Sony DSLR-A100 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 51 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony DSLR-A100 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

AJ_Hassing 16-03-2009

Ik heb deze camera sinds september 2007 in mijn bezit. Ik moet zeggen dat ik
tot dusverre zeer tevreden was met de camera: prima foto's, uitgebreide
mogelijkheden en de sensorcleaner en ingebouwde stabilisator zijn top. Ook de
snelheid is goed.

Echter, toen ik een paar maanden geleden op vakantie was begon de camera raar
te doen: hij nam foto's niet meer recht (te veel naar links in verhouding met
wat je ziet door raampje), waardoor je ook een stuk van de binnenkant van de
lens zag. Ook raakte hij soms oververhit en zoog hij de batterij heel snel
leeg. Ik ging naar een reparateur in Kaapstad (die toevallig bij Sony ZA had
gewerkt) en die vertelde dat het waarschijnlijk de stabilisator was. Hij
vertelde echter ook dat Sony alleen reparaties zelf uitvoert, en hij dus niets
kon doen. Dat was rond de kerst, dus Sony ZA (in Johannesburg) was twee weken
dicht met als gevolg dat ik mijn reis met de halfwerkende camera moest
vervolgen. Heel vervelend allemaal, maar ik had goede hoop dat Sony NL me bij
terugkomst wel uit de brand zou helpen. Maar helaas.. de camera was 3 maanden
over de garantie, dus ik moet sowieso al 43 Euro onderzoekskosten betalen, plus
alle kosten die daar nog bij komen. Op uitgebreide brieven kreeg ik geen, en
uiteindelijk na sterk aandringen een standaard brief terug. Geen enkele
coulantie en het feit dat Sony de reparatieservice schijnbaar hebben
gemonopoliseerd getuigt niet van een service die je zou verwachten van een merk
wat zich juist probeert te profileren op de SLR markt.

Conclusie: top toestel, zeer matige duurzaamheid en waardeloze service van
Sony. Think twice voordat je een product van dit bedrijf afneemt.

leonb 29-05-2008

Deze Camera aangeschaft boven de alpha 350 en 200
simpel omdat het resultaat telt en niet de specs.

Ben altijd bezig geweest met fotograveren, maar met een goede snelle geheugen kaart kun je eindeloos en ongestraft oefenen en uit proberen.

Heb nu zulke mooie foto's gemaakt waar ik vroeger alleen maar van kon dromen.

Ik ben geen sony fan, maar met dit toestel heb je echt iets goeds in handen.

Nicoleheij 11-04-2008
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Ik heb deze camera bijna een jaar. Ik heb in de tussentijd veel geleerd. Er zitten zoveel mogelijkheden op de camera dat het soms duizelt. Zeker als beginner een uitdaging. Zeker als je dus niet uit de auto-stand wilt fotograferen.

Merk dat in de auto stand vaak foto's donkerder worden dan in feite de werkelijkheid is.

Ook weet ik niett of de bijbehorende kitlens nu een goede keuze is geweest. Te weinig lichtsterkte voor binnenopnames, vaak wat onscherper.

Maar verder ben ik er onwijs blij mee en kan er aardig mee uit de voeten. Ik heb nu ook de losse flitser van Sony er bij aangeschaft. Super!

B. van den Boomgaard 13-01-2008
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Na een geruime tijd ervaring in de fotografie bussiness met een analoge spiegel reflex besloot ik toen mijn minolta kapot ging op zoek te gaan naar een digitale vervanger.
Ik kon een paar dingen doen alles inruilen tegen een nikon D40x of mijn minolta lenzen en flitser op de sony alpha 100 zetten ik ging voor de laatste optie. gezien het feit dat je image stabilisatie in de body hebt heb je dit dus ook meteen op al je lenzen terwijl een nikkor VR objectief toch al gauw 500 euro duurder is dan de gewone variant. Dus ik kocht een sony, het viel mij op dat de camera vaak overbelicht voor de rest is hij natuurgetrouw qua kleur lekkere snelle sluitertijden.
de bijgeleverde lens is niet helemaal wat je er van verwacht maar schiet best, en de flits is hard maar dit kun je bijstellen met witbalans.
Wat ik alleen niet begrijp is waarom mensen tokina of sigma willen en dan nog allround lenzen van 18 - 200.
Deze lenzen halen nooit dezelfde kwaliteit als een goeie tweedehands minolta lens. Sigma's en Tokina's zijn vaak niet asferisch geslepen en dan ga je last krijgen van chromatische aberratie ( rand vertekening ).
mijn tip aan jullie is dus ga op zoek naar 2e hands minolta lenzen die zijn goedkoper en beter dan een sigma nieuw.

tomboot 08-12-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Ik bezit de A100 nu 10 maanden en heb inmiddels 10000 foto's gemaakt onder allerlei omstandigheden op zee en tijdens Africa safari. Ik ben zeer tevreden over deze camera. De image stabilisazion IS werkt perfekt, maar ook over de kleuren en belichting (DRO) ben ik zeer te spreken.

Bij aanschaf heb ik getwijfeld tussen Canon 400 en Nikon D80. De IS gaf de doorslag en daar heb ik geen spijt van want de uit de hand genomen foto's tijdens de safari waren duidelijk scherper dan die van mijn mede reisgenoten met Canon en Nikons.

De nadelen van ruis boven ISO800 valt erg mee. Met een ruisreductieprogramma waren de foto´s genomen met ISO1600 tot A4 acceptabel. Incamara ruisreductie programma´s zoals bij de D80 met dezelfde beeldchip als de A100, heeft weer het nadeel dat er details verloren gaan. Toch had ik dat ook liever in de A100 gehad, maar een echt punt is het in de praktijk gebleken niet.

Onbegrijpelijk vind ik dat de tests de IS onvoldoende of zelfs niet meewegen waardoor de A100 duidelijk lager scoort dan de instap modellen van Canon en Nikon. Dat zie je nu ook al terug bij de test van de A700. De test fotografen hebben een Nikon of Canon achtergrond en moeten er nog duidelijk aan wennen dat inbody IS heel handig is. Nikon en Canon hebben voor in lens IS gekozen. Voor de amateur erg duur en zwaar, en dan heb je bovendien geen IS voor je set oude lensen en ook is er in IS minder keuze.

De gebruikers reviews van de A100 zijn terecht positief en daar wil ik graag de mijne aan toevoegen.
Cijfers geven vind ik moeilijk omdat voor mij eigenlijk 10 niet bestaat, het kan altijd beter. Maar op deze site is het gebruikelijk om een 10 te geven als je tevreden bent.

gert77 28-11-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Ik wilde een ander camera, een canon 400D, in de winkel mede door de verkoper een sony a100 gekocht is wel duurder maar er zit ingebouwde stabilisator in, voor het eerst een foto gemaakt met een spiegel reflex camera en de foto's zijn echt haarscherp heb er gelijk een flitser en een sterkere lens bij gekocht, totaal geen spijt. goed instructies goed te bedienen ligt lekker in de hand, nogmaals het is mijn eerst digitale reflex maar ik ben tevreden echt een aanrader, zelf voor een beginner makkelijk te bedienen.

Pieth 28-11-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Ik gebruik de camera nu een jaar en dit is de beste die ik ooit gehad heb. Allles werkt echt naar behoren, snel, simpel en loepzuiver. Heb wel eens wat geklooi met de menu instellingen maar dat is mijn eigen gehasstheid die dat veroorzaakt. Mijn firmware versie was nog steeds 1.0 en heb nu de update zonder enig probleem uitgevoerd naar 1.04. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is en welk voordeel/nadeel er kleeft aan deze update??

Marjon2007 02-11-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Sinds begin september deze camera in 't bezit. Hiervoor trotse eigenaar van de Canon 350D geweest. Deze echter verkocht, omdat ik me ging storen aan de stofjes op de sensor. Ik had namelijk 3 opeenvolgende lenzen en iedere keer met wisselen duikt er toch wat stof naar binnen. Met als gevolg: allemaal vlekjes op de prachtige foto's (verder is Canon super!).
Nu na lang wikken en wegen de keuze gemaakt voor de Sony ipv Canon 400D. Hij ligt heerlijk in de hand en de ingebouwde stabilisator is echt geweldig! Je kunt heel lang fotograferen (terwijl 't steeds donkerder wordt) zonder statief. Ook is hij degelijker dan de Canon. Ik heb trouwens nu 1 lens (18-200). Dit vooral ook om die irritante stofjes tegen te gaan. Deze lens zat standaard in de kit. Erg goede lichtsterkte en niet eens zo zwaar.
Verder zijn de foto's super van kleur en hij knipt lekker weg. In 't begin moest ik wel een beetje wennen aan het harde knipgeluid, maar na een week weet je niet meer anders.
1 nadeel: de flits flitst iets eerder dan dat je de foto maakt. Met als gevolg dat mensen nog wel eens de ogen half dicht hebben. Maar dan maak je de foto even over en is de voorflits echt handig.
Ik ben er erg blij mee, geen seconde spijt, de Amerika-foto's zijn super geworden en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om toch nog weer over te gaan op Canon.

geje 26-10-2007

Ik heb de camera na lang vergelijken en testen lezen gekocht in augo7
Waar ik hem voor heb gekocht mooie foto's en sport fotografie heeft ie met de standaard lenzen totaal geen probleem, veel foto's gemaakt van voetbalwedstrijden en autosport en verbaas me nog steeds over de kwaliteit.

telefoto2007 22-09-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Fijne camera, lekker snel ik heb de camera met dubbele kitlens .De objectieven zijn redelijk goed te noemen De 75/300 geeft eigelijk weinig vertekening op voledige zoom dus 300 mm en dat is mooi meegenomen .Ik heb tot nu toe diverse merken gehad en meestal moest bijna alle foto,s nabewerken omdat de foto naar mijn inziens niet scherp waren.Dit gevoel heb ik niet mer de Sony A100 foto zijn over het algemeen lekker scherp goed van kleur en helder.De stady shot doet uitstekend zijn werk en het anti stoffilter funcioneert goed.De camera steld zeer snel scherp.Kortom ik vindt het een van de beste camera,s die ik toe nu toe heb gehad.

frank55 07-09-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Ik ben zeer te vreden over het bedieningsgemak, ben overgestapt van minolta X-7000 naar sony omdat ik inmiddels een aantal prachtige lensen had (o.a. 50mm macro AF)
Ben een autodidact, en deze camera biedt voor mij nog heel veel. de steadyshot functie is inderdaad fantastisch (ook bij macro)
ik heb de '56' sony flitser en die bevalt ook prima

Ewout14 05-08-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Wat een fijne camera! Ik kocht de Sony A100 vooral om de Steady Shot-functie. Zoals velen, heb ik ook vergeleken met de EOS 400D en de Nikon D40x. Ik vond de Sony fijn in de hand liggen (i.t.t. de Canon) en met maximale zoom zijn de foto's nog haarscherp (door de steady shot). Zelfs met op 300mm kun je zonder statief haarscherp fotograferen met deze camera. De twee kitlenzen (18-70 en 75-300) zijn veel beter dan de kitlens van de EOS 400D. Ik heb daarbij ook een goede Tamron 18-250 allroundlens gekocht. Deze combinatie is echt handig.
De testrapporten van de Sony A100 zijn overal positief, en terecht. Met de steady shot-functie in de body ingebouwd, kun je bovendien goede lenzen gebruiken die geen stabilisatie ingebouwd hebben. Dat scheelt veel geld (honderden euro's per lens).
Aanvankelijk wat geaarzeld, omdat vanwege de bekendheid van de Canon en de Nikon, maar nu ben ik helemaal over.. Sony heeft een goede slag geslagen met de overname van Minolta. Deze camera zet de goede lijn voort. Een aanrader!

ruud vd heijden 02-08-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

mijn ervaring met deze sony geweldig geweldig...

heb net pas een trouwreportage mogen maken...

de sony had nergens problemen mee en met de 1gb krt

erin heb ik (zonder dat de batterij leeg raakte) 200

foto's genomen met prachtig resultaat....

het verse bruidspaar was dol gelukkig met het resultaat

nee hoor na een hoop ellende met een canon eos 300d

die het vlak voor de bruids reportage begaf...

op 07-07-2007jl

meteen deze sony aangeschaft....

ik wens iederéén veel plezier met hun aangeschafte

sony

Charlie De Haas 23-07-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Vandaag bij de winkel de Sony a100 gekocht met de standaard 18-70 Lens, Na in de winkel gestaan te hebben met de Canon 400D en de Sony a100 in mijn handen, Kon de verkoopster mij vertellen dat lens van Sony een beter resultaat geeft dan die van de Canon en met minder ruis op willekeurige Iso's.

Na de camera uitgepakt te hebben kon het shieten beginnen, opvallend is dat deze camera een beeldstabilisator in het toestel zelf heeft zitten en daarom met elke lens perfect functioneert met schudderige handen.

De a100 is mijn eeste spiegelreflexcamera en heb geen spijt van de aankoop, De verschillende opties zoals Macro of Landscape zijn zelf met de standaard lens verbluffend, de details en kleuren kloppen gewoon en dat geeft prachtige foto's.

Ps: Bedankt voor de goede reviews op de site, het heeft mij goed geholpen.

Baldiron 18-07-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Na lang wikken en wegen heb ik gekozen voor dit apparaat, omdat ik voor deze camera een konica-minolta compact camera had en daar zeer tevrden over was. Ik wilde overstappen voor spiegelreflex en wilde de 5D van kon-min maar die werd niet meer gemaakt. Gelukkig heeft sony, na de overname van kon-min, deze uitgebracht.

Een hele degelijke camera met veel instel mogelijkheden en heel erg snel. Ik twijfelde tussen de 400D, D40x, E510 en de K10 maar vanaf de eerste dag dat deze uitkwam stond deze op nummer 1 op mijn lijst.

Ik heb bij een fotozaak alle modellen een tijd uitgeprobeerd en deze is absoluut de nummer 1 voor mij.

Snelle, degelijke, goede camera.

paul65 17-07-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Nadat ik een digitale compact camera had aangeschafd miste ik de mogelijkheden van een spiegelreflex camera.
Maar ik had niet gedacht dat een keuze maken zo moeilijk zou zijn, na veel reacties hier gelezen te hebben van alle merken uiteindelijk de knoop doorgehakt en de Sony a100 aangeschafd.Tot nu alles naar wens camera ligt goed in de hand het menu is makkelijk en heb je je al snel eigen gemaakt maar wat veel belangrijker is dat ik er hele mooie scherpe foto's foto's mee maak en vooral bij gebruik van het 75-300 mm objectief is de stabilisatie erg makkelijk

Ard R 14-07-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Zeer goede opvolger van de minolta. Body prima, bijgeleverde lens minder. Een aantal verkopers twijfelde of mijn Sigma lenzen wel mooie foto's zouden maken. Alternatief was Olympus met nieuwe lenzen. Ben blij de Sony te hebben gekozen, maar het objectief hadden ze mogen houden. Sigma's maken scherpere en minder vertekenende foto's. (28-105 en 75-300) Gebruik de kitlens alleen voor groot hoek. Ook flitsers van mijn 505si super werken hier prima op (Metz) Afstandsbediening werkt ook. Prima opvolger dus. Had iets kleiner en steviger gemogen en de aan uit knop zit op een onlogische plaats.

fotograaf inspe 24-06-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Prima fototoestel ondanks foto laten uitvergroten tot posterformaat. In een woord gezegd geweldig. Tot op heden veel al binnen foto;s genomen. Alle mogelijkheden nog niet bekeken maar deze zullen wel zeer uitgebreid zijn.

Berrie A 10-06-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Bij het kopen heb ik nog getwijfeld of de Canon 400 of de Sony maar nu ik de Sony een paar maanden in gebruik heb zijn alle twijfels weg. Wat maakt deze camera mooie foto's en door steady shot bij in zoomen toch scherp ook ligt hij goed in de hand en is makkelijk te bedieneneen minpuntje de flitser dat houd niet over maar ik heb gelezen dat alle merken camera's dat hebben en dat het beter is om een externe flitser aan te schaffen

SDL77 08-06-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Heb de camera nu een paar weken in mijn bezit en ik ben zeer enthousiast! De lenzen zijn zeer goed. Vooral de telezoom lens is super. Zelfs bij volledige zoom blijven de foto's zeer scherp. Dit is mede te danken aan de steady-shot.
Al met al een prima kamera voor een goede prijs. Heb lang getwijfeld omdat de naam Sony me tegen stond, maar gelukkig heb ik toch deze kamera gekocht!

isalingebruik 29-05-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Nu een paar weken in bezit. Goede camera met goede kwaliteit foto's. Veel mogelijkheden. Een goede camera voor de overstap van een minolta analoog naar digitaal.

Henk_D 27-05-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Wie nog twijfelt leest het volgende over deze fantastische camera. Kwaliteit foto's een woord geweldig; Mogelijkheden enorm denk maar aan dat de minolta lenzen kunnen worden gebruikt; Gebruiksgemak batterij opladen en foto's maken meteen goede resultaten; Vormgeving ze zien er bijna allemaal hetzelfde uit maar als je goed kijkt valt hij toch op; Degelijkheid is even afwachten maar bij Minolta nooit problemen gehad dus zal het hier ook goed zitten Sony is natuurlijk ook niet de eerste de beste

PeterVL57 26-05-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Fijne camera, waar eigenlijk weinig op aan te merken valt. Ligt fijn in de hand, logische bediening, prima foto-resultaten. Steady-shot en DRO functioneren prima en zijn duidelijk pré t.o.v. de concurrerende camera's. Ruis bij hoge ISO - waar nogal eens over wordt geklaagd, is aanwezig, maar laat zich via de standaard bijgeleverde software al snel corrigeren, waardoor je uiterst acceptabele foto's krijgt voor dergelijke ISO-waardes. Over degelijkheid heb ik na een paar weken geen oordeel. Ik ben zeer tevreden over de aanschaf van deze camera.

Tomtom2007 14-05-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Ik heb de A100 met Sigma 18-200 en de SAL 75-300 van Sony. (opvolger van Panasonic FZ5) Veel foto's c.a. 4000 gemaakt in Afrika. Zeer tevreden over de beeldstabilisatie, de kleuren en vooral de 75-300 lens. Veel mooie en scherpe safari foto's kunnen maken met deze lens (300mm)die met crop 100% nog goed scherp waren (meestal ISO 400) vanwege weinig licht. Daarnaast ook in het schemer met ISO1600 acceptabele foto's kunnen maken waarbij de ruis met Photoshop goed te reduceren was. De Sigma 18-200 was een goede overall lens maar voor safari kom je met 200mm tekort. Uitvergroot op dezelfde maat als de 300mm lens veel minder scherp. Foto's heb ik op Picasaweb geplaatst. Geinteresseerden kunnen dit via een reactie op deze site toegang vragen.

Toch heb ik ook problemen o.a. dezelfde als in het review van pluto51. Op gegeven moment werkt de voorloop van de ontspanknop niet meer samen met de menuknop en de autofocus. Na wat gerommel krijg ik het na c.a. 10 minuten weer aan de gang. Pluto51 denkt dat het de ontspanknop is die blijft hangen, friemelt er wat aan en hij werkt weer. Ik heb de camera toch maar opgestuurd naar Sony want er zijn toch heel wat foto's verloren gegaan. Ik ben erg benieuwd of het een software of mechanische fout is.

Onder voorbehoud, dat het gebrek wordt verholpen, kan ik stellen dat ik zeer tevreden ben over de A100. Vooral de beeldstabilisator is een pre. De dynamic range processor DR+ leveren contrastrijke foto's met warme kleuren vergeleken met mijn Panasonic.

ikmattie 09-05-2007
Geschreven voor: Sony DSLR-A100 zwart

Paar weken geleden deze camera gekocht, met de 18-70mm kitlens, had zelf nog een zoomlens van mijn analoge minolta camera (70-210).
Ik vind het een erg fijne camera, nog niet zo heel veel ervaring mee, maar mijn eerste indrukken zijn goed!
1 keer groot stofje op de sensor gehad, maar dat is er met het interne schoonmaakprogrammatje afgegaan.
Kwaliteit van de foto's vindt ik totnutoe zeer goed, hoewel dit natuurlijk vrij subjectief is, daar enig vergelijkingsmateriaal ontbreekt.
Al met al denk ik dat alle instapmodelDSLR's elkaar niet veel ontlopen en het dus vaak een kwestie van smaak is.
Belangrijk voor mij waren:
- ervaring met KM
- lens aanwezig KM
- Body voelt echt als een body, robuust