Cambridge Audio SL30 boekenplankspeaker / zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Cambridge Audio SL30 boekenplankspeaker / zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Alfan 04-01-2012

Ik heb deze speaksers nu een jaar en ben zeer tevreden. Ik heb een van de betere Yamaha versterkers en het matched goed. Ik vind de helderheid en detail van het geluid ver boven de prijsklasse uitstijgen. Ik heb in gespecialiseerde winkel een aantal speakers in de prijsklasse 200-500 Euro per stuk beluisterd, en ik moet zeggen deze heeft zeker een geluid wat in die klasse past.

De speakers zijn niet erg efficient: Om in mijn home cinema opstelling hetzelfde geluids niveau te krijgen op alle speakers, moet ik deze zeker 10dB harder zetten dan de JBL TLX3000 die ik als center speaker gebruik. Het valt meteen ook op dat je de volume schuif veel harder moet zetten dan met mijn vorige Magnat VIntage 320 zuil speaker. Ik gebruik hem met een versterker die 5x110W kan uitsturen. De speakers kunnen niet superhard. Omdat ze niet zo efficient zijn, is het maximale soundpressure level niet zo hoog in een groot vertrek. Echter voldoende hard dat een normaal gesprek niet echt mogelijk is als je ze vol open zet.

De klank omschrijf ik als met veel detail, en een goed midden. Voor het formaat komt er ook een redelijk laag uit. Het valt me zeker mee voor wat ik verwacht had. Voor de meeste films laat ik mijn subwoofer gewoon uitstaan, en voor muziek (klassiek, pop) is het ook niet echt nodig, al zal het je ramen zeker niet doen trillen , en je voelt de bas ook niet in je maag. Voor kerkorgel muziek zul je de laagste bassen niet horen. Zeker voor klassieke muziek vind ik dit echt een goede speaker.

Design is mooi afgewerkt, met glimmende lak en vergulde aansluitingen. Qua bemating zijn ze qua lengtexbreedte relatief klein, maar wel diep in verhouding. Ze zijn op het oog net zo diep als hoog. Dit is waarschijnlijk ook de reden voor de best volle klank. Daarnaast is het speakertje best zwaar en voelt dus ook stevig en robuust aan.

Ik geef op duurzaamheid een lager cijfer (7), omdat de eerste set die ik gekocht had meteen uit de doos een niet werkende woofer had. Ik had mijn stereo nog niet vol open gehad, toen het mij opviel. Gelukkig wou besthomecinema.nl ze zonder verdere moeite per post omruilen. De 2e set deed het wel goed, al heb ik ook daar de woofer een keer verloren toen ik de muziek een keer wat harder zette (nog niet vol open). Na een tijdje doorspelen op wat hoger volume, kwam die ook weer terug. Het leek op een los/losgekomen contact. Dit probleem is echter niet weer terug gekomen en ik speel gewoon maar wat minder hard. Ik heb daarmee echter wel de indruk dat je de speakers redelijk gemakkelijk kan overbelasten.