Zo helpen de Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 je aan een laag stroomverbruik

In een elektrische auto heeft een laag verbruik direct invloed op de actieradius. Hoe minder energie er wordt verbruikt, des te meer kilometers er uit de batterij gehaald kunnen worden. In de Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 zijn tal van handige functies ingebouwd die je helpen een zo laag mogelijk stroomverbruik te realiseren – en een zo groot mogelijke actieradius.



Staycation musthaves

Hyundai IONIQ 5

Rijbereik tot 507 kilometer



Met een boordsysteem dat op een spanning van 800 volt werkt, hebben de Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 aan de snellader hun batterijen weer razendsnel gevuld. Toch wil je als bestuurder niet om de haverklap stoppen voor een laadpauze. Als het verbruik laag is, kunnen zoveel mogelijk kilometers uit de bruikbare accucapaciteit worden gehaald. Alleen op die manier kunnen de voordelen van de elektrische auto ten volle worden benut, en zijn de geijkte vooroordelen definitief verleden tijd.

Design gericht op zuinigheid

Behalve de geavanceerde technologie van de Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6, profiteert de bestuurder van allerlei handige en gebruiksvriendelijke functies die het energieverbruik nog verder naar beneden brengen, en waarmee de actieradius op een volle batterij verder wordt verlengd. Bij de IONIQ 6 speelt ook de vormgeving een belangrijke rol: door de uitgekiende stroomlijn van de carrosserie, heeft Hyundai een significante verbruikswinst weten te realiseren. Voor de versie met 77,4 kWh-batterij en enkele elektromotor wordt een toonaangevende actieradius (WLTP) opgegeven van 614 kilometer. 

Geleidelijke vermogensafgifte

Zowel de Hyundai IONIQ 5 als de IONIQ 6 beschikken over meerdere rijprogramma’s: Eco, Normal en Sport. Het spreekt voor zichzelf dat het energieverbruik in de Eco-stand zo laag mogelijk is. Het vermogen van de elektromotor wordt veel geleidelijker afgegeven, ook dat draagt bij aan het realiseren van een lager verbruik. In Normal zijn de reacties net wat directer en in Sport zijn de IONIQ 5 en IONIQ 6 zelfs ronduit fel te noemen – en weet je dat je eerder op zoek moet gaan naar een laadpaal.

‘Driver Only’

Ook de automatische airco houdt rekening met het terugdringen van het energieverbruik. Wanneer je alleen in de auto zit, kun je de ‘Driver Only’-functie activeren. Dan wordt de gewenste frisse lucht of warmtestroom uitsluitend naar de bestuurdersstoel geleid; de rest van het interieur hoeft immers niet verwarmd of gekoeld te worden. Door de stoelverwarming of -ventilatie te gebruiken, wordt eveneens op energie bespaard. Er wordt dan veel minder energie verbruikt dan met een geactiveerde airco.

Zowel op de Hyundai IONIQ 5 als op de IONIQ 6 kan een warmtepomp worden geleverd, die voor het op temperatuur van het interieur warmte onttrekt aan de buitenlucht. Tevens bestaat de mogelijkheid om het interieur in de periode voor vertrek alvast voor te verwarmen of te koelen – bij voorkeur wanneer de auto nog aan de laadpaal gekoppeld is. De benodigde energie wordt dan direct aan het netwerk onttrokken, en gaat niet ten koste van de vulling van de batterij.

Onthaastende stilte

Wat is het voordeel van een hoog vermogen als dit ten nadele van het energieverbruik werkt? Welnu, de hoge motorvermogens van de Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 moeten niet worden gezien als een vrijbrief voor een sportieve rijstijl. Doordat de elektromotor(en) zo’n hoog vermogen opwekken, worden ze bij een normale rijstijl relatief minder zwaar belast. Doordat een elektromotor nauwelijks hoorbaar is, stimuleert dit een ontspannen rijstijl. Ook dat is een eigenschap die een laag energieverbruik in de hand werkt.

De Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 worden standaard geleverd op speciale banden, die specifiek voor elektrische auto’s zijn ontwikkeld. Tijdens de ontwikkeling van deze banden is extra veel aandacht besteed aan het verlagen van de rolweerstand. Want hoe makkelijker een wiel over het wegdek rolt, des te minder energie hoeft de elektromotor te leveren om het voertuig op snelheid te houden. Door de speciale samenstelling van het rubber, gaat deze lage rolweerstand echter niet ten koste van de grip. Oftewel: een laag energieverbruik gaat hand in hand met veiligheid.