Canon EOS EOS 400D Body zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 25 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EOS EOS 400D Body zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

carla73 10-02-2009

De 400D nu ruim een jaar in bezit. Toestel functioneert redelijk goed. Maar nu al stuk na ca. 11.000 opnamen (de sluiter werkt niet meer).
De repartie bij Canon duurt ontzettend lang (al meer dan 6 weken). Diezelfde ervaring had ik ook al vorige zomer met een Canon lens. Ook die was ruim 5 weken in reparatie en dat is ontzettend lang als je veel fotografeert.
Je kunt je afvragen of ik 'pech' heb met Canon, maar nu de lens in reparatie is geweest (en opnieuw vanwege foutief weergeven Exif data) en de camera ook stuk is gegaan overweeg ik geheel over te stappen op Nikon.

400D, werkt op zich uitstekend: de minpunten:
* zoeker is minder
* scherm geeft veel reflectie
* hoge ISO-waarde geeft (te)veel ruis
* er zouden zeker 2 wieltjes op moeten zitten net als bij Nikon.
Verder uitstekend instapmodel en t overwegen waard om 2e hands te kopen als je op zoek bent

hupie 30-09-2008

Topcamera voor een prikkie. Snel, gebruiksvriendelijk en prachtige foto's als resultaat.

plutone 09-03-2008

Als een van de eerste gebruikers van de 400D en na ongeveer 12.000 foto's kan ik alleen maar zeggen dat het een zeer goede camera is, die mij als fotograaf een grote stap voorwaarts heeft laten maken. Ik heb dan ook totaal geen interesse in zijn opvolger, de 450D. Wel in de 40D, die een klasse beter is, en ik zou met de huidige cashback actie best wel eens overstag kunnen gaan voor dit toestel.

10 MPx is veel, erg veel en ik maak heel goede uitsnedes van goed gelukte foto's, de stap naar meer pixels brengt meer last dan gemak en heeft weinig te maken met de kwaliteit van de foto's.

De 400D geeft zeer goede resultaten met ISO1600, iets waar ik veel gebruik van maak.

Terzijde: voor mooie foto's raad ik iedereen aan om RAW te schieten. De automatische kleurweergave is mij te saai en te braaf, doet teveel denken aan point and shoot camera's. En je kunt je eigen fouten veel beter herstellen met RAW. Als je aan JPG bestanden gaat sleutelen bederf je een foto al snel.

Oppassen is het met de drukknoppen achterop, als de camera aan staat druk je al snel per ongeluk op een knop zodat je instellingen wijzigt zonder daar erg in te hebben.

Een aanrader is de battery grip, die maakt dat de camera prima in de hand ligt. Hij maakt het werken in portretstand erg prettig.

Minpunten:
- de zoeker kan beter, met name mis ik de mogelijkheid om een raster in de zoeker te zien. Dat maakt het horizontaal houden van de camera met groothoeklenzen lastig. Verder laat de oogschelp gemakkelijk los, iets wat je prima met 1-secondenlijm weer verhelpt.
- scherpstelling heeft in hoofdzaak sensoren in één richting, een goede reden om om te zien naar de 40D die 9 kruissensoren heeft.
- de batterij zou sterker mogen zijn
- auto ISO ontbreekt zo goed als
- relatief lawaaiig toestel.
- het regelwieltje zou dubbel uitgevoerd moeten zijn, zoals bij de Nikon D80 en de duurdere Canons.

F. Tielman 12-02-2008

Gebruik: Deels professioneel, deels hobby.
Vorige camera: AE1
Bezigheden: (sport en portret/studio gebruik)
Heb nu 3 maanden de 400D in huis en uitvoerig getest.
Het is een Rebel die ik in de USA heb aangeschaft voor een zeer aantrekkelijke prijs. De camera voldoet aan de eisen die ik stelde. In het begin wat onwennig gehannes met de flitser maar na wat experimenteren kan je die dingen heel handig omzeilen. De flits-uitknop, in het automaten gedeelte, is een handige manier om flits- loos te fotograferen. De chip zorgt zelf voor genoeg licht op de foto waardoor de foto's niet onderbelicht raken of de bekende oranje fleem op de plaat zetten.
Zelf fotografeer ik veel onder de P met de div, voor in te stellen, beeld instellingen.
De persoonlijke voorkeuze instellingen in het menu gedeelte, is goed in te stellen. Een item waar je wel even de tijd voor moet nemen want het is puzzelen.
Een handigheidje van deze camera is de automatische drie shot ( 3 foto's met verschillende waardes) waarbij de camera zelf zijn diafragma's/tijden instelt en je in een tel, voor jouw oog, de meest ideale foto kunt maken onder die omstandigheden.
Kortom een ideale spiegelreflex voor de amateur als de professional.

gijsje 06-10-2007

Body i.c.m. (oude) EF 35-80 en EF 80-200 in gebruik. De hobby van enige jaren geleden leeft weer helemaal op. Even weer wennen aan alle mogelijkheden van een digitale spiegelreflex, maar na enige oefening komen er weer mooie plaatjes tevoorschijn. In RAW kun je nog wat verbeteren. Overweeg een Sigma 18-200 met beeldstabilisatie en een macro 50 mm aan te schaffen. De 400D ligt goed m'n (grote) handen, even wennen. Zeer tevreden met toestel, hoop en verwacht er nog lang plezier van te hebben, aanrader.

Bastiaan111 31-07-2007

Ben sinds een paar weken de trotse bezitter van eeen 400D. Ben overgestapt van de 350D. Binnen de eerste 2 weken wilde ik een laaiend enthousiaste review schrijven over de camera maar toen had ik nog geen foto gemaakt bij weinig licht (binnen en zonsondergangen). Met zonnig weer, buiten maakt de Camera erg mooie foto's. Toch is ook dan aan te raden hem 1/3 stop over te belichten. want dan neigt ie al naar donkerder. Binnen is het een ramp. zelfs met ISO 1600 geen heldere foto's. Heel erg donker en de ruis is dan niet leuk meer. deze problemen had ik niet met mijn 350D. Met dit soort voorvallen ga je nog kritischer naar je camera kijken en dan valt ook`een lichte frontfocus op. Ik vrees dat hij terug moet naar Canon. Jammer.

jasper pepijn 24-06-2007

Zeer goede body doet niet onder voor zijn broers 20D en de anderen Canon,s.
Ik gebruik hem zelf met de Tamaron 28-200 en een sigma 18-50.
Deze body is echt een aanrader.

Ralf L 08-06-2007

Vorige week de body gekocht i.c.m. de 17-85 IS EFS canon lens met beeldstabilisatie. Body en Lens door cashback (80+150) zeer goede prijs kwaliteit verhouding. (D80 kwam hier door niet meer in de buurt.) Lens is zeer snel en maakt erg mooie foto's. Menu en bediening is erg makelijk waar door ik snel gewend was aan de meer geavanceerde functies. Samen met Sandisk 2 GB Extreem III is de camara zeer snel en kan je de foto's snel bekijken zonder enige vertraging. Nadeel: de lens is vrij zwaar vergleken met de Body waar door het zwaarte punt relatief ver naar voren ligt. (kwaliteit altijd erg moeilijk te beoorderelen maar na 1 keer te laten vallen op mijn voet in het gras doet mankeert er niks aan)

AlbertK 08-06-2007

In combinatie met sigma 17-70 en canon 1.8/50mm objectief geweldig. Fotoos moeiteloos en razendscherp. Intuitieve bediening. Met lichtsterk 1.8/50 als portretobjectief voor weinig geld ook mooi.

bertt 27-04-2007

vorige week gekocht i.c.m. de 17-85 canon lens met beeldstabilisatie. Lens ook gekocht vanwege de cashback van canon, dus dat kwam mooi uit. Foto's mooi scherp. Ik zou met name investeren in een goede lens. Vaak wordt dit als sluitpost gezien, maar een prachtige camara met een mindere lens heeft als gevolg dat de foto's ook minder zijn. De volgorde blijft volgens mij nog steeds eerst een goede fotograaf, dan een goede lens en dan pas een goede body

Nees 16-03-2007

Na de Canon G2 en de Pro1, was ik toe aan een camera, die resp.
-snel scherp stelt en
-continu scherpstelt bij een bewegend object/persoon( bij half ingedrukt ontspanknop) . Maak veel foto's van nogal bewegelijke mensen onder donkere/schemerige omstandigheden.
-de foto maakt wanneer ik doordruk.
-geen problemen heeft bij scherpstellen in een donkere/schemerige omgeving.
-een groot optische zoom bereik.
Omdat ik reeds ook een Speedlite 420EX bezat, heb ik voor een Canon 400D gekozen (anders was het een Pentax 100D geweest), met een Tamron 18-250mm IF MACRO Di ll zoomlens( 28-400mm(35mm)) en een extra accu. Na veel foto's gemaakt te hebben en die veelvuldig met die van de Pro1 (vaste Canon L serie 28-200mm(35mm)zoomlens vergeleken te hebben.
Persoonlijke instellingen: Scherpstelling 1 focuspunt. Lichtmeting geconcentreerd op het midden veld. ISO is zonder beeldruis tot 800 in te stellen bij 1600ISO is ruis goed waar te nemen, doch niet storend.
Moet ik concluderen, dat ik geheel geen spijt heb van mijn aankoop. Een geweldige body, sterke zoomlens en flits . Het geheel voldoet aan mijn gestelde voorwaarden.

Keesvanstralen 05-03-2007

TOP...
Dat kan ik nu zeggen van de 400D.
Ruim een maand geleden gekocht en na wat uitproberen en oefenen had ik toch het gevoel: er klopt iets niet. Donkere fotoos, onscherp....etc.
Na wat rondlezen op het internet kwam ik erachter dat er een bepaalde serie leek te bestaan die problemen kon vertonen met de autofocus. Het ging om bodies met het serienummer 05301xxxxx. Natuurlijk had ik die.
Met een zeer eenvoudige test bleek dat ook mijn AF niet werkte zoals die zou moeten. Soms scherp, soms niet, soms iets anders scherp dan dat ik zou verwachten; kortom het toestel leek een eigen willetje te hebben.
Via een zeer eenvoudige test kun je dat zelf aantonen. Zet je toestel op de stand AV, zet het diafragma op 2.8 en fotografeer een bladzijde uit een boek onder een hoek van 45 graden van zo dichtbij mogelijk. Zorg wel dat de camera in staat is om zelf scherp te kunnen stellen. Gebruik natuurlijk wel een éénpuntsscherpstelling in het midden.
Maak een foto met de automaische zelfontspanner om te voorkomen jijzelf door het indrukken van de knop bewegingstrilling maakt en daardoor de foto omscherp wordt.
Bij mij was heel duidelijk te zien dat dat gedeelte dat scherp had moeten zijn volgens de camera, dat in het geheel niet was maar dat een volkomen ander gedeelte scherp was. Na veel fotoos op die manier te hebben gemaakt zat er ook geen duidelijk beeld in waar hij dan wel scherp op stelde. Telkens was een ander gedeelte van de foto scherp. Vervolgens heb ik contact opgenomen met Canon zelf. Die adviseerde mij het apparaat naar hun service/reparatiecentrum te brengen in Roosendaal. Ik heb er wat van de geschoten fotoos bij gedaan en nu, na twee weken is hij weer terug: en..... Super... Scherp wat scherp moet zijn zoals het hoort. Helder en beter dan ik had durven dromen. Ze hebben tevens een totale controle uitgevoerd. Ik heb duidelijk het gevoel dat, doordat hij met de hand is fijngeregeld, het apparaat beter is dan dat het standaard uit de fabriek komt . Maar dat is maar mijn gevoel en geen bewijs. Natuurlijk viel dit onder de garantie. Hulde aan Canon en het service/reparatiecentrum. Ik ben DIK tevreden.

Herman Suiskind 04-03-2007

Sinds enige tijd in het bezit van een EOS 400D. Deze heeft mijn 350 D vervangen, welke ook zeer goed voldeet, maar de 400D geeft naar mijn idee scherpere foto's. Ik ben benieuwd of er anderen zijn die ook deze ervaring hebben. De foto's van de 350D moest ik altijd eerst wat verscherpen met een fotobewerkingsprogramma. Verder vind ik beide camera's uitstekend, maar ben ik toch blij dat ik overgestapt ben naar de 400D. De grotere display is ook een groot voordeel. Groter en scherper en met zeer duidelijke info

Pascal Heynen 03-03-2007

Prima camera. Werkt snel en ergonomisch geen probleem. Snelheid met Sigma 18-200 lens is uitstekend.
De levensduur van de batterij valt me behoorlijk tegen. Ook valt me op dat een aantal simpele functies die ik op mijn compactcamera wel heb hier ontbreken. Zoals een timer van 2 sec. (camera heeft alleen 10 seconden) om trillingsvrije foto's te maken en de mogelijkheid meerdere foto's te selecteren voor het weggooien. Nu moet je ze een voor een weggooien. Niet belangrijk, wel opvallend.

c a b 04-02-2007

had eerst een minolta 5xi en toen een canon a95 vond dit toch te beperkt en daarom na lang wikken en wegen voor de 400D gekozen en ik kan zegen WAUW dit is echt een topper, vooral de scherp stelling is fenomenaal , en de snelheid waarmee dit gebeurd is ook fenomenaal .
ik gebruik de kamera met een SIGMA 17/70mm macro lens en dit is echt een top combie.
al met al geeft deze kamera je heel veel plezier, daar de bediening kinderlijk eenvoudig is en alles snel en makelijk te bedienen is .

L. Stijnen 22-01-2007

Over het 9 punts scherpstelsyteem ben ik niet tevreden: onlogische ‘beslissingen’ door de camera, je krijgt de neiging op handmatig terug te vallen en dat kan niet de bedoeling zijn. Met externe flits (speedlite EX serie) onverwachte uitkomsten belichting en scherpstelling (gekoppeld). De enige vraag is voor mij nog of het gaat om een exemplarisch geval, of dat het voor alle exemplaren van de 400D opgaat, maar ik denk helaas dat het het laatste is. Snap niks van 5 sterren beoordelingen.
In de P, Tv, Av en M stand kun je de belichting uiteraard compenseren, maar een snelle kiek in de A stand moet ook lukken met een Canon speedlite 380EX. (Canon zei natuurlijk dat ik beter een 580EX kon nemen, maar dat maakt dus weinig verschil, behalve in de prijs natuurlijk). Ook als je zonder bounce of indirecte flits kiekt (want dat geeft minder onderbelichting). Uiteraard kun je f2.8 lenzen gaan kopen, maar de bedoeling is om ook met de in bezit zijnde lenzen makkelijk te kunnen kieken, en niet gelijk alles naar Canon te moeten opsturen voor kalibratie. Ik heb een Canon EF 28-105 3,5-4,5 usm gebruikt en daar moet het gewoon mee werken. Is dat te veel gevraagd? De snelheid van focus valt nog wel mee, maar de keuze van de AF punten (met daaraan gekoppelde belichting) is vaak onjuist of onlogisch. Geen camera voor een reeks snelle kiekjes van een sinterklaasavondje, warbij je even niet te veel met correcties wilt pielen. Ik was gewend aan de 50E met oogfocus en dat gaat beter dan dit geavanceerde 9 punts AF systeem. Inmiddels de G7 ook geprobeerd, om even te wachten op de D40, maar dat is toch ook niet alles. Die gaat vandaag ook weer terug. Ik ga nog even in de wacht en gebruik zolang de Ricoh Caplio van mijn vrouw nog maar even voor de kiekjes, daar verwacht ik geen wonderen van en kan ik mee leven voor dat geld. Het verschil in belichting tussen een G7 en de 400D kan in dezelfde omstandigheden 1,3 stop verschillen!! Van +1/3 bij G7 tot -1 bij de 400D. Zie ook andere forums, er zijn meer mensen die dit met de 400D hebben meegemaakt.

Dhr. Erik de Vries 19-01-2007

Absoluut top, de snelheid is bizar (vergeleken met de oudere modellen), de combinatie met de Sigma 18-200 lens is een absolute aanrader. Zowel de automatische functies als de menu's werken erg goed en eenvoudig. Een camera die zowel door de beginner als door de gevorderde goed te gebruiken is.

Boa1978 19-01-2007

Ik heb de D400 nu bijna 3 maanden in mijn bezit en ben meer tevreden. Het was in het begin even wennen met belichting en instellingen maar dit is nu wel voorbij.
Het is een heerlijk hanteerbaar toestel met een heleboel mooie opties. Deze camera is in mijn ogen de beste betaalbare digicam die ik heb ontmoet. Meer soorten en typen geprobeerd maar deze springt er echt uit. Betreft de instellingen kan ik alleen maar zeggen oefening baart kunst. Ik wil niet anders meer dan Canon D400. Ik heb hierop een Sigma 18 - 200 en ik ga spoedig kijken voor een Sigma APO 135-400mm F4.5-5.6 DG. Mijn hobby is niets zonder zoom lens. Dieren blijven het mooiste dat er is. Ik wens iedereen die deze cam koopt veel plezier.

Beagle2 15-01-2007

Ik heb dit toestel nu een tweetal weken in bezit. Ik ben er grotendeels
tevreden over, toch valt er ook wat negatiefs over te zeggen. Het grootste
probleem van de 400d is dat hij vaak onderbelichte foto's aflevert. Het
verwondert me dat hier nog niets over gezegd is, op menig foto-forum zijn daar
al ettelijke bladzijden over gediscussieerd. Gelukkig kan je met de
belichtingscompensatie en de juiste witbalans veel compenseren. Toch blijft dit
een ernstige tekortkoming. Vooral bij zon/schaduwsituaties geeft dit problemen.
Voor de rest; zeer veel mogelijkheden, makkelijk bedienbaar, zeer scherpe fotos
(mits iets scherper zetten in de instellingen), behoorlijke kleuren, praktisch
toestel, alleen de sluiting van de usb-aansluiting had in hard plastiek gemogen
i.p.v. rubber. Algemeen ben ik toch erg tevreden met deze aankoop.

RobBogers1 06-12-2006

Toch na lang zoeken de Canon body EOS 400D gekocht met extra batterijhouder en
EF 28-135 IS-USM lens, dus met stabilizer. Ik wilde de standaard lens uit de
kit niet hebben en deze werd werd me ook afgeraden. Ook na test met standaard
lens en de uiteindelijk gekochte lens was er verschil te zien. Tot nu toe (net
1 week in bezit) ben ik er erg tevreden over. Goede flitscapaciteit van
ingebouwde flitser. En mooie fotos's en zeker in RAW formaat. De batterijhouder
maakt de camera wel wat zwaarder maar brengt het geheel mooi in balans v.w.b.
het zwaartepunt. Ook bediening zeer eenvoudig na aankoop konden zonder veel
wijzigingen in instellingen mooie foto's gemaakt worden. Ga nu het boekje eens
doornemen.

waterman 12-11-2006

Geweldige camera, maakt zelf met de standaard lens prachtige scherpe foto's .
Ook het bedieningsgemak is zeer goed, ik heb het europese model, dus zonder
nederlandse handleiding maar kon toch via het overzichtelijke menu de camera
naar wens instellen.
Het feit dat je een foto gelijk kunt bekijken en desgewenst met een andere
instelling over kunt nemen is zeer leerzaam. Met mijn analoge eos deed ik bijna
alles op automaat nu echter gebruik ik alle instel opties.Ook de mogenlijkheid
om terug te kijken met welke instelling een bepaalde foto is genomen vind ik
zeer nuttig.

Dennis de Haan 05-11-2006

Ik heb nu sinds een paar weken de EOS400D. De 10 megapixel bevalt me erg goed.
Heb meerdere camera's vergeleken met bekenden en deze viel kwa kwaliteit boven
de rest. Vergelijkt met een Sony van 10 megapixel. Als je het vergelijk tussen
deze 2 neemt, lijkt de Sony meer een 8 megapixel. De standaard lens welke bij
de boy geleverd werd, heb ik meteen omgeruild voor een professionelere lens. De
basislens is leuk voor diegenen die iets minder van fotografie verwachten. De
sensorreiniging welke je zowel handmatig als tijden het uitzetten inschakeld,
is erg makkelijk. Deze schudt de sensor miniem op en neer zodat de sensor
zoveel mogelijk schoon blijft. Ik gebruik de camera zowel buiten, als binnen en
voor productshots. In de standaardinstellingen via bijv. auto of ADEP, geen dit
al een prachtige kwaliteit. Voor prouctshots gaat toch mijn voorkeur naar de
manuele instelling. Deze kan je tot op de puntjes goed instellen. Al met al,
zeer tevreden over deze body (met natuurlijk de professionelere lens)

michelle2 24-10-2006

Heb mijn 10D verkocht, want die was voor mij erg groot en zwaar. Samen met mijn
macro of breedhoeklens werd dat al snel anderhalve kilo. De D400 past perfect
in mijn hand, en is een stuk lichter. Het kleinere formaat is dus in mijn geval
alleen maar een voordeel. Ik hoefde ook niet te wennen aan de plastic inplaats
van de magnesium body, want de camera voelt erg degelijk aan. Camera is erg
snel, veel sneller dan de 10d. Het grote LCD scherm met info werkt prima. Ben
nu nog alles aan het uitproberen, maar heb echt het idee dat ik goede keuze heb
gemaakt. De cijfers die ik de camera geef zijn dus van een paar dagen ervaring,
maar ik ben nu al erg positief.
Prima prijs-kwaliteitsverhouding, een aanrader voor mensen met klein budget en
grote aspiraties!

Robby1958 09-10-2006

heb deze camera nu 1 dag in mijn bezit. had (heb nog steeds voor vakantie een
canon powershot pro1) maar wat een ontzettend goed resultaat en wat is die snel
vergeleken bij de toch niet langzame pro 1. Heb inmiddels al zo een 500 foto's
mee gemaakt en voornamelijk binnenshuis met studioflits installatie
(portret/model). Het is een ongelofelijk makkelijk te bedienen camera, hoewel
de knopjes erg klein zijn en je voldoende licht moet hebben om alles goed te
vinden. Maakt erg goede en scherpe foto's bij weinig licht. Heb er een sigma
zoomobjectief bij gekocht 17/85 en de combinatie bevalt mij prima

Anton1967 07-10-2006

fantastische camera...licht...eenvoudig te bedienen..heb er een standaard 18-55
mm bij gekregen.

mooi helder groot scherm. veel instelmogelijkheden en 3 beeldjes per seconde...

Van mijn oude canon eos 600 heb ik nog een 35-105 en een 100-300 mm lens die
ook compatible is met de eos 400D....alleen het brandpunt is langer geworden
maar het resultaat mag er absoluut wezen.....

weinig nadelen ondervonden alleen schijnt het toestel met de battery grip beter
in de hand te liggen....