Consumenten testen: de Hyundai IONIQ 5

De Hyundai IONIQ 5 is ruim, hij rijdt comfortabel en beschikt over een toonaangevend elektrisch systeem waarmee razendsnel opladen mogelijk is. Maar hoe bevalt de auto in de praktijk? Drie testrijders gingen voor de Kieskeurig.nl EV Duurtest een paar weken met de IONIQ 5 op pad, en delen hun bevindingen in deze review.



Staycation musthaves

Hyundai IONIQ 5

Rijbereik tot 507 kilometer



Voor deze Kieskeurig.nl EV Duurtest kregen drie testrijders de sleutel overhandigd van de Hyundai IONIQ 5, met de opdracht om gedurende een periode van enkele weken al hun bevindingen – positief én negatief – op te schrijven. In deze review lees je hun oordeel over de IONIQ 5. Alle informatie over de selectie van de testrijders voor deze Kieskeurig.nl EV Duurtest, alsmede over de testprocedure zelf, is te lezen door onderstaande knop aan te klikken.

Rond de elektrische auto gaan de ontwikkelingen in een razend tempo. De Hyundai IONIQ 5 verscheen alweer in 2021 in Nederland, maar achterhaald kan de auto beslist niet worden genoemd. Dankzij zijn elektrische architectuur, die werkt op 800 volt, is de IONIQ 5 nog altijd een van de koplopers aan de snellader. Het neemt slechts 5 minuten in beslag om de batterij van 10 procent voor 100 kilometer extra actieradius. Modellen van vergelijkbaar formaat en een vergelijkbare prijs, hebben daar (veel) meer tijd voor nodig.

Snelladen en de actieradius

Testrijder Dorottya geeft toe met enige scepsis achter het stuur van de Hyundai IONIQ 5 te stappen, en onvoldoende ervaring te hebben om tijdens de testperiode optimaal van het gemak van snelladen te hebben kunnen profiteren. Juist de korte laadtijden aan de snellader vallen bij de IONIQ 5 beslist onder het kopje ‘gebruiksgemak’. Testrijders Joost en Marcel geven dan ook hoog op over dit testonderdeel. Het voordeel van snelladen komt pas goed tot z’n recht wanneer de batterij voor minder dan 40 procent stroom heeft. Wanneer vervolgens naar een laadlocatie wordt genavigeerd, volgt automatisch het preconditioneren van de batterij, waarbij deze de optimale bedrijfstemperatuur bereikt om het uiterste uit de snellader te trekken.

Hyundai geeft voor de geteste IONIQ 5 met 77,4 kWh-batterij een actieradius op van 507 kilometer. Dat is echter alleen haalbaar onder de meest gunstige (weers)omstandigheden en bij een buitentemperatuur waarop de batterij de minste inspanning hoeft te leveren – ’s zomers, bij zo’n 20 à 25 graden. Tijdens de testperiode kwam de temperatuur niet boven de 8 graden uit.Joost: “De IONIQ 5 is geen zuinigheidswonder, ik haalde gemiddeld 18 à 19 kWh/100 km.” Een actieradius van 350 tot 400 kilometer lag echter nog steeds binnen bereik, en dat stemt beide testrijders tevreden.

Veel ruimte voor de inzittenden, maar niet voor de bagage 

Op het eerste gezicht oogt de Hyundai IONIQ 5 niet bijzonder fors, maar in feite is deze kruising tussen een traditionele vijfdeurs hatchback en een ruimtelijke SUV – met een design dat is afgeleid van Hyundai’s eerste productiemodel, de Pony – een uit de kluiten gewassen auto. “Dat vertaalt zich in een zeer riante binnenruimte,” stelt Joost vast. “Voorin zit je prima, met voldoende ruimte voor je hoofd en benen en ook achterin heb je ruimte voldoende. De jongens van mijn voetbalteam, die ik op zaterdag naar hun wedstrijd mocht rijden, waren in elk geval zeer te spreken over de ruimte achterin.” Marcel beaamt dit oordeel: “Zowel voorin als achterin is de ruimte uitstekend te noemen, mede dankzij de verschuifbare middenconsole.” Dorottya komt met een praktijkvoorbeeld: “Onze zoon is 2,03 meter en zelfs hij had meer dan genoeg been- en hoofdruimte achterin.”

Ook hebben de testrijders de bagageruimte van de IONIQ 5 getest. Joost: “Onder de afdekking is de hoogte van de bagageruimte beperkt. Voor in de RWD-versie zit echter een goed bruikbare voorbak (‘frunk’) voor bijvoorbeeld de laadkabel of voor het vervoeren van afhaalmaaltijden.” Marcel kijkt alvast vooruit, naar de zomervakantie: “Wie met het gezin met twee kids en een hond op vakantie wil, zal snel een dakkoffer of bagagewagen nodig hebben.”

“Een van de beste EV’s in zijn klasse”

Alle drie de testrijders prijzen het rijcomfort dat de Hyundai IONIQ 5 te bieden heeft, dankzij de soepele afstemming van het onderstel en de soepele prestaties die de 229 pk sterke elektromotor te bieden heeft. “Zowel in de stad als op de snelweg gedraagt de auto zich uitstekend, waardoor de meesten snel met de auto uit de voeten kunnen,” zegt autoliefhebber Marcel, die sinds april 2022 zelf met een elektrische auto rijdt. Joost weet ook waarover hij spreekt: “Wat opvalt is de rust en stilte aan boord. Je hoort nauwelijks wind- en bandengeruis en zelfs voor een EV is deze auto erg stil.” Dorottya geeft toe dat zij met enige terughoudendheid in de IONIQ 5 stapte, maar algauw overtuigd was van het comfort dat de IONIQ 5 te bieden heeft.

De comfortbeleving is echter ook terug te voeren op het bedieningsgemak. “Door de menustructuur van het infotainmentsysteem, vraagt de bediening in eerste instantie enige gewenning,” rapporteert Joost. Maar dat mag de pret niet drukken: na een week intensief testen heeft Marcel de IONIQ 5 ervaren als “een van de beste EV’s in zijn klasse”. 

Pluspunten:

- Rijcomfort, luxe uitrusting

- Ruim interieur

- Kwaliteitsindruk

- Rijhulpsystemen op de snelweg

- Bruikbare voorbak (‘frunk’) van RWD-versie

- Hoge laadsnelheid en grote actieradius

Minpunten:

- Kofferruimte tijdens proefrit goed uittesten

- Infotainmentsysteem vraagt wat gewenning

- Rijhulpsystemen erg actief