Canon EOS 5D Mark II zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EOS 5D Mark II zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

J. van We 12-05-2012
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

Enige nadeel dat ik na > twee jaar gebruik zie is dat je voor reportages en op vakantie een tweede batterij nodig hebt

J. van We 01-09-2012

En de contrastfasedetectie-AF is niet perfect bij hoge LW

Canon 5D 28-10-2011
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

Na 26 maand de printplaat in de camera stuk.
Kreeg steeds de melding van herplaats batterij of start camera opnieuw op.
De melding heb ik ook wel eerder gehad maar dacht aan fout op CF kaart of iets met de firmware.
Canon geeft slechts 1 jaar garantie en noemt dat het 2e jaar coulance is.
Canon heeft van de reparatie van totaal €485,-- €200,-voor rekening genomen.
Slechte service met zo,n camera mag je dacht ik wel iets meer verwachten dan dat een printplaat het al begeeft ruim binnen 26 maanden.
Ze kwamen zelfs met de opmerking dat men niet weet hoe lang een camera het doet en dat het o.a. aan de luchtvochtigheid e.d kan liggen.
Echt slechte service.
Volgende keer wel een Nikon of Sony denk ik.

C1 30-10-2011

Hallo,

Wat dacht u van een Pentax, dat zijn pas echt degelijke camera's en bovendien hebben ze vaal ook de beste beeldkwaliteit.
Verder vind ik dat wij net zo als in België wettelijk moeten vastleggen dat 2 jaar garantie de standaard zou moeten zijn op elektronische apparatuur!
Het is van de gekke dat als je zo'n dure camera koopt je zo voor het blok wordt gesteld door de producent! Sterkt met de zaak!

gamb 12-01-2012

Bij overstap hoop ik dat je nog niet veel Canon glas hebt aangeschaft want dan wordt het wel een heel erg dure grap. Suc6!

garantiegevalletje 10-04-2012

En Nikon en Sony lossen het anders op? Zelfde verhaal als bij Canon.
Je verkoper is het eerste aanspreekpunt!

Garantiegevalletje 10-04-2012

Heb je de camera bij Canon rechtstreeks gekocht of bij een dealer? In het laatste geval heeft deze nog een zorgplicht aangezien de verwachtingen voor dit product hoger zijn dan van een amateur spiegelreflex. Kijk eens op consuwijzer.nl en laat je niet met een kluitje in het riet sturen!

Stephan71 11-10-2011
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

Na een 2 jaar met deze camera te hebben 'gespeeld' ben ik tot de ontdekking gekomen dat er werkelijk niets te gek is voor deze camera.
Van vochtige omgeving (Oerwoud) tot ijzige kou blijft de camera perfect funtioneren.
Gebruik wel alleen maar de L lenzen van Canon...
Momenteel de EF 24-70mm f2.8L IS, EF 70-200 f2.8L IS USM; beide zijn lenzen die zéér fijn werken!

klaasjager63 24-01-2012

Beste Stefan,

Ik wist niet dat canon een lens 24-70 L met is heeft??
Waar zijn die te koop. Heb zelf ook een 24-70 L en een 28-70 L (overigens nog beter dan de 24-70 L, maar beiden hebben geen is.

groet,
klaas canonfan

R descho 28-06-2011
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

Prachtige camera! In combinatie met L- lenzen krijg je fenomenale resultaten. De video functie is goed en gemakkelijk toegankelijk en vereist eigenlijk dat je met statief filmt om een rustig en scherp beeld handmatig in te kunnen stellen (alleen handmatige scherpstelling). Voor sportfotografie gebruik ik de 30- of 40D omdat die beduidend sneller zijn (7 beelden/sec.) en de 5d Mark II 'maar'3 beelden/ sec.
Nog geen moment spijt van gehad en zal hem aan iedereen aanraden!

RHAD 02-06-2011
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

HD video is erg slecht. Dit komt met name door de handmatige scherpstelling die je moet doen. Dit is voor een bewegend object niet te realiseren, waardoor je eigenlijk alleen stilstaande objecten kunt filmen. Iets simpels als een kind dat naar je toeloopt lukt al niet goed.

De automatischer scherpstelfunctie die er wel in zit, werkt alleen als je géén opname aan het maken bent. Je moet dus vooraf scherpstellen en als je eenmaal op de REC knop hebt gedrukt, moet je vanaf dat moment alles handmatig scherpstellen.

Helaas gaat Canon geen firmware update voor deze Canon EOS 5D Mark II uitbrengen die wel voorziet in automatische scherpstelling.

Dy4 12-12-2011

om te filmen koop je een videocamera... geen fotocamera.
hoe kun je daar dit toestel op afrekenen.

vliete 06-03-2012

met mijn Nikon kan ik wel HD video maken...waarom met "dure" toestel zoals canon 5D kan niet? ...heel erg vreemd....

TOM2 18-03-2012

Misschien is een 'Jar- opener' een uitkomst, oorspronkelijk een amerikaanse opener van potjes die lijkt op een Tie-rib. Die trek je strak om de handfocusring van je objectief (zonder beschadigingen!) waardoor je gemakkelijker d.m.v. het uitstekende eind kunt scherpstellen, het wordt een soort focus-verstelarmpje, gemakkelijker te hanteren dan de draairing van je objectief. En dan maar oefenen! Ben het overigens geheel eens met de vorige commentaren: een erg goede fotocamera hoeft nog geen gemakkelijk te bedienen filmcamera te zijn en moet daar zeker niet op afgerekend worden!

Helemaal eens met Dy4.

Janharm50 28-10-2010
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

De 5D MKII gekocht als opvolger voor de 40D. Verschil is volgens mij wel degelijk zichtbaar. Fotografeerde met de 40 D vaak op ISO 3200 maar met de 5D MKII al vaak hogere ISO waarden gebruikt en geweldige resultaten! Camera heeft oneindig veel mogelijkheden en met goede lenzen erop (L lenzen) geweldige resultaten. Ook de videokwaliteit is uitstekend (full HD). Heb de camera pas twee weken maar nu al heel erg tevreden!

Marcoml01 04-10-2010
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

Voor mij is het een super camera, vooral foto's maken met weing licht is geweldig. Ik gebruik alleen L-lenzen van Canon.

gamb 12-01-2012

Natuurlijk fijn dat de camera je goed bevalt maar je review heeft toch echt betrekking op je (geweldige) L-lenzen.

roger111 16-08-2010
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

Ik kom van een 40D, en nu de 5DII, en alle lofzangen ten spijt, mijn 40D geeft mij even goede beelden als de 5DII.
Meer px, dat wel, maar voor mij is de 5DII verloren geld.
Als ervaren fotograaf denk ik dat velen voor de full frame kiezen juist door al die postitieve verhalen van mensen die niet beter weten.
Ik kan foto's tonen, afgeprint, en de snelle snuggere die de de beide toestellen eruithaalt mag zich aanmelden.
Ik kan enkel maar de kopers aanraden zich te bezinnen over de prijs die ze willen uitbesteden aan een body. Beter is het te investeren bij uitstekende Canon lenzen, want een goede lens is om zo te zeggen voor het leven, waar een body voor een aantal jaren is.
Buiten enkele misbare snufjes is een beterkoop body de betere keuze, zelfs de superpro's zullen je hetzelfde vertellen als budget een plaats in het geheel heeft!

gerardo23 27-03-2010
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

ik ben van de eos50d over gegaan naar de eos5dmark11 met een 24-70-2.8 waarbij ik aleen maar kan zeggen formidabel de fotos zijn zo scherp en de kleuren natuurlijk een aanraden kan ik zeggen

quyen 08-05-2009
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

een hele goede camera ,de fotos zijn super en rijk aan kleuren ,film echt heel mooi.
echt een goede keus.
wel had ik er een met een rode pixel ,maar omgeruild na een week voor een nieuwe.

pascald 07-02-2009
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

De fotokwalteid van de EOS 5D mark II is werkelijk verbluffend! Erg veel detail. Wel zeg ik hierbij dat de RAW bestanden vele malen meer detaillering hebben dan de jpg's (maar je koop niet zo’n camera om te schieten in JPG!?) Hierbij wil ik wel vermelden dat ik het belachelijk van Adobe vind dat ze de camera RAW bestanden van de EOS 5D mark II niet ondersteunen in Photoshop CS3. Ook speelt met deze resoluties de lens een hele belangrijke rol.

De mogelijkheden van de camera zijn voldoende! Op het internet gaan vele verhalen over, dat Canon kansen heeft laten liggen omtrent de auto focus. Komende van de 1D mark III was ik positief verbaasd over de snelheid en precisie van de autofocus! Deze is echt heel bruikbaar ook bij snelle bewegende objecten!

Wel hadden de autofocus punten iets verder uit elkaar gemogen of nog liever deze uitbreiden met een aantal er bij! Ook heeft Canon een aantal functies in de film mode “al dan niet expres” weggelaten! Zo kun je tijdens het filmen geen autofocus gebruiken. Wat zoals het nu lijkt een beperking is in de firmware!! Daarom krijgt de camera van mij een 7 op mogelijkheden.

Het gebruikers gemak is zoals bij Canon meestal het geval is, gewoon goed! Wie een eerdere Canon EOS gehad heeft kan zonder het boekje te lezen gelijk fotograferen, alles werkt groten deels het zelfde en is op de zelfde plaats te vinden. De display is heel erg goed! Je kunt hier de foto's erg goed op beoordelen!

Op vormgeving van de camera krijgt magere 8. De 5D mark II ligt met normale zoomlenzen goed in de hand en is compact, daardoor makkelijk mee te nemen. Met een telelens heb je een grip nodig om een goede houvast en balans te creëren. Wie ooit een Fujifilm FinePix S3 Pro in handen heeft gehad, weet dat Canon heel erg veel kan verbeteren op ergonomie!!! Ik heb al vele SLR's in handen gehad, maar tot nog toe komt geen camera in de buurt van de ergonomie en houvast van de S3.

De degelijkheid had een 10 kunnen zijn als Canon 3 euro minder bespaart had, op de geheugenkaartklep. Deze voelt gewoon goedkoop aan! In vergelijking met de rest van de camera!

Nadat ik de camera erg kritisch heb bekeken krijgt de EOS 5D mark II een 8,8 van mij! Dit had zeker een punt hoger kunnen zijn als Canon een aantal hele kleine dingen anders had gedaan. De camera is een echte aanrader voor amateurfotografen die de fotokwaliteit van een pro wil hebben. Ook zou de body erg geschikt zijn als back-up voor de professionals!

aestiva 28-01-2009
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

De 5d MII is een geweldige camera.

Ik heb hiervoor de 30D gehad en een korte tijd de 1D MIII.

Wat ruis en zuiverheid betreft is deze camera voor mij echt beter dan de 1D MIII.

Wel raad ik bij zwaardere lenzen een grip bij aan (bg-6). Doordat de grip mooi is afgewerkt, voelt de camera dan bijna als een 1D.

Gek genoeg presteren mijn 24-105 en 70-200 2.8 IS volopen beter op de 5D MII dan op mijn 30D ondanks de relatief korte dof.

Voor de profs absoluut een aanrader dus.

Ook de auto iso stand is echt super! Tot iso 1600 is er geen ruis te zien, op iso 3200 heel licht en op 6400 heb je wel ruisonderdrukking nodig, maar ziet het er nog top uit.

Mijn 30D heeft op iso 1250 net zoveel ruis als de 5D MII op iso 6400 !!!

Het enige commentaar die ik heb is de focus en dat alle punten in het midden zitten.

Een mindere snelle focus valt je alleen op als je ook met de 1D gefotografeerd hebt.

Bert1965 25-01-2009
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

De canon 5d Mark2 twee dagen geleden gekocht en het is een geweldige machine. Een echte killer. Ik 7 maande nog de 40D ook een goede camera, (nu als back-up) maar de 5D mark2 overtreft alles. De kwaliteit is geweldig en dat je er Full-HD met kunt filmen is een mooie bijkomstigheid , maar dat is niet van belang. Het gaat tenslotte om het fotograferen. De ruis valt heel erg mee, ISO-3200 goed bruikbaar. Een min puntje van deze camera is, dat je weer andere accu's nodig heb. Verder is deze camera een super ding!! ps Heeft er al iemand de Firmware gedownload en hoe is dat verlopen?

Sunny 21-01-2009
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

Grote verbetering op de vorige 5D. Meer detaillering en tot 6400 iso prima te gebruiken.

De kamera ligt als gegoten in je hand en voelt stroef aan. Je krijgt het 1Ds gevoel. Zo klinkt de sluiter ook een na.

Helaas heeft kamera dezelfde aantal focus punten. Dit in tegenstelling tot de Nikon D700. Tijdens het fotograferen heb je het idee dat je nog altijd kan kroppen met 120mb / 16 bits RAW beeld.

Live view werk handig bij product fotografie. De film functie heb ik nog niet uitgeprobeerd. Sommige functie vind ik onzin; zoals de kleur instellingen met de knop op de kamera.

De verwerking van de grote bestanden werk trager dan gedacht. Het zijn dan wel grote bestanden maar bij een scan disk extreem III 8gb moet ik na maken van de foto een moment wachten tot die achterop de kamera verschijnt. Het geheugen buffer die je hebt voor het fotograferen in een serie is afdoende.

Al met al een kamera die waar voor zijn geld biedt.

darkyduck 20-01-2009
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

Camera nu 1 maand in bezit. De vraag van hoofdpijn snap ik niet helemaal, internet is vergeven van reviews en meningen.

Ik wilde al langere tijd een FF camera naast mijn 40D. Met name voor portretten en donkere omstandigheden. De 5D vond ik wat verouderd (paar keer gehuurd), dus lang gewacht op de opvolger.

In het kort: het was het wachten waard!!

De camera levert erg hoge IQ. Ik fotografeer het meest met de 35mm 1.4L en de 85mm 1.2L II van Canon en dat levert echt superscherpe plaatjes op. Kleur, contrast en dynamisch bereik ook erg goed.

De video was ik ook erg benieuwd naar. De kwaliteit van de video is echt 'stunning'. De lage DOF, scherpte (met name in donkere omstandigheden) levert echt ongekende kwaliteit op.
Helaas is het handmatig afstellen een drama en AF niet aanwezig. Verwacht dus niet makkelijk een kinderfeestje te filmen met dit toestel.

Onze woonkamer is echt héél donker, toch kan je zonder ruis filmen.
Filmpje is verder bagger, ik kan helemaal niet filmen :)

Algemeen:
+ Hoge IQ en resolutie: Je kan prima van een horizontale foto een verticale uitsnede maken en afdrukken op A4
+ Zeer weinig ruis (tot ISO1600 goed bruikbaar, 3200 heeft wat 'hulp' nodig)
+ LCD + resolutie: Eindelijk kan je op LCD scherpte goed beoordelen
+ Ligt bij mij lekker in de hand, vergelijkbaar met de 40D

- AF: Is wat langzaam, met name in het donker. Lijkt ook slechter dan mijn 40D al zou dat niet kunnen (zelfde techniek dacht ik)
- AF - punten zijn erg centraal: Moet vaak recompositie maken. Met 85mm op 1.2 resultaat dat snel in onscherpte (erg kleine DOF)
- Video: niet handmatig in te stellen
- Video: .mov files zijn bijna niet te bewerken op een PC, dat is echt een codec-drama.
- Op full res zijn de foto's groot. (26MB raw file, 100MB psd) maar dat heb je zelf in de hand.

Canon EOS users zullen het toestel snel kennen.

Voor sport is de AF en fps echt te slecht/langzaam, vandaar mogelijkheden een 9 (video is weer een plus op dit onderdeel)

Al met al zeer, zeer blij mee.

mhvangiffen 02-01-2009
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

Ik heb de canon 5D marker II nu een maandje en ben meer dan tevreden met deze camera.
Tenminste wat het fotograferen betreft. Het filmen in HD lijkt een handige optie maar is dat niet. Een normale video camera blijft onontbeerlijk. Zoals bij een eerdere review al is beschreven is het scherpstellen en geluid slecht geregeld. Deze optie is dus eigenlijk een overbodige optie op deze camera. Maar voor het foto gedeelte, niets dan lof. Hij doet mijn oude vertrouwde analoge canon A1 en F1 vergeten. Dat konden de 10 d en 40d niet. Perfecte wit balans. Mooie weergave van kleur. Schitterende detail weergave Handig te bedienen op verschillende manieren. Mooi overzichtelijk display onder in de zoeker. Slim en makkelijk systeem menu. Persoonlijke instellingen zijn kinderspel. Voor de amateur fotograaf die hoge eisen stelt aan de camera en de marker II te veel vindt voor zijn portemonnee een absolute aanrader. Inderdaad geen ingebouwde flitser. Ik vind dit eigenlijk een voordeel. Wanneer je wil flitsen, wat slechts zelden nodig is, ( super licht gevoelig) is het altijd aan te raden om een externe flitser van canon aan te schaffen. Ik heb zelf de speedlite 430EX II. Deze voldoet goed. Maar als ik eerlijk ben dan zou toch de speedlite 580EX II mijn voorkeur hebben. Net even iets meer bereik al doet de 430 zijn werk naar behoren en reageert de camera hier goed op.
Gebruik wel de top lenzen van canon, want je camera is net zo goed als de zwakste schakel. ( de L IS USM lenzen)

Richard-D 20-12-2008
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

Mooie camera. HD video opnamen zijn erg mooi, let wel het zijn MOV filmpjes. Het scherpstellen tijdens live-view of video is lastig en moet in praktijk met de hand gebeuren wil je het echt scherp hebben, al is dat alleen al omdat de AF geluiden duidelijk hoorbaar zijn zonder externe microfoon Automatisch focus met live view of video-opnamen werkt niet altijd goed. Wat handig is bij handmatig scherpstellen dat je met één druk op de knop 5x kunt inzoomen, waardoor je goed kunt bepalen of het beeld scherp is. Met een full view is dat niet goed te zien.

Ik vind het jammer dat er geen interne flitser op zit, dat is in sommige gevallen toch wel handig.

Beeldruis is minder dan de 400D die ik ook heb. Ik heb dit getest door dezelfde foto te maken en de 5DII is duidelijk beter.

HDMI kabel niet bijgeleverd.

Het menu en de positie van de instelknoppen is even wennen. Ik vind die op de 400D beter gepositioneerd doordat je ze eenvoudig met de duim kunt selecteren. Bij de 5DII zitten ze met name bovenop. Voordel is wel dat de 5DII een LDC bovenop het toestel heeft.

Het kleuren LCD scherm is groot en duidelijk.

r.obdeijn 20-12-2008
Geschreven voor: Canon EOS 5D Mark II zwart

Wat een prachtcamera. Waar moet ik beginnen… Als één van de eersten in Nederland deze cam in m’n bezit. Op een fotobeurs van alle merken de nieuwste paradepaardjes in handen gehad, waaronder die van Olympus met zijn vervelende 3:4 verhouding en oa. de Sony A900 (reageert traag en al snel een boel ruis bij hogere ISO waarden). Alleen (Full Frame) SLR's van Nikon en Canon konden me eigenlijk bekoren. Lekker snel werken en goed en mooi beeld, ook bij hogere ISO waarden.
Kon moeiteloos alle cams op de stands in handen krijgen behalve… bij canon stond een wachtrij… Daar hadden ze blijkbaar een SLR waarmee je full HD kan filmen… Even aansluiten in de rij en toen in ‘m in handen had… was ik eigenlijk meteen verkocht… Wat een mooie camera, lekker snel, heldere grote zoeker, duidelijk menu. Daar ik al een Canon 350D had was ik al snel bekend met de menustructuur. Even mijn eigen CF kaartje erin en wat foto's en video's geschoten om thuis te beoordelen. Er zijn al enkele filmpjes op internet te vinden en die zien er wel heel erg mooi uit. Kan toch niet waar zijn, maar toen ik de beelden op mijn kaartje thuis zag was ik overtuigd: deze beelden zijn echt geweldig!!! Alleen voor deze Full HD (1080p) functie zou je deze camera al willen hebben.
Nu heeft Nikon de D90 (APS-C) waarmee je HD ready (720p) beelden kunt opnemen, maar na het terugkijken van de opgenomen beelden op een goede monitor was ik toch wel teleurgesteld. Lagere resolutie, geen microfoon ingang, minder lichtgevoelig en vlakke kleuren, maar vooral de hikkende belichting overgangen en een zeer storend slow shutter effect (verticale lijnen worden bij het heen en weer pannen doorbuigende palmbomen). Dit laatste effect bestaat ook bij de Canon 5D maar aanzienlijk minder storend (evenals de meeste full HD camcorders, maar daar hoor je niets over).

Na enkele dagen schieten en experimenten kan ik het als volgt samenvatten

Voordelen:

Zeer solide en stevige body
zeer hoge resolutie (21MP)
Snel en accuraat in alles
Groot dynamisch bereik
Mooie realistische kleuren
Zeer lichtgevoelig tot ISO 25.600(!!!)
Ruisarm tot boven de ISO 3200
Auto ISO (200-3200)
Stofreductie, diverse RAW en JPG combinaties mogelijk
AF is per objectief fine te tunen.
Grote heldere viewfinder
Live-view (vloeiend beeld, ook bij low light) met contrast AF en gezichtsherkenning
Bijna 1 Megapixel 3” scherm met grote kijkhoek
Full HD filmen met alle volbeeld lenzen die er zijn, een daardoor kleine DOF
Filmen in bioscoopkwaliteit (voor vergelijkbare camera's betaal je minstens 3x zo veel en vergeet niet dat dit eigenlijk een SLR is
Foto en video bij zeer weinig licht (zelfs kaarslicht is genoeg!!!)
Microfoon ingang Stereo
Spatwater en stofdicht
Vooral veel instelmogelijkheden

Nadelen:

Vergeleken met de 350D is de body flink groter en zwaarder (algemeen verschijnsel in cameraland)
Menustructuur kan meer overzichtelijk (maar went snel, zeker als Canon gebruiker)
Behoorlijk prijzige camera (maar gezien de mogelijkheden zijn geld echt waard)
Er is al een bug ontdekt in de vorm van “black dots”, (zwarte pixels rechts naast een felle lichtbron in donkere omgeving, uit te schakelen door enkele Filters uit te schakelen, waarschijnlijk op te lossen in volgende firmware), ik heb heb ze zelf al ontdekt maar je moet heel goed zoeken, had niet zo mogen zijn maar vind het zelf zeker niet storend
Zware videobestanden van 16GB per uur (maar ook een zeer hoge kwaliteit, geen zichtbare compressie te zien)
Video met 30 fps (dus geen PAL specificatie (25fps), wel bruikbaar maar omzetten naar bijvoorbeeld een PAL DVD is lastig, hopelijk op te lossen middels een future firmware upgrade)
Hapering in beeld van LiveView en dus ook in HD opname bij zoomen met de Sigma 12-24mm Ultra-groothoek (zijn er meer mensen die er bij het zoomen last van hebben???), LAAT HET EVEN WETEN!!!

Kort samengevat is het een prachtige camera met hoge resolutie, hoge lichtgevoeligheid, mooie kleurweergave, snel en zeer efficiënt in gebruik…
Ik wil voorlopig niet anders meer, wat een genot…