iRobot Roomba Combo j9+ - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de iRobot Roomba Combo j9+ op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

Leon ten Thije 21-08-2024

Goede zuig en dweilrobot van een klasse apart !

Recentie iRobot Combo Roomba J9+

De iRobot Combo Roomba J9+ hebben we mogen testen via Review.nl, wij hebben 3 honden in huis en 1 parkiet, dus wat geautomatiseerde hulp konden we zeker gebruiken.

De robot werd in een stevige verpakking geleverd en ziet er kwalitatief mooi uit, hij is goed gebouwd en weegt aardig wat. De zwarte basis unit waarin de schoonwatertank en de stofzak zit is mooi ontworpen, heeft een luxe uitstraling en heeft een houten plaat bovenop en staat zeker in elk interieur goed.

Het installeren van de app ging probleemloos, de robot functioneert op het 2,4 ghz wifi netwerk bij je thuis, wel moet je even een account aanmaken. In de app kun je verder alles instellen : van welke kamer je gedaan wilt hebben (allemaal, of een deel) tot het aangeven van waar de robot wel komen mag en waar niet, je kunt dus zones instellen. De robot heeft diverse sensoren en zal automatisch detecteren of hij op tapijt rijd (en daar dus niet dweilen mag) of op een harde vloer (wel dweilen) , maar ook deze functie kun je zelf instellen in de app, je kunt dus ook zelf aangeven waar hij stofzuigen en/of dweilen moet, wij hebben dit tijdens het testen op automatisch laten staan want de functie werkt gewoon perfect. Tevens is de robot aan te sturen met de bekende spraakassistenten en de stemcommando's werken prima.

Bij het eerste gebruik van de robot zal hij op moeten laden, er zit een wit lampje op de basisunit, zodra de robot in het basisstation rijd zal deze even gaan branden ten teken dat hij oplaad, dit lampje gaat na een paar seconden uit, maar hij laad dus gewoon op, wat ook te zien is in de app, dat het lampje uit gaat is een energie besparingsfunctie en gewoon normaal. Hij zal niet eerst gaan stofzuigen maar een map van alle kamers in je huis maken, nadat de map gemaakt is kun je deze aanpassen naar je eigen wensen en de genoemde zones toevoegen waar hij wel of niet komen mag, de watertank en stofzak zitten in de basisunit, je hoeft de robot dus niet elke keer leeg te maken of te vullen met water, dat regelt hij allemaal zelf, in de app komt te staan of de stofzak vol is, dan wel de watertank bijgevuld moet worden, overigens kun je schoonmaakmiddel kopen via de app of je eigen middel gebruiken, wij hebben de tank gevuld met water en wat vloeibare groene zeep erdoor, alle andere onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn zoals filters, borstels, stofzakken en reserve onderdelen kun je ook kopen via de app, erg makkelijk !

De robot zuigt erg goed, de zuigkracht is via de app in 3 standen instelbaar, maar er is ook een detectiefunctie dat wanneer de robot veel vuil detecteert hij harder gaat zuigen, hij heeft een speciaal soort borstels onder de machine zitten die niet bestaan uit de gewoonlijke haren, maar dit zijn een soort kunststoffen borstels, deze functioneren erg goed en het voordeel daarvan (vooral als je honden hebt) is dat de haren er zich niet omheen wikkelen en vast gaan zitten, wel moet ik zeggen dat er soms wat haren om het kleine voorwieltje gaan zitten, overigens is er een tool bijgeleverd waarmee je die weer weg kunt halen.

De dweilmodus werkt ook prima, de robot zal altijd eerst de ruimte stofzuigen en daarna pas gaan dweilen, de dweil bestaat uit een microvezel gedeelte wat aan de achterkant van de machine gemonteerd zit via een eenvoudig klik systeem. De dweil komt automatisch van boven naar beneden en plaatst zich onder de machine, ook extra vuile plekken gaat hij wat vaker overheen (zeg maar een schrob functie), in de app kun je zien hoe lang je nog met een dweil kunt, na een bepaalde tijd zal de machine aangeven dat je de dweil moet schoonmaken : eenvoudig in de wasmachine gooien, een 2e dweil is bijgeleverd dus je kunt direct weer verder. De robot gaat spaarzaam om met het schoonmaakmiddel zoals je dat handmatig ook zou doen, hij laat geen strepen achter en de vloer wordt niet kletsnat.

De accuduur is erg lang, wij kunnen met gemak ons hele huis laten schoonmaken en dan is er nog acculading over (hangt natuurlijk ook af van hoe groot je huis is), wanneer de machine onverhoopt toch langer werk heeft en de accu zou leeg raken dan onderbreekt hij de schoonmaakroutine en gaat terug naar het basisstation om op te laden, als hij weer vol is gaat hij terug naar de plek waar hij gestopt is en gaat verder met schoonmaken. Zoals bij elke robot stofzuiger zijn hoeken lastig, hij doet zijn best en gaat er soms ook wel 2 of 3 x extra langs, maar sommige plekken in huis zul je nog zelf even langs moeten met een gewone stofzuiger, hij neemt je een groot deel van de stofzuig en dweilwerkzaamheden uit de hand en dat is erg prettig, je moet een dergelijke robot ook zien als extra hulpje in de huishouding, dat kleine beetje dat je dan zelf nog moet stofzuigen of dweilen is zo weinig dat je gewoon extra tijd overhoud op een dag, overigens draait hij wel netjes om tafelpoten e.d. heen, langs plinten ook geen probleem, obstakels worden goed vermeden dankzij de sensoren en de camera op de machine, mocht hij een keer een obstakel zien waar hij niet langs komt, dan maakt hij een foto ervan en die krijg je dan te zien in de app, je kunt dan zelf aangeven of het inderdaad een obstakel is (of niet) en of hij eromheen moet gaan. Het valt op dat hij het bij elke ronde beter doet, hij past ook de map, die hij bij de eerste keer gebruik maakte, constant aan zodat hij het de volgende keer beter doet, overigens werkt de robot het beste als je niets op de vloer hebt liggen zoals een paar schoenen o.id. hij detecteert dit weliswaar prima, maar voor een perfecte schoonmaak is een "open vloer" het makkelijkste voor de robot.

De robot zuigt en dweilt goed maar heeft af en toe wel eens een foutmelding, je krijgt dan te zien in de app "fout, terug naar home" of "werkzaamheden onderbroken" , wat die fout dan vervolgens is krijg je niet te zien, alleen dat hij terug gaat naar het basisstation en stopt met de werkzaamheden, je kunt hem daarna wel weer opnieuw starten, de sensorring die voorop het apparaat zit stoot best nog wel hard tegen je meubels aan, dat had wat zachter gemogen, zodra de robot zichzelf leegt in het basisstation maakt het even behoorlijk herrie, en de robot kan slecht overweg met hoogpolig tapijt, laagpolig geen probleem, maar hoogpolig gaat hij een beetje slippen en komt bijna niet vooruit, maar voor de rest is het een aanrader, en in vergelijking met een eerdere robot stofzuiger die we ooit eens gehad hebben is dit echt een hele andere klasse !

Pluspunten

• Zuigt en dweilt goed
  • Gemak in de huishouding
  • Hondenharen geen probleem
  • Goede app

Minpunten

• Soms een onverklaarbare foutmelding
  • Sensorring stoot wat hard tegen meubels
  • Kan slecht overweg met hoogpolig tapijt
  • Bij leegzuigen wat meer herrie

JaapVR 20-08-2024

Prima robotstofzuiger

Geschreven voor: iRobot Roomba Combo j9+

Ik heb de stofzuiger voor een periode mogen testen.
De robot en home station zien er strak ontworpen uit.

De installatie aardig uitgebreid, en je bent verplicht een account aan te maken om de robotstofzuiger te gebruiken. Ik heb de robot diverse malen moeten vertellen om het waterreservoir te laten vullen in het home station. Leek er op dat er nog veel lucht in het systeem zat en er daardoor geen water in de tank van de robot terecht kwam. Na diverse malen proberen bleef het wel werken.

Het gebruiksgemak van de app is prima. Je hebt een overzichtelijke map van de ruimte en kunt makkelijk ruimtes opsplitsen. Het is jammer dat je niet ziet hoe ver de robot is met het schoonmaakproces. Dit zie je pas wanneer de taak volledig is uitgevoert

De stofzuiger maakt erg goed schoon en in stille modus is de zuigkracht nog zeker voldoende voor een hoop hondenharen. De borstels zijn makkelijk schoon te maken en het bijvullen van water en het legen van het opvangreservoir tijdens taken gaat erg snel.

De robot heeft ooit wat rare acties waardoor het schoonmaken van ruimtes wat lang duurt. Bijvoorbeeld van links boven helemaal naar rechts onder gaan (terwijl de robot daar al eens is geweest). Leek wel steeds sneller te gaan maar taken duurde soms langer dan verwacht.
Tijdens het schoonmaken rijdt de robot aardig hard tegen objecten aan. Dat is na verloop van tijd ook goed te zien aan de "bumper" waar diverse krassen op komen.

Pien2024 19-08-2024

Prima robotstofzuiger

Geschreven voor: iRobot Roomba Combo j9+

Ik heb de Roomba J9+ mogen testen. De robotstofzuiger wordt kant-en-klaar geleverd in een grote doos. Een klein minpuntje is dat de stickers op de robotstofzuiger moeilijk eraf te halen waren waardoor stickerresten op de stofzuiger blijven zitten. Dat is wel een beetje zonde. De stofzuiger is dankzij de iRobot home app makkelijk te installeren door de stappen in de app te doorlopen. Daarna is de stofzuiger klaar voor gebruik. De dock moet op een plek geplaatst worden waar rondom ongeveer een meter vrije ruimte moest zijn. Dat was wel even zoeken, maar de dock ziet er heel stijlvol uit dus het geeft voor ons niet dat hij erg in het zicht staat.

De robotstofzuiger kan niet alleen stofzuigen, maar ook dweilen en dat kan hij zelfs tegelijkertijd. Ideaal, zo hoef je niet na een stofzuigbeurt pads en dergelijke te wisselen. In de dock zit een vulstation voor het schone water (en eventueel schoonmaakmiddel). Ook is er ruimte voor het afvoeren van het vuil. Na het stofzuiger zuigt de stofzuiger het opvangbakje namelijk leeg in de dock waarna hij klaar is voor een nieuwe schoonmaakronde. Dit maakt wel een behoorlijke herrie.

De robotstofzuiger maakt redelijk goed schoon, her en der worden wat plekjes vergeten. Dit is niet alleen langs de randen het geval, maar ook middenin de ruimte. Voor een robotstofzuiger wordt er goed gedweild, maar houdt er rekening mee dat de pad niet draait dus er wordt niet geboend. Er komt als het ware een vochtige doek over de vloer. Het voordeel hiervan is wel dat de vloer dus niet kletsnat is na de dweilbeurt.

Pluspunten

• snelle installatie
  • ontzorging van de schoonmaak thuis

Minpunten

• het afvoeren van vuil geeft veel lawaai

SmartFamily 18-08-2024

Efficiënte schoonmaakhulp met enkele kleine verbeterpunten

Geschreven voor: iRobot Roomba Combo j9+

De Roomba Combo® j9+ robotstofzuiger en dweilrobot is een welkome toevoeging aan ons huishouden, waar twee kinderen en een langharige kat voor veel rommel zorgen. De installatie verliep probleemloos, mede dankzij de intuïtieve iRobot Home-app die je stap voor stap begeleidt. Het apparaat was snel operationeel, en het instellen van schoonmaakzones en voorkeuren ging vlot. Het gebruiksgemak is groot; ik kan via de app gemakkelijk een schoonmaak plannen, zones instellen en zelfs reinigingsvoorkeuren aanpassen. Het apparaat maakte bij de eerste ronde een nauwkeurige kaart van ons huis, waarbij het obstakels zoals tafels en stoelen keurig detecteerde en omzeilde.

De schoonmaakprestaties zijn bijzonder goed. De robotstofzuiger verwijdert stof en vuil moeiteloos, en dankzij de SmartScrub-functie worden zelfs hardnekkige vlekken op de vloer grondig aangepakt. Echter, tijdens het testen merkte ik dat de robot soms minder goed presteert bij het opzuigen van grotere stukken vuil; zo werd een groot stuk vuil weggeschoven in plaats van opgezogen. Daarnaast liet het dweilen strepen achter, maar het was wel schoon.

De Clean Base, het automatische vuilafvoer- en vulstation, is een handig systeem dat ervoor zorgt dat je de robot nauwelijks hoeft te controleren. Toch had ik af en toe problemen met lange haren die om dat zwiepertje vast gedraaid zaten. De iRobot Home-app biedt veel handige functies, maar de connectiviteit was niet altijd betrouwbaar. De robot reageerde meerdere keren niet, waardoor ik het later opnieuw moest proberen, maar wellicht had dit met de Wifi te maken.

Desondanks ben ik blij met de Roomba Combo® j9+. Het apparaat zorgt ervoor dat ons huis dagelijks schoon is zonder dat ik er veel tijd aan kwijt ben. Voor gezinnen met kinderen en huisdieren is dit een waardevolle investering.

Ik heb de Roomba Combo® j9+ robotstofzuiger en dweilrobot op mijn eigen verzoek getest. Mijn review is volledig onafhankelijk en weerspiegelt mijn eerlijke ervaringen met dit product.

Pluspunten

• Probleemloze installatie
  • Gebruiksgemak
  • Uitstekende schoonmaakprestaties
  • Clean Base

Minpunten

• Problemen met grotere stukken vuil
  • Strepen bij dweilen

d*********@l****** 15-08-2024
Geschreven voor: iRobot Roomba Combo j9+

Ik test deze robotstofzuiger inmiddels een paar weken en ben erg tevreden over het product. De robotstofzuiger is heel makkelijk te installeren, hij doet zelf het grootste deel van het werk. Wat hij namelijk als eerste doet is de ruimte in kaart brengen. Dit deed hij heel snel en het is bizar dat hij direct door heeft welke ruimte wat is (keuken, gang, woonkamer). Deze slimme technologie blijft telkens terugkomen, zo krijg je na iedere schoonmaakbeurt een update in de app hoe het gegaan is. Van eventuele blokkades krijg je zelfs foto's te zien en een aanduiding op de kaart waar het precies was! Nogmaals, onder de indruk.
Het stofzuigen doet hij daarnaast heel goed. Hij identificeert kleden en past hierop het stofzuigen en dweilen aan. Over het stofzuigen ben ik super tevreden, er blijft niks liggen. Voor het dweilen gebruik ik de smartscrub, omdat het resultaat zonder wel erg oppervlakkig is. Met smartcrub is het beter en ben ik tevreden. Met de hand dweilen geeft natuurlijk altijd nog wel het beste resultaat, maar dit neemt echt wel weer werk uit handen. Al met al ben ik heel tevreden over deze stofzuiger, die wij Henk genoemd hebben :)

Ineke83 12-08-2024

Handig schoonmaakhulpmiddel

Geschreven voor: iRobot Roomba Combo j9+

Ik was enorm nieuwsgierig naar deze robotstofzuiger met dweil functie.
Eerst had ik de woonkamer laten mappen en daarna de eetkamer. Maar heb later de hele benedenverdieping gedaan, omdat hij zelf ook zones aanduid en je die een naam kunt geven. De Roomba kun je dan naar 1 van die zones sturen om te stofzuigen of te stofzuigen+dweilen. Dat is echt superhandig. Hij ziet ook zelf waar er tapijt ligt en slaat het dweilen daar over.
Waar ik ook erg over te spreken ben, is dat je een planning kunt maken qua wekelijkse schoonmaak. Daarnaast vult het station het water zelf bij, dit kan ook handmatig. En de stofbak wordt geleegd in het station. Dat maakt even flink lawaai, maar is ook wel weer erg handig.
Al met al ben ik wel te spreken over dit apparaat. Ik denk niet dat je met een sterk vervuilde vloer een goed resultaat krijgt, omdat het vuile water niet wordt weggezogen. Maar voor even goed stofzuigen en dan een dweil er over doet deze goed zijn werk..

Pluspunten

• Werkt efficient
  • Per zone in te stellen
  • Zuigkracht en hoeveelheid water aan te passen

Minpunten

• Dweilen is meer een vochtige doek er langs.
  • Haalt niet vies water weg

Tevreden klant Weert 29-11-2023

Blij verrast door de Roombo Combo j9+!

Geschreven voor: iRobot Roomba Combo j9+

Na een positieve ervaring met een eerdere Roomba Combo, zocht ik een apparaat dat nog zelfstandiger kon schoonmaken. Vooral het bijvullen van het water voor iedere dweilbeurt was iets wat er soms bij in schoot, waardoor er niet op afstand gedweild kon worden.

Ik ben blij verrast door de iRobot Roomba Combo j9+. Niet alleen biedt het apparaat ontzettend veel gemak in het schoonmaken (op afstand) doordat de Roomba continu wordt bijgevuld met water vanuit de cleanbase, ook lijken alle andere functies nog verder verbeterd.

De Roomba Combo j9+:

- Lijkt sneller de lay out van het volledige huis te begrijpen.
- Weet direct de juiste plattegrond te maken.
- Zuigt meer vuil op in 1 schoonmaakbeurt en haalt meer vuil uit het tapijt
- Laat een beter dweilresultaat achter
- Gaat meerdere malen over eenzelfde plek wanneer er vuil blijft liggen
- Weet welke ruimtes in huis het vuilste zijn en geeft prioriteit aan deze ruimtes

Ik ben blij verrast!

Pluspunten

• Vult zelf water bij voor dweilbeurten
  • Nauwkeuriger dan eerder model
  • Gaat meerdere malen over vieze plekken
  • Schrobt echt wanneer er vuil ligt
  • Laat een schone vloer achter

Minpunten

• Moet soms even zoeken naar de homebase