Eizo 22 inch Widescreen LCD-monitor

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Eizo 22 inch Widescreen LCD-monitor op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

nestos 29-04-2008

Twee maanden werk ik alweer met de S2231W. Ik zit nogal wat de photoshoppen en daarvoor is een breed scherm geen overbodige luxe. De beeldkwaliteit is verbluffend: over de gehele breedte egaal beeld, mooie kleuren, strak en scherp.
Onder een hoek van 45gr nog steeds prima helder beeld.
Ik ben niet iemand die met allerlei tools de monitor tot in den treure test op kleurechtheid, banding, resposetijd enz. enz. Voor mij doet hij wat ik verwacht: glashelder beeld, mooie kleuren.

Flippie68 25-01-2008

EINDELIJK, het eerste 22 TFT breedbeeldscherm welke voorzien is van een hoogwaardig S-PVA panel ipv de gebruikelijke TN panelen waar tot nu toe alle 22schermen van voorzien zijn. S-PVA schermen hebben welliswaar een hogere responstijd (meestal rond de 8ms) maar bieden een fors grotere kijkhoek dan TN panelen. Zeker bij schermen boven de 20wordt dat belangrijker omdat je op een groter scherm nou eenmaal sneller vanuit een iets grotere hoek het scherm bekijkt. Een S-PVA biedt naar mijn ervaring (ik heb ook de nodigde Dell S-PVA en ook S-IPS schermen gehad) dan ook een veel betere en natuurgetrouwere beeldkwaliteit. Voor gamers kan de hogere responstijd soms wel een nadeel zijn. Voor al het andere werk (met kleuren bijvoorbeeld) is S-PVA gewoon veel beter.

Nu dit Eizo scherm. Net beschikbaar in NL, ik heb hem ongezien gekocht. Gezien de reputatie van Eizo durfde ik dat wel aan. Ik moet zeggen: ook dit Eizo scherm is weer van uitstekende kwaliteit! Dat mag ook wel want je betaald voor dit 22 scherm net zoveel als voor veel andere 24schermen. Ik zelf vindt 24te groot en niet altijd praktisch voor office/mail/fotobewerking. Daarvoor vindt ik 22 beter geschikt. Voor film en HD is 24natuurlijk beter, op 22kun je geen full-HD zetten.

Zoals gezegd: de beelkwaliteit is uitstekend, zowel analoog als digitaal. Ik gebruik beide. De kleurenweergave is ook uitstekend al moet je dit scherm wel wat bijstellen, af fabriek lijkt het wit iets te warm van kleur. Instellen gaat echter prima, zeker ook via de software die je onder Windows kan installeren en waarmee je het scherm verder kan instellen.

Ik heb geen enkele dode/defecte pixel kunnen ontdekken, gelukkig maar. Het design van dit Eizo scherm (wat het zelfde is als vele andere Eizo modellen) is strak en zakelijk te noemen. Mooie smalle randen en zeer degelijk van bouw (volgens mij ook 2x zo zwaar als sommige andere TFT's). Wel jammer vindt ik dat dit zwarte model eigenlijk niet echt zwart is, eerder donkergrijs. Ik heb een model met de Easy-Up voet waardoor het scherm super te verstellen is, van zeer laag tot flink hoog en ruim voldoende kantelbaar. Ergonomisch kan je hier alle kanten mee uit. De voet (ronde plaat) is wel groot waardoor je wel enige ruimte achter het scherm moet hebben. Plat tegen de muur zetten kan niet! Bij mij is dat geen probleem maar in andere situaties kan dat wel voor problemen zorgen. Dan kun je beter die ander voet van Eizo nemen.
De ingebouwde speakers gebruik ik niet, ik kan met niet voorstellen dat daar flink geluid uit komt. De USB hun werkt prima met mijn randapparatuur, die 2 poorten zijn altijd handig op je bureau.

Al met al ben ik zeer tevreden. Voor mensen die een kwalitatief hoogwaardig 22scherm zoeken is dit momenteel het enige wat te koop is. Een prima keus gelukkig. 24alternatieven zijn er natuurlijk wel. Ik ben benieuwd of er binnenkort nog meer leveranciers met 22S-PVA schermen op de markt komen. Samsung zou je wel verwachten aangezien dit Eizo scherm van een Samsung panel gebruik maakt.