De Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6: een veilige keuze

De elektrische middenklassers van Hyundai – de IONIQ 5 en IONIQ 6 – worden standaard geleverd met een zeer uitgebreid pakket veiligheids- en rijhulpsystemen. Allemaal nuttige voorzieningen die je werk uit handen nemen wanneer je in druk verkeer even goed je hoofd erbij moet houden.



Staycation musthaves

Hyundai IONIQ 5

Rijbereik tot 507 kilometer



Niets is stressvoller dan druk verkeer op een locatie waar je niet bekend bent. Terwijl de kinderen op de achterbank meezingen met Tiktok-video’s en de navigatie je instrueert dat je over 200 meter linksaf moet, kom je algauw ogen en oren tekort om de verkeerssituatie om je heen volledig in te schatten. Voertuigen die van rijbaan wisselen en plotseling afremmen, geparkeerde vrachtwagens, voetgangers die vanuit het niets oversteken, fietsers die zonder licht kriskras tussen auto’s door bewegen ... Dan is hulp van harte welkom!

Gelukkig worden nieuwe auto’s steeds vaker uitgerust met ingenieuze assistentie- en rijhulpsystemen, die je op tijd waarschuwen voor dreigend gevaar en indien noodzakelijk zelfs automatisch ingrijpen om een ongeluk te voorkomen. De Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 beschikken standaard over een compleet pakket van deze ‘Advanced Driver Assistance Systems’ (ADAS). We zetten de belangrijkste systemen op een rijtje.

Een goed zicht rondom

Veiligheid in het verkeer begint met een goede overzichtelijkheid. Daarom zijn de IONIQ 5 en IONIQ 6 leverbaar met een 360-gradencamera, die via het centrale display op het dashboard duidelijk laat zien welk ‘onzichtbaar’ gevaar er rond de auto schuilt. Erg nuttig bij het manoeuvreren in krappe ruimten. Bij het achteruit verlaten van een parkeerplaats, klinkt bovendien een waarschuwingssignaal als er kruisend verkeer nadert, en een automatisch remingreep volgt bij een dreigende aanrijding.

Standaard worden de Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 geleverd met conventionele buitenspiegels, maar de koper kan tevens kiezen voor een camerasysteem. Op de plaats waar normaal de spiegels aan het portier zijn gemonteerd, zitten nu kleine, gestroomlijnde camera’s, die via een display in het deurpaneel onder alle omstandigheden een duidelijk beeld geven van de verkeerssituatie achter en naast de auto. Voor verkeer in de zogenaamde ‘dode hoek’ wordt een visuele waarschuwing gegeven. Indien dit signaal genegeerd wordt door de bestuurder, wordt de auto automatisch tegengehouden.

Highway Driver Assist

Tijdens een drukke ochtend- of avondspits krijgt een bestuurder een enorme hoeveelheid informatie te verwerken. Het levert enorm veel rust op wanneer veel van deze informatie door de auto zelf in actie wordt omgezet. De Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 beschikken standaard over ‘Highway Driver Assist’. Dit is een pakket assistentiesystemen die een veilige en rustgevende snelwegrit garanderen.

Met behulp van de adaptieve cruisecontrol past de auto zelfstandig de snelheid aan op het overige verkeer, door continu de afstand tot de voorligger te meten. Wanneer de voorligger langzaam gaat rijden, stemt de adaptieve cruisecontrol hierop de snelheid af. Gaat de voorligger weer wat harder rijden, dan zorgt de adaptieve cruisecontrol ervoor dat de vooraf ingestelde rijsnelheid hervat wordt.

Sensoren die in de auto verwerkt zijn, ‘lezen’ tegelijkertijd de belijning op het wegdek. Aan de hand van de verzamelde informatie wordt de positie van de auto op de weg bepaald, precies tussen de lijnen. Dreigt de auto de belijning te dicht te naderen of per ongeluk zelfs te overschrijden, , dan stuurt de auto vanzelf terug naar de middenpositie op de rijbaan. Niet alleen op rechte trajecten, maar ook in bochten. Deze actieve spoorassistent kan worden aangevuld met rijstrookwissel: nadat de richtingaanwijzers worden bediend, schuift de auto vanzelf een rijbaan op – waarbij voor de veiligheid uiteraard rekening wordt gehouden met de afstand tot het overige verkeer.

Slimme sensoren als rijhulp

De Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 beschikken over zeven airbags. Een daarvan zit tussen de voorstoelen. Deze centrale airbag voorkomt dat de bestuurder en bijrijder bij een zijdelingse aanrijding bijvoorbeeld met het hoofd met elkaar in aanraking komen. Sensoren en camera’s speuren in stadsverkeer nauwkeurig het gebied voor de auto af. Wanneer plotseling iemand oversteekt, reageert de techniek in eerste instantie met een waarschuwingssignaal, zodat de bestuurder op de rem kan trappen. Als deze reactie te laat (of niet) komt, grijpt de technologie eigenhandig in, zodat een aanrijding voorkomen kan worden – of de impactsnelheid een stuk lager is.

De vermoeidheidsassistent ziet toe op de fitheid van de bestuurder. Wanneer deze tekenen van vermoeidheid gaat vertonen, bijvoorbeeld door wat schokkerig te reageren op noodzakelijke stuurcorrecties, wordt de bestuurder erop geattendeerd een pauze in te lassen. Ten slotte zijn de IONIQ 5 en IONIQ 6 uitgerust met een snelheidswaarschuwing. Een camera leest de verkeersborden langs de weg, en geeft via het instrumentarium weer wat de geldende maximum snelheid is. Wanneer de bestuurder deze snelheid overschrijdt, klinkt een waarschuwingssignaal. Dat bevordert de verkeersveiligheid – en helpt dure snelheidsovertredingen te voorkomen.


Staycation musthaves

Hyundai IONIQ 6

Tot wel 100 km extra in 5 minuten