Makita PLM5110

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Makita PLM5110 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Tim J1979 01-08-2011
Geschreven voor: Makita PLM5110

Zwaar teleurgesteld in Makita! Bij de eerste maaibeurt viel me al op dat dit geen degelijk toestel is: de plastieken spanelementen die de kabels op hun plaats moeten houden, vielen er door het trillen bij de eerste maaibeurt af! Dag één: plakband om alles bij elkaar te houden.

Drie snelheden - goed en wel, enkel werkt de derde niet (enkel als je bergaf rijdt en even wat extra bijduwt, neemt de motor die versnelling om zelf te rijden). Tot daar mijn investering om op voldoende snelheid m'n gazon af te rijden (1000 m2) - nu doe ik er 3 uur over!

Het ergst van al: de doorgang tussen de maaizak en het maaidek verstopt zeer snel: het gras moet kurkdroog zijn om dit niet aan de hand te hebben, van zodra het gras een millimeter te lang is, of het niet enkele dagen droog gestaan heeft, verstopt de doorgang doordat het gras blijft kleven. Resultaat: vooraleer de zak halfvol is, mag je de motor stilleggen om al het vastgepropte gras met de hand te verwijderen. Met gemiddeld tussen de 700 en 1000 liter gras per maaibeurt, betekent dat dus heel wat af en aan geloop voor een zak waar normaal 70 liter in kan, maar bij elke 35 liter stilgelegd mag worden!!

Vandaag was het summum: ik heb de grasmaaier nu 1 jaar en 3 maanden, en het bovenblad (dat normaal de graszak afdekt zodat het gras niet alle richtingen ingeblazen wordt) is gebarsten. Hierdoor sluit het bovenblad niet meer, waardoor je continu bekogeld wordt (in het gezicht) door zand, grassprieten, stukjes onkruid ...

Het enige positieve aan deze grasmaaier is de motor. Start telkens onmiddelijk, draait perfect & zonder haperen. Het is dan ook meteen het enige onderdeel op de grasmachine die niet door Makita zelf gemaakt is.

Voor de duidelijkheid: deze grasmaaier is enkel voor residentieel gebruik gekocht, heeft misschien 30 keer gemaaid de voorbije 15 maanden en is nu al volledig aan elkaar geplakt met plakband. Het te maaien grasoppervlak is groot (+- 10 are), maar aangezien dit een duur (900 euro) en relatief groot & zwaar toestel is, zou dit geen probleem mogen zijn. Ik ben er altijd voorzichtig mee geweest en steeds goed onderhouden (proper maken, oliepeil controleren en bijvullen, ...). Dat dit na 15 maanden eigenlijk rijp is voor de schroot, is een absolute schande.

De ondersteuning bij Makita heeft nog niet één keer gereageerd op mijn vragen of dit gekende problemen zijn, of er een oplossing is voor het verstoppen van het maaidek... ik dacht dat dit een professioneel merk was??

Dit is de grootste en duurste miskoop ooit. Ik heb enorm spijt van Makita en zal nooit nog een product van dit merk kopen. Ik heb enorm spijt dat ik geen 200 of 300 euro extra heb opgehoest om een echt degelijke grasmachine te kopen.