Nokia N900 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 21 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nokia N900 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

lisannestolte 23-06-2012
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

Even een update van mijn review van een poos terug:
Mijn nokia n900 is laatst gestolen, erg jammer.
Maar voor mensen die er over twijfelen om hem te nemen: ik zou het zeker doen.
Wel een paar minpuntjes nu gevonden:
-weinig apps die andere besturingssystemen zoals ios en android wel kunnen draaien (zoals whatsapp)
-De grootte van het toetsel, je doet hem niet zo gauw in je broekzak.

Pluspuntjes daarentegen zijn er veel meer:
-je kunt veel verschillende internetpagina's/apps tegelijk draaien en snel van de ene naar de andere switchen. Ontzettend handig.
Ook is het mogelijk om tijdens het bellen nog te gaan smsen of internetten ofzo. Ook super handig.
- de camera is ontzettend goed bij daglicht. 's avonds zijn de foto's minder (zonder flits dan)
Ook is de videokwaliteit uitstekend. Ik heb laatst wat gefilmd bij een concert van 3 doors down en de filmpjes zijn echt prachtig geworden. Je kunt ze op mijn channel vinden als je ze wilt bekijken:
-Het interface is echt prachtig: een dikke 10.
-Het qwerty toetsenbord is super fijn, het typt gewoon net zo als een toetsenbord van een computer en bij touch heb je wel vaak dat je dan perongeluk een andere toets aanklikt, maar daar heb je bij zo'n qwerty geen last van.

flutterbutter 02-06-2012
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

heb deze telefoon nu anderhalf jaar veel gebruikt, en ben er nog steeds zeer tevreden mee. Natuurlijk is deze telefoon niet perfect, maar ik vind het zeker goed genoeg. Ten eerste is het heel gemakkelijk om op internet te surfen met deze telefoon, je kunt zo bij je favorieten komen. Ten tweede is het geluid goed genoeg, en kun je het geluid goed hard zetten. Als nadelen vind ik het vooral vervelend dat hij zo dik is dat hij nauwelijks in mijn broekzak past en dat veel apps gewoon niet werken op deze telefoon.
Verder een prima telefoon!

lisannestolte 28-06-2011
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

Echt een topmobiel! Na een half jaar kom ik nog steeds achter nieuwe dingen op de telefoon die nog wel eens van pas kunnen komen.
er zijn best veel applicaties voor, NS schedule, twitter etc. Handig!
ook mms'en werkt nu bij mij.
enige nadeel vind ik dat hij zo groot van formaat is, maar voor de rest echt niks op aan te merken.
zeker een aanrader om te kopen!

rogierrr 20-04-2011
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

@hondafryk: smaken verschillen en professionaliteit blijkbaar ook

Na een jaar in mijn bezit heb ik er zowaar een tweede gekocht! Wat een briljant toestel: hiervan zal er niet snel een tweede komen nu nokia zich heeft laten verleiden tot het abominabele microsoft.

Op de n900 draait linux, wat ervoor zorgt dat alles en iedereen applicaties kan schrijven zonder tussenkomst van apple/google/microsoft/tmobile.

Met mobile-hotspot geef je 3g-internet door via wifi (tethering), stereo speakers, originele OS te downloaden, extra accu kost maar EUR 30, erg goede video-processor (openGL, mpeg, xvid, divx, etc), skype met video, gmail met video, msn, yahoo im, facebook chat (=jabber), sipphone voor gratis bellen naar vaste lijnen (voipbuster account aanmaken), multitasken (20 applicatie sstegelijk), applicaties bewaren voor later gebruik/installatie als je wilt, allerlei netwerk-tools (aircrack, nmap, ssh-client+server, wifi-eye), remote desktop (gebruik je windows scherm van thuis via je 3g-internet!), VPN, VNC, firefox 4 (fennec), opera 11, chrome 5, easy debian (volledige image met open office), 32 GB storage + 16 op de sd-kaart, start een mobiele webserver, en ga zo maar door.

Ik ben eindeloos aan het installeren en hij zit nog niet eens voor 1/3 vol. Ik heb hem al 3x op de grond laten vallen en niets aan de hand. Vergeet android/iPhone: de Nokia n900=vrijheid (en een gehalveerde telefoonrekening) !!
Deze telefoon heeft geen jailbreak nodig, want hij IS al open toegankelijk. Maar ik ben bang dat het grote publiek dit nooit zal begrijpen en dichtgetimmerde foolproof iPhones blijft kopen :(

hondafryk 14-04-2011
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

wat een waardeloos toestel. TRAP ER NIET IN! te veel narigheid mee gehad en dan nog niet eens dat het kapot gaat ofzo. gewoon het is een amateuristisch toestel

Varik 12-04-2011

---------- update review, 12-04-2011 ----------
Na mijn eerste review nu een tweede. Het toestel wordt tegenwoordig niet meer bijgewerkt door Nokia maar de Community van Maemo. Dit zorgt ervoor dat er veel dingen verbeterd worden. Nu is er al veel meer portret-mode aanwezig en de camera applicatie is ook helemaal vernieuwd.

Gelukkig is het nu ook mogelijk om PBAP op de Nokia N900 te krijgen en dat is weer een minpunt minder. Doordat PBAP er is gekomen is mijn cijfer voor mogelijkheden naar 10 gegaan, aangezien er nu niks meer is wat echt nog nodig is.

---------- 1e review, 28-12-2010 ----------
Ik heb de N900 nu een paar maanden en ben er erg over te spreken. Het is een, naar mijn mening, mooi vormgegeven toestel. Lekker zakelijk en zwart. Alles zit er werkelijk op.

FM Radio (via App)
FM Transmitter
MMS (via App)
5 MP camera
VGA frontcamera
Qwerty toetsenbord
GPS
WIFI
Infrarood (toestel is hierdoor te gebruiken als afstandsbediening voor de TV!)
Bluetooth
32 GB (!) geheugen

De geluidskwaliteit is erg goed. De meegeleverde oordopjes zijn uitstekend en de 2 boxjes op de telefoon zelf geven een duidelijk geluid. De telefoon ondersteund (na installatie van een app) bijna alle mediabestanden.

Er zijn veel mogelijkheden met deze telefoon, echter 1 belangrijk ding ontbreekt (nog). Dat is PBAP (Phone Book Access Profile) waarmee men met de carkit de N900 kan gebruiken. Doordat dit ontbreekt kan de auto niet het telefoonboek laden uit de N900. Dat is erg jammer.

Het Maemo systeem vergt wat tijd, maar als je het doorhebt is het heel gebruiksvriendelijk en snel!.

De camera is scherp, zolang er genoeg licht is. 's Avonds is de flitser niet sterk genoeg en kan er ruis op de foto voorkomen.

Een minpunt is de kwaliteit van het scherm. Ik heb hem nu, zoals gezegd, een paar maanden en er zit al een witte vlek op het scherm. Deze vlek is alleen te zien als het hele scherm wit is. Er zijn hier meerdere gevallen van bekend.

Een ander licht minpuntje is de batterij duur. Dit is echter makkelijk tegen te gaan door niet alles aan te laten staan.

Pluspunten:
- Bijna alles is met de N900 te doen
- Goed geluid
- Mediaspeler
- Snel

Minpunten:
- Geen PBAP
- Camera 's avonds
- Batterij

Overall is het een geweldige smartphone, ben er erg tevreden mee.

Erik W 25-12-2010

---------- update review 25-12-2010 ----------
Update:

Ik vond en vind het een toptoestel: enorm veel functies en mogelijkheden. Mooie scherm, maar blij dat er een toetsenbord bij zit, want typen op een scherm vind ik vaak maar niks.

De klachten die ik lees over: snel accu leeg: zet je constante internetverbinding uit, en zet deze pas aan als je echt op het internet gaat. Want waarom continu verbinding hebben, ook als je ligt te slapen of aan het werk bent. Scheeld bijna voor 1 dag stroom. Want ik kan gewoon 5/6 dagen met een volle batterij, en dan is hij nog nieteens helemaal leeg.
Een groot minpunt vind ik de camera, die heeft veel ruis, is onscherp. Helemaal in huis met flitser. Gewoon de normale camera pakken dus.

---------- oude review 28-09-2010 ----------
Een super ding, zeer snel.
Wat een mogelijkheden en functies zeg, je zou bijna vergeten dat je er ook gewoon mee kan bellen.
De 4 tabbladen, en het menu is wel even wennen als je gewone menu's van Nokia en SE's gewend bent, je zoekt soms wat functies.
Blij dat er ook een QWERTY toetsenbord erbij zit, want typen op touchscreen is niet altijd goed.
Het steuntje om hem schuin te zetten vind ik wat ielig.

Job Bergsma 22-12-2010
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

Heb deze telefoon nou bijna een half jaar en ben er niet erg tevreden mee, als in ik had er meer van verwacht.

Het is absoluut geen slecht toestel, er zit aan boord het geen wat je wel zo'n beetje mag verwachten in dit tijdperk, maar het gaat allemaal zo log en traag. Dit vind ik het grootste mankement van deze telefoon. Het doet me denken aan zo'n oude mega IBM kast van uit de jaren 80 oid.

Het duurt erg lang om iets te openen, een pagina te laden, etc. En al helemaal als je meerdere dingen tegelijk open hebt. En als je bv. een gesprek wilt afsluiten duurt het weer een paar tellen totdat de buttons in beeld komen. Oftewel esthetisch gezien is het ding erg log (nogal onsexy vergeleken met Iphone, samsung galaxy) en functioneel in principe hetzelfde verhaal.

Waar ik me het meest aan stoor is het surfen op internet. Probeer voor de grap eens een trein op NS uit te zoeken. Probeer het eens! Knappe jongen als je het binnen 5 minuten lukt. Een grote bron van ergenis (alhoewel dat zal vast een en andere met de NS te maken hebben). Applicaties werken zelden. Ik heb uberhaupt mijn interesse hierin verloren, hetgeen wat wel werkt is compleet nutteloos. Als een semi web computer (zo noem ik het maar) faalt het ding mijns inziens behoorlijk. Het is gewoon niet fijn om er mee te internetten, het werkt bijzonder onprettig.

De mediaplayer vind ik nog steeds erg aardig, het werkt best lekker, alhoewel ik graag nog wat playlist functies had gehad (het is geen winamp) maar zeker niet onaardig, en de muziekkwaliteit is subliem, ook met de meegeleverde dopjes, niks geen klagen. Jammer is wel dat de FM transmitter erg zwak is voor in de auto.
Ik heb ook een of andere ovi suite gedownload als zijnde een nokia pc suite heb ik het idee, maar zou niet weten wat er de meerwaarde van is. Heb er even na gekeken maar zo ver ik kon zien kan ik er geen reet mee. Sowieso de bestandsoverdracht (even muziek overzetten) gaat erg matig, na een puur minuten disconnect hij en kan ik weer over nieuw beginnen.

Het esthetische verhaal van de software op zich vind ik ook wat ouderwets. De nokia icoontjes kennen we nou wel, heb er een android theme opgezet om het toch ietsje fruitiger te maken.
De foto's die het apparaat maakt bij daglicht zijn goed, bij schemering is het al een stuk minder.

Al met al is het woord degelijk het meest op zn plaats denk ik. Het is een beetje een VW Golf wat mij betreft. Geen enkele keer echt een probleem gehad, maar wel veel frustratie als iets traag gaat of als ik bijvoorbeeld een keer of 10 moet drukken op een icoontje totdat het ding eindelijk opent. Heb het idee dat deze telefoon een beetje aan weerskanten wordt bijgestreefd door diens concurrenten van HTC, Apple etc. Na jaren ervaring heeft Nokia gewoon weer een telefoon gebouwd die exact doet wat het moet doen, maar veel extra moet je in ieder geval deze keer niet verwachten.

terinfo001 15-09-2010

Gekocht bij phoneshop,

Meegenomen op reis naar vochtige warme Thailand
en werkte perfekt !

Internetverbinding binnenland en Thailand
zeer zeer goed !(proximus en via pr. internet world)

Wel access. gekocht om toestel te beschermen
(errond plastiek huls en speciale folie op scherm)

Data overzetten - foto's,... supersnel

Excel en word een bestand bekijken is gratis
als je ook een niuw excel of word bestand wil
kunnen aanmaken of een bestand wijzigen kan dit
door extra software te downloaden +/- 25 euro avi shop.

Foto's nemen zeer gemakkelijk en vele mogelijkheden.
Kwaliteit mits uw instelling te veranderen
van foto's zeer goed

Telefoon extra beveiligen is zeer gemakkelijk
= met deze telefoon zal je geen ongewenste
telefoons doen door het touchscreen,...

Juist batterij idd bij intens gebruik
rap leeg. Een extra batterij of zelfs 2de kopen
is eigenlijk gemakkelijk en betaalbaar,...
anders heb je ook verschillende toestellen
op te laden.
(Ik heb een opladertje op zonneenergie,...)

Eigenlijk gewoon een echte pc bijna
excel word internet foto's nemen,... video's
met geluid zeer goed,...

Opnemen zeer simpel,...
Telefoneren -
1 knopje bovenaan klikken
2 telefoon op touchscreen
en kontakt of toetsenbord of direkt het nr/naam
aanklikken van laatste gesprekken,... super gebruiksvriendelijk !

De Gps heb ik nog niet getest maar zou volgens
vrienden ook zeer ok zijn => zelfs met kaarten
van Thailand ! Gewoon de max !

Ik heb eerst zeer zeer veel problemen gehad
met een zogezegd goed toestel veel geld toen
betaald LG arena 500e en was BROL
erna Samsung 150 e en echt das goed als
je idd echt niks anders hebt,... miserie
miserie,... belt zelf,...
DE NOKIA N900 HEEFT ME DAN TOCH NOG EEN
GEVOEL GEGEVEN DAT ER TOCH NOG GOEDE
MULTIMEDIA GSM'S BESTAAN WANT HAD HET BIJNA
OPGEGEVEN.

N900 15-06-2010
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

Zoals de titel al zegt, echt een geweldig toestel. Boven verwachtingen. Super snel. Zo'n veelzijdig toestel is echt ongelooflijk. Alles is naar je eigen smaak instelbaar door het Open source besturing systeem. Heel veel programmas gratis te downloaden. Je kan'm ook als afstandbediening gebruiken via zijn InfraRood poort. Zeer fijne touchscreen 32GB geheugen + microSD. Scherpe macro opnames, snelle chip, flash voor internet (wat Apple iphone 4 nog steeds niet heeft!) N900 is echt een beest van een toestel.

Ben ook zeer blij met een super snelle levering van Phone Shop (was ook de goedkoopste).

Dus echt een aanrader.

Groeten,

Cok

sesa 27-05-2010

De geluidskwaliteit is prima
zowel via (bijgeleverde) oordoppen als via de stereo speakertjes het geluid is mooi en kraakheelder ook als je de telefoon tijdens bellen op speaker hebt staan.
de mogelijkheden van deze mini PC/netbook met belfunctie zijn uitgebreid.
ondanks dat ik geen ervaring heb met de OS die op deze telefoon zit vind ik het zeer gebruiksvriendelijk en redelijk gemakkelijk om er mee om te gaan.het is ook prettig om met de geintegreerde stylus pen te werken op het touchscreen, de toetsen op het qwerty toetsenbord zijn ondanks mijn niet al te kleine handen goed te bedienen. de toetsen voelen ook degelijk aan net als de rest van de N900.
het enige waar voor mijn gevoel voorzichtig mee omgegaan moet worden is het geintegreerde standaardje om de N900 schuin te zetten.
kortweg super toestelletje om je uitgebreid te vermaken en ook nog te kunnen bellen

Miss antoinette 26-05-2010
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

Het toestel heb ik een kleine week, voor een beginner is het niks, je moet echt thuis in linux zijn.
Sygic heb ik er ook opdraaien, helemaal geweldig.
Het enige nadeel, is de batterij, dit staat wel meer aangegeven, er zal nog wel een zwaardere variant op de markt komen.
Verder geen vastlopers o.i.d.
Er zijn ook veel applicaties te krijgen voor dit toestel.
Kortom een aanrader.
Hieronder staat gebruiksgemak een 10, dit is vanuit mijn visie gezien.
Voor beginners zal dit cijfer zeker lager zijn.

little_boy 22-05-2010
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

Sinds een paar dagen heb ik de Nokia N900 en het bevalt me erg goed als ik eerlijk moet zijn.
In het begin is het wel ff wennen hoor, vooral omdat ik van windows mobile overstap.
Nog nooit van m'n leven een nokia toestel heb gehad, heb ik er maar toch op gewaagd om eens een nokia toestel te nemen.
Ik heb hier helemaal geen spijt van!

Wat een giga stoere toestel, hij is super snel en het omswitchen naar andere applicaties gaat gewoon vlekkeloos door de grootte hoeveelheid ram.
Het aantal beschikbare programma's valt reuze mee, op veel sites staat dat er nog niet genoeg applicaties zijn om te downloaden. Je kan uit erg veel programma's kiezen vio Ovi store ect.

Je moet wel rekening mee houden dat het op linux gebaseerd is. Als je een programma wilt installeren, moet je weten hoe je dat moet installeren doormiddel van x-terminal via commando's.

Installeer het programma rootfs zodat je toegang krijgt tot de root van je mobiel, dit heb je nodig voor het installeren van applicaties.

Als gewone gebruiker kan je er gewoon mee overweg, dit is helemaal geen probleem.

De camera is weergaloos! Wat een pracht stuk, elke foto is zo mooi genomen. Als je buiten met deze camera staat schiet je echt mooie foto's, binnen moet je dingen in de instellingen veranderen.
Het opnemen van video's vind ik wel wat minder, je kan bijvoorbeeld in het donker de flits niet aanzetten en soms heeft het een lage fps, dit kan je verhelpen door het naar 700MHz te klokken(nerds)

Het geluid uit de N900 is ook erg mooi. Door de stereo speakers klinkt de muziek erg fijn. Zodra je een headset op de N900 aansluit kun je je ogen sluiten, wat een heerlijk geluid! De bass hoor is erg goed en vocaal is alles ook erg helder te verstaan.

Het probleem is dat de N900 MMS niet ondersteund, maar hier is een oplossing voor namelijk het programma fMMS.

Radio wordt ook niet ondersteund, maar dat is ook te verhelpen door middel van een programma. Alleen als je de radio aanzet met behulp van dat programma wordt je bleutooth ook geactiveerd( dit is 1 chip ), wat neerkomt met meer energie verbruik.

De batterij heb ik nog dus zover nog niet kunnen testen, de baterij moet een aantal keren goed worden opgeladen, hier kom ik nog op terug.

Realiseer je goed, dat dit meer een PC is dan een telefoon!

Plus punten
-Goed geluid zowel stereo speakers op de telefoon als headset
-Snel
-Camera
-Tussen programma's schakelen

Min punten
-Video opnemen

prodigy23 15-04-2010
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

Ik vind dit gewoon het toestel van het moment. Kom dan wel af van een Nokia N95 8gb, maar dit is toch weer totaal wat anders. Hij is soms een beetje wazig, dat je denkt dat hij vast gaat lopen, maar hij doet het altijd. alles gaat zoals het moet.

Heeft 2 speakers, rechts en links, muziek klinkt daardoor prettig (voor een telefoon).

Verder ziet het toestel er mijns inziens gelikt uit. Ik vind hem mooier dan bijvoorbeeld de HD2. Scherm is prima af te lezen. Wel is het schermpje een beetje krasgevoelig. Ik heb er nu al een paar krasjes op zitten. Deze hinderen niet als toestel aanstaat. Maar als de ruimte waarin je je bevind ongunstig is belicht, en je houdt het toestel schuin, dan zie je de krassen. Voor de rest ziet en voelt het toestel oerdegelijk.

flotzie 15-04-2010
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

ik vind dit een bijzonder fijn apparaat. Ik heb hiervoor de iphone gehad, de google phone en een blackberry bold. Dit is toch wel een combinatie van de drie moet ik zeggen. Een compromis van de drie is misschien beter op zijn plaats. De gebruiksgemak van de Iphone, de Stabiliteit van de blackberry en de hardware van de google phone (htc nexus). Ik vind het al bij al een toptoestel. Zo heb je van alles wat eigenlijk. Je hoeft geen camera kwaliteit in te leveren door te kiezen voor een iphone of blackberry, maar ondertussen staat het je vrij om allerlei toepassingen onbeperkt te installeren. ook vind ik de 32 GB die er standaard in zit (geen sd kaart, maar ingebouwd) + nog uitbreidbaar helemaal geweldig. Vooral omdat er tv-out op zit. zo kun je gewoon films erop zetten en overal waar een tv is, de n900 als een moviebox gebruiken. Al bij al ben ik er reuze tevreden over

winglunau 11-04-2010

Aantal weken in bezit van een Nokia N900

Ben er erg tevreden mee en tot zover geen problemen mee.

Een N900 is alleen aan te raden icm met internet, wanneer je veel smst, e-mailt of gebruik maak van applicaties.

Minpunten:
- Het is een redelijk groot telefoon
- accu gaat snel op, maar komt vooral omdat ik veelvuldig gebruik van maakt.

Plupunten:
- toetsenbord werkt goed.
- geluid is erg goed
- scherm ziet er mooi uit. touchscreen werkt met pennetje goed, zonder wel okay, maar niet zo goed als de iphone
- internetten is erg fijn. Geeft het hele internetpagina weer, ondersteunt ook flash.

Er zijn ook redelijk wat applicaties beschikbaar (lang niet zo veel als voor de Iphone)

Spelletjes:
- N900 ondersteunt flash, dus je kan goed op facebook en FB spellen spelen, bij heel veel mobieltjes kan dat niet.
- ik heb nu ook een gameboy spel (super mario land) erop, werkt perfect.
- Ook snes,GBA spellen lukken aardig (niet perfect, maar wel redelijk goed). Vraag niet hoe het werkt, mijn broer heeft dat erop gezet.
Doordat er toetsen zitten, werken ze prettiger dan op bijv de iphone.

PaulSmits1990 01-04-2010
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

Om mee te beginnen: dit is echt het beste toestel dat nu op de markt is. Beter dan de N97.

- Wat/waar/wanneer -
Ik heb de Nokia N900 2 weken geleden gekocht bij Belcompany in combinatie met een Vodafone abonnement (snel internet: 3,6 Mb/s).

- Eerste indruk -
Wat meteen goed viel was het multitasken en de mogelijkheid om applicaties te 'minimaliseren'.
Bij bijvoorbeeld de iphone moet je je geopende applicatie afsluiten als je even tussendoor iemand wil mailen ofzo.
Denk bijvoorbeeld aan MSN op de iphone; óf online en alléén MSN gebruiken, óf iets anders doen.
Bij de N900 heb je dus de mogelijkheid om een applicatie even weg te stoppen en later weer simpel op te roepen.
Verder ziet het toestel er erg mooi uit, werkt lekker in de omgang, en het toetsenbord is echt perfect.

- Applicaties -
Net als bij de meeste super smartphones heb je een app-manager. Hier kun je met gemak van alles downloaden, updaten en verwijderen. Je kunt ook nog repositories toevoegen voor nog tientallen extra applicaties.
Met spellen is het trouwens ook goed gedaan; er zijn talloze spellen beschikbaar bij de app-manager, daarnaast kun je ook gewoon flash-games spelen in je browser (top!!).
Mijn favoriete game is zonder twijfel 'Angry Birds' (google is je vriend).

- Linux -
Naast de linux command-line kun je ook linux applicaties installeren. Debian applicaties werken vrijwel naadloos.
Zodra je in de root zit kun je werkelijk alles met je toestel doen wat je maar wil.
Er zit echter geen 'idioot-bescherming' op dus je moet natuurlijk wel weten wát je doet.

- Kwaliteit -
Beeld:
Heel helder en scherp, net zoals bij de HTC-HD2 e.d.
Blu-ray films (verkleind naar mobiel formaat) zijn erg scherp, zelfs scherper dan mijn TV :P
De helderheid van het scherm is uiteraard aan te passen.
Camera:
Foto's en video's zijn overdags erg mooi, daar ben ik persoonlijk zeer tevreden over.
In de avond is de kwaliteit wel een stuk minder. Minpunt.
Geluid:
Wow. Super. Helder geluid bij de mediaplayer, tijdens het bellen en bij services als skype. Het volume kan erg hard voor een telefoon.

- Pluspunten -
1. Beeld = super
2. Geluid = super
3. Camera = overdags super
4. Snelheid = zeer goed (multitasken is geen enkel probleem voor dit toestel)
5. Potentie: dit toestel heeft erg veel potentie qua ontwikkeling. Meer dan de iPhone. Jammer dat de N900 zo schaars is, anders zouden er ondertussen honderden mooie applicaties zijn.
6. Veelzijdigheid: als iemand aan mij vraagt; 'Hoe is dat mobieltje?' zeg ik: 'Mobieltje? Dit is een zakcomputer met belfunctie!'. Dat zegt genoeg toch :-)

- Minpunten -
1. Als de telefoon gaat is het opnemen soms wat omslachtig, soms gaat de blokkering niet in één keer vrij.
2. De batterij gaat wel wat snel leeg, maar dat is wel te doen. Als ik de telefoon intensief gebruik moet ik hem elke dag aan de lader leggen.

nvangraas 18-03-2010
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

Ik heb het toestel een maand in bezit gehad. Wat een hoop pluspunten heeft dit apparaat. Maar ook enorme belangrijke minpunten.

Echt fenomenaal aan dit toestel:

- internetten (via firefox). Ik heb een iPhone gehad maar met de n900 gaat het net iets beter voor mijn gevoel. Het invullen van formulieren gaat bijna vanzelf. En geen problemen met flash;
- camera. Met name de videofunctie levert mooie beelden (in daglicht);
- speakers. Wow!
- mooi kleurenscherm en het touchscreen werkt prima zonder pennetje ondanks dat het niet capacitief is zoals bij de iPhone.
- geluidskwaliteit met bellen is goed.

Minder goed aan het toestel vond ik:

- bellen en gebeld worden. Wat een ramp. Om te bellen moet je eerst naar je bureaublad op het scherm. Er bestaat een app waarmee je de hardware cameratoets kan instellen als telefoonfunctie. Maar dit werkt niet vlekkeloos. Als je gebeld wordt dan is het noodzaak niet met je hand over de lichtsensor heen te bewegen. Het scherm blijft dan zwart en je kan niet opnemen. En helaas gebeurde mij dat continu als ik het toestel uit zijn hoes haalde.
- batterij. Mooi dat multitasken en alle andere functionaliteit: maar ik moest het toestel twee keer per dag aan de lader koppelen . Het uitzetten van het een en ander hielp wel, maar elke dag opladen was noodzakelijk.
- waar zijn de apps? Er is voor het besturingssysteem zeer weinig ontwikkeld. Er zijn enkele apps interessant, maar betreft ook wel software die standaard aanwezig is op andere telefoons. Bijvoorbeeld een app die voorkomt dat bij het unpluggen van je hoofdtelefoon de muziek automatisch via de speakers wordt weergegeven.

Voor mij waren dit redenen het toestel te verkopen. Uit diverse experts reviews begreep ik al dat het toestel niet af is. Maar ik nam dit met een korreltje zout aangezien de N900 het toptoestel van Nokia is. Voor mij is dat toch de fabrikant van hoogwaardige en robuuste toestellen.

Maar na een maand de N900 te hebben gehad kan ik alleen maar bevestigen dat het toestel niet af is. En dat voor een apparaat van boven de €500,-.

Ik denk dat het toestel voor de echte tweakers helemaal top is. Andere doelgroepen kunnen naar mijn mening beter even verder kijken.

GGroen 06-02-2010
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

Na 1,5 maand wordt ik eigenlijk alleen maar enthousiaster over de N900. Ik zie het als een gelukkig huwelijk tussen een mini-PC en een telefoon. Er komen nu steeds meer echt interessante programma's vrij, de browsers zijn zo goed (je kunt ook nog kiezen) dat het volkomen lijkt op het scherm bij een PC. Inmiddels heb ik alle manieren wel gevonden om precies te bereiken wat ik met de N900 wil. Het scherm is gewoon erg scherp en duidelijk, ook voor mijn wat oudere ogen. Het multitasken (meer dingen gewoon door laten draaien) is voor mij in de praktijk erg handig: even iets opzoeken hier, invullen daar, terwijl je muziek luistert.. En je kunt snel weer terug naar waar je mee bezig was 'na een zijpad'. Al die emulatoren voor spelletjes (Nintendo SNES, Gameboy, Arcade, SEGA, er komen er steeds bij, ik zag nu PS3) interesseren mij minder, maar het zegt me wel wat. Ik kan alleen maar zeggen dat mijn veel duurdere PC niet meer zo vaak gebruikt wordt.
De kaarten toepassingen beginnen nu ook binnen te stromen(de GPS werkt erg goed en snel).
Mijn mening is dat iemand die redelijk vaak achter zijn PC zit, hier eens goed naar moet kijken.

Handig is ook het telefoneren, al moet je wel even wennen: je kunt nu snel kiezen tussen telefoon, Skype, SMS, Google Voice en nog veel meer mogelijkheden. Het betekent dat je heel makkelijk en goedkoop kunt bellen met je familie ver weg bijvoorbeeld.
Nadelen zie ik eigenlijk niet, maar ik moet er bij zeggen dat ik niet schrik van een klein probleempje, net zoals bij een gewone PC. Het is allemaal goed oplosbaar.

O ja, en ook MMS komt er al aan, nu nog in beta kwaliteit,(maar dat is voor mij onbelangrijk).

rcs21080 25-12-2009
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

Ik heb de N900 nu ca 1 maand. Het kan en doet alles wat een telefoon moet doen, makelijker en sneller dan de Windows mobile telefoons. Er zijn wel wat nadelen.

1. Het is Linux en dit betekent dat je veel zelf kan wijzigen maar ook moet weten hoe dat moet.
2. Mail for Exchange werkt niet voor mij; dit komt door de IT policy van mijn bedrijf. Voor velen werkt dit echter goed maar alleen voor exchange 2007, 2003 support volgt in de volgende update.
3. Er is nog geen fatsoenlijk office pakket beschikbaar hetgeen ik belangrijk vind. Er zijn ontwikkelingen gaande van openoffice en Koffice maar nog niet beschikbaar.

Het toetsenbord kan ik goed mee overweg. Ik was en ben de E90 gewend maar het toetsenbord van de N900 was ik ook zo aan gewend. Typen kan, ik heb redelijk dikke vingers en ondervindt geen problemen.
Scherm is zeer helder, redelijke foto's, goed bereik, alles er op en er aan.

Het is allemaal nog wel enorm in ontwikkeling en ik heb wel het idee dat Nokia een half af product op de markt heeft gebracht en nu als een dolle aan het ontwikkelen is om iPhone bij te halen.

Al met al een prima apparaat, vergelijkbaar kwa prestaties als de eerste eepc van Asus op Linux en heeft grote potentie. Windows mobile en Apple iPhone heb ik nooit echt aan kunnen wennen, met deze kon ik in 1 dag overweg.

Ik zou zeggen kopen als je een early adopter bent, wacht nog 6 maanden als je een goed product wilt.

R.Cakir 09-12-2009
Geschreven voor: Nokia N900 zwart

Heb hem vandaag aangeschaft.
Prima telefoon en mini-laptop.
Menus werken wel anders, maar daar is aan te wennen.
Minder geschikt voor mensen die dit toestel kopen om alleen maar te telefoneren.