Navigon 70 PREMIUM

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Navigon 70 PREMIUM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Jan Speur 12-07-2012
Geschreven voor: Navigon 70 Premium

Erg mooi apparaat met heel veel mogelijkheden om te navigeren en opties in te stellen. Hierdoor ben ik zeer blij verrast.
Er is maar een belangrijk probleem. Het kaartmateriaal is hopeloos verouderd en bevat ontzettend veel fouten waardoor het volgen van de navigatie-aanwijzingen je soms de verkeerde weg op stuurt en soms in gevaarlijke situaties doet belanden. Wat de denken als je een straat met eenrichtingsverkeer de verkeerde kant in wordt geloodst?
Ook reeds lang bestaande (> 1 jaar) belangrijke wegen komen nog steeds niet voor op de Navteq kaarten. Jammer.
Apparaat doet dus niet waarvoor hij is bedoeld, nl. je efficiënt en veilig naar je bestemming brengen.

VA0075 09-05-2012
Geschreven voor: Navigon 70 Premium

Inmiddels na veel vijven en zessen een geheel nieuwe Navigon 70 ontvangen. Helaas ook deze voldoet geheel niet. Na enkele keren gebruikt te hebben is deze er alweer mee opgehouden. Gaat weer retour Coolblue/GPSShop.

Arend de Korte 07-05-2012
Geschreven voor: Navigon 70 Premium

De Navigon 70 Premium voldoet aan alle mogelijkheden die het te bieden heeft. Het heeft een duidelijk scherm en ook de stem is in alle situaties goed te verstaan. Ook zijn er wat mindere punten aan het toestel, de accu is binnen een paar uur leeg als je het toestel op stand-by zet. Mijn ervaring is dan ook om hem helemaal uit te zetten. Als je hem dan weer aan zet merk je hoe snel hij weer verbinding heeft met de satellieten. Een ander minpuntje is dat als je hem opbergt in een verder goed passende hoes het aan/uit knopje makkelijk aangeraakt kan worden en dat hij dan ongewild aan gaat, dan hoor je het welkomstdeuntje onverwacht. Eindconclusie: prima toestel.

roderickvd 17-03-2012
Geschreven voor: Navigon 70 Premium

In tegenstelling tot Tom Tom eerder goede ervaringen gehad met de TMC-functionaliteit en lane assist met verkeersborden van Navigon, dus de nieuwe zou ook een Navigon worden.

De plus- en minpunten van de Navigon zijn eigenlijk bekend bij het merk:

+ Accurate navigatie met herkenning van de rijstijl en dus goede alternatieven.

+ Gemakkelijk vinden van parkeerplaatsen in de buurt.

+ Grote database met bruikbare POI's.

+ Als TMC beschikbaar is dan werkt dat zeer goed. De consequentie van de file is inzichtelijk, evenals alternatieve routes. Het detail en bereik in Nederland zijn soms beperkt (al hebben ze me hier ook meerdere malen gered) maar vooral op wintersport is het werkelijk ideaal.

- City View 3D werkt niet handig. Er wordt dusdanig ingezoomd dat er niet goed vooruit gekeken kan worden naar afslagen.

- Kaarten zijn gedetailleerd maar lopen een half jaar achter. Hele nieuwe wijken, rotondes en afslagen kunnen hierdoor achterlopen. Aan de ene kant kwestie van zelf op blijven letten, aan de andere kant wel vrij kansloos als het grote of belangrijke wegen of knooppunten betreft.

- Telefoonfunctie werkt wel maar wordt door de andere kant slecht verstaan, zeker bij het rijden op de snelweg of in de regen. Eigenlijk niet bruikbaar.

- Tussentijds aangeven van een geblokkeerde route of het doorvoeren van een routewijziging is niet echt gemakkelijk. Voor de veiligheid is het beter als een bijrijder het doet.

Het klopt dat hij wel eens crashte en opnieuw opgestart moest worden, maar dat is verholpen met gratis updates.

Al met al goede en geavanceerde navigatie al zijn niet alle functies even bruikbaar.

Risjard 07-03-2012
Geschreven voor: Navigon 70 PREMIUM

toevoeging op mijn eerdere review: de teleurstellingen stapelen zich op. Onlangs de laatste kaarten (4Q2011) erop gezet. Wegveranderingen, die meer dan een jaar geleden hebben plaatsgevonden, zijn hierin niet verwerkt. Een bekende tekortkoming was dat dit model (Truck-uitvoering) niet geschikt is voor upgrade naar LIVE, inmiddels een nieuwe teleurstelling moeten incasseren, de FLOW-upgrade (nieuwste gebruikers-interface) kan ook niet op deze (nieuwe en dure) NAV geinstalleerd worden. Navigon-support doet geen enkele poging om hierin enige verbetering te brengen. Conclusie: deze Truck-edition is extra duur, functioneert niet goed (zie eerdere reviews) en blokkeert alle (toekomstige) upgrades. Heb spijt dat ik mijn Medion (van Aldi) verkocht heb.

va0075 20-01-2012
Geschreven voor: Navigon 70 Premium

Aangeschaft na het lezen van reviews op o.a. GPSshopnl
ter vervanging van oude Garmin Nuvi. Dag na ontvangst op vakantie naar Frankrijk in begin werkte het prima. Aangekomen in Frankrijk en rijdend in the middle of nowhere viel hij ineens uit. Na uit en aanzetten werkte hij weer en aangekomen op bestemming.
Helaas bleef hij kuren houden tijdens vakantie en op laatst ging hij niet eens meer aan. Terug van vakantie uiteindelijk, via GPSshop, hem gerepareerd terug van Navigon. In maand december heeft hij in de la gelegen en in januari proberen te updaten. Helaas na update wilde hij niet meer aan. Opgestuurd na overleg met Coolblue naar GPSshop. Zij gaven mij gelijk, gezien mijn ervaringen, dat ik weinig vertrouwen in het apparaat heb. Op hun verzoek ook alle toebehoren geretourneerd. Logisch omdat tussen de regels door een alternatief mogelijk was. Ofwel gewoon omruilen.
Wat schetst mijn verbazing krijg vandaag volgende mail; "Uw retour valt helaas niet onder de garantie. Indien wij het product opsturen zal de fabrikant met een prijsopgave komen.
Hierbij heeft u drie opties.
1. Akkoord gaan met de prijsopgave, het bedrag voldoen en uw product gerepareerd retour ontvangen.
2. U gaat niet akkoord en wenst uw product ongerepareerd retour. De administratie en onderzoekskosten bedragen 50,- euro hiervoor.
3. Het toestel laten vernietigen. Er worden geen kosten aan u berekend.
Wij vernemen graag wat u wenst.
Op dit punt kunnen wij het toestel nog ongerepareerd aan u retourneren zonder bijkomende kosten."

Toch in mijn ogen een aparte wending, aangezien het apparaat nog geen half jaar oud is en er ook geen reden wordt opgegeven waarom het niet onder de garantie valt.

Mijn conclusie Navigon 70: Vermoedelijk heb ik een slecht exemplaar ontvangen, echter Navigon heeft in hele verhaal niet gereageerd op mailtjes. Ofwel laat je niet niet afschepen door verkoper, dat je rechtstreeks contact moet zoeken.

Mijn conclusie over GPSshop/Coolblue ze leveren snel en correct, maar hun klachtafhandeling is verre van dat.

M.Huybregts 07-01-2012
Geschreven voor: Navigon 70 Premium

Ik heb dit apparaat nu ruim een jaar en ben over het algemeen genomen ontevreden. Bij iedere update loopt het apparaat vast of er is wel iets anders mis met de software. Bij de laatste poging lukte het zelfs niet meer om simpelweg het apparaat met USB direct aan de PC te koppelen om updates uit te voeren. Het apparaat blijft continue rebooten. De accu is vol, maar voor de zekerheid toch aan de oplader gekoppeld. Na een aantal minuten gaat het apparaat automatisch in stand-by en is het met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. De enige oplossing is dan de accu leeg laten lopen zodat de software de vastgelopen status flushed. Op dit moment doet het apparaat helemaal niets meer. Voor het geld dat je voor dit apparaat betaald is dit echt een grote miskoop. De geluidskwaliteit, beeldkwaliteit en vormgeving zijn goed, maar met zulke onstabiele software is het mijn inziens absoluut een slecht apparaat.

M.Huybregts 26-04-2012

Uiteindelijk toch besloten om het apparaat ter reparatie aan te bieden. De klantenservice gebeld en werd vriendelijk te woord gestaan. Binnen een week zou ik instructies ontvangen. Na 10 dagen wachten geen instructies gezien en nogmaals gebeld. De klantenservice in NL was toen niet bereikbaar en werd doorverbonden naar Duitsland. Het bleek dat het RMA verzoek niet goed was afgehandeld. Binnen een dag als nog de instructies ontvangen waarmee kosteloos het apparaat naar Duitsland kon worden gestuurd. Daarbij de gevraagde documenten meegeleverd en een grondige beschrijving van de gebreken. Na 3 weken het apparaat weer ontvangen met een opmerking dat de software opnieuw was ingeladen. Wederom het apparaat via USB aan meerdere PC's, laptop en MAC books gekoppeld. Het bovenstaande probleem is helaas nog niet verholpen. Bij USB aansluiten blijft het apparaat rebooten en onderweg valt het regelmatig uit. Wederom de klantenservice gebeld en werd weer vriendelijk de woord gestaan waarbij begrip werd getoond en aangeven dat dit niet de gang van zaken is. Op naar de tweede RMA poging...

M.Huybregts 18-05-2012

Vandaag een vervangen apparaat (Navigon 72 Premium) ontvangen voor de Navigon 70 Premium. De USB aansluiting bleek defect. Netjes van Navigon om een nieuw apparaat op te sturen. Complimenten!

Risjard 26-10-2011
Geschreven voor: Navigon 70 PREMIUM

Jammer, het lijkt erop dat mijn extra investering (Truck&Caravan-functies) verloren moet worden beschouwd. Ondanks de ingestelde afmetingen van mijn camper blijft deze NAV ondoorgrondelijke routes voor te schotelen met onplezierige verrassingen. Om verdere irritaties te voorkomen, rij ik steeds vaker op de NAV-functie van mijn Smartphone. Navigon-support stelde voor om een restauratie (online via Fresh)uit te voeren, maar aangezien er geen backup mogelijk is ben je al je instellingen, favorieten en (persoonlijke)POI's kwijt en dat is voor mij een onbegonnen klus.

Jos Kaspers 25-10-2011
Geschreven voor: Navigon 70 PREMIUM

Wij kochten dit apparaat omdat wij een grote caravan hebben van 2,5 meter breed en dus niet op kleine weggetjes terecht wilden komen. De navigon heeft ons in alle opzichten teleurgesteld en soms zelfs ons tot waanzin gedreven. Nadat we hem afgesteld hadden op een grote vrachtwagen gingen we vol vertrouwen op stap. Dat ging goed totdat we diep in Frankrijk waren op weg naar Spanje. De Navigon stuurde ons op weg naar de campaing via een behoorlijke omweg (bleek later)over een bosweggetje van ongeveer 3 meter breed, deze was 15 km lang. Gelukkig geen tegenliggers tegen gekomen, anders hadden we een onoplosbaar probleem gehad. Dit heeft zich nog een keer of vier voorgedaan, af en toe kiest hij om onduidelijke redenen een moeilijk omweggetje en komje na een tijdje weer op de weg waar je al op zat. Negen van de tien keer gaat het wel goed, maar wij hebben dit apparaat juist gekocht om verrassingen te voorkomen. Voor ons is dit apparaat dus weggegooid geld, waar je bovendien ook nog eens erg onzeker van wordt.

Risjard 19-09-2011
Geschreven voor: Navigon 70 PREMIUM

Mooi apparaat, maar heeft toch wat min-puntjes: 1. accu is zeer snel leeg(45min) en is dus ongeschikt voor wandelen of fietsen. 2. Ondanks dat mijn camper-profiel staat ingesteld op 2.80 hoogte, wordt ik toch geconfronteerd met doorrijhoogtes die lager zijn. Ook worden er parkeergelegenheden geselecteerd waar de camper niet in kan. 3. Geen 220V-oplader meegeleverd. Opladen via USB/PC heeft het nadeel dat je dan niet in je Menu kan komen, dus om te configureren moet je in je auto gaan zitten en wil je het in de huiskamer doen dan moet je snel zijn want de accu zo leeg.

Jetze66 23-07-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Premium

Leuk apparaat, gekocht kaart update gedaan en naar Italy gereden, Apparaat begon een aantal keren spontaan opnieuw te starten. In Zwitersland geregeld nu rechts afslaan terwijl 1 minuut daarvoor nog vermeld stond 85 KM rechtdoor je went eraan maar of je hier nu echt blij van moet worden ik niet. Batterij duur zonder oplader is eigenlijk niet van deze tijd, Ik denk bij voledige lading mischien 20 minuten en weg is de batterij, Voetgangers modus is leuk maar vergeet geen zonnepaneel op je schouder mee te dragen.

venomi 19-07-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Premium

Prima apparaat om te gebruiken alleen niet geschikt voor vrachtwagens enz. hij stuurt je evengoed over kleine weggetjes. Ik heb het apparaat nu 10 maanden in gebruik. De service is ook goed ben ik nu achter. Het apparaat ging defect helaas. en het contact dat volgde koste 30 cent per minuut maar was snel en goed.ook was men bereid het extra abonnement van de map updates opnieuw in te laten gaan. De map updates werken simpel en redelijk snel echter is het bijwerken van de gegevens erg traag. wijzigingen duren maanden voordat ze doorgevoerd zijn.Gelukkig biedt hun website ook opties om wijzigingen door te geven en niet alleen via het apparaat wat trouwens wel lastig is om te doen. Mijn 2e navigon die ik aangeschaft heb werd echter ook al een DOA (dead on arrival) en kon gelijk retour na enig contact met navigon. De accu was zwak. Kijken hoe dat verder afloopt. Hopelijk heb ik hem terug voor mijn vakantie.O ja nog even over het scherm. deze is minder helder dan mijn vorige mio echter heb ik de navigon nu 10 maanden in gebruik en heb ik er geen moment last van gehad dat hij minder helder is.

Nevo 07-12-2010

---------Update review, 7-12-2010----------
@Leihcim
De satelliet fix is wel erg snel. Er zijn echter 2 voorwaarden:

1. het apparaat werkt de satelliet-tabellen zelf (dus zonder PC-connectie) bij, ca 1 week vooruit. Binnen deze week volgt gewoon een instant-fix. Laat je het apparaat ongebruikt liggen, dan duurt het ca. 90 seconden voordat je een fix hebt en ca. 20 minuten om alle gegevens weer bij te werken voor een volgende instant-fix van 1 week.

2. bij het aanzetten komt het apparaat in een keuze scherm en dan lijkt het alsof er geen fix is. Onjuist, via <Opties><Kaart Tonen> zie je meteen je positie.

De Navigon is overigens soms ernstig in de war of erg kortzichtig. Zo stond ik pas geleden op 200 meter van mijn doel, maar de Navigon vond het beter om 4 km verder te rijden naar de volgende brug en dan op de andere oever terug te keren. En dat is niet de eerste keer van verregaande kortzichtigheid. Ondanks de positieve ervaringen begint dit mij ernstig te storen. Geen 2e keer een Navigon voor mij!

--------1e review, 6-7-2010-----------
Het apparaat nu 1 dag uitvoerig getest. Uitstekende chipset, berekent zelf de tabellen, nodig voor een zeer snelle koude opstart (geen PC-connectie meer nodig). Eenvoudige, slim uitgekiende bediening en prima guiding en zeer goed op smaak in te stellen.
Minpunten:
- je kunt (eindelijk) zelf poi's toevoegen, alleen geeft Navigon daarover geen enkele informatie.
- het beeld doet wat flets aan.
- Zeer gebrekkige informatie van Navigon en een belachelijk dure service desk (30 ct/min) door gebrekkig Nederlands sprekende figuren.
- Gesproken informatie bij rotondes onvolledig.
- Belangrijkste minpunt: bij afwijken van de route je hardnekkig terugverwijzen naar de aanvankelijk gekozen route ipv automatisch nieuwe route herberekenen.
Toch een uitstekend apparaat, iets aan de dure kant, maar dan heb je toch wel wat.

Leihcim 05-12-2010
Geschreven voor: Navigon 70 Premium

Ik ben sinds augustus 2010 in bezit van dit apparaat. Ik zal hier een aantal door mij geconstateerde plus- en minpunten noemen. Omdat er al een goede review staat hier, ga ik niet op alle aspecten in, ik houd het bij een paar zaken die mij opvallen.

Pluspunten:
- De navigatie werkt goed. Routes worden prima berekend, alternatieve routes worden aangeboden en het herberekenen gaat vlot.
- De parkeren in de buurt van bestemming optie is perfect als je in een stad komt waar je niet eerder geweest bent.
- Goede bevestiging in de auto.

Minpunten:
- Het updaten van software via de PC gaat lastig. Gekoppeld aan de PC via een USB kabel kent het apparaat alleen de PC connectie modus. Hierdoor kan de PC niet als alternatieve voeding gebruikt worden om met het apparaat in navigatie modus te werken als de batterij bijna leeg is. In de praktijk is dit wel eens lastig, je doet dan een update, daarna moet je het apparaat loskoppelen van de PC om te rebooten en de update te installeren en vervolgens kan je de update niet installeren omdat de batterij bijna leeg is. Dan snel naar de auto en daar aansluiten (ik heb geen voeding voor netstroom, die wordt niet meegeleverd bij deze relatief dure navigatie) om de update te installeren. Ik vind het niet handig.

- Al 2 keer is het apparaat om onverklaarbare redenen volledig gereset en zijn al mijn instellingen en adressen verdwenen. Heel erg irritant.

- Inmiddels is het apparaat ook helemaal vastgelopen. Er werd continue gevraagd om te resetten, maar als ik de instructies opvolgde hielp dit niet. Inmiddels is het apparaat naar navigon teruggeweest en door hen gereset. Dit was binnen de garantietermijn en kosteloos. Dit was binnen 2 weken geregeld.

- De sateliet fix duurt altijd erg lang (minuten). Ik had de verwachting dat een apparaat als dit hierin toch wel wat beter zou zijn.

Al met al ben ik niet zo tevreden, ik heb het idee dat dit apparaat softwarematig nog niet helemaal volwassen is.

rechtslinkje 24-08-2010
Geschreven voor: Navigon 70 Premium

Prima apparaat nu enkele weken in gebruik.
Het updaten via een pc is relatief eenvoudig alleen wat traag.
binnen 30 dagen kun je hoe dan ook de meest relevante kaart binnen halen en daarna met reductie voor nog geen 20 euro 2 jaar lang kaart updates. Ook flitspalen is voor een klein bedrag bij te werken.
Het beeld is overdag wat flets. het is wel allemaal te zien maar niet helder.Ook de 220 lader mist maar met een usb kabel is hij ook prima op te laden b.v. via een pc of laptop.
verder is het allemaal even wennen maar goed te doen. ik had hiervoor de Mio en beide apparaten wijken sterk van elkaar af qua bediening. Maar na wat spelen is hij best handig in gebruik. de drie routes zijn erg! handig. verder oogt hij degelijk alleen jammer dat er neit standaard een goede hoes bij is. die is wel verkrijgbaar voor een klein bedrag. de grote van het scherm is fijn maar niet overbodig. ik denk dat de 40 wel erg klein is. ik heb gekozen voor de premium mede vanwege zijn TMC plus die in andere landen extra info geeft. vOOR EEN AANTAL LANDEN ZIT DIT ER AL OP.Kortom prima apparaat op de scherm helderheid na die is matig.

19Peter59 01-08-2010

- 12/24 volt gecombineerd laadsnoer met tmc_antennekabel
- Kabeltje met een USB en een mini_usb steker
- Passieve design automount
- Beknopt snelstartgidsje in meerdere talen, waaronder Nederlands
Alle benodigde besturingssoftware en kaart van Europa is reeds voorgeïnstalleerd. Beter is om na een backup te hebben gemaakt de gehele Europakaart op een mini_sd te plaatsen van minimaal 4GB

De Techniek:
De Navigon 70 Premium wordt geleverd met een STMicroelectronics Cartesio STA 2064 processor welke draait op 520 MHZ. Met een cache van 32KB is het in staat om net weer iets sneller de route te (her)berekenen dan z'n voorgangers.
Het Ramgeheugen bedraagt 128MB terwijl er een 4GB flashgeheugen aanwezig is
De accu heeft een capaciteit van 1400 mHa

De Kaarten:
De 70 Premium wordt geleverd met een volwaardig gedetailleerde Europa_kaart in de versie Q2-2010, welke op dit moment de meest recente is.

De Hardware:
In de rechterfrontstijl is de microfoon geplaatst. Ook deze lokatie is een prima keuze.
De automount is passief, stevig en volledig instelbaar. Het plaatsen van de navigatie gebeurd door het aan de bovenkant in te haken en aan de onderzijde vast te klikken. De mount is kwalitatief goed en tijdens het navigeren zijn trillingen te verwaarlozen.
Er wordt geen pouche meegeleverd, geen styluspen of screenprotector en helaas ook geen 220V USB_adapter. Wil je thuis met de navigatie werken dan zal je zelf een adapter moeten aanschaffen.
Af-fabriek is er wel een folie op het scherm aangebracht.
De navigatie voelt en oogt stevig. De aan/uit knop is aan de rechterbovenzijde geplaatst. De usb/voedingsaansluiting aan de onderzijde alsmede een slot voor het geheugenkaartje.

Het Beeldscherm:
Het beeldscherm meet maar liefst 5" en is van het type LCD 480*272 pixels
Dit type navigatie heeft een 5" beeldscherm wat een pluspunt voor navigatie is. Alle info is duidelijk en goed leesbaar.
Het beeldscherm ligt wat dieper in de behuizing. Hierdoor is de optie Screendump net even wat lastiger te realiseren.
Het beeld wat geproduceert wordt oogt in vergelijk met de 8450 en 7310 aanmerkelijk minder van kwaliteit. Het beeld van de 70 Premium is erg flets, zeer weinig contrast. Je kan het ongeveer vergelijken wanneer je teveel indirekt lichtval op je scherm hebt. Met name tijdens het navigeren overdag blijkt dit een behoorlijke tekortkoming. In vergelijk met de 8450, die wat contrastrijker is zie je daar dat de autosnelwegen voorzien zijn zijn van een dikker opgezette buitenrand en dat de letters van de straatnamen voorzien zijn van een donker randje. Dat oogt al stukken beter. Het is te hopen dat Navigon hier softwarematig wat aan kan doen.

De Performance:
De performance is uitstekend. In vergelijk met de 7310 en 8450 is de 70 Premium net een fraktie sneller met het berekenen en herberekenen van de routes tijdens de rit. Wil je een route berekenen zonder fix, dan scoort de 70 Premium buitengewoon goed.
Beeldopbouw en en wisseling verloopt vrij soepel zonder haperingen.

Navigatie:
Het navigeren (positie op de kaart) verloopt soepel zonder haperingen. Bij sterke bochten vind er een kleine vertraging plaats zij het dat het niet echt hinderlijk is.
Navigon heeft inmiddels nu ook meerdere toetsenborden als keuze ingebracht. Naast het duitse Qwertz kan je nu ook kiezen voor onder andere Qwerty indeling.
Straat- en plaatsnamen worden, zoals we van Navigon gewend zijn, intelligent ingegeven. Alleen de letters die nodig zijn om een naam te creëren zijn selekteerbaar en daarom hel verlicht. Daarmee is een snellere invoer van de namen mogelijk.
Het dag/nachtgebruik is goed instelbaar naar eigen believen.
Een groot minpunt is het ontbreken van SOS_data voor Nederland

Aanwijzingen tijdens navigeren:
Dit is wel één van de meest opzienbare wijziging die de 70 Premium in zich heeft... althans voor de Nederlandstalige markt. Navigon heeft geluisterd naar de consument en we zijn eindelijk verlost van het Antje_syndroom. Zowel Antje, met haar onbegrijpelijke zwaar duits accent, alsmede Wendy hebben moeten plaatsmaken voor Jan.
Jan die duidelijk oer_nederlands spreekt in een accentloze vorm is een super aanvulling voor het nederlandstalig afzetgebied van Navigon.
TTS, uitspreken van straatnamen, plaatsnamen in binnen en buitenland.... Jan is cumlaude geslaagd bij het NTI. Zonder blikken of blozen, haperingen, stotterende weergave's, half afgebroken zinnen.... Jan draait er zijn hand niet voor om. Perfekt.
Hopelijk is Navigon bereid om deze stem ook als een patch binnen Fresh gratis aan te bieden aan alle Navigon_TTS gebruikers die nog steeds met Antje op pad zijn. Het is werkelijk ten hemel schrijend wanneer Antje een poging doet om de aanwijzing te geven.

TMC:
Tmc werkt prima zoals we van Navigon gewend zijn. Zowel de meldingen op de route alsmede de landelijke meldingen worden nu zonder pardon ingelezen en verwerkt. Via de < en de > knop kan men versneld de frequentieband handmatig afzoeken. Indien een goede zender gevonden is kan deze gelocked worden. Navigon zal dan trachten de zender (met bijbehorende/ veranderende frequentie) te blijven monitoren.

Noviteiten:
Motion Sensor: Middels een kort handgebaar bij het navigatieapparaat treedt desgewenst (instelbaar dus) de Motion sensor in werking. Tijdens het navigeren wil je zoveel mogelijk de gedetailleerde kaart zien zonder allerlei balken aan de onder- en zijkant van het scherm.
Met dat korte handgebaar bewerkstellig je ook een pop_upbalkje boven in beeld welke de meest relevante pois toont op je route. Tankstation, eetgelegenheid en parkeerplaats. Tevens is het in 1 oogopslag te zien aan welke kant van de weg de betreffende lokatie zich bevindt. Pikant detail is echter de situatie op autobanen waarbij doodleuk de eerstvolgende tankstation over 3 kilometer aan de linkerzijde van de autobaan zich bevind. Niet echt goed over nagedacht en/of getest.
Ander aandachtspuntje voor Navigon is dat de My_Best_Poi pop_upbalk niet benaderbaar of te zien is, indien er een richtingsbord bovenaan het gescherm getoond wordt. De pop_up verdwijnt dan achter hat richtingsbord (balkje)

Gsm/Carkit:
Deze voldoet goed. Een noviteit is dat je 2 gsm's tegelijk aktief via de navigatie kan aanmelden. Het komt vaak voor dat (beroeps)chauffeurs 2 gsmtoestellen bij zich hebben voor zakelijk en privé. Goed over nagedacht.

Meer info op het nederlandse Navigonforum: **http://www.pocketnavigation.nl**

Conclusie:
Pluspunten:
- Snelle routeberekening
- Perfekt Nederlandstalige TTS stem
- Performance

Minpunten:
- Kaartkleuren (contrast. leebaarheid), laat te wensen over
- Ontbreken van 220V (usb) stekkeradapter
- Ontbreken van SOS_Data
- City_3d aanbod is veel te karig. Ook daar waar het aanwezig is worden nog veel te veel grijze dozen getoond ipv 3D. De uitvoering laat erg veel te wensen over