Panasonic SA-XR700EG

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic SA-XR700EG op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Henk Leugs 22-05-2007
Geschreven voor: Panasonic SA-XR700EG

Sinds een half jaar in bezit van deze SA-XR700.
Ik gebruik hem (nog) niet voor home-cinema maar puur als versterker voor 2 kanalen. Wel heb ik een JBL actieve subwoofer aangesloten voor de weergave van de allerlaagste tonen. Wat geluidskwaliteit betreft ben ik helemaal weg van deze receiver. Als CD/DVD speler gebruik ik de Panasonic DVD-S99. deze apparaten zijn dmv HDMI met elkaar verbonden. Ook heb ik een oudere Technics CD-speler optisch verbonden met de SA-CR700. De digitale weergave is werkelijk grandioos. Ik denk dat er geen betere receiver in deze prijsklasse te koop is.

Javelin 18-03-2007
Geschreven voor: Panasonic SA-XR700EG

Volgens mijn eerste indrukken presteert deze Receiver boven mijn verwachtingen. Ik heb in het verleden reeds receivers of versterkers van gerenommeerde merken in het bezit gehad zoals Onkyo DS 989, Denon AVC 10 SE en de Yamaha V2600, dus dan ben ik al wat ge(ver) wend op geluidsgebied. Deze Panasonic receiver bezit alle moderne decoders en heeft als extra het nieuwe HD audio formaat Dolby Digital plus!? Het tijdschrift What Hifi?had het reeds in hun review aangegeven. Ik was hierover natuurlijk van tevoren wel sceptisch, maar na aanschaf van deze receiver i.c.m. de nieuwe Toshiba HD DVD XE1 speler met HDMI 1.3 en eenmaal onderling aangesloten via een HDMI kabel, bleek dat het tijdschrift gelijk had. Want via het display van de HD DVD speler kon ik zien dat de uitgifte van het audio signaal van de HD DVD film King KongFilm inderdaad Dolby Digital plus aangaf in bitstream ...! Dus géén omzetting in PCM signalen.
In principe is de receiver voorzien van HDMI 1.2a...dus hoe het kan... Vaak hebben ze in tijdschriften aangegeven, dat je voor de uitgifte van dit soort nieuwe HD audioformaten (dolby true HD, DTS HD e.d.) in bitstream HDMI 1.3 nodig hebt, zowel de receiver als de HD DVD speler, maar blijkbaar is Dolby Digital Plus een uitzondering.... Maar goed, het werkt wel... en het Dolby Digital plus geluid is enorm goed, in vergeljking met de gewone Dolby Digital geeft deze wat meer definitie, ruimtelijkheid en dynamiek in het geluid. Deze receiver geeft trouwens de andere audioformaten ook uitstekend weer. Het stroomverbruik is vanwege de digitale versterking ook duidelijk minder, ongeveer 1/5 tot een 1/4 minder dan een vergelijkbare conventionele analoge receiver... Wat minder sterk vind ik het uitrustingsniveau en de afwezigheid van een on screen display, maar ondanks dat gaat de bediening prima en is de boel middels de automatische meetmicrofoon in een mum van tijd goed ingesteld. Over het algemeen produceert deze receiver een helder, gedetailleerd en dynamisch geluid. De combinatie mogelijkheden met Biamping, biwiring en zelfs Triamping biedt ongekende mogelijkheden. Kortom een eigenzinnige maar zeer goed presterende receiver voor de gemiddeld middelgrote woonkamer (25 tot 30 m2).