Fujifilm FinePix X10 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fujifilm FinePix X10 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Michel72NL 28-01-2013
Geschreven voor: Fujifilm FinePix X10 zwart

Zelf vorige week dit toestel aangeschaft en ben tevreden over de kwaliteit van de jpegs (RAW nog niet bewerkt).

Even de verscherping, ruisonderdrukking,lichtmeet methode, AF en kleurverzadiging instellen en je maakt binnen 10 minuten heel acceptabele jpegs.

De ergonomie is goed voor elkaar. Ik neem RAW+jpeg en heb dan de RAW-knop gekoppeld aan de AF methode, de AF-knop laat je de AF punten selecteren, de Fn heb ik aan ISO gekoppeld. Voor compacts zie ik het vooralsnog niet beter worden.

MF is alleen bruikbaar in "super macro" dan is het grote regelbereik wel handig i.v.m. de beperktere scherpte/diepte.

De lens is één van de beste die ik ooit op een compact heb gezien en getest. Vervorming op groothoek en tele zijn nauwelijks relevant, geen purple fringing (in macro wel aanwezig bij hoog contrast) en scherpte dik in orde, midden als in de hoeken.

Een compact camera die je kunt gebruiken als point&shoot of als reflex (de sensor heeft door zijn formaat natuurlijk beperkingen) met zelfs spot lichtmeting en exp.comp. draaiknop.

hdekker 27-01-2013
Geschreven voor: Fujifilm FinePix X10 zwart

Ik zocht een compact alternatief voor een spiegelreflex, om gewoon dagelijks in mijn tas te hebben. Het is een mooi licht apparaatje. Het is nog even wennen aan de instellingen, maar ik vind voor al de draaizoom geniaal. Alles wat ik wil, kan ik snel handmatig instellen. Alleen de handmatige scherpstelling is nogal onhandig, maar die heb ik nog niet willen gebruiken. De RAW-bestanden zijn wat mij betreft met Lightroom prima te doen, i.i.g. bij lagere ISO-waarden. Daarover las ik nogal wat drama's, maar dat valt mij heel erg mee.

Jacq01 22-10-2012

Mooie kwaliteit foto's.
Het is wel even wennen, waardoor de eerste keer dat ik de camera echt gebruikte, de foto's een beetje minder waren.
Maar dat is een kwestie van je camera leren kennen.

Ik kan een beetje overweg met een spiegelreflex camera, maar ik wilde niet zo'n groot ding.
Dit is een perfecte uitkomst. Het is niet zo groot, maar heeft wel bijna net zoveel functies als een spiegelreflex.

Het enige nadeel vind ik de lensdop.
Niet zozeer dat die los zit (is lastig, maar is mee te leven).
Wel is het lastig dat als je foto's wilt bekijkendat dat niet kan zonder dat de lensdop eraf is.

Gerjan Boer 01-09-2013

Beste Jacq. Fotos bekijken zonder de lensdop eraf te doen: druk lang op de Play knop linksboven.

Jacq01 22-10-2012

(ik heb hem een paar maanden in bezit. Wellicht in tegenstelling tot wat er staat, omdat ik het vergeten ben te veranderen)

gerrit g7 02-01-2012
Geschreven voor: Fujifilm FinePix X10 zwart

Heb het toestel enige weken in gebruik, en moet zeggen dat ook ik hiervoor een CANON G12 had.
De x 10 heeft voor mij een betere grip en vind het toestel handzamer in gebruik.
De instellingen en het menu zijn na wat uitproberen gemakkelijk en toegankelijk wel is het onderste instel wieltje op de achterkant wat springerig en hierdoor kun je wel eens een setting missen.
Het fijne van deze camera vind ik dat er een prachtig objectief ( metaal en glas ) op zit met een opening van 2.8 in de 112 mm positie.
Fijn voor portret opnames en zo, de EXR mode is samen met de JPEG niet anders in te stellen maar geven een prachtig beeld en prima foto,s
zelf heb ik in de provia stand de meeste opnames geschoten maar dan met 1 kleur hoger en 1 scherpte punt hoger om zo uit de camera een goed samengesteld beeld te verkrijgen. de velvia stand moet je mee uitkijken geeft vaak een veel te verzadigd beeld
Zelf schiet in niet veel in de RAW stand, en heb hier dan ok niet veel ervaring mee.
De looks en de uitstraling vind ik vele malen beter dan de G12 ( geheel plastic )
Al met al vind ik dit een waardige opvolger van de G 12 zeker als je niet van lens wissels houd en het met 1 point en shoot camera wil doen.
De prijzen zakken al dus doe je voordeel

Max460 28-01-2012

Beste X 10-bezitter,

Ik zit met een probleempje, misschien dat jullie het weten en dat het een kleinigheid is.
Bij thuiskomst na de koop heb ik wat opnames gemaakt en ik vond ze te overbelicht. Na het checken van de eigenschappen bleek ook dat het belichtingsafwijking had van +2.
Op de display van het toestel, (links) gaf het toestel ook +2 aan. Maar het instelschijf voor belichtingscompensatie stond op 0.
In de opnamestanden P,S,A,M kan ik draaien wat ik wil, op het scherm blijft hij op +2.
Inmiddels heb ik Fuji helpdesk ook al gebeld, maar daar konden ze me niet helpen. De fotozaak waar ik het gekocht heb, hebben ze bij hun demo-model hetzelfde probleem, daar zit tie vast op -2.
Ze wachten op advies van Fuji. Ondertussen ben ik benieuwd of jullie mij misschien kunnen helpen.
Max

Simon Hoogenboom 01-01-2012
Geschreven voor: Fujifilm FinePix X10 zwart

de Fuji x10 is een mooie camera in retrostijl, met plussen en minnen. De kwaliteit van de foto's is zeer goed maar zeker niet beter dan de canon G12,die ik voor de Fuji x10 heb ingeruild De Canon levert net iets scherpere beelden maar de contrastomvang (het dynamisch bereik) van de Fuji is weer groter. Mbt het gebruiksgemak van de x10 heb ik gemengde gevoelens. Je moet even de weg zoeken in het gebruikersmenu van de camera en in de handleiding staat niet alles even helder en duidelijk beschreven. Kortom neem daar even de tijd voor, als je de weg een keer weet dan werkt alles prettig. De autofocus van de camera werkt nauwkeurig, je kan vrij snel achter elkaar opnamen maken. De camera is dus ook geschikt voor candid fotografie, ook door zijn onopvallende en kleine uiterlijk en de optische zoeker. Hij is ook erg stil. De optische zoeker is erg helder een goed te gebruiken, je moet wel even wennen omdat hij maar 85 % laat zien van het daadwerkelijke opnameformaat. Grootste minpunt vind ik de gebruiksmogelijkheid van EXR, de modus om opnamen te maken met weinig ruis en een groot dynamisch bereik, je kan hiermee namelijk alleen opnamen maken in jpeg en niet in raw. Daarnaast kan je ook geen gebruik maken van eigen, dus handmatige instellingen alleen van de automatische instellingen die de camera zelf kiest. Als fotograaf vind ik dit een onbegrijpelijke ontwerpfout, als fotograaf wil je je techniek zelf beheersen en dat niet alleen aan de camera overlaten. Ik heb zelf nog niet veel ervaring met "blooming" die door andere fotografen in recensies is beschreven, maar ik heb wel de indruk dat de Fuji x10 moeite heeft met het scherp en strak omlijnd weergeven van zeer heldere lichten zoals bijvoorbeeld kaarslicht in een kerk. Je kan dit voorkomen door onder te belichten (1 - 2 stops), wat echter niet in alle situaties mogelíjk is omdat de donkere partijen dan gaan dichtlopen. Mijn vorige camera de Canon G12 had overigens ook moeite met grote contrasten zoals bij landschapsopnamen met sterke contrasten tussen lucht en land. De kleur van de hemel "sloeg dan om" in een uiterst geval naar geel, kortom zo uitgebleekt dat reparatie alleen nog aar mogelijk was door te kloonen in photoshop. Ik heb de indruk dat de Fuji beter kan omgaan met dergelijke contrasten dus dat is weer een plus. Samengevat vind ik de Fuji x10 al bij al echter een erg mooie camera, die zeker de moeite is om aan te schaffen. Over de duurzaamheid kan ik nog niets zeggen omdat de camera nog te kort op de markt is.

arjan.bakker 30-01-2012

Je geeft aan dat je de gebruiksmogelijkheid van EXR, de modus om opnamen te maken met weinig ruis en een groot dynamisch bereik, als minpunt ziet omdat je hiermee alleen opnamen kan maken in JPEG en niet in RAW.
EXR is een vergaande geautomatiseerde vorm van beeldbewerking. De processor van de camera corrigeert hierbij o.a. te een grote contrastomvang, rekening houdend met een aantal factoren zoals ruisniveau e.d.
RAW opslag is per definitie onbewerkte opslag en kan dus nooit samen gaan met beeldprocessing zoals EXR.

JeroenGame 18-06-2012

Eindelijk eens iemand als A.Bakker die weet waar hij over praat en niet het geprietpraat van een zgn 'fotograaf' die denkt verstand van fotografie te hebben .

Charles A.M. Schalkwijk 18-12-2011
Geschreven voor: Fujifilm FinePix X10 zwart

Mooie behuizing, voelt goed aan, stevig,Goede grip. knoppen makkelijk te bereiken en gebruiken. duidelijke menustructuur. doorzichtzoeker is goed ca 85 % van het beeld , dit had iets meer mogen zijn. Bij geleverde software voor PC en Mac is goed te gebruiken., maar vindt ik zelf wat matig. In Adobe Lightroom # is inmiddels een nieuwe plugin (3,6) voor Raw verwerking te downloaden.
Zeer goede voorlichting en service in de winkel.
Heerlijke camera naast mijn Hasselblad V systeem met leaf II V achterwand.

Annaanna99 15-02-2012

Het meest interessante is wat mij betreft de kwaliteit van de foto's. Als u dan ook zo'n professionele camera als een Hasselblad heeft, wat zegt u dan van de kwaliteit van de foto's van deze fuji. En wat is uw ervaring mbt het blooming effect?