TomTom ONE IQ Routes Edition Europe 41

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 22 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de TomTom ONE IQ Routes Edition Europe 41 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

G. Knyf 27-07-2015

Handig apparaatje werkt prima. Helaas was een kaart update het einde van het apparaat. Waarom is niet duidelijk. En nog erger, de betaalde kaart kan niet worden geannuleerd. Apparaat onbruikbaar en kaart onbruikbaar. TomTom is niet bereikbaar. Diagnose kosten en reparatie kosten wegen niet op tegen de aanschaf van een nieuwe TomTom. Mooi apparaat waardeloze service.

Cardo58 07-03-2013

Als apparaat werkt hij naar behoren.
Een groot nadeel is het geringe geheugen. (max 2 Gb).
Ik heb er een kaart van heel Europa op weten te persen, maar heb nu nog maar 1 stem en 1 auto. Verder niks. updates pakt hij niet meer.
Ben vanwege die kaart van 79,- euro ook door TomTom genept!
Ben zo tekeer gegaan dat ik een tegoedbon kteeg via een Voucher. Dat ging ook mis natuurlijk.
Als je een kaart koopt in de winkel en het werkt niet, kun je terug en je geld terugbeisen.
Doe je het echter via een website, dan kun je fluiten naar je centen. Dat klopt dus niet!
TT is heel erg klant onvriendelijk in dit opzicht. ondanks een goed produkt koop ik NOOIT meer TOMTOM!

Karel T. 14-03-2011

Ik heb al van het begin een second version van TomTom one IQ routes "edition europe" Tot heden nog geen problemen mee gehad.Al durft ie wel soms ingebrachte correcties van wegen niet te accepteren. Maar ben nog nooit fout gereden. Op de fiets best te gebruiken, je moet wel even improviseren om het toestel erop te monteren maar een fietshandelaar kan je altijd helpen.Zelfs wandelwegen worden erop aan geduid, OK , wel niet alle maar toch de hoofdwandelwegen.Wat duurzaamheid betreft,heb ik nog geen klagen gehad zelfs niet nadat de PND viel op de grond.Wat me wel opviel is dat alles in het Duits was opgesteld zoals verpakking,garantie en gebruiksaanwijzing. Of dat een garantie voor de duurzaamheid speelt weet ik niet.

hermadenbol 07-01-2011

Na 1 jaar en 2 maanden heeft mijn tomtom het begeven.
Na een update kreeg ik het probleem van het rode kruis. Hij doet helemaal niet meer. Gebelde en gemaild met tomtom, maar die raden mij aan een nieuwe tomtom te kopen. Ik kan er een bij tomtom kopen met 20% korting. Raar he. Ik denk dat ik toch maar naar een ander navigatiesysteem ga kijken. Ik heb hiervoor een navigatie van de aldi gehad en van dat ding heb ik jaren plezier gehad.

Anoniem 17-08-2010

Apparaat in juli 2009 gekocht. Niet veel gebruikt. Begin augustus 2010 viel de navigatie tijdens het navigeren plotseling uit. Later weer aangedrukt en kwam opeens met de voorkeursinstellingen (die je ook krijgt bij eerste keer aanzetten). Doorlopen, maar bleef bij het bevestigen van de tijd vastlopen en starte naar 30 seconden opnieuw op en weer de voorkeursinstellingen. Daarna weer bij tijd bevestigen hetzelfde en dit ritueel blijft doorgaan. Zelf volledig intern geheugen gewist, scan op memory gedaan en TomTom volledig opnieuw geinstalleerd. Probleem blijft echter bestaan.

Hierop contact opgenomen met TomTom. Zit een jaar garantie op en daar houden ze zich ook precies aan. Beslist niet klantvriendelijk. Volgens hen is de Europese richtlijn 2 jaar en in Nederland staat in de wet dat je recht hebt op een deugdelijk product en deze voor een bepaalde tijd moet kunnen gebruiken. Het lijkt mij niet dat dit slechts 1 jaar is.

Mijn TomTom is dus nog niet eens een maand uit garantie, maar ze willen absoluut niet in de garantie repareren. Kan 'm opsturen en krijg dan de kosten voor reparatie.

meerdere keren heen en weer gemaild, maar zie mij toch genoodzaakt de moeten betalen. Erg jammer dat TomTom zo'n stugge houding hanteert. Koop dit apparaat dus niet voor de duurzaamheid of een goede service van TomTom.

arieb20071 19-01-2010

Ik heb al enkele jaren de TomTom One. Dit naar volle tevredenheid.
Echter, ivm aanschaf nieuwe auto en daarin vaste aansluiting voor TomTom, heb ik andere moeten aanschaffen agv de plaats van de USB aansluiting.
Heb dus gekozen voor deze One IQ. Gebruik is vrijwel gelijk aan de eerdere One versie. Alles werkt tot dusverre prima. Probleem was echter wel, zoals al veel mensen schreven, de update en het binnen halen van de nieuwe kaarten. Ik kreeg veelvuldig foutmeldingen, ondermeer dat er niet voldoende ruimte was op intern geheugen. Uiteindelijk heb ik via de optie computer, eigenschappen en extra, het systeem laten controleren op fouten. Hierna werd update gewoon verwerkt.
Ook de laatste kaart installeren is gelukt, al heeft de installatie op de TomTom wel ca 2 uur geduurd!
Jammer van dit laatste, maar verder benik bijzonder te spreken over deze TomTom.
De uitbreiding van diverse rijbanen is zeker ook een aanwinst!

mr-beathoven 12-01-2010

Ik heb deze TomTom al een half jaar en hij heeft het slechts enkele keren echt tot het eindpunt gebracht.
Het contact met de satellieten
valt steeds weg. Drie keer nieuwe software erop geinstalleerd, nog steeds niks. Opgestuurd, krijg ik hem net terug met de mededeling dat er "NIEUWE SOFTWARE OP IS GEINSTALLEERD!"
Ik word er niet blij van, van mijn mooie TomTom, want dat is het enige pluspunt tot nu toe: hij is wel mooooooi!

Ewoe 27-11-2009

Tijdens mijn eerste gebruik viel de Tomtom uit zijn houder precies op mijn versnellingpook. Gevolg: Scherm kapot, Tomtom werkte niet meer. Bleek ik hem niet goed vastgeklikt te hebben. Reparatie was € 30 meer dan aankoopprijs. Na lang heen en weer mailen met Tomtom uiteindelijk een nieuwe gekregen, zonder verdere kosten. Hulde voor deze service van Tomtom.

jasper333 25-11-2009

Sinds enkele dagen in het bezit,en gisteren ge-update met de nieuwste kaart ( dacht 9.22) ging allemaal in 1 x goed,in tegen stelling wat ik hier soms lees..
Hier voor een Mio C 250 gehad,maar na 3 jaar was ik wel toe aan iets nieuws,mede omdat een nieuwe kaart al snel 80,-euro kost.

Gisteravond een back-up gemaakt op de pc,maar dat duurde meer als een half uur,voordat het klaar was,wel erg traag dus.
Verbeteringen tegen mij oude Mio is vooral de duidelijke rijstrook aanduiding,en de TMC zal ook wel goed van pas komen,met name de flitslocaties e.d.

gerardn 24-08-2009

Vorige week een IQ routes europe aangeschaf.

Bij het updaten ging het gelijk mis. Te weinig geheugen op de pc, waarna de installatie niet lukte, omdat het geheugen van de tomtom geen updates meer accepteerde.
Totaal verkeerd advies van de helpdesk gekregen, ondanks opsturen logfile.

Ingeruild en de 2e wilde niet opladen. Las hier al over een slechte accu die kort meegaat als die opgeladen is .... moet ie dus wel opladen.
Ook werd de stem zwaar vervormd bij meer dan 80% geluidsvolume en gaf de luidspreker een rare tik bij aanzetten. Die was dus ook niet goed.

Geld terug en maar op zoek naar wat anders.

Overigens, bij de 2e ging het uploaden wel goed en ging er een wereld aan mogelijke updates voor ons open.

marcelsteen 18-07-2009

De eerste keer aansluiten op de computer was in eerste instantie wat problematisch, doordat de TomTom-server kuren vertoonde. Maar in het dagelijks gebruik een topapparaat.

Ook het updaten gaat verder prima.

peet 2007 11-07-2009

Ik ben een verwoed liefhebber van plattegronden e.d. en vond zo'n ding altijd een beetje belachelijk. Na een trip van een aantal weken heb ik veel plezier van de TT gehad. Je kan een veel betere inschatting maken, hoever of hoelang je nog moet rijden. Een beetje verkeerd weg nemen is ook niet erg, je krijgt direct een alternatief. Terug naar de logeerplek, in het donker geen probleem, tik voor vertrek je locatie in. Over speciale plekken, de campings ben ik niet zo kapot, ik kreeg verkeerde info. Korte routes brachten me soms op een boerenerf. Snelle routes soms over een stijle pas. Dus neem altijd een routekaart mee, zo'n ding is niet perfect. Bedieningsgemak is redelijk, als je de menu's na een tijdje weet te vinden. Updaten prima, computer interfase kan beter. Echter ik neem voortaan de TT mee.

sportspier 08-07-2009

Ik heb mijn tt voor dat ik deze heb gebruikt direct aangesloten op tthome. Het apparaat begon met een update en deze heb ik geinstalleerd. Nu dacht ik de tt op te starten en in te stellen, in het begin lukte dit maar het apparaat kon geen kaart vinden. kortom het werkte dus niet. Nadat ik de service afdeling heb gebeld hebben ze me een mail gestuurd met de stappen die ik moest ondernemen.(wat bestanden verwijderen en opnieuw updaten) Dit lukte ook niet, dus toen een mail om een kleine back up te maken en de tt te formattern met fat32. Daarna de applicatie downloaden en opnieuw installeren. Toen deed deze het weer.Maar de voorgeinstalleerde flitlocaties waren nu wel weg. Nadat ik via tthome een back up had gemaakt kon ik het apparaat niet meer gewoon afsluiten.(alleen maar via resetten)Dus wederom een probleem. Na de 3e mailwisseling wederom een stappenplan en toen deed de tt het weer. Tevens heeft de tt service op mijn account de flislocaties weer toegevoegd. Dus deze heb ik ook weer gedownload. Zoals het er nu voor staat doet alles het weer en heeft de service me goed geholpen. Alleen jammer dat de software mbt het updaten zoveel storingen geeft. Voor de rest is het een mooi apparaat en is de rijstrook aanduiding ideaal.
Ik ben alleen nu een beetje huiverig om allerlei zaken te downloaden via tthome. Voorlopig doe ik dit maar niet en laat ik het apparaat nu lekker zijn gang gaan waarvoor het dient. Mochten er nog veranderingen zijn dan zal ik deze melden.

vink70 19-06-2009

Na het zien van de vele positive reacties ben ik over gestapt van Navman naar de nieuwste tomtom one met IQ routes. Lekker klein apparaat dat makkelijk aan de de vooruit te bevestigen is. IQ routes kiest inderdaad andere routes dan mijn Navman. Meer de routes die je kiest als je in de buurt bekend bent, prima!

Over de software op de PC en de update service ben ik minder tevreden. Mijn apparaat kon na een update de kaart niet meer vinden. Pas na hulp van de servicedesk kon ik de boel herstellen. Dat betekende het formateren van mijn geheugenkaart en alles opnieuw installeren. Daar wordt je niet echt blij van.

razz 12-06-2009

Dit systeem is mijn 2e TomTom geweest. Bij beide sytemen ging, er totaal verkeerd bij het updaten naar nieuwe gratis software via TomTom home.Het apparraat deed helemaal niets en kon alleen opgestuurd worden naar TomTom. Nadat ik het apparraat terugkreeg heb ik wel i.p.v. Benelux een volledige Europa-kaart geinstalleerd gekregen van TomTom. Heel aardig gebaar van TomTom. Verder een prima apparraat...

jer73 11-06-2009

Voor mij was dit eerste navigatiesysteem. Werkte prima. Ook erg handig om nuttige plaatsen (bijv. dichtsbijzijnde supermarkt of tankstation op vakantie) toe te voegen.

Wat echter heel erg tegenviel is de degelijkheid van de software en/of geheugenkaart. Het is nu al 2 keer voorgekomen dat na updaten via TomTom Home de kaart niet meer herkend wordt en apparaat dus niet bruikbaar is. 1e keer na 2 dagen -> apparaat omgeruild in de winkel. Nu met tweede apparaat dus weer problemen. Oorzaak is volgens mij dat als er ook maar iets misgaat in overbrengen van data via USB er een bestand corrupt raakt op de geheugenkaart en TomTom het vervolgens niet meer doet.
Hebben meer mensen deze ervaring dat TomTom het niet meer doet na updaten via TomTom Home?

stelling 05-06-2009

Hiervoor een Blaupunkt E2. Kwa mogelijkheden en bedieningsgemak is de TT XL IQ een hele verbetering. Echter weer een los apparaat met een losse stroomadaptor en TMC in de auto vind ik minder. Dat is toch wel een nadeel van TT. Verder prima berekening van de weg en tijd. Ook actuele GPS snelheid is handig.

phterhorst 26-05-2009

Nu 2 weken gebruikt:

Voorheen een Garmin i3 (2 jaar gebruikt).

De Tomtom is eigenlijk in alles beter...

Beter:
- Bediening (nu een aanraakscherm ipv een wieltje)
- Groter scherm (groot genoeg)
- Routes
- Routeaanwijzingen
- Snelheid van rekenen
- GPS ontvangst
- Mogelijkheden
- Updaten via internet

Top apparaat tegen een Top prijs denk ik.

flatroni 20-05-2009

Deze Go gekocht voor mijn vrouw, werkt gewoon goed. Duurzaamheid nog even afwachten, maar denk dat dat wel goed zit.

_Edward_ 17-05-2009

De eerste ervaring met de TT One Europe - IQ is goed. Ben een ervaren GPS rijder met verschillende merken (Garmin, Navigon, Route66).
Na aanschaf van het apparaat meteen in auto aangesloten. Zeer snelle GPS fix en rijden maar. De houder is fijn en blijft goed zitten op raam. Ook daarna weer makkelijk los te maken. Jammer dat geen beschermhoes of bevestiging voor op dashboard is bijgeleverd. Ook jammer dat de TMC module nog steeds een aparte accessoire is die tegen het raam geplakt moet worden.
Bediening is zoals gewend van TT gemakkelijk en de navigatieinstructies zijn zeer goed verstaandbaar.
De belangrijke toevoeging tov vorige versie zijn de rijbaan indicatie en iq-routes. Rijbaan indicatie werkt ok maar kan verder verbeterd worden. Het aantal rijbanen/afslagen klopt niet altijd en dat werkt soms verwarrend. IQ-routes is een mooie toevoeging. De reistijd voorspelling is hiermee verder verbeterd.
De eigenlijke navigatie is behoorlijk snel en ook herberekening loopt soepel. Navigatieinstructies worden ruim op tijd gegeven, alleen sommige zijn wat overbodig, zoals een bocht naar rechts is ineens een afslag. Het aantal navigatieopties is zeer goed, zoals omrijden bij blokkade, vooraf plannen route, POIs en veel instelmogelijkheden voor navigatiescherm.
Voor updates van het apparaat wordt het te downloaden programma HOME voor PC en MAC gebruikt. Geen crashes gehad en succesvol wat POIs toegevoegd zoals goedkope benzinestations. Verder nog een backup gemaakt van het hele apparaat. Ook dat ging goed, maar duurde wel behoorlijk lang (uur).

Eerste indruk is goed en in vergelijk met vorige versie TT One een mooie update. Vooral omdat je nu functionaliteit krijgt die voorheen alleen op de GO serie werd geleverd. In vergelijk met andere merken in de prijsklasse is TT een van de beste mbt navigatie maar de andere merken lopen wel behoorlijk in.

Over 2 maanden geef ik een update mbt verdere rijervaring.

wgdejong 01-05-2009

Ik ben sinds ongeveer een week in het bezit van de nieuwe TomTom one IQ routes, hiervoor had ik Tomtom 7 op een Asus PDA staan die het helaas begeven had.

Levering:
Het is een doos met de TomTom, autolader, usb aansluiting voor de computer en een houder. Wat me direct opviel is toch wel de beperkte handleiding die standaard geleverd wordt, voor mij geen probleem maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen hier wel moeite mee hebben. Er wordt standaard geen tasje geleverd wat ik toch wel kan aanbevelen en er zit ook standaard geen TMC ontvanger bij voor verkeersinformatie, deze dingen indien gewenst dien je lost aan te schaffen. Al met al vond ik de levering nogal kaal, had liever tegen een kleine meerprijs een completer pakket gehad aangezien de dingen los aardig prijzig zijn.

Eerste gebruik:
Als eerste heb ik het apparaat aangesloten op de computer om de laatste updates binnen te halen, er stond in de handleiding dat de eerste kaartupdate gratis was en dat ik gratis gebruik kon maken van Tomtom live voor de eerste 3 maanden. Updaten ging prima, kreeg de melding dat ik al de laatste kaart in bezit had maar na de update kwam er gelijk in mijn scherm te staan dat er nieuwe kaarten beschikbaar waren en dat ik deze voor 11.95 per kwartaal kon downloaden! Toen ik naar de opgegeven weblink wilde gaan waar ik mijn gratis 3 maanden kon activeren kreeg ik de melding “page not found”, ging dus niet allemaal zo soepel als verwacht.

In de auto:
Aansluiten in de auto ging prima, goede houder voor aan het raam en de Tomtom vond redelijk snel een goed signaal. Ik ben wat minder te spreken over de routes die Tomtom soms adviseert, ik heb hem nog te kort om er een goede uitspraak over te doen maar ik heb nu al een keer gehad dat hij aangaf:” draai nu de snelweg op” maar dat was nog de Hogering ( rondweg ) rond Almere en hij gaf totaal geen melding toen ik de A6 op ging, dit euvel had Tomtom 7 op mijn PDA niet! Ik had ook met een route naar mijn werk dat hij echt een omweg nam op het laatste stuk, iets wat Tomtom 7 ook niet deed. Ik ben dus eigenlijk verbaasd om het feit dat Tomtom 7 een betere route aangaf dan deze versie.
Wat ik wel een pluspunt aan het apparaat vind is dat het degelijk aanvoelt, het is een mooi duidelijk scherm en het geluid is erg goed wat eruit komt. De bediening is vrij eenvoudig dus snel onder de knie te krijgen voor mensen die nog nooit met Tomtom gewerkt hebben. De lane assist is erg handig om te zien welke afslag je moet nemen op de snelweg en de flitspalen worden goed aangegeven.

Conclusie:
Het is een mooi klein apparaat en zeer makkelijk te bedienen, toch had ik iets meer verwacht aangezien ik al bijna 3 jaar met een PDA met tomtom rond heb gereden en ik zie weinig verschil. Ik heb de IQ routes nog niet echt een toegevoegde waarde kunnen geven maar misschien heb ik hem daar wel te kort voor. Lane assist is wel een handig optie in vergelijking met mijn oude Tomtom.

divedevil 27-04-2009

Anderhalve week geleden deze TomTom ONE IQ Routes gekocht in Duitsland bij een grote electonica gigant. Was een bijzondere aanbieding met een tegoetbon van €30,--. Dus apparaat gekocht, tegoetbon ontvangen en meteen weer naar binnen voor de beschermhoes en de 220V oplader er bij.
Het is een heerlijk klein en makkelijk apparaat. Eerst voor de zekerheid even op de lading gezet. Laadt snel! Daarna op de Li-on batterij het programma geinstalleerd. Kinderlijk eenvoudig te instaleren. Ook aansluitend in het menu blijkt alles heel eenvoudig te zijn. Daarna het apparaat aangezet en bleek hij enorm snel de satteliet(en) gevonden te hebben. Wij waren de Mio 269 plus gewendt, die er soms wel minuten lang over deed om de satteliet(en) te vinden. Nu weet ik ook wel dat dat apparaat ook al weer 4 jaar jong is en de techniek uiteraard snel sterk verbeterd.
Ook de mogelijkheden van het invoeren van de locatie waar je naar toe wilt is op meerdere manieren mogelijk. Voor NL ook op postcode en huisnummer, hetgeen uiteraard ook weer snel werkt.
Wijzigingen in de kaarten bij houden kan o.a. door het aankopen van een abonnement voor ongeveer €45 waarin je in een jaar tijd 4 x de nieuwste en meest resente kaarten krijgt. Ook het bijwerken d.m.v. usb-aansluiting met je pc werkt weer zeer eenvoudig. Je moet echter wel even een accound er voor aanmaken.
Het TMC (verkeersinfo/file informatie systeem) werkt alleen als je de meegeleverde snoer aansluit op de TomTom met daarbij gebruik maakt van de stroomaansluiting van de sigarettenaansteker. Dit werkt (helaas) dus niet zonder die stroomaanvoer van buitenaf. Ik moet nog zoeken naar een nette manier van wegwerken van de kabel waarbij een 3 of 4 tal zuignappen aan de binnenzijde van je voorruit worden bevestigd.
De stem die je wilt gebruiken voor de spraak aanwijzingen is zeer duidelijk. Je hebt de keuze uit een man of een vrouw. En voor degenen die van een beetje humor houden, je kunt ook eens de Vlaamse uitvoering gebruiken HIHI LOL, wel leuke Spielerei om het maar zo te zeggen.
De overige talen, zoals Russisch, Tsjechies, Hongaars, enz. zijn makkelijk te verwijderen via je aangemaakte accound op de TomTom site. Wel is het verstandig om gebruik te maken van de mogelijkheid om de verwijderde stemmen en/of andere evt. te verwijderen bestanden, te bewaren. Dit wordt gevraagd in het menu van je accound als je daarin bezig gaat.
V.w.b. de flitsservice, hetgeen inhoudt dat de TomTom je waarschuwd voor de vaste flitspalen, maar ook voor de bekendste locaties waar regelmatig mobiele flitsers staan e.d., moet apart bij betaald worden!! Het is dus NIET standaard in de TomTom al geinstalleerd.
Wel kun je weer makkelijk gebruik maken van evt. wijzigingen die door medegebruikers worden ingevoerd in hun accound, waarbij men aangegeven heeft dit te delen met andere gebruikers die hier ook aan mee doen. Ook dit is weer vrij eenvoudig via je aangemaakte accound.
Ook de beugel die meegeleverd wordt in het standaard pakket om de TomTom aan de binnenzijde van de voorruit te bevestigen, is van een degelijke kwaliteit die echt goed aan de voorruit bevestigd blijft zitten. Dat is met onze oude Mio wel anders geweest.
Er zijn kaarten van 42 landen geinstalleerd! Incl. Oost-Europa. Wel is het zo dat voor een groot aantal landen uit het Oost-Europa deel, de wegen in mindere mate aanwezig zijn. Lijkt mij een kwestie van tijd dat daar verbetering in gaat komen. In ieder geval, voor ons gebruik wel ruim voldoende aanwezig.
Kort samengevat, divedevil is zeer tevreden over zijn nieuwe aanschaf!
Oh ja, breedbeeld of.... WIJ hebben GEEN breedbeeld gekozen! Vonden wij niet nodig en zijn er ook blij mee met deze keuze. Uiteraard laten wij aan de lezer zelf over of hij/zij toch voor een breedbeeld kiest.