Pentax K-R en 18-55mm paars

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Pentax K-R en 18-55mm paars op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

mx lover 19-09-2011
Geschreven voor: Pentax K-R en 18-55mm

Na een half jaar heb ik al problemen met de e-knop, het draaiwieltje op de achterzijde. Als ik eraan draai gaat de instelling maar naar één kant op, haperend of met sprongen. Hierdoor zijn juiste instellingen niet meer mogelijk.
Op diverse pentax forums las ik hier ook al over, ik vond zelfs een site "Kr E-dial reparatie...
Vandaag camera teruggezonden i.v.m. garantie, met weemoed denk ik terug aan mijn pentax LX. Deze kreeg pas na 20 jaar problemen (plakkende spiegel).

MX lover 09-10-2011

Foto ten Velde heeft de body bij Beukelaar laten herstellen (uiteraard onder garantie). Prima zaak en service!

mcjeee 17-11-2010
Geschreven voor: Pentax K-R en 18-55mm

Enkele dagen in het bezit van deze kit (t lag in mn schoen, nee dus helaas gewoon moeten kopen bij foka Rotterdam) en hierbij mijn eerste bevindingen:

Wat mij bevalt
- Compact en ligt fijn in de hand
- voelt stevig aan (m.u.v. flits kapje)
- Kan mn nog goed werkende uitgebreide set oude lenzen met vast brandpunt weer uit de stofla halen (je moet wel op de groene meetknop drukken kwam ik achter om licht te kunnen meten, de scherpstel indicator werkt ook op lenzen zonder autofocus). Heerlijk die 1.7 50 mm compacte standaadlens die dus nu een hele mooie lichtgevoelige portretlens is geworden van 75 mm!
- Erg snelle scherpstelling en meting
- HDR in de camera werkt goed, wel goed stil houden de camera
- nacht HDR ook handig
- Naast snel instelling heel veel mogelijkheden aanwezig, teveel om op te noemen.
- weer dat vertrouwde analoge spiegel geluid, geen electronisch nep geluid, niet heel stil trouwens. Afgelopen 8 jaar zonder reflex gewerkt, toch maar weer de lenzen verwissel draad ahum k-bajonet opgepakt.
- kitlens maakt trouwens goed scherpe fotos en werkt soepel.
- werkt ook met aa batterijen (wel adapter apart aanschaffen)
- erg scherpe lcd
- heldere zoeker (weer een hele verbetering na jaren electronische zoekers)

Wat tegenvalt
- LCD snel vuil, zeker als je veel met zoeker werkt en steeds met je neus ertegenaan zit
- Toch best snel stof op de sensor (toch maar 18-200 mm lens aanschaffen?)
- live view opnemen is traag (vooral scherpstellen erg traag, zoomt eerst in, stelt scherp en vervolgens weer uit)
- geen zonnekap meegeleverd (knieperds)
- geen aa penlite adapter meegeleverd (idem)
- beetje gammel flitskapje

Nog niet geprobeerd
- video (maar daar heb ik een video camera voor)

Wat verder opvalt
Bij het kantelen van de body hoor je iets licht schuiven. Alsof er een blok een paar millimeter verschuift. Terug in de winkel vergeleken met een ander nieuw exemplaar. Die bleek precies hetzelfde te hebben, zou antishake mechanisme zijn. Tis dat je het weet en je dus geen zorgen hoeft te maken als je dit merkt. Kan geen toeval zijn dat 2 camera's dat hebben, toch? (of de er moet een chinees een zware nacht hebben gehad bij het in elkaar prutsen). In ieder geval werkt alles goed en nog 3 jaar om dat uit te proberen (voor 60 euro 3 jaar verzekering genomen).

Kortom tot op heden heel tevreden (tis sinterklaas tijd he)