De'Longhi BAR14F zwart, aluminium

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 74 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de De'Longhi BAR14F zwart, aluminium op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

KoffieBoy 09-03-2015

Ik heb deze machine al een lange tijd en ik moet zeggen dat het een hele goede apparaat is voor deze prijs. Het is een goede concurrent voor Nespresso en zelfs professionele apparaten zoals in café's. Je kunt er zeker zeer goede espresso en cappuccino mee zetten!

Voor dit succes zijn de volgende punten uiterst belangrijk:

1) Goede espressobonen 100% Arabica. Mijn advies is de 1 kg zak Espressobonen van Hema. Goede kwaliteit voor lage prijs. Alternatief is kant-en-klaar gemalen Espresso van Lavazza in blik (zwart of goud van 250g).
2) Daarna moeten de espressobonen de juiste maling hebben: fijn, maar niet al te fijn. Anders loopt er geen water door en wordt de koffie veel te sterk. Een goede maler moet het werk doen in ongeveer 40s. Gemalen espresso van Lavazza in blik lost dit probleem op.
3) Juiste hoeveelheid koffie in houder is essentieel. Juist (niet te hard) aandrukken zodat de stamper deze houder afsluit, dan weet je dat de hoeveelheid goed is (ongeveer 7 a 8g).
4) Van te voren 1 of 2 kleine kopjes voorverwarmen door warm water te laten lopen, zodat het apparaat onmiddellijk op temperatuur is i.p.v. 30 min. te wachten.
5) Voor opschuimen van de melk doe je 2 a 3 cm koude melk in een grote mok en deze ongeveer 20 s onder de eerste ring plaatsen van het mondstuk. Als je goed doet, krijg je wel 4x zoveel melk! Dit vraagt heel veel oefening om de ideale cappuccino melk te krijgen.

Tips:
Bij lekkage (wat een veel voorkomend probleem is) wordt het tijd om te ontkalken en dat kan met Dubro snelontkalker. Je zal dan zien dat het stopt met druppelen.
Haal stekker uit stopcontact na gebruik of zet daar tussen een aan-en-uit schakelaar. Als je dat niet doet, gaat het apparaat op den duur kapot en sluit je mogelijke kortsluiting niet uit!
Vul het waterreservoir d.m.v. een fles of maatbeker, zodat je het niet in of uit hoeft te halen uit apparaat.
Koffiedik kort na het zetten uit de houder wegnemen met flessenlikker en in de prullenbak weggooien en de houder vervolgens onder de kraan schoonspoelen.

Veel succes!

Voordelen:
- Maakt heerlijke cappuccino
- Heerlijke espresso
- 1 of 2 kopjes tegelijkertijd zetten
- Waterniveau afleesbaar
- Met stamper voor aandrukken espresso
- Degelijk materiaal (aluminium)
- Snel opwarmen door 1 of 2 kopjes van te voren het water te laten lopen
- Klein formaat past in elke ruimte
- Goed heet water
- Ook ideaal voor thee of gewoon heet water
- Weinig onderdelen om schoon te maken
- Mooie dunne cremalaag
- Groot waterreservoir

Nadelen:
- Ervaring is vereist voor optimale espresso/cappuccino
- Veel meer rommel en gedoe met koffiedik dan Senseo en Nespresso
- Zelf koffie malen (niet geïntegreerd)
- Stekker uit trekken na gebruik i.v.m. mogelijke kortsluiting
- Water bijvullen door bak uit te halen
- Veel trillingen en geluid
- Veel meer tijd en voorbereiding voor zetten van koffie
- Voor ideale melkschuim moet je een "feeling" voor hebben

Janssen1212 20-03-2013

Wat een heerlijke espresso/koffie/ cappucino maakt dit apparaat. Ik wil nooit meer buiten de deur koffie, want niks smaakt zoals gezet met mijn eigen DeLonghi.

connoisseur 25-02-2013

Dit apparaat beoordeel ik met louter 10en. Dit vraagt natuurlijk om nadere toelichting maar in het kort kan ik zeggen.. Een espresso/koffie apparaat met zo veel mogelijkheden voor een dergelijk lage prijs aanbieden is wereldklasse! Het is geen "High-end RVS Italiaan" maar daar is de prijs dan ook naar. Met een beetje geduld en lerend vermogen zijn er heerlijke koffie traktaties uit deze brombeer te persen.

Hoewel ik geen fan ben van het schrijven van reviews, zijn het toch de verhalen van enkele enthousiastelingen alhier geweest, die mij tot de aanschaf hebben aangezet. En daar heb ik ruim 1,5 jaar na dato absoluut geen spijt van! Ik overweeg zelfs een 2e op voorraad te houden maar ik begrijp uit de verhalen hier dat hij maar zo 14 jaar mee zou kunnen gaan. Ik hoop dat een review die bijdraagt aan de waardering en misschien ook de verkoop van het apparaat er voor zorgt dat die nog een tijd in de handel blijft.

Hoe je het koffie zetten- en de smaak van de koffie- ervaart is natuurlijk puur persoonlijk. Het is echter belangrijk om te weten dat je dit apparaat eerst dient te leren bespelen voordat je van de ultieme espresso, late machiato of simpele mok senseo kan gaan genieten. Vooral de eerste 2 vragen natuurlijk om een verfijnde aanpak. De kracht van het aanstampen van de koffie, de hoek waarin de melkbeker wordt gehouden en het voorverwarmen van de kopjes zijn enkele van de vele rituelen die je onder de knie dient te krijgen. Daarnaast is het vinden en vervolgens leren waarderen van je ideale koffie natuurlijk het aller belangrijkst. Zo zweer ik eigenlijk al vanaf het begin bij de zwarte bus van Lavazza. Ik wil binnenkort kijken of ik bij de lokale koffie zaak een lekkere variatie hierop kan vinden of misschien dat ik zelf wel aan het malen ga.

Voor mijn favoriete Espresso Dopio doe ik het volgende:
Na het apparaat voorverwarmt te hebben laat ik de spuitmond met daarin de grote houder eerst eenmaal een leeg kopje vullen. Het warme water verwarmt het kopje en tevens wordt de houder en de spuitmond nog eens extra gereinigd. Ik zet het kopje even opzij en laat het water in het kopje zitten. Vervolgens leg ik een op maat geknipt koffie filter onderin de grote houder. Deze zorgt ervoor dat het water wat langzamer door de koffie loopt, de koffie nog eens extra gefilterd wordt en ik na afloop de koffie makkelijker uit de houder krijg. Vervolgens vul ik deze met de eerder genoemde Lavazza koffie tot aan de rand en druk deze zachtjes aan met de stamper. De hoeveelheid druk krijg je vanzelf door. Belangrijk is dat het doorlopen van het water door de koffie zeker zo'n 30 seconden duurt. Ik plaats de spuitmond met houder onder het apparaat, gooi het water uit het inmiddels voorverwarmde kopje en laat het apparaat zijn werk doen. Het duurt even maar na een paar seconden komen de eerste druppels zwart goud uit de spuitmond en in zo'n 30 tot 40 seconden vul ik een dubbele espresso af. Genieten maar! Mijn espresso's overtreffen de Nespresso's die ik elders wel eens drink en komen overeen met de espresso's die uit de high-en RVS Italianen in de horeca komen.

Een latte machiato heb ik wel eens gemaakt met behulp van het stoompijpje maar dit gaat vele malen makkelijker en sneller met een roermachientje van de Ikea (€1,89) en een mok warme melk uit de magnetron. Espresso'tje zoals hierboven er overheen en je hebt weer een heerlijke smaak sensatie te pakken! Het apparaat als waterkoker gebruiken kan wel maar is niet echt praktisch. Een waterkoker is net zo snel, zo niet sneller, en verwarmt dan gelijk genoeg water voor een 2e of een 3e kop!

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik, uit puur gemak en de behoefte aan een wat lichtere maar grote bak koffie, ook wel eens Senseo drink! Ik raad je hierbij aan gewoon DE regular te kopen en zeker niet de goedkope huismerk varianten.. Maar ook dit is natuurlijk persoonlijk. Het grote voordeel is dat deze pads perfect in de kleine houder passen en je zo dus snel en makkelijk een kop koffie kan zetten. Helaas wel 1 tegelijk! Ik denk doordat het water langzamer doorloopt, smaken deze Senseo's mij veel beter dan wat uit de standaard apparaten komt.

Wat betreft het schoonmaken.. Hier heb ik mij nog niet mee bezig gehouden behalve natuurlijk het water resevoir omspoelen en alle andere losse onderdelen. Ik heb in de 1,5 jaar dat hij bij mij op het aanrecht staat 1 keer een kalk reiniging gedaan met een middeltje van HG. Een paar keer doorspoelen en je bent klaar! Binnenkort wil ik de doucheplaat (het onderdeel wat het water op de koffie spuit) eens loshalen evenals de rubbers e.d. Dit moet vrij gemakkelijk kunnen.. Hoewel het apparaat hier nog geen reden toe geeft wil ik even kijken of hier misschien nog iets aan schoongemaakt dient te worden.

Het mag voor zich spreken dat ik absoluut zeer tevreden ben

Niek1976 11-02-2013

Complimenten BAR14(F) Treviso:

Wat hebben jullie met de Treviso een fantastisch product neergezet! Een perfecte espresso uit dit zeer betaalbare apparaat, recent aangeschaft bij de BCC in Amersfoort. Ik ben er echt super blij mee! Een dikke pluim voor DeLongi.

Hiervoor had ik 5 jaar een klassiek apparaat van een ander Italiaans merk van 450 euro waar ik hele drama's mee heb gehad waarbij telkens de Piston afbrak (60 euro per stuk) en waarvoor ik uiteindelijk tegen de zgn 'kostprijs' (150 euro) een nieuwe heb gehad na veel gedoe bij een kookwinkel in Amersfoort. Een echt waardeloos product wat uiteindelijk ongeveer 900 euro heeft moeten kosten met een koffie kwaliteit ver onder het DeLongi Treviso niveau, zeker vergeleken met de prijs!

Jullie zijn echt Top bezig. Ga vooral zo door.

erik1971 31-01-2013

Heb dit apparaat nu een paar maanden in mijn bezit en ben echt tevreden. De koffie is warm genoeg binnen een paar minuten. Eerst even laten doorlopen, wachten tot lampje weer brandt en klaar. Er zit ook een stamper bij om de koffie aan te drukken. Het trillen is normaal, en zeker geen probleem. En dan voor dat geld... Een aanrader. Ik heb er een handmaler van zassenhaus bij.

Naamloos 1234 13-08-2012

Dit apparaat heb ik al zeker vijf jaar en ben er tevreden over. Vooral voor espresso koffie (in kleine kopjes) is ie heel geschikt. Eerder maakte ik er cappucino. Hiervoor vind ik dit apparaat minder geschikt, vooral omdat de melkopschuimer nooit goed heeft gewerkt.
En opwarmen doe ik altijd, dat scheelt echt.

petertjestorms 11-04-2012

Net bij de kringloop dit apparaat gekocht voor een tientje. Laat ik beginnen met te waarschuwen da dit een machine is voor mensen die Senseo of Nespresso gebruiksgemak verwachten. Je moet hem minimaal een half uur aanzetten zodat alles goed opwarmt. Als je hem goed gebruikt krijg je er een best goede Espresso eruit, met een halve cm crema erop die lang blijft zitten zoals het hoort.. Maar je bent wel een poosje bezig om dit onder de knie te krijgen. Dit is bij andere Espresso machines vaak niet anders. Ik vind de ingebouwde tamper overigens ongeschikt en gebruik een losse. Goed aanstampen is belangrijk bij espresso anders kun je de crema wel vergeten. Verder ook echte espressomalong gebruiken, bv Illy, Lavazzo blikken of zelf malen.

Bob57 14-04-2012

Ja , wat wil je ? Bij de Kringloop liggen geen artikelen waarvan de onderdelen nog werken.
Meneer hier denkt voor een tientje een apparaat te kopen wat gelijk is aan eenzelfde apparaat in nieuwstaat ! Laat me niet lachen.

connoisseur 25-02-2013

@ Bob57, wat een onzin! Als het apparaat werkt dan werkt het.. Misschien is een goede reinigingsbeurt en kalk reiniging even nodig maar dan zou het apparaat net zo moeten functioneren als de Bar 14 die ik thuis heb staan.

Dat een espresso maken de nodige kennis, ervaring en discipline vereist is duidelijk. Maar dit maakt het bakje wel extra lekker! Voor de prijs inderdaad een prima apparaat!

Johan vd M. 08-04-2012

In tegenstelling tot wat andere reviews beweren komt er wel zeer hete koffie uit de machine als je zoals er in de handleiding staat eerst de machine een keer zonder koffie laat lopen.

Het nadeel van deze machine is het trillen tijdens het koffiezetten, je moet het kopje vasthouden anders trilt het van de machine af.

De machine zet prima koffie, op de smaak is helemaal niets aan te merken. Zorg wel voor de juiste maalgraad, te fijn gemalen koffie en de machine loopt erg langzaam door. Er ontstaat ook een mooi crema laagje op de koffie bij de juiste maalgraad.

De machine is inmiddels een jaar in ons bezit en voldoet tot nu toe prima, helemaal voor de lage prijs.

Marreco57 21-03-2012

Met niet al te hoge verwachtingen dit apparaat aangeschaft. Het blijft natuurlijk, qua prijs, één uit het lagere segment. Aanvankelijk redelijk - tot tevreden. Gaandeweg wordt het toch allemaal wat minder. Inderdaad wat veel lawaai en trillen (al vanaf het begin) maar hij begint nu ook al te lekken. Na gebruik blijft het nog heel lang doordruppen en ik moet dan ook regelmatig het lekblad legen. Dat lijkt mij niet echt er bij horen.

Theologos43 26-03-2012

Het lekken wordt veroorzaakt door een verslapt veertje. Door dit veertje opnieuw een beetje uit te rekken/trekken is het lekprobleem verholpen.Eerst watertank verwijderen en apparaat op z'n kop zetten.
Verwijder daarna het plaatje met gaatjes waar normaal het hete water uit geperst wordt. Eén boutje in het midden losdraaien, plaatje weghalen en dan kan het veertje met siliconenrubberen dopje eruit genomen worden. Veertje met 2 tangetjes ietsje uittrekken en opnieuw plaatsen. Plaatje opnieuw stevig vastdraaien en klaar is kees. Gaat het app. weer een hele tijd mee zonder lekken.

manet 26-01-2011

---------- update review, 26-01-2011 ------------
Ook ik was zeer tevreden over dit apparaat. Het heeft 10 jaar lang uitstekende koffie afgeleverd. Daarom kocht ik weer hetzelfde model toen het apparaat stuk ging. Maar in die tijd zijn er toch wel kleinigheden veranderd, waar ik minder tevreden over ben. Zo heeft het een veel langere opwarmtijd nodig, anders krijgt de koffie geen mooi cremalaagje. De stamper is minder goed bereikbaar. En ook trilt het apparaat veel meer dan het vorige. Mijn vorige apparaat heb ik aan diverse mensen aanbevolen. Dat zou ik nu niet meer doen.

---------- 1e review, 26-11-2009 ----------
Vandaag is mijn 10 jaar oude espressoapparaat Delonghi BAR 14 kapot gegaan. Ik ga weer een zelfde apparaat kopen, want het bevalt mij uitstekend!

marcusds 21-01-2011

De wisselende reviews kan ik niet onderschrijven. Bij ons draait het apparaatje al 12 jaar zonder problemen met altijd weer een lekker kopje koffie. (wel malen zelf, dat scheelt wel denk ik) Geknoei met water vullen is eenvoudig te ondervangen door met een maatbeker oid te vullen. Trilt wel maar ach, me nooit aan gestoord. Belangrijker is dat al onze gasten altijd meteen een kopje van die lekkere koffie vragen. Dus ik ben niet de enige. Wat mij betreft topapparaat, heb al besloten een nieuwe te kopen en op voorraad te hebben voor het geval het model verdwijnt. Zijn we iig gezekerd van 12 jr lekkere koffie...

boudie1986 16-11-2010

---------- update review, 16-11-2010 ----------
Na mijn beoordeling van een paar maand geleden nog even een kleine toevoeging:

je moet het nadruip rekje en piston niet in de vaatwasser stoppen!!! doe je dit wel nadat je het handvat er af hebt geschroefd hou je heel lelijk mat metaal over, omdat ze het piston van gietijzer hebben gemaakt grrrrrrr.....

Erg jammer maar het overkomt je haha

overigens het trillen van de machine is in de afgelopen maanden sterk toegenomen zelfs nadat ik hem 5 x ontkalkt heb met esspresso ontkalker van Illy

conclusie goedkoop is duur koop als je een goeie machine wil voor weinig geld en de looks intereseren je niet zo veel dan is dit een prima machine maar anders zou ik nog even verder sparen/zoeken voor een andere

---------- 1e review, 17-05-2010 ----------
apparaat nu ongeveer 2 maanden in gebruik.

Echt super koffie/espresso! had hiervoor de Senseo ook wel oke koffie maar lang niet zo goed als deze.
(de smaak is geheel afhankelijk van bereidingswijze)

Maakt wel een beetje herrie en je moet de kopjes wel vastplakken(haha) anders ratelen ze van je machine af.

Wilde na het exploderen van mijn Senseo weer een nieuwe Senseo aanschaffen maar kwam dit aparaatje tegen en heb toen gelukkig gekozen voor deze!
(goedkoper, kofie goedkoper, beter van smaak, houd het nu al langer vol als de Senseo)

r.j.g. 13-11-2010

Bijna 8 jaar hebben wij met veel plezier onze Bar14F gebruikt. Kort geleden begon het apparaat te lekken. Na openschroeven (overigens lastig vanwege niet standaard torque schroeven) bleek de hogedrukslang die vanaf de pomp loopt te zijn doorgesleten op een scherpe rand van het frame. Dit waarschijnlijk als gevolg van de trillingen van de pomp.

Hoewel zeker niet ontevreden na acht jaar prima koffie, mag dit soort slijtage m.i. niet voorkomen. De electro componten van het apparaat kunnen hierdoor in contact kunnen komen met water, met risico van kortsluiting of zelfs elektrocutie. Het feit dat de hogedrukslang onbeschermd loopt over een scherpe rand van het frame is volgens mij gevolg van een constructiefout in ontwerp en/of montage. De mogelijkheid van slijtage als deze lijkt mij zelfs aanleiding voor een terugroepactie...

JaapvV 06-06-2010

---------- update review, 06-06-2010 ----------
Ik heb hem nu drie jaar. Werkt nog steeds prima. Ik gebruik altijd de expresso originale van AH. Een paar dingen om rekening mee te houden: Trek altijd het snoer uit het stopcontact als je hem uitzet. Anders kan er kortsluiting komen. Als 'ie water gaat lekken - en dat kan plotseling gebeuren - dan moet hij worden schoongemaakt. Ik heb daarvoor steeds zo'n oplossing uit de winkel gebruikt, maar ik hoorde van iemand dat het ook kan met azijn. En inderdaad: halve liter azijn erin, een stuk laten doorlopen, 20 minuten wachten, dan de rest. Erna een bak of vier schoon water erdoor.

--------- 2e review, 06-10-2009 ---------
Heb het apparaat nu anderhalf jaar. Nog steeds even tevreden als bij aankoop. Ik gebruik de espressomaling van AH. Smaakt prima en levert met zacht aandrukken een lekkere koffie met crema.

De mogelijke klachten:
*wordt langzaam warm. In tegendeel: bij aanzetten ook de knop van de stoompomp aanzetten en binnen twee minuten kan je hete koffie tappen (kopje altijd een minuutje met heet water voorverwarmen)
*lekkage: Zodra het apparaat flink begint te lekken is er een schoonmaakbeurt nodig (ontkalken). Zo eens in de drie vier maanden.
*Kortsluiting: Nog niet gehad. Maar soms blijft het lampje branden. Haal dus na elke koffiebeurt de stekker uit de contactdoos, dan is er niks aan de hand!

---------- 1e review, 05-06-2008 ---------
Knap apparaat - na een kwartiertje lezen prima espresso met AH-maling. Niks moeilijks - als je sterkere koffie wil zet je de knop eerder uit. Cappuccino met magere melk perfect - opgestijfde melk met steviger schuim dan de winkel ooit in zijn koffie heeft gestopt. Heet water tappen via de stoompomp geen enkel probleem. Alles goed heet. En dat voor zo'n prijs! Het enige is dat je wat meer schoonmaakwerkzaamheden verricht dan gebruikelijk - maar dan heb je ook wat!

Bob57 14-04-2012

Zelfs met AH-koffie tóch nog lekker? hmmm, misschien dat ik toch maar voor deze deLonghi ga, dan.

Leo E 12-05-2010

Deze bevalt mij heel goed, vooral doordat er ondanks dat hij er niet echt voor is ontworpen, toch koffiepads in kunnen.
Lees de reviews maar eens door en dan zul je zien dat sommigen er erg enthousiast over zijn en anderen het maar niks vinden. Dat komt vooral doordat koffiezetten nu eenmaal een gevoelig proces is. De kleinste verandering kan al een groot verschil maken in de uitkomst.
Ook het soort koffie dat je gebruikt is heel belangrijk. Ik gebruik dus altijd koffiepads en ik heb de beste ervaring met 100 % Arabica, Dark Roast. (niet extra dark maar dark)
Dat is te koop bij onder andere de Aldi (36 pads voor 1,75)

Dit is de routine die bij mij het beste resultaat geeft:
1. zet het apparaat aan met de bovenste schakelaar (het lampje gaat branden)
2. terwijl je wacht tot het lampje uit is (het duurt anderhalve minuut voor het apparaat is opgewarmd) controleer je of er nog genoeg water in het apparaat zit en verwijder je de gebruikte koffiepad van de vorige keer. De houder zonder koffiepad weer terugplaasen in het apparaat.
3. je hebt ook nog tijd om alvast een koffiepad klaar te leggen en eventueel wat melk in een kopje of mok of in een geschikte opschuimer in de magnetron te zetten. (ik gebruik het stoompijpje nooit)
4 Als na anderhalve minuut het lampje uit gaat als teken dat het apparaat is opgewarmd, zet je een geschikt kopje onder het apparaat en zet je de koffiezet schakelaar aan (middelste) Er begint heet water te stromen waarmee de houder schoon wordt gemaakt en wordt opgewarmd en waarmee ook je kopje wordt opgewarmd.
5. zodra het lampje uit gaat, (kopje zit halfvol) zet je de middelste schakelaar weer uit. (bovenste blijft aan)
6. neem de houder van het apparaat terwijl je het kopje eronder houdt.
7 zet het kopje dat half gevuld is met heet water op het aanrecht, (gooi nog niet leeg dan kan het aardewerk verder opwarmen)
8. prop een koffiepad in de houder en druk deze met de aandrukplaat die aan het apparaat zit stevig aan.
9. plaats de houder terug in het apparaat en wacht tot het lampje weer aan gaat.
10. gooi nu het kopje leeg en zet dit weer onder de houder.
11. schakel het apparaat in met zowel de middelste als de onderste schakelaar. (het lampje gaat meteen weer uit)
12. (je kunt nu de warme melk uit de magnetron halen want die is inmiddels klaar.)
13. zodra er voldoende koffie in je kopje zit schakel je het apparaat weer uit (alle drie schakelaars)
14. suiker in de koffie. roeren, melk even opschuimen met een mini electrische roerder of met een plunger.
15. melk op de koffie gieten, eventueel nog wat cacaopoeder erop, klaar.

Dit hele proces duurt maar drie minuten. Je hebt dus in drie minuten een heerlijk kopje koffie.
vergeet niet dat je na ongeveer 100 kopjes, (drie pakken koffiepads) het apparaat moet ontkalken (ik gebruik altijd Melitta Snelontkalker, zo'n klein flesje waarmee je dat 6 keer kunt doen)

Ik drink altijd koffie in een grote mok met relatief veel melk. dus ik gebruik die mok om de melk in op te warmen in de magnetron en schenk de koffie uit het kopje in de mok.

Leonardo1955 22-12-2015

zo DOE ik het ook precies

Leonardo1955 22-12-2015

perfecte beschrijving. zo duur ik het ook precies ! Mijn apparaat ging na 8 jaar lang vier kopjes per dag zetten kapot. Gelukkig had ik in 2011 al een nieuw reserve exemplaar gekocht zodat ik er hopelijk weer 8 jaar tegenaan kan.

Traviata 17-03-2010

Ik heb een perfekte cappucino naast me staan.Ik wil wat tips geven.De laatste die een revieuw plaatste,gebruikt een zelf geknipt filterpapiertje in de koffiehouder. Dat doe ik ook al jaren.Ik heb in ong 15 jaar twee Hema mini-espressoapparaten ""verbruikt"
Het laatste via Marktplaats gekocht. Heb een paar jaar geleden uit een test dit app. geselecteerd en nu dus gekocht.
In 5 minuten staat mijn cappucino op tafel.
Voorverwarmen, een half uur? Nee,niet nodig m.i.
De oude koffie gooi ik pas weg als ik een verse kop wil maken. Spoel de filterhouder onder de kraan, een filterpapiertje erin( ook goed tegen een hoog cholesterolgehalte),koffie (ik gebruik AHPerla originale)daarbovenop.
De koffie gelijkmatig verdelen en goed aandrukken met het aandrukplaatje en stevig vastzetten in het hogedrukreservoir.
Zet de aan/uit schakelaar aan en wacht tot het OK lampje brandt. Kopje onder het hogedrukreservoir,zet de bovenste schakelaar(espressoschakelaar) aan en met enig geluid (ook zo bij professionele apparaten !!) stroomt de koffie in je kop.
Ik druk de schakelaar weer uit als ik de espresso sterk genoeg vind. (ong.2/5 van de kopinhoud).Ik haal het kopje weg, omdat het filter nog wat nadruppelt .
Dan ( en dat deed ik aanvankelijk verkeerd!)druk ik de stoomschakelaar in en wacht tot het OK lampje brandt(je hoort dan een borrelend geluid in het app.)Een kan met 100ml koude melk vullen, de stoomknop,boven op het app.opendraaien en even de waterige stoom eruit laten. Dan pas de kan met koude melk eronder (5mm).Volgens mij heb je dan een prima kop cappucino!!

Nordmende 09-03-2010

Ik kocht het apparaat drie jaar geleden voor 65 euro omdat het toendertijd als zogenaamde "Voordelige keuze" uit een bekende test kwam.
Eenmaal in gebruik genomen viel de smaak mij aanvankelijk nogal tegen.
Ik had ervaring met een 4x zo dure Braun die echt veel betere Espresso maakte.Ongeacht het gebruikte merk koffie.
Ik denk dat dit te maken heeft met de bij die Braun veel kleinere gaatjes van het filter.
De Espresso van de Delonghi vond ik nogal wrang smaken en de koffie vloeistof leek mij te ondoorzichtig.Bijna een beetje drabberig.

Om die reden heb ik gezocht naar een manier om de koffie lekkerder te laten smaken en ik heb hiervoor een uitstekende oplossing gevonden.
Knip uit een gewoon koffiefilter ronde filtertjes met de omtrek van de buitenrand van het metalen inlegfilter van het Espressoapparaat.Je knipt er natuurlijk per filter minstens twee dus met een stuk of 4 filters op elkaar heb je al snel een stapeltje.
Maak dan voor het gebruik zo'n filtertje even nat onder de kraan en leg het in het metalen inlegfilter/koffiehouder van het apparaat.
Je zult versteld staan van de verbeterde smaak van het kopje Espresso!
Persoonlijk vind ik Illy het lekkerste.

Het apparaat functioneerd bij mij al drie jaar naar wens en ik heb tot op heden geen storingen gehad.

studiohm 29-01-2010

Voor alle duidelijkheid, ik maak uitsluitend espresso met dit apparaat, gebruik dus het stoompijpje nooit. Dit is trouwens bij de meeste espressoapparaten een lawaaierig geknoei. Je kan veel beter je melk in de magnetron opwarmen en dan met een mechanische opschuimer aan het werk.
Het apparaat is een jaar in gebruik en bevalt prima. Wel regelmatig ontkalken (3x per jaar bij dagelijks 5x espresso maken) met speciaal ontkalkingsmiddel. Geen sterke zuren zoals azijn gebruiken, kunnen de meeste apparaten niet tegen.
Zeker gezien de prijs is dit een absolute aanrader.
Nog wat tips:
Het watertankje gewoon laten zitten en bijvullen met een maatbeker (of zoiets)
Bij aankoop van losse koffie om maling 3 vragen.
kopjes altijd voorverwarmen (spoelen met heet water)

KoffieKanon 11-01-2010

Alhoewel de smaak van de koffie best ok is, is dit apparaat slecht van constructie. Het mondje van de stoompijp is van plastic en zit rechtstreeks op de metalen stoompijp geschroefd. Bij mij was het schroefdraad van de mond al meteen slecht bij de eerste keer eraf schroeven!
Verder is het erg onhandig dat je de slangetjes uit het waterreservoir moet halen als je het reservoir eruit haalt om te vullen. Wat een geknoei met water!
Als met al is het erg veel werk om een kopje cappuccino te zetten.
Het apparaat maakt veel herrie.

daan52 08-12-2009

vanmorgen gekocht,o.a. naar aanleiding revieuws en vond het handig formaat.
we hebben hem uitgeprobeert
vanmiddag weer ingeruild.
een lawaaierig app. die van het keukenblad aftrilt icl.de mok,later er nog een muismatje ondergezet,dat ging wat beter.
Achteraf hier misleid!!!weg ermee.

bar14 06-10-2009

--------- update review 06-10-2009 ---------

De mogelijke klachten:

---------- oude review 05-06-2008 ---------

delpaulo 23-09-2009

Als je snel een cappuccino wilt maken is dit geen fijn apparaat. Heb je wat meer tijd en geduld dan is dit de juiste volgorde voor één prima cappuccino:

1. water vullen
2. voorverwarmen: wachten tot lampje brand, kopje eronder, aanzetten en laten lopen tot lampje uit gaat, uitzetten en weer wachten tot lampje brand, weer aanzetten en laten lopen..kopje vol is klaar met voorverwarmen.
3. 1-persoons cup vullen met 1 maatschep illy arabica (in mijn geval), stamper loshalen uit apparaat en 20 kilo druk geven (dit is fors aandrukken)
4. filterhouder bevestigen. vast is vast en leeg, warm kopje plaatsen.
5. koelkastkoude melk in rvs-kan doen (150ml). Het kannetje moet ook koud zijn, evt eerst omspoelen met koud water en afdrogen.
6.stoomschakelaar aan zetten en wachten tot lampje brandt.
7. melkmondstuk op pijpje laten zitten !! en net onder het melkoppervlak houden. melkkannetje beetje schuin houden en nu stoomknop open draaien. Pijpje staat maar een paar mm. in de melk! Nu krijg je prachtig schuim en inhoud verdubbelt.
8. Bij voldoende schuim het melkmondstuk wel helemaal diep onderdompelen om de melk te verhitten tot flink heet.
9. Als lampje weer rood is espressoknop aanzetten en koffie laten lopen tot de kleur te licht wordt. Ik krijg ALTIJD espresso met een mooie schuimlaag.
10. Melkschuim met behulp van lepeltje op de espresso schenken en je hebt een heerlijke cappuccino waar menig restaurant jaloers op zal zijn.
Het stampertje was ik af en plaats ik na afloop terug in het apparaat. Ik maak bewust eerst schuim omdat dit eigenlijk het meeste werk is en pas bij goed en lekker schuim laat ik de koffie lopen.

krullenbol 17-09-2009

na lang wikke en wegen toch een van de goodkoopste expresso maschines gekoct, kan altijd nog meer geld uitgeven. Zag wel net bij de gama de spidem volautomaat afgeprijsd voor 135 euro, maar oke deze heb ik een maand. ik moet zegge dat ik als expresso freek toch heel tevreden ben over het apparaat. Het doet wat het doen moet en dat is een goede expresso maken. Een capacino gaat ook prima, er is dus niks verkeerd aan voor een expresso apparaat van 59,95.

barista_09 06-09-2009

Werk nu ruim zes maanden met deze instapper, gekocht voor 42 euro bij groothandel.

Koop voorgemalen koffie (bijv. Mocca Lemu) van speciaalzaak of maal zelf. In beide gevallen op maalstand 1,5. Mocca maakt uitstekende cremelaag. Andere donkere gebrande zonder creme.

Volg volgende praktijk. Verwarm 5 minuten voor, spoel eenmaal een lege koffiehouder boven kopje door, je kopje is dan al heet en de doorstroming is heet voor gebruik.

Druk koffie aan met een aparte stamper (20 kg), veeg overtollige koffie weg.

Plaats en kijk naar kleur van koffie die doorloopt. Te licht dan uitzetten. Dit vereist enige ervaring, maar niet overdrijven. Smaak zit op je tong en geur in je neus, meer is er niet.

Wil je echt professioneel koffie zetten vergeet dan alle automaten en ga voor een Pavoni handmatig van 500 euro met een dure maler plus zoek een koffiebrander die perfect brandt. Blijf anders bij dit apparaat en reken op 1,5 jaar intensief gebruik en daarna vervanging.

Jan van der Waal 04-09-2009

Eigenlijk kun je weinig verwachten van een espresso apparaat van nog geen 100 euro. Als je weet wat voor een techniek nodig is om 14 bar druk op te bouwen. Tóch moet ik zeggen dat ik best tevreden ben over dit apparaat.Natuurlijk moet je het niet vergelijken met een apparaat van € 1000. Als instapmodel geeft deze machine best een acceptabele espresso, enige handigheid is wel vereist.