Sony Xperia Z2 Tablet 4G 16GB

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Xperia Z2 Tablet 4G 16GB op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

TomH-2 06-09-2014

Even terugkomend op m'n review hier onder: dit tablet heeft dus WEL een aansluiting voor een kabeltje... Goed verstopt onder een klepje zonder opdruk... Met excuses aan Sony en alle lezers! Daar gaat m'n mooie verhaal!

TomH-2 04-09-2014

Prachttablet, nu een ruime week in bezit en al helemaal 'eigen'.

Aangeschaft bij Coolblue (via hun tabletcenter- Eshop) met een Vodafone Mobiel internet- abonnement. Waarom juist dit tablet? Had de Xperia Z2 mobiel al, en ook die bevalt perfect!
Mooie match ook wat betreft looks en werking...

Waarom juist deze provider? Heb m'n mobiele abo er al lopen en dat bevalt best.

Het belangrijkste argument voor de aanschaf van een tablet met de duurdere 4G uitvoering (momenteel 579 euro) is natuurlijk de 4G, mobiele internetmogelijkheden zonder afhankelijk te zijn van Wifi etc. En dat werkt perfect, erg snel, betrouwbaar, alleen dicht bij de grens wat uitval. Belangrijk voor iemand die veel onderweg is en geen gebruik kan -wil- maken van onderweg aangeboden wifi bij bijvoorbeeld restaurants en pompen.
Wifi gebruik ik eigenlijk alleen nog thuis bij de grotere bestanden van uploads/ updates om m'n tegoed te sparen, verder steeds alles -ook thuis- via 4G, gemakkelijker, sneller en probleemloos.
Ander argument voor een tablet was dat ik nogal eens TV kijk onderweg (Vodafone, 7,95 euro per maand, inclusief datakosten binnen Nederland) en de mobiel daarvoor een toch wat te klein scherm heeft. Mooi beeld maar gewoon te klein.
Ook dat doet de tablet prima, mooi groter beeld, weinig haperingen van korte duur. Nog niet helemaal perfect door die korte haperingen (viaducten, tunnels en 'zomaar') maar zeker goed bruikbaar.
Alle internetfuncties werken door de 4G goed, vergeet echter niet de automatische updates van apps uit te zetten! Dure grap als een tiental apps en het toestel zelf in het buitenland automatisch worden geupdated.
Uitzetten betekend zelf de update starten, in mijn geval via 4G, grote bestanden dus via Wifi.

Verder over de tablet:
als gezegd prachtding, werkt, doet waar ie voor aangeschaft is op een moeiteloze manier (was toch al Android discipel), ook als je idioot veel tegelijk doet en van alles aan laat staan.
Nog geen 7 millimeter dik en toch stevig, van het veelbesproken 'kraken' bij vastpakken heb ik met m'n XXL handen geen last, randen van ongeveer twee centimeter om het beeld maakt m.i. het vastpakken alleen maar makkelijker zonder voor het beeld te komen en ongewild functies die daar zitten te starten...
Een goede screenprotector voorkomt beschadigingen en vingerafdrukken.

Films kijken: prachtig.
Foto's maken: redelijk, met 8 Mp vrij weinig resolutie (Mobiel heeft 21 Mp!) en dus niet erg uitvergrootbaar. Bovendien heeft m'n spiegelreflex veel betere (en onhandig grotere) lenzen.
Foto's kijken: prachtig, zeker ook foto's met spiegelreflex gemaakt!

Internet: flitsend, erg snelle en betrouwbare verbinding.

Apps: in tegenstelling tot de mobiele uitvoering die al gauw verstopt raakt door een enorme hoeveelheid m.i.ongevraagde apps moet je die bij de tablet zelf installeren. Mooi, baas in eigen tablet!

Werking en handling:
opgevoed zonder dit soort wonderapparaten 'die alles kunnen op beeld - internet - TV gebied' kan ik als 60+ er na een week lezen en schrijven met dit apparaat. Dat heb ik weleens anders meegemaakt! Een 10+ derhalve voor de ontwerpers van het Android OS en de mensen van Sony die het wat hebben aangepast! Moet soms even goed kijken in de instellingen maar eindeloos zoeken naar hoe-wat-waar in te stellen heb ik nog niet gehad bij dit toestel! Echt een 10+!

Connectiviteit:
ofwel hoe laat dit apparaat zich verbinden met andere apparaten...
Niet eigenlijk, in ieder geval niet met het vertrouwde kabeltje. Er zit een aansluitpunt op voor het laden via een dock of magnetisch kabeltje, dat laadpunt is waterdicht.
Verder achter een waterdicht klepje voor een SIMkaart en een MicroSDcard ieder een plaatsje.
Geen HDMI - USB - microUSB of wat voor aansluiting dan ook. Met Bluetooth, Wifi en 4G moet het lukken. Dat houdt wél het tablet goed waterdicht, klepje eenmalig open voor plaatsing SIM en MicroSD en weer blijvend dicht, opladen kan zonder iets te openen.
Koppelen gaat gemakkelijk met de Throwtoets en Xperia Connect op de computer. Even gauw wat aansluiten met een micro USB of HDMI kabeltje lukt echter niet meer.
Klein nadeel met waterdicht voordeel.

Ook draadloos verbinden met bijvoorbeeld de 'grote' TV om foto's te bekijken etc. gaat vrij gemakkelijk, waarbij het misschien een voordeel is dat alles bij mij van het merk Sony is, apparaten van een ander merk zullen misschien wat meer tegenstribbelen bij het aansluiten.
Verbinden met m'n mobiel gaat via NFC, eitje, aanzetten en even tegen elkaar houden.
Ik verwacht en hoop dat ik het bekende gemakkelijke USB kabeltje al vrij snel niet meer zal missen!

Korte conclusie:
Prachttoestel, zelf voor een apparatendombo als ik al snel te doorgronden werking van het OS systeem. Doet wat íe moet doen op een vlotte, moeiteloze manier. Prima beeld, voor zo een toestel redelijk geluid (veel mooier is het via Bluetooth op de autoradio!) en goedwerkend, betrouwbaar 4G internet met alle- dus héél veel- mogelijkheden, inclusief TV kijken.
De tablet is waterdicht, de apart verkrijgbare cover is dat niet...!
Advies: indien mogelijk, ga voor dit tablet!
Plaats een MicroSD card met minimaal 32 Gb, liefst groter, want de moeiteloze, snelle werking nodigt uit tot het bewaren van grote bestanden als veel muziek, films, foto's al dan niet met dit tablet gemaakt en van alles dat je spelenderwijs tegenkomt...

Erg goed voor het serieuze werk als Email en berichten etc. door de betrouwbaarheid van tablet en verbinding via 4G, erg hoge funfactor, geen ergernissen.

PAS OP IN HET BUITENLAND met internet en automatische updates, stel via de provider (in mijn geval Vodafone) een maximum in voor internet gebruik in het buitenland, extreem hoge rekeningen zijn dan sowieso uitgesloten. Email zonder bijlagen, Whatsapp en dergelijke kosten nauwelijks iets. Spelletjes spelen ook niet maar de bijgaande advertenties (vaak korte filmpjes) kosten wél een flink internetvermogen.
Goed instellen en gebruiken zorgt ervoor dat je probleemloos en binnen het budget/ abonnement bereikbaar bent en blijft, óók in het buitenland.