De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Miele KM 7697 FL op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

w***********@g******** 07-06-2024
Geschreven voor: Miele KM 7697 FL

Verwarmd de pannen inderdaad niet volledig. Flexibel is een leuk ding maar de uitvoering in de praktijk is bar slecht. Ook vind ik dat als je er 3 wat grotere pannen op zet de prestaties achteruit lijken te gaan. Hij raakt ook snel in de war. De plaat lijkt nog steeds verdeeld in 8 vlakken en zoals de andere reviewer ook meldt werkt alleen goed bij niet te grote pannen terwijl in mijn optiek een pan van 24 cm echt niet enorm is. Volgende keer weer een plaat met voorgeprogrammeerde zones. Miele stelt op dit vlak echt teleur.

Stefan 02-07-2022

Verwarmt pannen slechts voor een deel

Geschreven voor: Miele KM 7697 FL

Volgens Miele heeft deze kookplaat "volledige inductie rondom voor maximale flexibiliteit", "meer flexibiliteit kan niet: plaats uw pan waar u wilt".
In werkelijkheid worden alleen pannen van ongeveer 16 cm doorsnede (bodem) goed verwarmd, en dan alleen als je ze precies op de goede plaats zet. Anders maar voor ongeveer de helft. En grotere pannen worden nergens helemaal goed verwarmd, en ook vaak maar voor 2/3 of 3/4. Omdat er geen markeringen op de kookplaat staan, is het lastig om de plaatsen te vinden waar de kookplaat wel redelijk werkt. Als je een pan zomaar ergens neerzet (en dat is juist de bedoeling van deze kookplaat), dan is de kans groot dat hij niet goed wordt verhit. Als je bijvoorbeeld twee biefstukken bakt in een koekenpan van 24 cm doorsnede, is de kans groot dat de ene biefstuk mooi bruin wordt en de andere niet. Of bij een pan vol plakjes courgette, verbranden sommige plakjes en worden andere niet gaar. Bij bakken is het deels verhitten het meest hinderlijk, maar ook bij koken met water is het nadelig, omdat de inductieplaat minder krachtig werkt als de pan niet overal goed wordt verhit.
Deze inductieplaat kost ongeveer het dubbele van een plaat van Siemens met flexibele zones (dus niet volledig flexibel zoals de Miele pretendeert te zijn), maar werkt veel minder goed.
Ik heb dit probleem bij Miele gemeld en er is een monteur langs geweest. Hij constateerde dat de plaat technisch in orde is. Volledig flexibele inductie is een geweldig idee, alleen is het Miele niet gelukt om het voor elkaar te krijgen. En toch hebben ze dit product op de markt gebracht, terwijl het helemaal niet doet wat het belooft. Miele heeft een goede reputatie, maar die maken ze hier niet waar. En de klantenservice doet er niets aan. Voor mij nooit meer een Miele.
De enige reden dat ik een 2 heb gegeven in plaats van een 1 is omdat de bediening heel handig werkt: elke pan heeft een eigen cijferreeks waardoor je elke pan in 1 keer in de goede stand kunt zetten.

Pluspunten

• Zeer handige bediening

Minpunten

• Verwarmt pannen niet volledig
  • Je kunt pannen niet plaatsen waar je wilt
  • Duur
  • Werkt trager dan andere platen met zelfde vermogen