een reflex van pakweg 6 à 700 euro zitten en dan nog met "maar" een standaardlens. Ik heb trouwens wel eens een testrapport gelezen van een korte zoomlens met macrostand waarvan de macrofoto's òòk niet zo goed waren. Ter illustratie; ik heb jàrenlang in een grote dure auto gereden met alles erop en eraan. Maar na 350.000 km hield het een beetje op dus maar ingeruild (ook gezien mijn leeftijd) voor een kleiner goedkoper autootje. O wat mis ik de cruisecontrol èn wat ben ik blij en mijn rug òòk als ik na 400 km buitenweg op mijn bestemming ben. Ik had helaas gèèn 50.000,- dus dan maar 15.000,- besteed. Maar weet je; die brengt mij òòk waar ik moet zijn. Je zal het best wel begrijpen. gr.NEA

Jan Postema 09-12-2011

Ik fotografeer nog met de fuji s602 Z. Wel erg traag! (Ben ooit begonnen met een analoge canon AE-1.) Maar ik overweeg om een Fuji HS20 EXR te kopen. De laatste opdracht die ik had was om opnamen te maken van een musical. De bewuste avond stond er een persfotograaf (van een groot dagblad) naast mij. Na een aantal opname werd hem verzocht om te stoppen. Het klassieke lawaai van zijn digitale reflex camera verstoorde het optreden. Dit krijg je ook bij opnamen van dieren. Een reden voor mij om te kiezen voor een "bridge" camera. Lekker geruisloos!

groet v Jan Postema

Beste Nea,
alle voordeel hep z'n nadeel, om maar een groot voetballer te citeren...
In ieder geval leuk dat je zo op het onderwerp ingaat, ik stel het op prijs! Ik ben bekend met reviews en weet dus ook dat ervaringen nogal eens kunnen verschillen, het is maar net wat voor iemand belangrijk is, waar je de nadruk op legt, wat je eisen zijn, je verwachtingen. Laat ik voorop stellen dat ik de HS20EXR een wonder vind, zonder meer. Zo veel mogelijkheden en een supertelelens in 1 doosje mét LCD, viewer, RAW en dan óók nog HDvideo. Echt ongelooflijk en voor veel mensen meer dan genoeg! Wat Fuji stelt op hun site, en ik citeer iets verkort: "dat de HS20EXR de perfecte oplossing is voor alle fotografen die belang hechten aan de uitrusting en fotokwaliteit van een spiegelreflexcamera, maar liever een veel compactere en lichtere camera gebruiken" was voor mij de reden om het te proberen. Zou mooi zijn, geen dure macro maar een 'alles-in-één' met een véél handzamer formaat maar mij viel het tegen, niet omdat het toestel niet goed is maar omdat het niet aan mijn vereisten voldeed, helaas! Wat overdreven van Fuji vind ik, dat wel, schept te hoge verwachtingen, nóg wel. Over 10 of 20 jaar zullen erg weinig hobbyisten nog een spiegelreflex hebben, denk ik, als de beschrijving van Fuji van toepassing is op de dan bestaande toestellen, wat het -mijns inziens- nu nog niet is. Toch maar voor de Macrolens gegaan dus en óf die wél doet wat ik wil weet ik nog niet, kwestie van uitproberen, 'm houden als 't werkt of weer terugbrengen als íe niet doet wat ik wil: goede macro's maken onder slechte fotografeer- omstandigheden, zonder flits. Zo simpel, al zijn de acht dagen die je bij Foka hebt nogal kort om echt te testen! Tot slot het voorbeeld: een oude, langzame 6- persoons Volkswagen dieselbus EN een nieuwe, mooie bloedsnelle Ferrari zijn allebei auto's, maar wat kies je? Die Ferrari is wel érg aanlokkelijk... maar heb je een gezin met 4 kinderen dan heb je toch een probleem als je de Ferrari kiest, waar laat je de kroost? Kortgezegd: je overweegt wat het best lijkt te gaan voldoen aan je verwachtingen en probeert het. Als het anders is als verwacht kun je je verwachtingen, je eisen bijstellen of iets anders proberen, dat laatste moest ik doen, helaas! Ik zou bijna zeggen: kom eens naar Rotterdam, bezoeken we Blijdorp en maken we er een soort fotowedstrijdje van. Op veel punten zul je winnen met de HS20EXR, handzaamheid, flexibiliteit, zoom, minder gesjouw en lagere kosten. Veel best goede foto's voor een fractie wat ik kwijt was aan 1 goed objectief! Aan de andere kant: de heel grote foto die bij mij aan de muur zou komen te hangen zou waarschijnlijk met mijn toestel gemaakt worden... Lang verhaal met als conclusie: alle nadeel hep z'n voordeel! Veel fotoplezier!

Reg2601 10-12-2011

Het is zeker geen spiegelreflex camera; eigenlijk is het net als bij auto's, je zou graag een formule 1 wagen hebben maar je komt thuis met een Fiat 500. Hoe komt dat toch? Vind je de F1 wagen niet goed genoeg ofzo? Of heeft het met praktische zaken te maken?

TOM2 09-12-2011

Beste Nea,
met belangstelling je reactie gelezen, had 'm eigenlijk al verwacht! Ik zal puntsgewijs reageren:
A/ Viewfinder: vind ik echt te klein omdat ik graag precies zie wat er op een foto komt, hoe het totaalbeeld er uit komt te zien, nét niet de boom of muur er op etc. Dat kan met een kleine zoeker, dat kan gemakkelijker en zekerder met een grotere zoeker.
B/ Scherpstellen bij macrofotografie: mijn bedoeling was stilstaande of langzaam bewegende onderwerpen te fotograferen, zónder flits, gedeeltelijk onder slechte lichtomstandigheden. Sowieso al een moeilijke opgaaf, óók met de HS20EXR. Misschien lukt 't me met m'n nieuwe objectief, sa's een kwestie van uitproberen.
C/ Onscherpe foto's: ik heb , pak 'm beet, zo een 300 testfoto's gemaakt. Hiervan waren er zo 'n 20 (voor mij onverklaarbaar) echt onscherp, niet bruikbaar. Van de overige 280 was een groot gedeelte op 't eerste oog scherp, tot ik ze thuis op de computer ging uitvergroten en ze dus erg 'soft' bleken te zijn. Goed voor afdrukken tot 30 x 45, zeker niet groter. Vreemd want enkelen waren wél erg scherp en prima gelukt wat betreft scherptediepte (mooi vage achtergrond met scherp onderwerp, kleur etc. Op zich niet zo een groot probleem maar je zult maar nét hebben dat die ene speciale foto 'zomaar' onscherp is...
D/ Wegschrijven op de card: Een groot JPEG- bestand is zo een 5 Mb, een groot RAW- bestand al gauw 20 Mb. Opgeteld 25 Mb, dus schiet je met JPEG én RAW tegelijk duurt het wegschrijven vijf maal zo lang als enkel JPEG. En dat duurt bij de HS20EXR te lang waardoor steeds wat wachttijd ontstaat, waarvan de gemiddelde gebruiker (met alleen JPEG)weinig last zal hebben.
E/ Batterijverbruik: Ik gebruik oplaadbare Sanyo 2700 mAh Nikkel- metaalhydrides welke worden opgeladen in een per batterij gestuurde oplader, zo om de 2 á 3 maal gebruik ontlaad ik ze helemaal om geheugeneffect (het niet meer helemaal kunnen ontladen) te voorkomen. Als nieuw, groot vermogen maar toch vrij snel leeg, natuurlijk ook afhankelijk van het gebruik van het scherm, of je vaak gemaakte foto's terugbekijkt, het menuscherm zo veel mogelijk af zet etc. Eindeloos meegaan zoals ik in een andere review las? Nee, dat dus niet!
Tot slot alweer dezelfde opmerking als onder m'n review: appels en peren vergelijken! Ik hoopte met de HS20EXR een camera te hebben voor macro omdat ik (alweer) een objectief van €738 eigenlijk te gek vond en om een 'gemakkelijke meenemer' te hebben naast m'n spigelreflex met bijbehorende lenzenwinkel... Fuji stelde zelf dat de HS20EXR wel erg dicht bij spiegelreflex- eigenschappen kwam, kort door de bocht gezegd. Helaas viel dat voor mij tegen en heb ik dus voor die belachelijk dure macrolens gekozen, daarbij de kans lopend dat ik camera en lenzenwinkel vrij vaak thuis laat en die 'gouden' foto mis! Ieder het zijne, ik weet zeker dat veel mensen met veel plezier de HS20EXR zullen gebruiken met de resultaten die zij er van verwachten. Ikzelf wacht nog even tot dit soort toestellen, als vermeld in m'n review, net wat sneller, soepeler, wat gepolijster zijn geworden, waarbij ik de 'schuld' schuif op m'n verwendheid door spiegelreflex- gebruik! Veel fotoplezier!

media2 21-11-2011

Het blijft voor mij gewoon een heel goede camera met oneindig veel mogelijkheden en zeer goede kwaliteit foto's.

Video's maken gaat trouwens ook heel goed.
Voorwaarde is wel dat je het rustig aan doet met bewegen, maar dat moet je altijd als filmt.

Ik gebruik 2700 mH accu's in deze camera en daar doet hij echt heel erg lang mee.

Wat de degelijkheid beftref kan ik alleen maar vaststellen dat er geen problemen zijn alleen het klepje van de battarijen had Fuji wel iets strakker kunnen maken.

Het aantal mogelijkheden is gewoon super veel en mogelijk teveel voor sommige mensen.

De vormgeving vind ik nog steeds erg goed, vooral de hande knopjes links van het fraaie scherm. Beetje jammer is de ietwat kleine viewfinder.

Woestijnroos2 11-11-2011

De reden waarom ik deze camera wilde hebben was zijn grote zoom bereik en zijn kantelbaar lcd scherm.Ik heb nog even in dubio gestaan of het misschien niet de Nikon Coolpix 500 moest worden , want die heeft zelfs een zoombereik van 36, maar nadat ik daarover wat minder positieve reviews had gelezen had ik mijn keus gemaakt, het zou de Fujifilm Finepix Exr HS 20 worden.
Ik heb deze camera nu ong 3 mnd. en ik ben er heel blij mee, maar ik heb erg aan het formaat moeten wennen , je hebt echt een camera bij je. Je stopt hem niet even in je tasje , als je bv een dagje uit gaat ( en ik ben gewend altijd een fototoestel mee te nemen) dan kan je er soms meer last dan gemak van hebben, vanwege zijn grootte.
De gewone huis tuin en keuken foto's zijn niet mooier dan de foto's die ik maakte met mijn vorige camera , een sony chybershot (?). Maar de macrofoto's zijn zo ontzettend scherp. De haartjes op de poten van een kruisspin kan je tellen. Ook een macrofilmpje van een kruisspin die bezig is zijn web te maken is zo ontzettend mooi,(heb trouwens nooit geweten dat een spin van buiten naar binnen werkt).
Heb de camera vorige maand op vakantie goed kunnen uitproberen.Ik heb van veel situaties twee verschillende opnamen gemaakt zodat je van één foto verschillende uitstralingen hebt. Bv wit strand,azuurblauwe zee, en een kromgegroeide oude boom op het strand,genomen met sp1strand en je voelt de hitte ervan afstralen en één genomen met EXR proir.d-ber.,dan is het ineens 10 gr koeler en lijkt of de zon van opzij komt. Heel andere foto.
Wat mij een beetje tegen valt is de stabilisatie.Ik kan van mezelf zeggen dat ik een" vaste hand" heb, maar de camera moet absoluut doodstilstaan wil hij een scherpe foto maken.
En dan het gebruiksgemak. Ik kan me voor stellen dat doorgewinterde fotografen die gewend zijn met spiegelreflexcamera's te werken geen moeite hebben met deze camera. Maar..... voor mensen die voorheen niks anders deden dan richten en klikken (zoals ikzelf) is het nog een hele toer om alles wat deze camera te bieden heeft onder de knie te krijgen. Als je daar niet tegenop ziet en het beschouwt als een uitdaging dan is deze camera wel aan je besteedt maar ben je voor het gemak dan zou ik me eerst maar eens danig achter de oren krabben , want anders zou de aankoop weleens een teleurstelling kunnen zijn. Natuurlijk kan je alles automatisch doen , maar dan kan je net zo goed een andere kopen.
De vormgeving; ik vind het gewoon een hele mooie camera omte zien.
Degelijkheid, ik vind hem degelijk genoeg maar de zonneklep had van mij wel wat steviger gemogen. Ook vind ik het jammer dat het lcd scherm niet beschermd is, je krijgt zo wel makkelijk een krasje op het scherm.
De sensor is erg klein, die gebruik ik eigenlijk nooit.
Dus.....ben nog steeds blij met de hs20 en ik leer elke keer weer wat nieuws, ook dankzij de vele tips en raadgevingen die voorbij komen in de rubriek "vragen en antwoorden".

Leon142 17-11-2011

Hallo allemaal! Wellicht een voor jullie bruikbare tip voor wat betreft de zgn 'beschermfolie' ofwel 'screenprotector'. Bij abcstore koop je voor €1.99 (daar komt dan nog €1,49 bezorgkosten bij) protector's in alle gewenste maten, dus ook de voor de HS20 geschikte 3.0 inch versie. Zelf kocht ik enkele maanden geleden alweer 2 setjes ( totaal bedrag dus €5,48...), waarvan de eerste er nog steeds keurig netjes op zit! Wèl even de tijd er voor nemen om het precies en zonder luchtbelletjes aan te brengen, maar dan zit het ook perfect! Hier onder de complete link en ehh... Nee!! Ik heb geen enkel commercieel belang bij het een en ander!! Groet Leon.

nikkootje 12-11-2011

Het had een review van mij kunnen zijn, m.a.w. van begin tot eind heel herkenbaar. Leuk! Over de krasjes op het display...na zoeken op internet kwam ik terecht op een site met beschermfolie voor de HS20. Vond het nogal prijzig, maar wil zeker kijken of er andere mogelijkheden/merken zijn. Meen dat er ook universeel folie was?

NuEchtAow 13-11-2011

Hoi W.roos2. Mooi verhaal en leuk dat je tevreden bent met de camera. Èèn ding snap ik alleen niet en dat is je stabilisatieprobleem. Ik heb daar nooit ècht last van gehad. Ik had wel eens eerder geschreven dat stabilisatie op de sensor minder goed schijnt te werken dan èèn die in de lens zit maar hij moet wel wàt doen. Misschien een overbodige vraag; heb je hem misschien per ongeluk uitgezet in het menu? Ik ga een dezer dagen eens met mijn toestel "bibberen" om te kijken of die werkt. gr.NEA

NuEchtAow 14-11-2011

Hoi Wr2. N.a.v. het advies van nikkootje heb ik nog een ervaring over de folie. Een maand of 2 geleden ging ik naar een nieuwe mobiel (de Samsung S niet de S2) en kocht er later op advies van de winkel een velletje universeel folie bij. Dit was groot genoeg voor 2 X waardoor ik het idee kreeg om de camera ermee te voorzien. Fout. Op de Samsung zit hij al die tijd als een huis maar op de FUJI ging het na een paar dagen bij de hoeken al krullen. Na een week eraf en in de prullenbak. Misschien dat speciale folie beter is. gr.NEA

media2 10-11-2011

Inmiddels heb ik deze camera nu een aantal maanden in gebruik en hij bevalt nog steeds uitstekend.
De foto's vooral op een HD TV zien er geweldig gedetailleerd uit.

Wil je het uiterste uit deze camera dan zal je hem goed moeten leren kennen.
De camera is snel en veelzijdig.

Voor de veeleisende fotoenthousiast die niet met een objectieven wil slepen is deze alles-kunner zeer aanbevelenswaardig.

BIJNA AOW 09-11-2011

Er is iets verkeerd gegaan. Ik mis de mogelijkheden. Die had ik op 10 gehouden hoewel ik liever een 11 had gegeven.

BIJNA AOW 09-11-2011

Nogmaals van NEA.Een update van een eerdere review vanwege de vorige slechte/onterechte reviews. Na een half jaar kan ik zeggen dat de camera mij nog prima bevalt. Eigenlijk zelfs beter nu ik er mèèr van weet. Toch heb ik 2 cijfers verlaagd. Èèn 9 naar 8 voor kwaliteit foto. Dat komt door het beetje vertekening (tonvorming) van de groothoek tot +/- 38 mm. Dit is iets wat bij dure losse zoomlenzen ook kan voorkomen. (gelezen in verscheidene testen) Met de scherpte van de foto’s vind ik niets mis en zeker van dichtbij tot en met macro is de lens bijzonder scherp hoewel ik soms nog steeds met vebazing naar èèn van mijn eerste foto’s op 720 mm “uit de hand genomen want ik had toen nog geen statief” zit te kijken, genomen van de top van een 120 meter hoge zendtoren op een km afstand. Een andere bijzondere “macro”foto is er èèn van een bessenwants. Dit torretje (uit de druivenstruik van de buren) van +/- 8 à 9mm groot liep op het glas aan de tuinkant van de schuifpui terwijl ik in de huiskamer zat. Een minuut later had ik een foto waarbij ik dit beestje op een paar cm afstand moest fotograferen. Toch was die op mijn 12 inch notebookscherm maar 20 mm. In picasa 3 uitvergroot tot 400 % zie je hoe ingenieus het groene schildje in elkaar zit. Met het blote oog absoluut niet te zien. De voelsprietjes en pootjes, alles scherp. Gegevens; gemaakt 17-8-2011 om 15.16:35 uur, lens 36.9 mm, sluiter 1/340, diafragma 3.7 en ISO 100. Èn; niet eens op macro ingesteld en alles op automatisch. Natuurlijk zou je dezelfde foto niet zò hebben gekregen op 400 ISO of hoger. De ruis: Test “met statief”op de volgende locatie. Een klein stadje in MiddenDuitsland ’s avonds tussen 21.51 en 22.11 uur. A, een cafe-restaurant in een vakwerkhuis (met de bekende witte gevels waarin zwarte balken)verlicht door een soort bouwlamp van een paar 100 watt en er een meter wat vandaan (aan de rand van het pleintje) een lantaarnpaal met spaarlamp. Foto’s genomen op automaat, diafragma of sluitertijd voorkeuze met ISO’s van 400 tot 1600. De eerste foto; object 2 bovenramen met daaronder de ronde bovenkant van de entreedeur. Lens 140mm, ISO 400 op automaat, diafragma 3, sluiter 0.25 sec. RUIS? Op 100 % vergroting in PICASA 3 is in de witte vlakken wat ruis te zien (niet op de normale foto) en naarmate de kleuren donkerder werden, werd dat minder en in zwart zie je niets. (de rode bloemen in de plantenbakken waren ook te herkennen) Toen zag ik ook pas iets bijzonders door de 100 %. Schuin rechts boven de deur “in een donker vlak” stond ANNO 1768. Dat had ik terplekke totaal niet gezien. Vervolgens twee 24mm opnames van hetzelfde punt “400 en 1600 ISO” vergeleken. Hier is tussen de èèn en de ander een ietsje verschil in ruis te zien maar veel minder dan ik dacht. De nummerplaten van de auto’s op beide foto’s waren duidelijk te lezen. Tenslotte de eerste resultaten van mijn nieuwe flitser E42. Opnames gemaakt in een grote hal met volledige automatiek. Ik was redelijk teleurgesteld door het resultaat. Hier wel ruis op 400 ISO. Tijdens het overleg met mijn bekende vakman bleek dat in die omstandigheden de automaat “van beide” juist uit moet. Dus flitser handmatig op de sterkste stand, sluiter op een 100e o.i.d. en met diafragma een beetje oefenen. Volgende keer (in 2012) doe ik het zo. Thuis werkt(in kleinere ruimtes) de automaten prima. Voor dichtbij heb ik een bouncekapje gekocht. De tweede van 9 naar 8 i.v.m. gebruiksgemak komt doordat de statiefplaat eraf moet om batt. te vervangen. Om het verhaal niet nog langer te maken laat ik het hierbij. gr. voorheen BijnaAow.

ScubaKnight 07-11-2011

Onder andere door de reviews hier besloten deze camera aan te schaffen. Helaas heb ik deze na 1 dag alweer teruggebracht naar de winkel.
Camera werkt zeer traag. Zo traag zelfs dat het voor mij niet bruikbaar is. Het duurt lang vanaf inschakelen tot het moment dat de eerste foto gemaakt kan worden.
Het scherpstellen duur lang, soms zelfs een halve minuut voordat op het onderwerp gefocust wordt. Dan is HET moment dus al lang weg.
Na het maken van de foto duurt het ook lang voordat je een instelling kunt veranderen. Bijv. ISO, sluitertijd of diafragma. Verder vertoont de camera al zeer snel zeer veel ruis.
Voor anderen met minder eisen misschien wel een goede keus, maar voor mijn gebruik is deze camera niet geschikt.

Menno5 05-02-2012

Zoals je al merkt herkent niemand zich hierin. Ik ook niet. Lijkt mij dat je een Maandagmorgen model had, met andere woorden: defect toestel. Ik weet bijna zeker dat als je aanspraak had gemaakt op de garantie en een nieuw toestel had meegekregen, dat je dan zonder meer tevreden was geweest.
Reactie op je laatste zin: deze camera is inderdaad niet geschikt voor mensen met (hele) hoge eisen. Dan wint een spiegel reflex toch echt wel. Maar als een middenklasse allrounder is het een zeer geschikte camera.

media2 08-11-2011

ScubaKnight,
Ik weet niet hoe je erbij komt dat de camera zeer traag is?

Als je deze camera al na een dag terug brengt en er niet meer dan een 2 voor weet te geven dan is er maar een conclusie mogelijk en dat is dat je niet weet waar je het over hebt.
Want juist de knoppen links van het scherm maken het mogelijk om snel van ISO - WB te wisselen.

NuEchtAow 10-11-2011

Zo ScubaKnight. Over snelheid!!! Je kunt deze groep reviewers "door ervaring geschoolde fotografen" niet voor de gek houden. Ik denk dat er nergens (bij welk object dan ook) allemaal tweeën gegeven zijn of het moet iemand zijn die òòk alleen maar ongefundeerd wil afkraken.
ALLEMAAL STUK VOOR STUK MET DE WIJSVINGER INGEDRUKT. (00.02.49 en 12.37.26 etc.ZIJN TIJDSAANDUIDINGEN)
1E SERIE. 8 NOV. 2011 NRS.1905-00.02.49/1906-00.02.50/1907-00.02.51/1908-00.02.53/1909-00.02.54/1910-00.02.55/1911-00.02.56/ 1912-00.02.58/1913-00.02.59/1914-00.03.01/1915-00.03.02/1916-00.03.03 ALLE FOTO’S 3,3 +3,4 MB.
12 FOTO’s IN 14 SEC. ZONDER FLITS IN HALF VERLICHTE RUIMTE.
2E SERIE. OP DEZELFDE MANIER.10 NOV.2011 NRS. 1920-1935 =16 FOTO’s (12.37.26-12.37.44) IN 18 SEC. MET CAMERAFLITS.
WIL ER NOG IEMAND ZEGGEN DAT DIT LANGZAAM IS? Ik denk dat hèèl andere motieven bij deze reviewer in gedachte zijn. Zelfs een wegwerpcamera verdient geen tweeën. Die heeft òòk zijn nut in bepaalde situaties. Ik hoop dat je een keer een echte reviewer wordt. gr.NEA

NuEchtAow 07-11-2011

ScubaKnight. Misschien had je er goede batt.in moeten doen. Ik heb de camera sinds begin mei 2011 en vindt hem beslist niet traag (na 100den foto's)hoewel er wel snellere "maar meestal òòk kleinere of veel duurdere" camera's zijn. Ik begon over batt. omdat ik dit ook gemerkt heb als de batt. (bijna) leeg zijn. In de CHIP FOTO-VIDEO 05/2011 staat een lijstje van 6 megazoomcamera's met de HS20 op de 4e plek. Maar met snelheid (ontspanvertraging mèt autofucus) is hij nr.2 met 0.36 sec.achter de SONY HX100V die òòk de beste beeldkwaliteit heeft. Die camera miste echter een aantal mogelijkheden die ik persè wèl wilde. De slotconclusie van de redacteur was; + semiprofessionele uitrusting, kantelbaar display, flitsschoen, SNEL. - zoomen met objectiefring tijdens filmen, zware en grote body. Precies de +punten interesseerde mij en de -punten niet. (dààrdoor staat hij waarschijnlijk op de 4e plek)N.B. Ik heb trouwens de display-zoomfunctie in het menu uitgezet waardoor hij nòg sneller is en maak maar zo 4 á 5 foto's per 2 sec. En over ruis; het is waar dat er met dit soort camera's (veel pixels op een "te" kleine sensor wat eerder ruis te zien is (waar ik nog niet ècht last van heb gehad) dan bij de DLSR en systeemcamera's. (grotere sensoren) Ik heb de laatste tijd een aantal keren over andere cameratesten gelezen en hier weergegeven. Je kunt dit of andere camera-reviews beter maar eens goed lezen. Ik zeg dit niet zo gauw maar ben bang dat ik je toch in de catagorie "wat ongeduldige, appels en peren vergelijkende, hobbyfotograaf moet plaatsen. Ik kan mijn kleine autootje òòk niet vergelijken met een Mercedes OF BMW bak. Ik weet alleen wel dat hij minder brandstof verbruikt. Ik hoop dat je volgende keus je beter bevalt. gr.NEA

nikkootje 07-11-2011

Jammer joh! Wel flauw dat je dan ook een cijfer 2 geeft voor bijv. de vormgeving. Gewoon teleurgesteld kan gebeuren, maar houdt het dan wel objectief.
Nu maar sparen voor hetgeen je als veel-eiser wél zoekt. Ben uiteraard erg nieuwsgierig welk toestel dit gaat worden!

media2 11-11-2011

ScubaKnight,

Wat de snelheid bij het scherpstellen betreft is e.e.a afhankelijk van het omgevingslicht, tele/marco en het onderwerp zelf, maar als "fotograaf" weet je dat wel neem ik aan? Zelf heb ik nu al meer dan 3000 foto's geschoten met deze camera en over het algemeen is ie naar mijn mening behoorlijk snel. Wil je echt snel fotograferen dan moet je hem instellen op serie foto's maken en dan is het net een mitrailleur zo snel gaat ie dan. Alleen het wegschrijven duurt dan wel even maar dat is logisch.
Verder is het belangrijk om er een goede SD kaart in te gebruiken van class 4 of hoger, want dit is weer bepalend voor het wegschrijven van een foto.

Verder kan je deze camera exact aan jouw eigen wensen instellen.

Tja en wil je echt een nog snellere camera dan zal je flink wat meer Euros neer moeten leggen voor een spiegelreflex.

Deze camera is gezien zijn prijs/kwaliteit gewoon zij geld dubbel en dwars waard en laat zijn concurrenten ver achter zich.

Jouw waardering van uitsluitend een 2 en je motivatie is dus gewoon niet serieus te nemen, zeker gezien het feit dat vele andere deze camera wel goed in weten te schatten. Maar deze mensen hebben kennelijk wel het geduld gehad om de camera te leren kennen en de handleiding eens goed te bestuderen.

de fotograaf nl 14-12-2011

doe niet zo negatief het valt best mee

Marco.L 01-11-2011

Heel veel mogelijkheden maar naar mijn mening is de enige mogelijkheid om uit deze camera redelijke foto's te halen de EXR NR functie is.

De rest geeft alleen maar ruis en waterverf effecten als je de foto's op 100% bekijkt. Was achteraf te verwachten als je bedenkt dat er een piepklein sensortje in zit van net 6 x 4 mm.

Dit was mijn laatste "mini sensor" camera waar ik meer dan 200 euro aan uit geef...

NuEchtAow 02-11-2011

Marco.1. Ik weet niet waar je mee bezig bent(geweest) maar je review deugt van geen kanten. A; er zit gèèn sensor in van 6X4 mm = 24mm opp.(die bestaat niet eens) maar veel groter. Een 0,5 inch 25,4 X 12,7mm = 322,58mm opp. In sensorverhouding zou dit 20,75 X 15,5mm zijn.(dit had je gewoon in de specificatie's kunnen lezen)
B; Ik vrees dat je hèèl veel van deze camera (of van digitaal fotograferen )niet weet en/of begrijpt. Dat is niet erg maar vraag dan tekst en uitleg aan ervaren mensen.(wie dat voor jou gevoel ook mag zijn)
C; Ik heb zelf òòk op wat puntjes kritiek op deze camera maar het moet wel gefundeerd zijn en dan nog met de prijs in gedachte. gr.NEA.

media2 03-11-2011

Hallo NEA ik denk dat je een rekenfoutje maakt.
Uitgaande dat de CCD chip rond is en een doorsnede van 0,5 inch =12,7 mm dan is de oppervlakte.
1/4x3,14x 12,7kwadraad= 126,61 mm
Het foto gevoelige deel van deze 126,61 mm is kleiner het nl een rechthokje in het midden van deze cirkel.
Je komt dan in de buurt van 6,4 x 4,8 mm = 30,72 mm.
Maar ondanks dat weet Fuji uit deze sensor vanwege zijn techniek er heel mooi kwaliteit fotos uit te halen. En nogmaal het gaat er niet direct om wat je meet......maar wat je waarneemt met je ogen en daar gaat het uiteindelijk om.

nikkootje 02-11-2011

Marco, ik zou bijna gaan denken dat je review bij een andere camera hoort!?
Zoals NEA al aangaf, kun je gewoon hier op de site ook de specificaties van dit toestel bekijken en daar staat toch iets anders over de opp. van het sensortje.
Ook verbaast het me dat jij juist de EXR stand beter vindt qua foto-kwaliteit. Doorgaans een goede alles in 1 stand, maar ik hoop dat ik mag stellen dat de meesten van dit forum de beste en mooiste foto's maken door te spelen met de instelmogelijkheden in de P-stand. Wellicht moet je op een lange winteravond de bijbehorende reviews en vragen en antwoorden eens gaan lezen? Best leuk en leerzaam.

media2 04-10-2011

Ik heb de camera de afgelopen maanden goed uitgetest.Inmiddels zijn er al zo een 3000 fotos mee geschoten dat is niet niks.
De fotos zijn gemaakt onder alle omstandigheden.
Het is een camera die heel veel automatisch kan maar ook helemaal naar wens is in te stellen. De kwaliteit foto's is echt geweldig mooi zowel in detail als in kleur.
De EXR techniek waarmeee je foto's kan maken onder moeilijke omstandigheden en de camera in 8 MP over gaat doet zijn werk ook prima, deze eigenschap is uniek voor Fuji.
Ik heb foto's geschoten in de 720 mm stand waarmee je je ogen niet geloofd zo mooi scherp en dan nog uit de hand ook. Ik heb een foto van de maan genomen en je kan de kraters op de maan gewoon heel goed zien. Hier merk je dus gelijk dat er een zeer goede lens op deze camara zit.
Video gaat ook heel goed alleen je moet niet willen inzomen want dan krijg je problemen met focussing. Tijdens het maken van een video moet je gewoon heel rustig aan de camera bewegen en dan gaat het goed.
Ook de panorama stand doet het heel erg leuk en maakt mooie plaatjes.
De bediening / menu van deze camera is heel erg handig en door zijn extra knopjes links van het scherm heeft ie een semi-professionele uitstraling en ze geven direct toegang tot de meest gebruikte instellingen.
Met een set 2700 mHA accus maak je heel veel foto's

De camera is niet echt een lichtgewicht zo een 700 gram met accu's. Voor mij is dit geen probleem. De camera voelt verder degelijk aan en ziet er fraai afgewerkt uit.

Kortom ik ben heel blij met deze camera en voor zijn prijs van 300 Euro is het gewoon een koopje die veel duurdere camera's ver achter zich laat.

Ben2011 27-09-2011

Een prima camera met de beste foto's t.o.v. de Panasonic FZ48, Nikon P500.
Filmen is een kritiek puntje, maar draait het daar om bij een foto camera?
Ik heb bloemen gefotografeerd en wat is dat scherp in de auto stand.
Vele mogelijkheden en de camera stelt zich zelf in wat je fotografeerd, hou je hem vlabij: macro stand, hou je hem bij bloemen, dan spring hij automatisch op bloemen fotograferen.

blead 26-09-2011

ik ben een fanatieke motorsport lief hebber en ik vond het tijd om mijn s2000hd teverkopen en een betere camera weer tekopen. de hs20exr moest het worden alles leek tekloppen voor mijn soort gebruik besteld bij bol.com en zo als je mag verwachten bij bol de volgende dag binnen had hem in combinatie met een class 10 kaart dus dat klopte ook en toe kwam het mee naar mijn geliefde tt circuit in assen eerst nog super positief door de supersnelle sluiter tijd meer dan 1000 fotos geschoten op een dag toen tuis de fotos bekeken om tekijken welke instellingen werken en welke niet.

conclusie geen een insteling van de camera werkte veel ruis in elke mode maakte niet uit wat ik ook geprobeerd heb in megapixels verlagen helpte niet 10 20 30 x zoom veel ruis in exr mode weer een ramp hij maakte van de motoren steeds landschap toen met de iso bezig geweest dit maakte ook geen verschil in de sport mode gezet ook dit mocht niet baten de camera kon alleen goede fotos maken van 100% stil staande objecten zonder zoom maar zelfs die waren niet beter dan mijn oude s2000hd de camera heb ik de dag er naar snel weer terug gestuurd naar bol.com

Menno5 05-09-2011

Sinds een paar maanden de HS20EXR in bezit en bevalt prima. Gewoon de perfecte hybride camera met een prima hoeveelheid aan mogelijkheden!

Nou ja, bijna perfect:
- In (bijna) tegenlicht situaties vallen de resultaten wat tegen. Uiteraard kan je alles zelf instellen maar in vergelijk met vorige camera's is de HS20EXR wat matig hierin.
- Filmen valt tegen. Zo kan het geluid opnemen tijdens hogere resoluties niet uitgeschakeld worden. Ook valt zoomen tijdens filmen haast niet te doen: automatisch scherpstellen werkt zeer slecht.
- Degelijkheid. Camera voelt net wat te "plastic-achtig" aan. Ook het zoomen zelf had soepeler gekund. Plus het dekseltje van het batterijen compartiment blijft wat los zitten. Geen zwaarminpunt, wel beetje irritant.

Wat wel helemaal perfect is:
- Batterij verbruik. Ik heb herlaadbare GP2700 NiMH batterijen en er lijkt geen einde aan te komen!
- De eerder genoemde mogelijkheden. Echt álles valt in te stellen in een zeer overzichtelijk menu.
- Camera ligt zeer prettig in de hand.
- De lens laat standaard dingen toe als UV-filter.

Al met al zeker wel een aanrader!!

nikkootje 07-08-2011

Na een teleurstellend "uitstapje" naar de Olympus SZ-30MR, deze fout goedgemaakt met de wissel naar de HS20EXR. Toestellen zijn niet helemaal eerlijk te vergelijken als het gaat om doel van gebruik, maar de kwalitiet van de foto's van de SZ-30MR vielen me uiteindelijk zwaar tegen evenals de wegschrijfsnelheid. De eerste testen met de HS20EXR doen deze ellende snel vergeten. Zeer te spreken over de macro en super macro foto's, de binnenshuisfoto's vertonen redelijk veel ruis, maar dat zal met een paar aanpassingen beter te krijgen zijn? Het gaat wél puzzelen worden om voor bepaalde foto's de juiste instellingen te vinden om de puntjes écht op de I te zetten vanwege de vele instelmogelijkheden en knopjes, maar in de automatische EXR stand zien de foto's er prima/scherp uit. Toestel voelt solide aan. Helaas wel aanzienlijk groter en zwaarder dan de compact uitvoeringen, maar dat is een keus die je maakt.

media2 02-08-2011

---------- update review, 02-08-2011 ----------
Ik heb de HS20 de afgelopen weken eens goed uitgetest en ik moet zeggen ik ben bijzonder blij met deze fraaie camera. Hij biedt alle mogelijkheden die een fotograaf maar kan wensen. De foto's zien er erg mooi en scherp uit, heel mooi is de filmkeuze die je met deze camera kan maken. De zoomlens is helemaal top....uit de hand 30x zoom en toch nog scherp ook dankzij de stabilisatie. Fotgraferen op 120, 180 en 360 graden is erg leuk en de video's zien er ook heel erg goed uit in HD met stereo geluid ook nog! De camera voelt degelijk aan en dat is ie ook. Voor deze camera heb ik een 603 en 7000 gehad waar ik ook heel fraaie foto's mee heb gemaakt. Maar deze is echt dankzij al zijn EXR techniek weer veel beter. Mensen die een spigelreflex willen kopen en alleen maar de standard lens gaan gebruiken.......overweeg deze D-SLR dan maar want je hebt hier vast veel meer plezier van, want de mogelijkheden zijn eindeloos, en minder gesjouw.

---------- 2e review, 25-07-2011 ----------
NOg even een aanvulling op een eerder review.
Ik de camera aangesloten via de HDMI kabel direct op de TV......je weet niet wat je ziet zo ontzettend mooi en scherp. Kleuren alles is prima.
De HD video kwaliteit ziet er ook heel goed uit.
Kortom erg blij met deze camera een echte aanrader.

---------- 1e review, 18-07-2011 ----------
Voor deze Fuji finepix heb ik de 603 en S7000 gehad, beide heel goede camera's waar ik veel mooie foto's mee heb gemaakt. Speciaal heb ik voor de HS20 gekozen omdat de kwaliteit in veel gevallen een SLR heel dicht naderd met als als grote voordeel dat deze camera alles in huis heeft wat je maar kan wensen. Ik heb opnamen gemaakt in ruimtes met weinig licht. Vanwege de afstand tot de opjecten was de flitser te klein. Maar in advanced mode zonder flitser had ik prima opnamen. OPnamen met voldoende licht zijn haar scherp en heel mooi...en ja het objectief van Super Marco tot Supertele helamaal te gek. Je bent gek als je nu mog met een koffer vol objectieven wil gaan slepen. Koop gewoon deze camera hij kan echt alles.

Jank 19-07-2011

Altijd met veel plezier gefotografeerd met een ouder Fuji model,de S5600.
Maar deze camera biedt zoveel meer. Ruimere diafragmakeuze, groter bereik groothoek en het gemak van een draaiwieltje voor bepaalde instellingen.
Ik zit nog in de expertimentele fase, maar bemerk wel de vele instelmogelijkheden. Echter, wat ik tot dusver heb gefotografeerd is van prima kwaliteit, afgemeten naar het type camera. De handmatige zoom vind ik een absolute topper. En de aparte flitsschoen zal t.z.t. goed van pas komen.
Kortom, een heuse spiegelreflex met losse lenzen, zoals ik die vroeger had, zal ik niet zo snel meer missen.

jank 13-12-2011

Dank voor de diverse reakties.

Laat ik duidelijk zijn, ik wil de HS20 niet omlaag halen. Dit toestel heb ik aangeschaft op basis van reviews en eigen ervaringen met mijn vorige Fuji.
Een collega heeft ook met mijn toestel gefotografeerd, zonder enige voorkennis van zaken/problemen. Ongevraagd meldde hij, dat hij de foto's onscherp vond.

Ik heb op advies de beeldkwaliteit aangepast van Fine naar Normal, wat ook de standaardinstelling schijnt te zijn. Het probleem kan in een klein detail zitten, wie weet.

TOM2 12-12-2011

Jammer, ik heb dit toestel 'op proef' gehad en hoewel ik het weer heb geretourneerd omdat het niet aan mijn vereisten voldeed heb ik in m'n review toch een 7 (en dat is m.i. een ruim voldoende) gegeven voor scherpte van de foto's. Moet iets mis zijn met het toestel of met de instellingen... Neem je card eens mee naar een fotozaak en maak daar wat 'proefopnames' met een andere HS20 en vergelijk deze opnamen op je computer met de opnames die je met je eigen toestel gemaakt hebt... dan weet je in ieder geval of het aan je eigen toestel ligt óf dat je inderdaad de HS20 niet scherp genoeg vind! Soms is fotografie een beetje puzzelen, proberen en uittesten!

NuEchtAow 12-12-2011

Jammer jank. Als je bedoelt dat die van jou een slechte camera is kan ik geen tegendeel bewijzen. Ik ben ook zo dat ik denk dat je gelijk hebt want je lijkt mij een serieuze hobbyist. Toch ben ik er van overtuigd dat je een "exemplarisch rot" geval hebt getroffen. Ik heb onderdehand wel alle in en outs geprobeerd en heb eigenlijk geen "grote" klachten. Naarmate de tijd voortschrijdt krijg ik wèl heel voorzichtig het idee dat de eerste HS20ers beter gemaakt waren dan de latere producties. Misschien met name op het sensor en afdichting gebeuren. Als je weet dat de sensor 15.925.248 pixels bevat bedenk ik mij weleens wat dat betekent als er vervuiling op zou komen. Uit wikipedia; "De meeste bacteriën zijn zo'n 1–5 µm (0,001-0,005 mm) lang". Dat zou betekenen dat twee (de kleinste)bacteriën net zo groot/klein zijn als èèn pixel.(1.000.000 bacteriën per mm2 X 31mm2= opp.sensor, betekent 31 millioen op de sensor) Als er nog ruimte tussen de pixels zit, wat zou moeten, dan is zijn ze nog groter. Als er zich enige millioenen op de sensor nestelen dan weet ik wel het gevolg. Dat zou kunnen betekenen dat de FUJI onderhoudsgevoelig zou kunnen zijn. Zelf schoonmaken gaat niet lukken. Nou begrijp ik (denk ik)ook van mijn eerste Sony (niet van de tweede) digicam de traagheid en waarom sommige camera's een schoonmaak/trilmechanisme hebben. Al deze dingen kunnen natuurlijk bij andere camera's en merken òòk gebeuren. Toch kwam ik nu op het idee om mijn oude Sony (die al klaar lag voor milieuafvoer) eens open te maken. Ik ben gelukkig in het bezit van wat klein "mechanisch" gereedschap zodat ik dat er misschien mee zou kunnen doen. Als er iemand geïnteresserd is wil ik dit best laten weten. Voor als je in staat bent iets anders aan te schaffen heb ik goede resultaten gelezen van de PAN.FZ150. In ieder geval veel succes. gr.NEA

nikkootje 12-12-2011

Misschien niet van toepassing, maar wil het toch even aangeven: mocht ik toevallig een in mijn ogen erg mooie foto hebben gemaakt, dan bekijk ik em eerst op m'n privé laptop. Lijkt de foto voldoende dus zonder overmatige ruis, onrechtmatigheden enz., en dat is meestal het geval, dan plaats ik dit soort foto's op de regionale foto-site. Daar eenmaal geplaatst bekijk ik em nogmaals op deze site. Op m'n werk haal ik em dan weer "binnen" van deze regionale site om em op m'n werk-laptop als bureaublad-achtergrond te gebruiken. Wie schetst m'n verbazing dat dezelfde foto op deze laptop zwaar tegenvalt....ruis, niet scherp, alsof het onderwerp erop geplakt zit enz.
Vreemd! Kan dit een verklaring zijn voor Jank z'n mindere foto's?

media2 12-12-2011

Hallo Jank,

Zelf heb ik diverse Fuji camera's gehad zoals 603 en S7000 en de HS20.
Maar ik mnoet zeggen dat ik toch heel veel mooie en echt zeer scherpe fot's met de HS20 weet te maken zowel met als zonder EXR.
Mogelijk heb je een camera met een defect of zo??