Procedure misleiding Kieskeurig.nl

Kieskeurig.nl heeft als doel om consumenten zo goed mogelijk te voorzien van betrouwbare informatie. Hiervoor heeft Kieskeurig.nl verschillende voorwaarden bepaalt waar de aangesloten webwinkels aan moeten voldoen.
Er bestaat een aparte procedure voor reviewfraude. Deze is te vinden op Procedure reviewfraude

Misleiding

De procedure misleiding hebben we opgesplitst in twee verschillende categorieën: Levering & Prijs. Binnen deze categorieën worden onafhankelijk van elkaar dezelfde stappen van de procedure doorlopen. Het kan dus zijn dat je binnen de categorie Levering bij stap twee bent, maar binnen de categorie Prijs in stap drie, met het gevolg dat je prijzen offline worden gehaald.

Binnen Levering vallen o.a. het doorgeven van een verkeerde levertijd en het leveren van het verkeerde product. Binnen de categorie prijs vallen o.a. het niet of foutief aanleveren van de verzendkosten of het tonen van een foutieve productprijs. Binnen een categorie wordt onderstaande procedure doorlopen wanneer er sprake is van het misleiden van de consument.

 

  1. Constatering eerste vergrijp
    De webwinkel krijgt van Kieskeurig.nl een officiële waarschuwing. De webwinkel wordt hier telefonisch van op de hoogte gebracht. Deze waarschuwing wordt per e-mail bevestigd inclusief een officiële brief. Hierbij wordt ook aangegeven dat de webwinkel bij een volgend vergrijp één week offline wordt gehaald.
     
  2. Constatering tweede vergrijp
    Prijzen van de webwinkel worden één week offline gehaald. De webwinkel wordt hier telefonisch van op de hoogte gebracht. Dit wordt per e-mail bevestigd. In deze e-mail is een officiële brief bijgevoegd. Hierbij wordt ook aangegeven dat de webwinkel bij een volgend vergrijp één maand offline wordt gehaald.
     
  3. Constatering derde vergrijp
    Alle prijzen van de webwinkel worden één maand offline gehaald. De webwinkel wordt hier telefonisch van op de hoogte gebracht en krijgt hier per e-mail een bevestiging van. Deze e-mail bevat een officiële brief. Na één maand zet Kieskeurig.nl de prijzen van de webwinkel weer online.
     
  4. Herhaling van het vergrijp
    Wanneer Kieskeurig.nl wederom constateert dat er niet aan de voorwaarden van Kieskeurig.nl wordt voldaan, krijgt de webwinkel een uitnodiging voor een gesprek. In dit gesprek wordt de verdere samenwerking besproken met Kieskeurig.nl. De webwinkel wordt hier telefonisch van op de hoogte gebracht en krijgt hier per e-mail een bevestiging van.
     
Verjaring sancties
Op het moment dat een laatste overtreding langer dan twee jaar geleden werd geconstateerd, vervallen de oude constateringen en begint de procedure bij stap 1.


Let op: afhankelijk van het vergrijp, kan Kieskeurig.nl altijd afwijken van deze procedure.




faq > shopsupport > misleiding