Consumenten testen: de Hyundai IONIQ 6

Het gestroomlijnde design van de Hyundai IONIQ 6 heeft een doel: het behalen van een zo laag mogelijk energieverbruik. Daarbij mocht echter niet worden bezuinigd op comfort en gebruiksgemak. Is de elektrisch aangedreven middenklasser geslaagd in die opzet? Dat lees je in deze review van de Hyundai IONIQ 6.



Staycation musthaves

Hyundai IONIQ 6

Tot wel 100 km extra in 5 minuten



Voor de Kieskeurig.nl EV Duurtest gingen drie testrijders enkele weken op pad met de Hyundai IONIQ 6. Na het verzamelen van al hun praktijkervaringen, kon de elektrische sedan uit Zuid-Korea worden beoordeeld. Alle informatie over de testprocedure en de wijze waarop de testrijders zijn geselecteerd voor deze Kieskeurig.nl EV Duurtest, kun je lezen door onderstaande knop aan te klikken.

Door zijn futuristische, haast exotische vormgeving is de Hyundai IONIQ 6 een zeer opvallende verschijning. Zijn afgeronde vormen en optimale stroomlijn moeten garant staan voor een zo laag mogelijk energieverbruik. Voorzien van een 77,4 kWh-batterij heeft de IONIQ 6 een zeer bruikbare actieradius van ruim 600 kilometer. Het design van de IONIQ 6 staat een gemakkelijk gebruik echter niet in de weg: de technologie is geheel in dienst van de bestuurder, en leidt zo min mogelijk af van het verkeer om de auto heen. 

Rijervaringen

De aandrijflijn van de IONIQ 6 is leverbaar in diverse configuraties. Voor deze Kieskeurig.nl EV Duurtest hebben de drie testrijders gereden met de IONIQ 6 met het grote 77,4 kWh-batterijpakket en een enkele elektromotor met 229 pk, die de achterwielen aandrijft. In deze vorm worden de prestaties van de IONIQ 6 ervaren als erg soepel, al blijkt uit de aantekeningen van de testrijders dat iedereen op dit gebied andere verwachtingen heeft.

Rudy constateert dat de auto echt bedoeld is om comfortabel mee te rijden. Als bestuurder van de IONIQ 6 heb je de keuze uit meerdere rijprogramma’s. “Het wisselen tussen de verschillende programma’s werkt erg goed en soepel,” zegt Eric, maar voor testrijder Ruud is de sportstand teveel van het goede. “Daarin reageert de auto echt heel fel.”

Over de rijeigenschappen van de IONIQ 6 de testrijders eensgezind. “In bochten is het lekker doorrijden, met een uitstekende wegligging,” oordeelt Ruud. “De Hyundai IONIQ 6 is een heerlijke rijdersauto,” zegt Rudy, maar plaatst daarbij wel een kanttekening: “Op voorwaarde dat je de assistentiesystemen uitzet.” Arts ervaart de ingrepen van de rijhulpsystemen – waardoor de auto veilig tussen de wegbelijning blijft – als subtiel, maar in sommige situaties ook als te nadrukkelijk aanwezig. De wettelijk verplichte waarschuwing voor het overschrijden van de maximumsnelheid staat volgens Ruud en Eric te strak afgesteld, waardoor deze functie een averechtse werking kan krijgen. “Bij aanvang van elke rit zette ik het systeem eerst uit,” zegt Ruud.

Wennen aan bediening

Ruud is bovendien kritisch over de reactiesnelheid van de bediening via het centrale touchscreen. “Door de vertraging ben je algauw geneigd meerdere keren op dezelfde knop drukt. De knoppen staan bovendien niet altijd op een logische plek of je moet in te veel stappen de menu’s doorlopen.” Kritisch zijn de drie testrijders over de vorm van de kofferruimte. Ingegeven door de stroomlijn van de carrosserie, loopt de kofferbak sterk af. “De kofferbak is weliswaar ruim, maar heeft te weinig hoogte en de opening van de kofferbak is net te klein om gemakkelijk het onderstel van een kinderwagen of een krat boodschappen in te laden.”

“Per saldo is de IONIQ 6 een heerlijke auto. De complete uitrusting heeft echter wel een prijs,” besluit Rudy zijn oordeel. Ruud ziet dat genuanceerder. De ‘fervente dieselrijder’ zegt dat de EV een goede vervanger zou zijn voor zijn huidige auto. “Daarvan ben ik meer overtuigd geraakt.” Met de verkoopprijs van de IONIQ 6 kan hij dan ook prima leven. “Je krijgt er een serieus cadeautje voor terug.”

Pluspunten:

- Rijeigenschappen

- Subtiele werking van rijhulpsystemen

- Rijke standaarduitrusting

- Veel ruimte

- Uitstraling

Minpunten:

- Bediening van centraal touchscreen vraagt gewenning

- Houd rekening met de opening van de kofferbak

- Waarschuwing snelheidsoverschrijding houdt je flink bij de les (maar kan uit)

- Voor lange mensen: lengteverstelling stuurwiel goed testen tijdens proefrit