Sony PRS 650R rood

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony PRS 650R rood op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Dyana 05-07-2012
Geschreven voor: Sony PRS 650R rood

Helemaal mee eens, Ik had een review geplaatst met precies dezelfde inhoud maar deze is verdwenen. En mijn laatste review waarin ik meld dat het zo leuk leest over 2 bladzijden gaat over de geweldige iPad3. Nieuw soort scherm en boeken zo makkelijk te downloaden. Echt een aanrader. Bovendien kan ik van lezen overschakelen op internet en mijn mail lezen.

corriead 27-05-2012
Geschreven voor: Sony PRS 650R rood

E-reader is geweldig, makkelijk in gebruik en buiten in de zon geen probleem, ben super blij. is ook gelukt om er muziek op te zetten dus nu leest het nog leuker echt een aanrader

WillemJona 15-02-2012
Geschreven voor: Sony PRS 650R rood

Fijne reader. Helaas wel twee keer een kapotte touch-screen. Reparatie was snel en keuring binnen de garantie. Wel jammer dat het nodig was.
Wat mij verder opvalt (maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal), is dat er geen (sub)folder structuur is. Je moet zelf nogal omslachtig aan de slag om de collecties te ordenen.
Verder heeft hij moeite met de hoeveelheid boeken in zijn geheugen (2600). Maar wellicht is dat normaal en moet ik er gewoonweg minder boeken opzetten...

KoosGeertsema 14-07-2012

Waar heb je het kapotte scherm laten repareren ?

Louis62 27-11-2011
Geschreven voor: Sony PRS 650R rood

Het apparaat is zeer gebruiksvriendelijk, geen uitleg nodig. Handig dat je meerdere boekenlijsten kunt aanleggen.
touch screen werkt goed, prettig bediening.
Maar... mijn apparaat is toch een miskoop (vandaar de 1 bij overige mogelijkheden). De batterij gaat heel kort mee en laadt niet op. Al 2x naar de reparatie geweest.

StijnV 29-01-2011
Geschreven voor: Sony PRS 650R rood

Ik heb mijn sony ereader nu een week in mijn bezit en heb mijn eerste boek al achter de kiezen. Het is mijn eerste e-reader. Na een lange internetstudie ben ik ervan overtuigd dat op dit moment de Kindle3 en deze Sony PRS650 de beste keuzes zijn, vooral omwille van hun pearl e-ink scherm. Ik heb voor de sony gekozen om enkele redenen:
* hij ondersteunt het meer Europese epub in tegenstelling tot de Kindle (vooral handig als je ook Nederlandse literatuur wil lezen, en niet alleen Engelse).
* hij heeft een gemakkelijk te gebruiken woordenboekfunctie, met meerdere vertaalwoordenboeken.
* hij heeft een touch-screen waardoor hij wat compacter is en gemakkelijker te bedienen. Desondanks heeft hij geen extra reflectie omwille van het touch-screen (zoals dat bij andere readers met touch-screen wel het geval schijnt te zijn).
* het feit dat hij geen draadloze communicatie aankan, vind ik geen nadeel. Ik surf liever op mijn gemak op een volwaardige computer naar de boeken die ik zoek (vooral als ik op voorhand nog niet goed weet welk boek ik zoek), en zet ze dan over op mijn e-reader.

Over het algemeen ben ik best wel tevreden van mijn keuze, maar toch heb ik wat bemerkingen (die wellicht voor een deel op e-readers in het algemeen betrekking hebben):
* zo'n 6" scherm is al bij al toch behoorlijk klein; maar ik moet bekennen dat ik er geen hinder van heb ondervonden tijdens het lezen (hoewel dat wel mijn schrik was toen ik het ding zag).
* het contrast is vergelijkbaar met dat van een krant: het leest vlot, maar niet zo goed als een luxueus boek met gebleekt papier.
* gratis boeken vallen wat tegen: vaak zijn het oudere vertalingen met archaisch woordgebruik dat niet echt stimuleert om ze te lezen.
* het touch-screen stelt lichtjes teleur: het werkt goed om door de menus te browsen, om tekst te markeren en aan te stippen. Maar eigenlijk had ik gehoopt er ook aantekeningen mee te *schrijven* en dat gaat niet: alleen maar wat grove schetsen behoort tot de mogelijkheden
* de bijhorende software vind ik maar niets. Je kunt wel synchroniseren tussen computer en reader, maar ik heb nog niet ontdekt hoe je selectief kunt kiezen wat er bijvoorbeeld wel op je computer mag staan, maar niet op de reader (ik heb zelfs het vermoeden dat die mogelijkheid niet bestaat). Dit kan met Calibre veel intuitiever, maar Calibre kan dan weer niet zo goed met DRM-boeken om (meestal bij betalende boeken van populaire schrijvers), waardoor je dan toch weer verplicht wordt de sony software te gebruiken ofwel de zo mogelijks nog ergere Adobe software.
* de voorwaarden waaronder DRM boeken vallen, vallen wat tegen. Je kunt ze maar op 4 tot 6 verschillende devices zetten gedurende je leven. Je bibliotheek veroudert dus tot je een bepaald boek op een gegeven moment tegen het einde van je leven niet meer zult kunnen lezen omdat je net een nieuwe reader of computer hebt gekocht...
* de keuze aan Nederlandstalige boeken valt wat tegen, maar groeit snel. Enerzijds kun je de ware klassiekers wel vinden. Anderzijds kun je ook de populaire boeken of boeken van gekende schrijvers wel terugvinden (de nieuwe Umberto Eco bijvoorbeeld, zou volgende week als e-boek uitkomen). En dan nog een heleboel wat ik zou bestempelen als junk (maar iemand anders misschien niet). Daarentegen zijn de meeste e-boeken wel (slechts?) zo'n 4 EUR of meer goedkoper dan z'n papieren tegenhanger.

Maar er zijn ook dingen die reuze goed meevallen aan deze sony ereader (en wellicht vaak ook aan ereaders in het algemeen):
* de compactheid ervan is verrassend. Je kunt 'm gemakkelijk in je handtas of jaszak stoppen en overal mee naar toe nemen.
* de batterij heeft na één boek (250blz) te hebben gelezen nog geen krimp gegeven (lijkt nog steeds quasi volledig geladen).
* de behuizing is stevig en degelijk.
* de reader zelf is erg gebruiksvriendelijk.
* ik mag van mijn vrouw geen nieuwe boeken in de boekenkast zetten zonder oude boeken te verwijderen. Deze reader lost dit probleem op.
* ik vind het een plezier om erin te lezen.
* ik vermoed dat het milieuvriendelijker is dan een echt boek ;-)
* het is heel leuk om je deur niet meer uit te moeten om een boek te kiezen. Bovendien kun je vaak boeken kiezen die momenteel niet meer in print verkrijgbaar zijn.

Kortom: ik ben best wel tevreden, maar je merkt toch nog wel dat het technologie in evolutie is.

vHarten 21-01-2011
Geschreven voor: Sony PRS 650R rood

Het apparaat is super maar de bijbehorende software werkt niet goed. Het readerprogramma van Sony geeft steeds problemen met synchroniseren (loopt vast). Ook laadt het programma automatisch èlke download in de bibliotheek. Het probleem kon door Sony niet worden opgelost. Ook kan ik nergens anders iets vinden hierover. Wel zie ik op internet dat het probleem vaker voorkomt.

Heb vervolgens de Sony software verwijderd en die van Calibre geïnstalleerd. Maar Calibre kan helaas geen .acsm files omzetten naar epub.

Toen het programma van Adobe maar geïnstalleerd. Het ziet er mooi uit op de computer. Alle boeken staan keurig in de bibliotheek. Helaas wordt echter de ereader niet herkend. Dus kan ik via dit programma geen boeken overzetten.

Ben al weken informatie aan het verzamelen, ook via BOL, maar tot nu toe zonder succes.

Erg jammer van zo'n mooi apparaat.

BSMB 10-10-2011

Bezit het toestel sinds dec. 2010.
Het synchroniseren liep ook bij mij constant vast, eindeloos wachten en nog vergeefs ook....

Met veel moeite heb ik overal het automatisch opstarten van Adobe Reader kunnen uitschakelen.
Een verademing om nu ongestoord met mijn nieuwe programma (Adobe Digital Editions) te kunnen werken.

Xena01 28-10-2010
Geschreven voor: Sony PRS 650R rood

Zondag de rode 650 + rood kaft + Sonyoplader besteld bij Bol.com en dinsdagavond in huis. Het geheel kwam in 2 pakketjes aan, degelijk verpakt.
Ik was even bang dat het rood tè rood of tè roze zou zijn, maar de kleuren zijn in mijn ogen heel chic en apart.
De Sony was al gedeeltelijk opgeladen dus ik kon meteen aan de slag. Er zaten een paar uittreksels van boeken, 3 foto's en 2 muziekstukjes in. Ook de handleiding en de gebruikersovereenstkomst stonden in de bibliotheek.
De (dure!) oplader heb ik erbij gekocht omdat ik ook tijdens het opladen wil kunnen doorlezen, iets dat niet kan als de reader opgeladen wordt via de pc.

Ik had voorheen een Bebook Mini (5" scherm) en ik sta nu echt verbaasd hoe snel de Sony reageert, ook nu ik inmiddels zo'n 100 boeken erop heb staan. Het touchscreen is echt even wennen, want een lichte aai, zelfs zonder het scherm aan te raken, geeft al een reactie. Voor het preciese werk (woordenboek raadplegen, iets aan of uitvinken) gebruik ik de stylo.

Vond ik de Bebook al heel goed lezen, de Sony is zichtbaar beter. Bij de Bebook las ik over het algemeen met letterformaat M, nu kan ik toe met letterformaat S (ik ben ruim 64 jaar en heb een multifocale bril). Dus meer tekst op de reader. Van weerspiegeling heb ik geen of nauwelijks last. Hoe de reader zich houdt in de zon, heb ik gezien de weersomstandigheden niet kunnen testen. Onder een felle lamp doet-ie het in ieder geval zeer goed, beter zelfs dan onder een schemerlampje. Ik had bij de Bebook een los LED-leeslampje dat ik op de kaft kon klemmen, en dat gebruik ik nu soms ook bij de Sony, in bed bijv.

Ik miste aanvankelijk het kunnen aanmaken van folders op de Sony zoals ik dat (via de Verkenner) deed op de Bebook. Maar via de Collecties op de Sony kan dat ook! Nieuwe collectie aanmaken, naam geven en boeken erin zetten. Of, zoals ik het voornamelijk gedaan heb, in Calibre de gewenste tags in het boek zetten en dan naar de de reader sturen, bijv. Nederlands, Engels, Frans ...; NL Thrillers, E Fantasy ...; Millenium, Wallander ...

De weergave van de boeken in de bibliotheek is aan te passen. Ik vind die thumbnails in het overzicht niet zo erg handig, dus ik heb het veranderd in Lijst, gesorteerd op auteur. Zo kun je diverse weergaven naar eigen zin aanpassen.

Ook erg handig vind ik de bijgeleverde woordenboeken die je tijdens het lezen kunt raadplegen, en zelfs switchen van woordenboek, zonder je boek te hoeven afsluiten.

Ik heb ook wat foto's op de reader geplaatst en vind het heel grappig om te zien hoe elke keer als ik hem uit de slaapmodus gehaald heb, er een andere foto verschijnt.

De muziek heb ik heel even beluisterd, maar aangezien ik toch niet van plan ben deze optie te gebruiken, ben ik hier niet verder mee bezig gegaan. Minpuntje: in tegenstelling tot de Bebook wordt er geen headphone meegeleverd door Sony. Maar die van de Bebook werkt ook prima op de Sony.

Al met al ben ik een heel tevreden bezitster van de PRS-650! De Bebook Mini gaat nu naar mijn dochter die hier veel plezier van gaat hebben. Maar van mijn 650 blijft ze af!

go2go2 27-10-2010
Geschreven voor: Sony PRS 650R rood

Voor de aanschaf van de e-reader gewacht op de lancering van de prs-650. Getwijfeld over het gebruiksgemak met een touch-screen. In de praktijk valt dit geweldig mee. Een kleine beweging met duim laat je naar een volgende pagina gaan. Super!
Wel nog een kleine reflectie op scherm maar niet hinderlijk. Perfect mogelijk om in zonlicht te lezen. Toestel voelt degelijk met de metalen behuizing. Heb zelf het zilverkleurig model gekocht. Ziet er stijlvol uit maar de zilveren behuizing reflecteert zelf ook. Heb de originele hoes met lamp gekocht. Is wel duur (50 euro) maar past perfect bij de reader. In tegenstelling tot wat ik vermoedde gebruik ik het lampje regelmatig.
Ivm. batterij : te weinig ervaring om hierover iets te zeggen. Toestel heeft nog andere applicaties vb. toevoegen geschreven notities d.m.v. schrijfpen, mp 3 speler of foto viewer. Deze zijn wat mij betreft overbodig.
Een klein puntje van kritiek : trage opstart wanneer toestel volledig uit staat.
Al bij al super tevreden. De looks en gebruiksgemak zijn de sterkste troeven van dit hebbeding.

Cor1962 04-10-2010
Geschreven voor: Sony PRS 650R rood

Was eerst wat behouden over een E-Reader, maar ik moet zeggen het valt me 200% mee.

Heb deze genomen om zijn grote opslag,16 grijstinten en zeker niet belangrijk om z'n touch screen.

Heb alleen een vraag of het ook mogenlijk is om net als bij een gewoon boek, waar je op de achterzijde kunt lezen waar het boek overgaat.

Een aanrader

brandje1976 25-09-2010
Geschreven voor: Sony PRS 650R rood

Ik heb gewacht tot de 650 uitkwam. Ben helemaal enthousiast. Goed beeld, schittert niet, lettergrootte goed in te stellen. Formaat 6 inch is prettig. En kleur rood is erg mooi.