Panasonic Lumix DMC-FZ48 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-FZ48 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Zibro 28-05-2013

fijne camera. Ik heb hem nu sinds november 2012 en ben zeer tevreden. Je kan er zowel snel bewegende objecten als spelende kleine kinderen mee vastleggen als ook kunstfoto's mee maken. De camera wijst zich van zelf. De bijgeleverd programmatuur voor op de computer is lastiger. Daar werk ik dan ook niet mee. Te veel gedoe om dat uit te pluizen.

De fimpjes zijn ook goed. Met het bijgeleverde pakket kan je er ook mee editten... maar daar ben ik nog niet aan begonnen.

Een aanrader...

Stormbreaker 13-07-2012

Op zich is deze camera een hele goede camera. Ook merk je direct dat je met deze camera een camera uit het hogere segment te pakken hebt.

Er zijn enkele negatieve reviews geschreven maar ik denk dat sommige mensen even moesten wennen aan het gebruik van deze camera. Engelse reviewers op CNET.co.uk zijn een stuk positiever dan hun Nederlandse collega's.

Ik denk dat er misverstanden ontstaan in de verwachtingen omdat deze camera vaak vergeleken wordt met camera's die 100 euro duurder zijn. Dat is natuurlijk niet vergelijkbaar, die camera's zullen en moeten altijd beter presteren zeker onder moeilijke omstandigheden.
Mensen zijn negatief over binnenfotografie: dat klopt deels maar een semi-professionele fotograaf die ik goed ken vertelde mij dat dat bij de meeste camera's onder de €8000 is.
Binnen dus altijd met flits fotograferen en in een lage ISO-waarde. Binnen kan je het beste de manueel-stand gebruiken en instellen op een juiste sluitertijd en ISO-waarde.

RickN24 29-03-2012

De FZ48 nu een paar dagen in mijn bezit. Ik heb nog nooit echt een goede camera gehad, dus ben geen topfotograaf. Ik heb voor de FZ48 gekozen omdat ik graag een fotocamera wilde die ook kon filmen en niet al te duur was, namelijk 270 euro. Natuurlijk ook gekeken naar de FZ150 echter voor mij zitten hier geen extra opties op die ik als niet prof. fotograaf ga gebruiken. Natuurlijk speelde ook hier de prijs een rol meer dan 150 euro goedkoper.

Dit leek mij dus een prima middenweg. Na een paar dagen in mijn bezit kan ik zeggen dat de camera mij op alle fronten verbaasd. De camera ligt goed in de hand, maakt prima foto's (op de automatische stand getest, nog niet op alle standen getest) en de video's zijn al helemaal geweldig. Ook de snelheid van het scherpstellen is subliem.

Naar mijn mening heb je hier als hobbyfotograaf hier een prima camera. Misschien uiteindelijk niet zo goed als de FZ150, SX40 of de HX100V maar daar is hij ook niet voor gemaakt, het is een camera voor mensen die alle extra opties niet nodig hebben. En dit is dus ook af te lezen aan de prijs.

Wat mij betreft een prima camera, die voor deze prijs een absolute topper is.

Marinus47 20-03-2012

De camera leek even de perfecte oplossing voor een vorige camera van een ander merk die defect raakte. Maar, naar nu blijkt, is het erg moeilijk om foto's te maken waar weinig beeldruis op te zien is. Bij het inzoomen op de foto's is het al snel merkbaar dat deze camera moeite heeft met het afleveren van foto's met weinig beeldruis. Ik had dit stukken beter verwacht en denk erover na om voor het betere fotowerk echt een andere camera te gaan gebruiken. De FZ48 maakt wel een degelijke indruk en is zeker geen slechte camera maar de beeldruis verpest een hoop plezier.

bert2004 23-06-2012

Hallo, als je mijn review had gelezen had je niet naar de winkel gehoeven.

Dit is echt de beste voor zijn geld boven de Fujifilm HS20 de Nikon P500 die het ook goed doen, maar wat een droevig resultaat bij de FZ48 die de naam Panasonic niet mag dragen, daarom ook bang geworden om voor de FZ150 te gaan.
Even wachten en ik heb mijn camera gevonden.
Wat een goed ding en zonder flits binnen al een goed resultaat.
Eer dat hij de flits gebruikt binnen in de automatische stand is het wel heel erg donker, maar wat een resultaat.
Ik hou je niet langer in spanning en hier de camera: Canon SX40

monique941972 12-02-2012

mooie camera om te zien met tal van mogelijkheden, maar o wat is het moeilijk om een mooie foto te maken.
Ik heb de camera iets meer dan een half jaar gehad maar ik heb hem uiteindelijk toch maar verkocht. Vooral de foto's die bij weinig licht zijn gemaakt zijn een ramp. Ondanks allerlei instellingen te hebben uitgeprobeerd. De foto's die buiten zijn gemaakt waren een plaatje dat moet gezegd worden.

Ik ga je helpen Monique.
Ik heb er al vele geprobeerd en ben uitgekomen op de Canon SX40
Krijg je geen spijt van

Arjanh7983 20-01-2012

Een mooie en degelijke camera.
Er veel mogelijkheden wel vind ik de kwaliteit van de foto's wat tegenvallen.
In eerste instantie ging ik voor de sx40 van Canon maar deze was uitverkocht de verkoper gaf de fz 48 als alternatief. Ik heb op internet foto's gezien welke gemaakt waren met de sx40 deze waren ietsje beter dan d
Eze maar voor de prijs van €289 tov de canon €399 mag er wel wat verschil inzitten.

bert2004 23-06-2012

Ietsje beter is voorzichtig uitgedrukt
Vele malen beter in het donker en het verschil is nu wel heel klein geworden in prijs.
Het is zeker geen alternatief voor de op eenzame hoogte staande SX40
Droevige macro foto's heeft de FZ48

Het enige wat goed is is het filmen.

frans nijenhuis 11-09-2011

Geweldig!
o,wat ben ik blij met deze super zoom camera.
onze vorige,de FZ38 was gestolen in de vakantie.
daar(Italië)deze FZ48 gekocht.
uiterlijk weinig verschil.
iets meer zoom,nu 24×.
maar hele menu is nu veel duidelijker,camera is stukken sneller.
ook binnen met weinig licht foto's maken is echt veel beter geworden.
je kan merken dat de leica lens opnieuw is geconstrueerd.
degelijkheid kan ik nog niet echt zeggen,maar lijkt op zijn voorganger!
echt een super aanrader!

bert2004 23-06-2012

Dus je was nog minder gewend dan dit beroerde ding?
Foto's binnen zijn afschuwelijk en een bonk ruis.

bert2004 01-09-2011

Wat een mooie en degelijke camera om te zien, maar ik ga echt de mening delen met iemand anders. Kunnen ze nog wel camera's maken die mooie plaatjes schiet.
Filmen zeg ik niets over en was best wel goed evenals het geluid erbij. Wat een bedroevende macro foto's, manueel iets beter dan de volautomatische stand.
Ik had hiervoor een FZ50, wat heb ik een spijt dat die verkocht is. Deze camera haalt het niet qua scherpte en belichting. Wat buiten de flits viel was één en al ruis. Gezicht fotomaken en donkere kleding aan hebben, betekent ruis op het zwart.
Buiten goede foto's op het macro gebeuren na.
Het is albsoluut geen camera voor binnen.
Ik weet wel wat het is: Er word veel te veel elektronische rommel ingestopt om te stabiliseren en om de foto zo mooi mogelijk te krijgen.
Dit doel is totaal voorbij gestreeft en wat dat betreft doet het alleen qua fotografie de Nikon P500 het goed en de Fujifilm HS20
Filmen is prachtig, maar daar heb ik hem niet alleen voor. Dus hij gaat terug.

Stormbreaker 05-07-2012

Ik ben het geheel oneens met je Bert. Ten eerste geef je de camera gemiddeld een cijfer 9, en dat waar bij deze review een cijfer 5 zal moeten volstaan want er worden alleen negatieve noten gekraakt, nergens wordt iets puur positiefs aangehaald.
Ten tweede haal je op Kieskeurig steeds de Canon SX40HS aan. Je vergeet dat deze laatst genoemde camera een gemiddeld veel hogere prijs heeft. Waar de FZ-48 op zijn goedkoopst voor €240 wordt aangeboden wordt de SX40HS dat voor €340 (of je moet hem op een webshop voor €315 kopen, waarvan die webshop maar 2 sterren heeft...).
Je snapt al dat deze SX40HS in een hele andere categorie zit, waarvan je hele andere dingen mag (en zelfs moet) verwachten. Bovendien is men over de beeldkwaliteit van de SX40HS ook niet geheel tevreden, die krijgt op review-sites slechts een halve punt meer dan deze FZ-48.

De foto's van de FZ-48 stellen naar mijn mening niet teleur. Het ISO verhaal klopt maar de problemen zijn eenvoudig te omzeilen door hem op ISO 400 te zetten. Natuurlijk kunnen de foto's beter maar dat kan je overal van zeggen.