Fiets kopen: tips voor de beste nieuwe fiets
Inhoudsopgave
Je wilt een nieuwe fiets kopen, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen met zoeken. Ga je voor een fiets uit het topsegment of kun je beter naar goedkope fietsen kijken? Ga je een fiets online kopen, in een fietsenwinkel of zelfs bij een fiets outlet? Wat en waar je ook gaat kopen, je zoekt natuurlijk de fiets die op dit moment het beste bij je past. De tips in dit artikel helpen je goed te vergelijken. Neem vooral je tijd: zo vind je de beste fiets-aanbieding!
Welke soorten fietsen zijn er?
Nederland = fietsland. En of je nu een goedkope herenfiets of een sportive damesfiets zoekt, een bakfiets,een elektrische fiets, een sportfiets, een meisjesfiets, moederfiets of omafiets, eenvouwfiets (wist je dat sommige mensen dat ook wel een plooifiets noemen?) of eencruiser fiets (een langgerekt frame en brede banden, midden vorige eeuw overgewaaid uit Amerika): de variatie aan fietsen is enorm. Hoe kies je de voor jou beste fiets? Dat hangt helemaal af van waar je die fiets voor wilt gebruiken!
Woon-werk
Als de reisafstand zich ervoor leent is de fiets een gezonde en milieuvriendelijke manier om op je werk of school te komen. Ook een gedeelte van je reis kan met de fiets worden afgelegd, door bijvoorbeeld een vouwfiets te gebruiken die je mee de trein (ook in de spits) inneemt. Wil je een vouwfiets kopen, let dan op het gewicht (je moet ‘m immers vaak tillen, denk aan het instappen in de trein of even snel de trap op naar het perron). Ook belangrijk: het in- en uitklappen moet simpel gaan en je moet de ingeklapte fiets makkelijk kunnen dragen.
Fietsen in Nederland betekent ook fietsen in de regen. Het kan daarom belangrijk zijn om een comfortabele en onderhoudsvriendelijke fiets te kiezen. Een fiets met een gesloten kettingkast (zoals bij een stadsfiets) zorgt er bijvoorbeeld voor dat je de ketting en tandwielen niet hoeft schoon te maken na een ritje in de regen. De spatborden voorkomen bovendien dat je kleding smerig wordt als je over een nat wegdek fietst. Hoef je niet al te ver naar en van je werk te fietsen, dan is een stadsfiets vaak een betere keuze dan een racefiets. Speciale fietskleding is op de stadsfiets niet nodig, je hoeft je op het werk niet te douchen en dankzij de bagagedrager kun je ook makkelijker je tas meenemen.
Recreatie
Een stadsfiets is fijn voor woon-werk verkeer en de dagelijkse boodschappen, maar wil je in je vrije tijd langere tochten maken dan kent een dergelijke fiets zijn grenzen. Het comfort van het zachte zadel en de rechte fietshouding kan dan juist weer voor klachten zorgen. Een zacht zadel zal bij vijf kilometer fietsen heerlijk aanvoelen, maar fiets je er 50 kilometer op, dan gaan je spieren te veel zoeken naar balans met spierpijn als gevolg. Bij langere tochten zul je ook een andere zithouding willen hebben, omdat rechtop zitten dan niet meer fijn is voor je knieën. Een hybride fiets is hiervoor de oplossing. Deze fietsen hebben een sportieve zit, zijn ontworpen voor langere afstanden en zijn lichter, maar bieden nog genoeg comfort (bagagedrager, spatborden, led-verlichting) om ze ook dagelijks te gebruiken.
Bakfiets
De laatste jaren is de bakfiets ongekend populair geworden in Nederland. Zeker nu veel bakfietsen elektrische trapondersteuning bieden, trap je moeiteloos naar dat leuke pannenkoekenrestaurant, met een aantal kinderen voorin je bakfiets. Heeft je bakfiets geen trapondersteuning, dan kan het fietsen behoorlijk zwaar zijn, houd daar rekening mee! Een groot nadeel van de bakfiets is het opbergen van de fiets. Bdenk dus goed of hij wel in je schuur of garage past! Ook goed om te weten: in een gemiddelde fietsenstalling op het station is er (nog) weinig ruimte voor de bakfiets.
E-bike
Steeds meer mensen kiezen, om uiteenlopende redenen, voor een elektrische fiets (e-bike). Het elektrische aan deze fiets zit in de trapondersteuning, waardoor het fietsen een stuk minder inspanning kost. De meeste elektrische fietsen ondersteunen je trapbeweging in zelf in te stellen gradaties, tot een maximale snelheid van 25 km/u (kilometer per uur). Daarna valt de ondersteuning weg, tot je weer onder die 25 km/u komt. Gaat je dit niet snel genoeg dan is er de ‘high speed’ e-bike. Deze fietsen ondersteunen je tot 45 km/u, waardoor je snel een lange afstand kan afleggen.
Als je een E-bike gaat kopen is het belangrijk om je goed te verdiepen in de fietsmotor. Niet alleen zit er variatie in de actieradius er zijn ook verschillende plekken waar de motor kan zitten. Er bestaat een ‘achterwielmotor’, een ‘middenmotor’ en een ‘voorwielmotor’, met elk hun eigen voor- en nadelen.
Meestal zijn de fietsen met een voorwielmotor wat goedkoper dan de versies met achterwiel- en middenmotor. Het nadeel is weer dat de ondersteuning minder krachtig is dan bij de twee andere type motoren.
De motor in het achterwiel komt het dichtst bij een natuurlijk gevoel van fietsen, omdat je ook bij een normale fiets de kracht op het achterwiel brengt. Nadeel van dit type fiets is de verdeling van het gewicht, samen met je eigen gewicht en dat van eventuele bagage komt al het gewicht namelijk op de achterkant van de fiets uit. Dit zorgt voor minder balans in de fiets.
Een groot voordeel bij de middenmotor is de verfijnde krachtsensor, wat zorgt voor een vloeiende manier van trapondersteuning. De motor is ook heel krachtig. Wel is de prijs van een middenmotor in verhouding het duurst van de drie types.
Waar het bij de meeste fietsen niet of nauwelijks mogelijk is om een serieuze proefrit te maken, is dit bij de e-bike heel gebruikelijk. Doen! Zo je kom er snel genoeg achter of de beoogde fiets iets voor je is.
Sportief
Op het gebied van sportieve fietsen zijn de racefiets en de mountainbike het populairst. Een mountainbike is gemaakt voor het ruige en onverharde terrein, dit zie je vooral aan de vering en de dikke banden (met veel grip). Een racefiets is er echt om snelheid mee te maken, dit komt grotendeels door het lage gewicht van de fiets, weinig weerstand van de banden en de sportieve (aerodynamische) zit.
Naast bovengenoemde sportieve fietsen is ook de trekkingbike een optie. Dit is een sportieve fiets met een degelijk frame en onderdelen. Het gaat hierbij niet zozeer om gewicht, maar meer om betrouwbaar- en duurzaamheid. Een trekkingbike is gemaakt voor de lange tochten. Bagage kan bij deze fietsen aan de voor en achterkant worden bevestigd. Hierdoor kan je kampeerspullen meenemen, voor een mooie fietsvakantie.
Belangrijke eigenschappen van een fiets
Een fiets moet vooral comfortabel zijn. Heel belangrijk is dat je de juiste maat fiets kiest, met de juiste framehoogte. Met de juiste maat wordt met name de afstand bedoeld van de trapas tot het zadel en van het zadel tot het stuur. Als je te lang met een verkeerde framemaat fietst, kun je zelfs last krijgen van blessures. Zorg er daarom voor dat je de juiste maat koopt; zowel online als in de winkel vind je hiervoor het juiste advies.
Behalve op de juiste framemaat moet je ook letten op de fietsonderdelen. Het ligt voor de hand, maar hoe duurder de fiets hoe (meestal) beter de onderdelen – denk daarbij aan de aandrijving, remmen en vering. Het loont de moeite om eerst goed te kijken wat je van de onderdelen verwacht. Natuurlijk is een zoektocht naar de juiste onderdelen lang niet altijd nodig. Wil je bijvoorbeeld een goedkope transportfiets of een stadsfiets kopen, dan zijn de onderdelen minder van belang dan wanneer je duizenden kilometers per jaar op een sportfiets gaat maken.
Fietsverlichting
Tegenwoordig zijn nagenoeg alle fietsen standaard uitgerust met energiezuinige en sterke led-verlichting (op batterijen) of dynamo’s in de wielassen, waardoor je nooit meer een batterijtje hoeft te vervangen. Uitzondering daarop zijn de sportfietsen, waar vrijwel nooit verlichting bij wordt geleverd. Die moet je er apart bij kopen: gelukkig is de de variatie in sportfiets-verlichting enorm. Handig: vaak kun je die verlichting tegenwoordig via usb opladen.
Versnellingen
De meeste fietsen hebben versnellingen. Hiermee kun je het verzet (hoe zwaar je trapt) aanpassen aan de omstandigheden. Heb je de wind in de rug, dan levert een zwaarder verzet je meer snelheid op. Heb je juist tegenwind of gaat de weg ietsjes omhoog, dan is het prettig om licht te kunnen trappen. Het aantal versnellingen gaat van drie, bij veel stadsfietsen, naar wel 22 bij sportfietsen.
Er bestaan twee type versnellingen, de derailleurversnelling en de naafversnelling. De derailleurversnelling komt je meestal tegen op de sportieve- en hybridefiets. Het gewicht is laag en de stapjes tussen de tandwielen (of kransjes) klein. Nadeel is het open systeem, waardoor de slijtage hoger is dan bij een naafversnelling.
De lage mate van onderhoud is een groot voordeel van de naafversnelling. Door het gesloten systeem komt er namelijk geen vuil naar binnen. Waar je bij de derailleurversnelling soms even opnieuw moet gaan afstellen, blijft deze versnelling soepel en geruisloos lopen. Het nadeel van de naafversnelling is echter dat er een groot verschil zit tussen de te kiezen versnellingen en het gewicht ligt beduidend hoger dan bij de derailleurversnelling.
Remmen
Grofweg zijn er twee manieren om te remmen; met een terugtraprem en met handremmen. Behalve bij kinderfietsen en sommige stadsfietsen kom je deze manier van remmen niet meer tegen, dan zijn handremmen de standaard. Eigenlijk zegt het ‘handremmen’ alleen iets over de manier waarop je de rem bedient, niets over de rem zelf. De rem zelf is onder te verdelen in velgremmen, trommelremmen en schijfremmen. De velgrem drukt remblokjes op de velgen, waardoor je afremt. Dit is een veelgebruikte manier van remmen bij sportieve fietsen. Een nadeel van deze manier is de slijtage van de velg.
De trommelrem zie je veel terug bij stadsfietsen. Een nadeel van de trommelrem is namelijk het afnemen van remkracht bij hittevorming (bijvoorbeeld in een afdaling). In de stad levert dat geen probleem op. Het voordeel van de trommelrem is dat het nauwelijks onderhoud nodig heeft. Tot slot is er de schijfrem. Dit type rem wordt al jaren gebruikt in het mountainbiken (en uiteraard in motorvoertuigen) en wordt nu steeds meer de standaard bij race- en elektrische fietsen.
Een schijfrem remt onder alle omstandigheden en is ongekend betrouwbaar, ook als door het gebruik de hitte op de schijven toeneemt. Een nadeel van schijfremmen is het geluid dat ze (tijdelijk) maken als er vocht of vuil tussen komt.
De belangrijkste fietsaccessoires
De fiets die je gaat kopen zal van invloed zijn op de accessoires die erbij ‘horen’. Ga je een jongensfiets kopen, dan zal een fietsmandje meestal niet worden gewaardeerd, net als een kinderzitje op een racefiets.
Daarnaast hangt het ook af van wat je met je fiets doet. Voor woon-werkverkeer heb je geen fietscomputer nodig, maar ga je met de fiets op vakantie, dan wel – en dan is ook navigatie geen overbodige luxe. Sportieve fietsers zullen een reparatiesetje willen meenemen.
Op een moederfiets met een stevig stuur en bagagedrager fiets je zonder problemen rond met een veilig kinderzitje. Voor je woon-werk fiets is een regenpak geen overbodige luxe. Je komt er vanzelf achter welke accessoires jouw fiets nodig heeft.
Welke merken maken de beste fietsen?
Een simpel antwoord op deze vraag bestaat niet. Zoveel fietsen, zoveel merken. Van oudsher maken de Gazelle fietsen en Batavus fietsen de dienst uit op het terrein van de ‘gewone’ fiets. Deze merken maken nog steeds fietsen met een hoge kwaliteit. Hoewel het merk Cortina nog relatief kort bestaat, is het erg populair. Het strakke design en de aantrekkelijke prijs maken deze fietsen geliefd bij jongeren en jongvolwassenen.
Je kunt natuurlijk ook een elektrische fiets bestellen. Bekende én goede merken zijn Batavus, Cortina, Gazelle, Giant, Koga en Sparta. Maar de concurrentie voor deze snelgroeiende markt is hevig, dus ook andere merken zoals Cube en Scott komen met goede e-bikes.
Baboe, Bakfiets.nl, Cangoo, Johnny Loco en Urban Arrow zijn populaire en goede bakfietsen. Vooral het merk Baboe komt regelmatig als beste uit een bakfietstest.