Navigon 70 Plus

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 24 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Navigon 70 Plus op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Ricopino 01-11-2012
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Ik gebruik het apparaat alleen in mijn vrijetijd. Je komt er uiteindelijk wel, maar de updates slaan vaak de plank mis. Zelfs redelijk lang bestaande wegen mist ie, terwijl dan weer wel een straat in nieuwbouwwijk gevonden wordt. Ik ervaar ook dat ik teveel naar het apparaat moet reiken terwijl een aantal zaken eigenlijk automatisch zouden moeten gaan (bv dwingen om een omleidingsroute te volgen). Het is geen slecht apparaat, maar zeker niet bijzonder. Opstarttijd te lang.

cobie4651 08-05-2012
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Het is een heel goed toestel , maar ik mis een app. om naar de hoofdwegen te gaan als je op een N weg zit.
Bij het invoeren geeft hij bv. drie routes aan A-B-of C
Zit je eenmaal op een N weg bij het weggaan dan is het moeilijk om weer op de hoofdweg te komen. Verder is het een fantastisch apparaat , die goed in te stellen is.

R. van Tol 08-04-2012
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

De navigatie werkt goed in 99% van de gevallen. Toevallig staat mijn eigen huis verkeerd in de gegevens.
Het is wel zo dat ik met grote regelmaat een systeemcrash meemaak; minstens eenmaal per dag en vaak frequenter. de software herstart wel weer, maar dan ben je toch een paar straten verder en dat is juist wanneer je het ding nodig hebt. Hierover geklaagd bij de helpdesk, maar daar weten ze niet beter dan een e-mail met een bestand te sturen. Het moet nog aankomen overigens.
Slecht is nog de rapportage van de ritten, het gebruiksgemak dit in te stellen.
Daarnaast kun je je telefoon over het apparaat laten lopen. De geluidskwaliteit is zo slecht dat je bang bent iemand te bellen. Dus maar een ander systeem gekocht om te bellen.
Bedieningsgemak van het apparaat is niet groot.

Kortom: de keuze voor de volgende moet nog worden gemaakt, echter een optie minder.

nicola035 21-01-2012
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Inmiddels update Q42011 op dit systeem gezet, dat ging niet zo simpel,tot 3x toe opnieuw inloggen met Fresh Maps,toen pas in het goede scherm kunnen komen, en werd het systeem herkend,dus de download gedaan, maar netjes afkoppelen ging niet,toen maar gewoon de usb kabel eruitgetrokken: Kreeg de melding 'syteem niet compatible'(?) Ik heb (helaas) nog steeds windows Vista Premium,in de loop van dit jaar komt hier waarschijnlijk verandering in (windows7)De update is wel gelukt overigens, het staat er op. De volgende keer beslist geen Navigon meer,helpdesk is écht onbereikbaar,altijd een in gesprekstoon(020 nummer)

fam.teppema 29-10-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Ok. Naar Frankrijk was een ander verhaal. Ergens halverwege na 600 km hield ie er mee op. Apparaat voelde onnatuurlijk warm aan en er was niets meer mee te doen.Bevroren in de still van dat moment. Niet uit te zetten,niet te resetten. Na uren afkoelen inneens weer wel te bedienen. De volgende dag de resterende 700 km en weer het zelfde probleem. En op de terugweg ook nog uitval op dezelfde manier. Na thuiskomst telefonisch contact opgenomen met navigon en die service liep perfect.Ding werd opgehaald door upc en binnen een week was ie terug. Volgens bijgevoegd rapport was een softwarefout de oorzaak en was alles opnieuw geinstalleerd. Tot nu toe werkt alles weer goed maar ik weet natuurlijk niet of dat zo blijft als ik er weer zo veel km's mee rijd naar 't zuiden. Wordt vervolgd...

nicola35 03-10-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Het is al weer enige maanden geleden dat ik een rewiew over de Navigon 70 plus geplaatst heb, inmiddels 2 kaartupdates verder (Q3-2011) en nóg zitten er foutjes in, mbt. kaartmateriaal,heb gemerkt dat deze navigatie je zelfs een fietspad op wil sturen,als straat zijnde! Het apparaat ziet er gewoon schitterend uit, doch de volgende keer schaf ik écht geen Navigon meer aan, denk dan toch echt aan Garmin, met livetime kaartmateriaal.Navigon: Het werkt, maar daar is dan alles wel mee gezegd,ik had hier meer van verwacht, zéker mbt. het kaartmateriaal, te veel fouten,ook het touchscreen valt wat tegen,het werkt niet echt soepel.als je wat in wil toetsen,een plastic pennetje is aan te bevelen, jammer dat ze dit niet standaard erbij geleverd hebben.

Ron2100 07-08-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Nog steeds tevreden over de aankoop, alleen het kaartmateriaal is niet altijd "up to date". Tijdens onze reis in Italië hebben we gelukkig voor het fout ging kunnen corrigeren, vb spraak zegt links/beeld rechts en dit in Rome.Ontbrekende ronde punten vinden we minder erg, bij modus vrachtwagen bij de kust van Sorrento veertig km moeten terugrijden omdat er geen doorgang was langs de kust in een stadje.Dit is wel balen! Dus mijn punten voor Navigon: 9 en de kaartemaker: 7, nog werk aan.Maar blijkbaar is dit bij elk merk het zwakke punt.

WDjinn 29-07-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Navigon 70 aangeschaft na diverse testen en reviews te hebben gelezen. Het apparaat kan leuke dingen maar hoeft je tenslotte alleen maar van A naar B te brengen en dat gaat niet altijd even vloeiend. Wordt soms van de weg af gestuurd om er een paar meter verder weer op te gaan. Plaatsnamen worden slecht uitgesproken door halverwege de naam te beginnen of de naam af te breken. Altijd op blijven letten waar je heen wordt gestuurd en een goiede kennis van de weg is onontbeerlijk om niet verkeerd te worden gestuurd. Dat is nu juist waar een navigatie systeem je mee moet helpen.
Het scherm wordt snel vies en hierdoor minder goed zichtbaar. Elk touchscreen wordt vies maar dit touchscreen wordt dof en is kras erg gevoelig.
Het aantal POI wat je zelf in een bestand kan uploaden is maximaal 1000. Wil je door Frankrijk trekken en alle campings ter beschikking hebben zul je het met een uitdraai moeten doen waar de GPS coördinaten op staan.
Als je er mee geleerd heb te werken kon het best een leuk apparaat zijn maar mag er nog wel heel veel verbeterd worden. Ik weet niet hoe het met TomTom is maar ik baseer mijn bevindingen op basis van ervaringen met een 8 jaar oud Toyota systeem en een 5 jaar oud VDO Dayton systeem die beiden perfect werkten en met dezelfde kaart leverancier samenwerkten.

Tot overmaat van ramp liet het systeem het in Denemarken afweten en wilde het niet meer opstarten. Net geen 2 maanden in gebruik en herstel gaat naar verwachting 6 weken duren. Op internet wordt ook vaak melding gemaakt van problemen met het scherm. Zou hem zelf niet nog eens kopen. Prijs/kwaliteit/functionaliteit ligt ver uit elkaar.

WDjinn 16-11-2011

Heb ondertussen een andere Navigatie gekregen van de leverancier. Deze vind bij opstarten geen satelieten en moet dan weer herstart worden om het dan toch te gaan doen. De bewegwijzering is erg amateuristisch maar gelukkig staan er borden boven de weg en komen we er wel. Een echte miskoop voor veel geld.

koekefretter 28-07-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Na mijn Tom Tom nu na veel gepuzzel toch de Navigon 70 plus gekocht. Op mijn vakantie via Duitsland Oostenrijk Italië en Zwitserland alleen maar blijer geworden. Hij geeft 3 route mogelijkheden die je dan via tussen bestemmingen kan wijzigen. Ook het intoetsen van de plaatsnamen geeft hij alleen maar de letters aan die nog mogelijk zijn. Verder staan er interessante punten aangegeven op het scherm al evenzo camping winkels etc. Geen spijt gehad van deze aankoop.

fam.teppema 10-07-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Een paar weken geleden bij Navigon zelf aangeschaft in de vorm van 20 jaar vejaardagsaanbieding. Dit is inclusief 2 jaar gratis kaart updates en een mooi reispakket bestaande uit mooi hoesje, lader die rechtstreeks het stopcontact in kan en nog wat extra's. En dan kost ie 189 euro. Had daarvoor ook al een navigon.(7000te)
Meteen de nieuwste kaart gedownload en vooralsnog doet ie wat ie moet doen. Apparaatje ziet er strak uit, is makkelijk en intuitief te configuren en persoonlijk in te stellen. Opladen gaat erg snel.
Alle opties werken perfect.(Rijbaanassistent, My routes,etc.)
Kortom: Tot nu toe erg tevreden. Enige minpuntje is de herenstem die ik vergeleken met de dame die ik op de 7000 had minder prettig vind.
Binnenkort naar Zuid-Frankrijk en dan moet ie bewijzen dat ie echt goed is maar ik heb er vertrouwen in.

nicola35 30-10-2011

Beste Fam. Teppema: U schreef 'Ding werd opgehaald door upc' Neem aan dat U toch echt UPS bedoeld? :-)
upc, dan denk ik direct aan héél wat anders. ;-)
Succes verder met de navigon 70 plus! En ach, anders moet je maar denken, we hebben nu enige honderden km's gereden, de navigatie stopt ff, dan wij ook maar..Gr. Nicola

Co Del 06-07-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Op vakantie naar Italië,Slovenië en Oostenrijk de Navigon gebruikt. Wat mij in negatieve zin opviel is het geluid,in de winkel leek het goed,maar in de praktijk zijn de genoemde plaatsen of straatnamen niet te verstaan. Waarschijnlijk worden de teksten als linksaf, linkerbaan volgen,uit een andere database gehaald als plaats en straatnamen. Na de vakantie Navigon gebeld maar nog geen bevredigende stem kunnen vinden.
Ik heb spijt van mijn keuze voor de Navigon (alleen om het geluid) volgende keuze wordt weer een Tom Tom

Hgs 23-06-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Ik ben er heel tevreden over heeft een mooi groot beeld en de update die ik er bij kreeg voor 20euro ben ik heel blij mee,ik heb nu al twee update,'s gehad,dus die afspraak komen ze goed na. Verder vind ik hem gebruiks vriendelijk en geeft een goed beeld van de Nederlandse wegen.ik heb geen spijt van deze aankoop bij ga fords voor 139euro.

nicola35 15-06-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Op 23 Mei jl Navigon Plus 70 aangeschaft,direct uitgeprobeerd, en direct al een 'fout' in het kaartmateriaal: Van Eindhoven naar Stationsplein in S'hertogenbosch:Nou, mooi niet, reed alle kanten op, maar niet de goed,ik dat ding maar uitgezet,en zelf maar naar centrum gereden,richting stationsplein.Bij thuiskomst direct kaartupdate uitgevoerd (via kortingscode 19,95 voor 24 maanden) de beschikbare update was Q012011, betaald met creditcard, direct beschikbaar dan. Na een week weer naar hetzelfde punt moeten rijden in Den Bosch,dus dacht: Moet nu goed zijn, dus niet!Helpdesk gebeld: Erg duur grapje, 0,30 ct p/min! Lang wachten, geen Nederlands sprekende persoon, dan maar in het Engels, gevraagd wanneer 2e kwartaal beschikbaar zou zijn:Antwoord: Vóór 1 Juni, het is nu 15 Juni,en de 2e update van dit jaar is nóg niet beschikbaar.Wederom gebeld: Antwoord 'kwartaal is nog niet om' ik: Huh..Nou, bij mijn autoverzekering allang hoor! Overigens gaan er ook nog eens geruchten, dat Navigon in de verkoop staat, en dat Garmin een bod zou hebben uitgebracht,of dit waar is? Kan héél goed zijn, maar, wat dan met de updates/abonnement? Overigens is deze navigatie erg vlug met foutmeldingen: als je deze op de pc aangesloten hebt, bijv. 'hardware veilig verwijderen',direct een foutmelding, dat navigatiesysteem niet compatible is, maar goed, het werkt, dan maar gewoon loskoppelen dus. Een 2e keer zou ik géén Navigon meer gaan aanschaffen, beslist niet. Neig dan toch meer naar Garmin,of Tom-Tom..

peter d. 14-06-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Prima navigator. Eenvoudige pc-connectie voor updates van Navigon. Via Navigon zijn er ook speciale downloads voor toepassingen als rijden met de caravan beschikbaar.
Net als iedere navigator zitten er foutjes in: ook na de update 2011 herkent het apparaat mijn eigen huisadres niet, dat al sinds 2000 bestaat.
De mogelijkheid van het invoeren van tussenpunten en de parkeerhulp zijn pluspunten.

Peter d.

ger 52 26-04-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

paar dagen geleden gekocht, update gedaan en nieuweste kaarten geladen, en toen ging het ding plat. Volgende dag bij de Media Markt nogmaals een harde reset gegeven, en toen deed hij het weer. Gelukkig want anders alle werk voor niets gedaan. Het binnehalen van kaarten gaat namelijk nogal traag.
Mijn eerste planner was de navigon 4310, maar die werd helaas gestolen in mooi Rotterdam toen ik voor vijf minuten de auto had verlaten. Je bent daar eerder je navigatie kwijt den dat je een parkeerbon krijgt. Hierna heb ik, impulsief een Mio M450 gekocht. Lage prijd was de doorslag. Het apparaat werkte prima, maar was het voor mij niet echt. Omdat ik volgende maand weer op vakantie ga heb ik de Navigon 70 plus gekocht met een lekker groot scherm. Werkt heerlijk en loopt mooi zonder gehakker.Veel meer mogelijkheden. Start lekker snel op, duidelijke aanwijzingen en rekent snel. Origineel tasje helaas niet elverbaar, heb er een van Case Logic gekocht. Lekker ruim en een zeer zachte indeling. Beter eigenlijk dan de originele, want de rits loopt van de Case Logic veel soepeler.

Ron 2100 19-04-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Prachtig toestel, eenvoudig in gebruik, ook updates downloaden via de site van Navigon ging zonder enig probleem. Mijn vorig toestel was een Mio 268+, in de 70 plus vind ik heel veel vergelijkbare zaken terug wat de bediening betreft, de 70 plus geeft een pak meer info, is heel snel, ook bij het opstarten en het herberekenen. Heel tevreden over mijn aankoop!

J.L. Swarte 26-03-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Naar aanleiding van mijn goede ervaringen met mijn eigen Navigon apparaat (zie ook mijn voorgaande review van 09-01-2011) heb ik er ook eentje voor mijn vader besteld.

Direct na het uitpakken van het apparaat alle stappen zoals omschreven in de handleiding (die je overigens eerst van het internet moet downloaden) doorlopen. (Eerst opladen, back up maken, meest recente kaart activeren)

Daarna het apparaat gestart. Tijdens het opstarten (de dubbele Navigon pijltjes draaien rond op het scherm) bevriest het apparaat en is met geen mogelijk uit te schakelen of te resetten.

De dag erna ben ik maar eens gaan bellen met de klantenservice van Navigon. (0900-0400468 Starttarief 0,045€. Iedere minuut kost 0,30€ .) Na ca. 2 minuten werd er opgenomen en werd ik in het Engels te woord gestaan door een vriendelijke mevrouw. Zij deed mij wat tips aan de hand. Zo zou ik door de aan/uit knop en de resetknop minimaal 6 seconden in te drukken de fabrieksinstellingen kunnen herstellen.

Na dat gedaan te hebben loopt het apparaat tijdens het “Restore Factory Settings” proces wederom vast. Het geeft aan het bestand “MSCR” niet te kunnen vinden. Daarop wederom gebeld met Navigon en zonder er verder veel woorden vuil aan te maken werd het ding retour genomen. Het apparaat werd dezelfde dag nog door een koeriersdienst gratis opgehaald en een dag later in Duitsland afgeleverd.

Precies 11 dagen later heb ik het apparaat retour ontvangen. Het werkte prima, maar de koppeling met de software wilde niet meer lukken. Na een paar dagen proberen en modderen heb ik toch maar weer de Navigon klantenservice gebeld waarop men mij beloofde een nieuw wachtwoord toe te zenden voor de Navigon Fresh software.

Twee dagen later had ik nog geen nieuw wachtwoord ontvangen, en daarom maar weer eens gebeld. De vriendelijke meneer die mij (dit keer in het Nederlands) te woord stond kon mij niet direct helpen, en vroeg mij een e-mail te sturen aan de support afdeling. Zo gezegd, zo gedaan en een dag later werd ik gebeld door een medewerker van de betreffende afdeling.

Met deze medewerker heb ik een afspraak gemaakt over het moment van bellen (zij belden mij in plaats van omgekeerd) en ervoor gezorgd dat ik klaar zat achter de opgestarte computer met het aangelsoten apparaat. Pak ‘m beet 5 minuten later waren alle problemen opgelost en was de relatie tussen de computer en het apparaat weer tot stand gebracht. Daarbij zijn ook alle overige services weer overgezet zoals delaatste kaart garantie en de 2 jaar kaartupdates van Navigon Fresh.

Al met al heb ik er bijna een maand over gedaan om mijn vader een Navigon 70 Plus cadeau te doen. Dat was terleurstellend. Een cadeautje wordt geacht leuk te zijn, en geen ergernis te brengen. En hoewel de helpdesk van Navigon mij altijd correct te woord heeft gestaan ben ik toch wat gereserveerder geworden over Navigon.

Vooral de telefoonkosten die ik heb moeten maken om een ondeugdelijk apparaat onder garantie te moeten laten repareren en de lange tijd die het geduurd heeft voordat alles werkte zoals het behoort te werken heeft me teleurgesteld. Natuurlijk, overal gebeurd wel eens wat, maar de combinatie van het geven van een cadeau en de onmacht die er door je heen gaat als het niet werkt was erg vervelend.

Tot nu toe werkt het apparaat overigens naar behoren. Zonder enig probleem, betrouwbaar en accuraat.

hg s 05-03-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

ik had een BECKER Z201 ,eind 2010 update gekocht en dat bleek de update van 2009,dus een andere kopen en dat is NAVIGON 70 PLUS geworden door zijn reviews en prijs.ik heb hem gekocht via de site van HALFORDS,de volgende dag opgehaald.opgeladen en aangesloten op de pc en meteen de nieuwste update van 2011,en dat voor 139 euro,daarna fresch map update voor 2 jaar op gestuurd en betaald,en dan aan het werk (taxi chauffeur)geweldige eerste ervaring,zelfs de nieuwste wijken staan er op en dat miste ik bij de BECKER dus mijn eerste indruk is heel goed.

Ge bruik 23-01-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Het apparaat wat ik kocht bij Halfords,kreeg ik niet aan, ook de verkopers van deze zaak niet. Ik kreeg ongevraagd een nieuw exemplaar!
In het bijgeleverde boekje staat erg weinig bruikbaars in. De gebruiksaanwijzing, via internet, is zeer uitgebreid, maar zeker niet compleet. Er staat b.v. niets in over het opladen.
Maar de navigator doet het goed, geeft een helder beeld en heeft een duidelijke (mannen) stem!
Het grote formaat is zeker aan te bevelen.
De helpdesk is onbereikbaar, 10 of 25 keer bellen, je krijgt niemand aan de telefoon. Ergenis wekkend!
Navigon heeft een prachtige en Nederlands-talige side,
behalve als het om vragen en problemen gaat, dan is alles in het Engels.
Het apparaat is zeker aan te bevelen, maar koop het in een winkel, waar je met vragen of problemen binnen kan lopen! Persoonlijke service moet Navigon nog leren!

borel 11-01-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Mooi apparaat, wat mij in het begin grote kopzorgen gaf, was er bijna mee terug gegaan. Het apparaat wilde zich, net als bij de vorige review-plaatser, niet normaal laten uitzetten of starten. Telkens bleek een harde reset nodig.
Het probleem was volledig verdwenen na een update van de software via de navigon-site. Sindsdien goede ervaringen met het apparaat anzich.
Wel probleem dat hier in de regio veel verkeerssituaties die inmiddels al meer dan 6 tot 18 maanden bestaan, door het systeem nog niet in de kaarten zijn verwerkt. Hele provinciale wegen die als 50kmh maximum zijn ingesteld. enigszins irritant maar dat staat los van het apparaat op zich.

Esteo 31-12-2010
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Na veel lezen en vergelijken heb ik gekozen voor de NAVIGON 70 Plus. Het blijkt een prima apparaat te zijn.
De eerste keer opladen moet in de auto via de sigarettenaansteker. Daarna kun je hem prima instellen zonder aansluiting op computer of auto.
Een bestemming ingeven is in een wip gebeurd.
Het apparaat geeft snel drie mogelijke routes met hun reistijd aan, waaruit je er eentje kunt kiezen.
Erg veel instelmogelijkheden.
Vooral de rijbaanbegeleiding is erg duidelijk.
Je kunt erg simpel het geluid harder, zachter of uit zetten. Het beeldscherm switcht automatisch tussen dag- en nachtkleuren, als je dat wilt.
Je kunt hem desgewenst laten waarschuwen wanneer je bijv. 5 km te hard rijdt.
De 3D-weergave is erg overzichtelijk.
Kortom: een aanrader.

rothe 09-11-2010
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

de navigon 70 plus heb ik binnengekregen en na wat gepruts om het ding te leren kennen deed hij het toch niet. Lag het aan mij? Nee hij kon de satalieten niet vinden. Dat kan, maar na 1 uur zoeken nog steeds niet. Je gaat twijfelen. Even uitzetten en later weer proberen. Ook toen deed hij het niet.
Bobshop gebelt. Was geen punt. Na plus minus 2/3 dagen werd het ding 1 op 1 aan de deur omgeruild. Hij doet het prima. Veel mogelijkheden, alleen wel kleine icoontjes op het scherm en het geluid vind ik niet al te best. Eerst had ik een mio en die had een beter geluid. Maar aan mogelijkheden ontbreekt het niet aan dit systeem. Ik heb er een abonnement van 20 euro voor 2 jaar bij gekocht, maar dat gaat buiten Bobshop om. Maar voordat je dat binnen krijgt...........
De firma Navigon is niet aan de telefoon te krijgen. Dat valt tegen. Misschien ben ik die 20 euro kwijt? We zullen zien. Het is nu 14 dagen geleden dat ik het abonnement aangevraagd heb en ik heb ook een bevestiging van Navigon gekregen, maar ze reageren niet op mijn mailtjes hierover.

Robert122 03-10-2010
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Zeer mooi toestel , maar vele fouten ondervonden in de navigatie zodat ik waneer ik niet bekend was verkeerd zou gereden zijn, zowel kaart als instructies .
Toestel doet niet waarvoor ik het gekocht heb , mij van A naar B brengen zonder vele fouten.
Spijtig want voor de rest een prima GPS.

HK22 18-08-2010
Geschreven voor: Navigon 70 Plus

Sinds een paar weken in bezit. Ik heb hem getest op weg naar Duitsland. Had hiervoor een Garmin Nuvi 660 maar de kaarten van deze navi waren verouderd en wilde graag wat meer (nieuwe) functionaliteiten en technologieën.

Het apparaat is degelijk en strak vormgeven. Mooi groot scherm 12.7cm en is opvallend dun. Er zit standaard 1 kabel bijgeleverd voor de stroomtoevoer in de auto en geïntegreerde TMC. Ook zit er een usb kabel bij voor aan de pc (ivm kaartupdates).

Er zit ook een aanbieding bij voor kaartupdates. Dit kost 20 euro voor 2 jaar. Zo ben je altijd verzekerd van de nieuwste kaarten.

De raamhouder is degelijk en zit dan ook goed vast aan het raam. Is tevens eenvoudig te verwijderen.

De navigatie start binnen een paar seconden (mits je niet binnen in huis zit). Wat erg handig is, is dat hij 3 verschillende soorten routes aanbied. Kortste of snelste route. Dit wordt weergeven op een kaartje. Er zitten ook veel POI's bij in begrepen (Restaurants incl. telefoonnummer etc. zodat je zelfs kunt reserveren) en kunnen naar eigen wensen worden aangevuld.

De navi stem is helder en duidelijk en spreekt zonder Duits accent. Er is alleen keus uit een Nederlandse mannenstem maar is niet hinderlijk. De stem is van de Praxis reclame van tv ;)

Wat ook erg prettig is is dat de stem ook TMC kan voorlezen en dat hij straatnamen en plaatsnamen kan zeggen zonder een hinderlijk dialect. Ook de Active Lane Assistant is erg handig zo kun je op de grote wegen nooit verkeerd voorsorteren. Ook verteld hij op elke weg hoe hard er gereden mag worden. Dit is tot op de meters nauwkeurig.

Ook in tunnels weet hij het signaal te behouden. En gaat verder op wanneer je de tunnel weer uit komt zonder problemen.

Tijdens mijn reis geen enkel moment gehad dat hij niet wist waar ik zat. GPS signaal vind hij snel en een eventuele herberekening van de route voert hij snel uit. Kortom een prima aankoop en echt een aanrader. Ben blij dat ik geen TOMTOM heb gekocht.

Hij is het geld meer dan waard en biedt duidelijk meer voordelen en functies dan een TOMTOM. Hiervoor moet bij TOMTOM vaak apart voor worden betaald.