Miele Black Pearl 5000 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 91 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Miele Black Pearl 5000 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

Karin 07-04-2023

Miele Black Pearl stofzuiger

Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Ik heb de Black Pearl van miele nu 4 maanden en het klepje is al stuk. Ook is de zuigkracht snel verminderd. Bij een half volle stofzuigerzak is de zuigkracht nog minder. Terwijl ik deze gekocht had op basis van de zuigkracht en dat deze als beste was uit een test. Veel geld voor betaald en ontevreden. Hij zuigt slecht neemt niet alle kruimels mee. Tenzij je de stofzuiger optilt. Lijkt me niet de bedoeling. Miele hoe kan je mij helpen weer een positief gevoel over deze stofzuiger te geven?

Pluspunten

• Lang snoer

Minpunten

• Klepje na 4 maanden stuk
  • Zuigkracht neemt snel af
  • Kwetsbaar plastic
  • Zuigmond laat snel los

Debbie Lucassen 16-10-2015
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Ik heb deze stofzuiger nu al een jaar of zeven en ik ben er nog steeds helemaal blij mee! Onderste knopje van de schuifsteel is kapot en de grote zuigmond vervang ik nu voor de tweede keer. Maar voor dat geld heb ik geen nieuwe Miele stofzuiger. De stofzuiger zuigt nog steeds alsof hij net nieuw is en wordt toch erg veel gebruikt. (Gezin met 3 jonge thuiswonende kinderen, 3 oudere "weekend" kinderen en tot voor kort een huisdier)

Nic21 28-10-2014
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Wij hebben deze stofzuiger nu 5 jaar. In de afgelopen 5 jaar heb ik al drie keer de stofzuigervoet vervangen. Een nieuwe telescoopbuis en een nieuw knopje voor de telescoopbuis. Sinds deze week gaat het toerental spontaan achteruit waardoor de zuigkracht sterk afneemt. Wij gebruiken miele stofzuiger zakken. Dus dit ligt niet aan de zak maar aan de motor. De stofzuigervoet die erbij geleverd wordt (met een kliksysteem voor de haren) was na anderhalf jaar al niet goed meer bruikbaar, want het kliksysteem werkte niet meer. Daarna nieuwe miele parket twister voet erop gekocht. Deze nu twee keer vervangen steeds met hetzelfde probleem: het draai gedeelte is erg kwetsbaar, koppeling telescoopbuis en voet gaat los en deze is niet te repareren. Ander probleem: op de driedelige telescoopbuis zit een knopje om de hoogte te regelen van de buis. Deze is na drie jaar afgebroken en niet te repareren. Ik moest een nieuwe tweedelige buis kopen. Dus in totaal een dure grap. Je verwacht een kwaliteitsproduct van miele, maar dat is deze stofzuiger in mijn ogen niet.

sander951 04-06-2014
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Stofzuiger is veel en veel te zwaar. Daardoor errug onhandig. Je moet elke keer fors trekken om hem mee te krijgen. Is hij eenmaal in beweging, vergeet dan niet hem weer stil te zetten want hij loopt zo een heel stuk door. Zeer irritant. Hebben toevallig ook een veel lichtere stofzuiger op de 1e verdieping: werkt 3x zo gemakkelijk. Hij zuigt overigens goed. Wel erg gevoelig voor krassen. Overall ontevreden.

pho1 12-05-2013
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

HELAAS, 2 jaar geleden deze stofzuiger gekocht, en nu kapot. Stop in de meterkast was doorgeslagen en de stofzuiger deed niks meer. jammer want als stofzuiger was het een feestje, alleen 259 voor 2 jaar betalen valt mij erg tegen van miele

ldc 12-05-2013
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Helaas is dit niet de best stofzuiger die er is deze stofzuiger heb ik nu 16 maanden elke dag mee gewerkt en na ongeveer 1400 uren is deze stofzuiger bijna op jammer want deze stofzuiger ziet er als nieuw uit heb altijd zeer goed onderhouden uitblaasfliters om 50 uur een ander in en de stofzuigzakken altijd miele zakken en nooit niet vol mee gezogen en zeer zeker niet bouwstof of water mee opgezogen. altijd afgestoft en het binnenwerk geen stof in te vinden, dus waar kan Miele daar opzeggen niets dus.
De hele stozuiger is gewoonweg goed afgewerkt en zuigd goed maar de motor is dat helaas niet dit is echt zwak punt van deze Miele stofzuiger en alle andere maakt veel te veel fijnstof het word tijd dat miele zijn ogen open doet en er iets aan gaat doen want de ander merken zitten niet stil.
Met pijn in het hart want ik heb vroeger aan Miele stofzuiger gewerkt ik weet wel van meer.
Het kom hier op aan ik kan zelf een elktro motor kopen en zelf in plaatsen ben dan ongeveer 50 euro kwijt maar iemand die er niet kan aan werken is 128 euro kwijt of nog wel meer bij Miele.
En de stofzuiger is al niet goedkoop dus ik zou er even over nadenken dat ik u was bij mij is vertrouwen beetje weg ik hoop dat toekomst iets meer te bieden heeft, Miele er geen betere ja helaas wel,

ldc 25-05-2013

Vervolg

De service is ook goed zoek bij Miele luisteren naar oud monteur doen zo ook al niet meer de vraag is natuurlijk waarom betaal je zoveel voor een Miele stofzuiger dat is innovatie jajaja ik weet iets beters Numatic Doeiiiiiiiiiiiii Miele

ldc 16-10-2013

FransR6 De stofzuiger is nu op deze dag stuk ik heb even zitten tellen de stofzuiger geeft 1 jaar 8 maanden 15 dagen gewerkt en een levens duur van 1364 uren ongeveer, daar heb ik inderdaad een reken fout gemaakt maar dan nog is dit een korte levens duur vroeger ging miele motor gemakelijkr 2000 uren mee.
U zegt dat ik mij niet goed heb laat informeren ik ben electro monteur en heb bij miele gewerkt dus ik weet wel waar over ik praat er zijn mensen die stofzuiger hebben van Numaiic die gemakkelijk boven 2000 uren zitten nu mij vraag is bent u monteur of niet of leest u niet goed.

FransR6 11-08-2013

Als ik je verhaal zo lees en dan met name dat de stofzuiger in 16 maanden tijd 1400 uur gebruikt is, komt dat neer op bijna 3 uur stofzuigen per dag, dat gaat aardig richting professioneel/bedrijfsmatig gebruik en daar zijn deze stofzuigers niet voor gemaakt. Niet zo vreemd dus dat hij dan "eerder" stuk gaat. Doe het rekenwerk en je zult zien dat je op een zeer acceptabele leeftijd uitkomt als je uitgaat van 1400 uur en die vertaald naar een "thuissituatie". Bij de aanschaf hadden ze je beter moeten inlichten, of/en had je zelf beter onderzoek kunnen doen.

erwin911 08-04-2013
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Na bijna 5 jaar is er een eind gekomen aan onze blackpearl.
Een fluctuerend toerental en verbrande lucht waren de voortekenen.
Ik had de hoop dat de (dure 47,50)koolborstels nog wel te vervangen waren maar helaas de conector is niet meer te maken.
Slechte zaak.Miele...er zijn inmiddels betere...

Rotterdamned 04-04-2013
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Ik had de broer van black pearl de groene parket versie zelfde apparaat en motor maar deze serie is naar mijn mening zwakker dan wat miele normaal maakt ik kom ze vaak tegen bij mensen thuis ivm met werk maar ze maken veel herrie lijkt net een goedkope stofzuiger van blokker als je hem hoort lopen en ook sneller kapot ik heb de s8 nu en dat is een wereld van verschil superstil en werkt super een hele verbetering !

Tjemmie 24-02-2013
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Onze tweede Black Pearl stofzuiger is na ruim 7 jaar echt op. Ondanks alle bekende problemen (afgebroken klep, snoer rolt niet meer netjes op, telescoopbuis hapert ect) zijn wij niet echt ontevreden. Omdat wij huisdieren hebben stofzuigen wij minimaal 2 keer per dag en dan is de levensduur van ruim 7 jaar best behoorlijk. Echter mag Miele best eens kijken naar de duurzaamheid. Al dat plastic poppenspul ..
Voor ons nu toch weer een Miele, maar ondanks onze huisdieren geen Cat & Dog maar een S8 Black Diamond :)

Anoniem 14-02-2013
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Wij hebben deze stofzuiger bijna 2 jaar in bezit, en dit apparaat zou ik willen bestempelen als iets meer dan redelijk. Voordelen zijn de zuigkracht en vooral de instelbaarheid daarvan. De telescoop-stang is heel erg goed en goede accesoires zoals zuigmondjes etc.Enkele minpuntjes vind ik persoonlijk de aan/uit knop, deze moet je heel goed en op de juiste plaats indrukken. En een ander aandachtspuntje is de borstel,hier zitten volgen mij geen haren aan maar een soort klittenband lijkt het wel, zeer lastig te reinigen en veel te kort. Ben redelijk tevreden maar zou met een goede borstel hoger kunnen scoren. Ik ga nog wel even kijken of er een alternatief voor is.

april14 22-11-2012
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

mijn stofzuiger had ook al snel last van onderstaande problemen, helaas !!
last van stank , telescoopbuis stuk, loslatende plastic onderdeeltjes en de klep die de borsteltjes afsloot die deed het al snel niet meer, heb die er op een gegeven moment maar vanaf gebroken.
maar ja dat is ook geen gezicht.
dit was mijn eerste miele stofzuiger en moet zeggen de zuigkracht was SUPER , maar ja de rest he.
ik vindt dit erg jammer zeker als je weet dat mijn moeder altijd een miele heeft en nooit nergens last van heeft gehad, denk dat het aan dit type ligt misschien. balen!!!

Jvtiggel 02-11-2012
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Hebben deze stofzuiger nu ruim 4 jaar in ons bezit. De stofzuiger vertoonde al na een korte periode allerlei gebreken, zoals klepje van accessoires wat niet meer goed sloot, uitschuifstuk kapot, etc etc. Hij heeft wel altijd goed gezogen maar inmiddels maakt de stofzuiger heel veel herrie en lijkt het erop alsof de motor het ieder moment kan begeven. Wij zijn ons inmiddels aan het oriënteren op een nieuwe stofzuiger. Wordt geen Miele meer. Deze stofzuiger is erg tegengevallen voor een Miele product.

saszoe 01-11-2012
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Ik heb deze stofzuiger nu 4 jaar en dacht met een Miele een duurzame koop gedaan te hebben. Helaas..., al snel vertoonde hij gebreken: slang schiet makkelijk los, klepje van accesoires sluit niet goed en springt open, telescoopstang schuift niet meer volledig in. Zuigt wel krachtig, maar heeft geeft een irritante fluittoon. Valt me tegen van een Miele.

Officiele reactie van Miele 02-11-2012

Vervelend om te vernemen dat u problemen heeft met uw Miele stofzuiger. Wij willen daarom graag met u in contact komen om samen te kijken hoe wij u stofzuiger kunnen herstellen.

Om en Mar 22-09-2012
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Wij hebben deze stofzuiger nu zeker een jaar of 3 en hij bevalt super!
Vooral als de zak leeg is, zuigt het apparaat super. Zo erg dat mijn vrouw het vermogen iets terugdraait omdat ze anders moeite heeft om de zuigmond goed heen en weer te bewegen over de vloer.
Ook als de zak nagenoeg vol is, zuigt hij nog super goed.

Het snoer en de slang zijn lekker lang, ik kom dus makkelijk overal bij.
Hij rolt ook heel makkelijk achter je aan. De vorige stofzuiger lag heel snel op z'n kant, daar heb je bij deze geen last van.
Enige nadeel vind ik dat er vrij snel stof in de filters terecht komt, maar misschien is dat wel typeren voor stofzuigers.
De zakken zijn redelijk betaalbaar, wij kopen er 3 voor ca 12 euro. Wij gebruiken wel altijd de originele.

pascale1702 12-09-2012
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Ik heb deze black pearl nu bijna twee jaar gehad hij is nu al stuk!!! veel geld betaald en gedacht dat het een duurzame stofzuiger zou zijn...helaas. Ik moet zeggen toen hij het deed was het een super fijne stofzuiger maar helaas is deze binnen twee jaar kapot en dat is naar mijn mening veel te snel.

corne64 14-09-2012

Na 2 jaar gebruik al stuk is bij normaal gebruik erg snel.
Het zou wel fijn zijn als je er bij vermeld wat er defect zou zijn.

Grt Cor

koenvleer 18-09-2012

en reactie op cor, ik heb de review over de black pearl gestuurd.
De stofzuiger begon uit het niets een beetje een vreemd geluid te maken en na een poosje ( ik was de woonkamer aan het stofzuigen) rook het erg naar brand en hield de stofzuiger er helemaal mee op. Ik heb hem even laten afkoelen en nagekeken , zover ik er verstand van heb, maar zag niets bijzonders. Nogmaals de stekker erin maar hij deed niets meer alleen een vreemd geluid!!

Officiele reactie van Miele 14-09-2012

Wij vinden het vervelend om te vernemen dat uw stofzuiger defect is. Wij willen daarom graag met u in contact komen. Wilt u zo vriendelijk zijn om uw adres gegevens in een e-mail te sturen naar webcare@miele.nl, dan nemen wij contact met u op.

Irma123 14-07-2012
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Wij hebben de al de tweede stofzuiger van Miele, de Black Pearl. De eerste is na 4 jaar al stuk gegaan, van de ene op de andere dag deed hij het niet meer. Maar Miele heeft een lange stang en dat beviel mij wel, dus maar wel weer een Miele stofzuiger gekocht. De tweede heeft na 4 maanden precies hetzelfde probleem doet het ook van de ene op de andere dag niet meer. Hoezo "Miele er is geen betere"? Voor mij nooit een Miele weer!!

Officiele reactie van Miele 16-07-2012

Wij vinden het vervelend om te vernemen dat u problemen heeft met de telescoopbuis van uw stofzuiger.

Miele Nederland Webcare.

corne64 17-07-2012

Beetje vreemde reactie van Miele Nederland.
Uw heeft problemen met de telescoopbuis??
Duidelijk de klacht lezen mensen...
"Hij doet het niet meer van de een op de andere dag"

lijkt mij eerder een probleem in de Motor, schakelaar, kabel, toerenregeling o.i.d.
Deze mensen hebben een tweede Miele gekocht vanwege de lange stang, dat beviel ze wel.

Tegenwoordig is het inderdaad ver te zoeken met de kennis van het personeel van diverse bedrijven.
Lees eerst duidelijk de klacht van de klant.
Denk dan na over een oplossing, en reageer dan naar de klant toe.
Ik zit zelf ook in de service en weet waar over ik praat.

M vr grt corne64

berenvechter 03-07-2014

Hoi De mijne is 7 jaar oud en die van mijn dochter 6 jaar tot nu toe probleemloos maar ik vervang wel op tijd de zak en bijgeleverde filters,ook heb ik een hond die bijna het gehele jaar verhaart,Dus hij wordt iedere dag gebruikt minstens een tot twee uur per dag dus intensief dus voor mij is er geen betere.
Ps
nu moet ik omdat de pistoolgreep scheurtje in zit vanwege val op de beton vervangen worden maar voor 19.95 euro weer nieuwe
Gr Frans

Irma123 30-10-2014

Inmiddels 2 jaar verder wil de snoer niet meer oprollen.... Natuurlijk net nu de garantie een half jaar verlopen is...

Officiele reactie van Miele 19-07-2012

Corne 64,

U hebt helemaal gelijk. Onze excuus dat wij het probleem niet goed hebben begrepen. Wij hebben contact gehad met mevrouw en het probleem wordt opgelost.

anjavk78 30-06-2012
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Wat een tegenvaller! Gisteren (!!) een nieuwe Miele stofzuiger Black Pearl 5000 gekocht. Mijn vorige Miele heeft het 11 jaar gedaan, dus de keuze was, ondanks de soms wat negatieve recensies op de site, snel gemaakt. Zojuist mijn huis voor de eerste keer gestofzuigd. De telescoopbuis heeft het nu al begegeven. Daarnaas werkt het mechanisme om de stang achterop de stofzuiger vast te zetten ook al niet (meer). Ik kan niet begrijpen dat een gerenommeerd bedrijf overgaat op zulk slecht materiaal. Daar waar op mijn oude Miele stevig kunststof zat is het nu goedkoop plastic-achtig materiaal. Maandag gaat hij meteen terug naar de winkel en ook voor mijn overige apparaten zal Miele niet meer zomaar de eerste keuze zijn! En dan nog niet te spreken van de tijd en ergernis die me dit kost, bah!

Officiele reactie van Miele 02-07-2012

Dit is niet de kwaliteit waar Miele voor staat, wij komen daarom graag met u in contact. Wilt u zo vriendelijk zijn om uw adres gegevens in een e-mail te sturen naar webcare@miele.nl dan nemen wij contact met u op.

corne64 02-07-2012

@anjavk78
Vreemde review als je het mij vraagt.
" de keuze was ondanks de soms wat negatieve recencies op de site, snel gemaakt"
Ik kijk niet naar recencies van een apparaat wat ik zelf al jaren ( naar aller tevredenheid gebruik)
Hoe krijg je een telescoopbuis in een keer al naar zijn "grootje"
En het "mechanisme" waar je van spreekt is niet meer dan een bevestigingssleuf waar je de stofzuigmond in schuift.
Ik heb hier 2 van deze stofzuigers in gebruik.
Eentje van een jaar of 5 oud, en eentje van ongeveer 3/4 jaar oud.
Beide hebben de zelfde bevestiging en stofzuigmond als het "oudere" type.
En dat werkt gewoon goed, de zuigmond past er gewoon goed in!
Ook het verschil tussen "stevig kunststof" en " plastic-achtig materiaal vindt ik een verkeerde woordkeuze.
Beide zijn vervaardigd uit een ABS kunststof.
Deze is behoorlijk strak en buigzaam zodat deze niet zo maar kapot gaat.
Ik denk nog steeds dat er veel kapot gaat door gebruikersfouten.
En door hier dit soort verhalen op de site te zetten, geeft geen goede beoordeling in het algemeen.
En nee ik werk niet voor Miele, heb er verders niets mee.
Maar vindt wel dat er steeds meer reviews geplaats worden die kant nog wal raken.

Larent 27-06-2012
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Wat ik soms lees is niet normaal meer,ik heb vroeger in een winkel gewerkt waar ik stofzuiger maakte de meeste stofzuiger waar ik aan werkte was Siemens,Bosch en Miele. Het liefste een miele om dat de onderdelen die in Miele zitten gewoonweg goed zijn en gemakkelij om aan te werken is.
Er zijn mensen die gewoon weg te ruw zijn met een stofzuiger zoals deze wees gewoonweg voorzicht en je zult zien dat deze stofzuiger langer meegaat.
Tip 1 : luchtfilter gaat maar 50 a 60 uur mee daarna vervangen zeer belangrijk voor een langere levens duur van uw stofzuiger deze zijn apart leverbaar er zitten er 3 in 1 doos.
Tip 2 : nooit een te vol stofzakken.
Tip 3 : gebruik altijd originele stofzuiger zakken en luchtfilters en motorfilter voor de garantie.
Tip 4 : om de 4 stofzakken een nieuwe motor fliter en kijk ook even na of hij niet te veel zwart is {de filter en anders even uit wassen en zeer goed drogen}.
Tip 5 : nooit geruis B.V. gat boren in de muur en dan opzuigen geld ook voor groot voorwerpen en scherp voorwerpen en as van een openhaard.
Tip 6 : Niet te veel motorkracht gebruiken , deze stofzuiger geeft 6 standen bij mij staat hij altijd op stand 2 en als ik aan of uit zet staat hij altijd op stamd 1 Meest mensen gebruiken te veel vermogen volkracht vooruit zeggen ze dan, verkeert dus {de stofzuiger geeft dan een korter levens duur}.
Ik gebruik hem elk dag deze stofzuiger ongeveer 2 uur per dag,{allergie} ik ben er voorzicht op en er zit nog geen krasje op en ik stof hem ook elk dag af.
Deze stofzuiger geeft makkelijke knopen en draai eigenschappen en zuigd ook goed voor de rest werkt alles perfect hij weegt wel wat maar dat kan ook niet anders he we spreken wel over Miele wat zeggen ze ook altijd er is geen beter.

evr1975 22-04-2012
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Ik heb mijn miele black pearl 5000 serie 5 net geen 5 jaar gehad. Ik heb een hond en 2 kleine kinderen en stofzuig bijna elke dag. In een ruiperiode van de hond zelfs ooit 2x per dag. ik kan dus zeggen dat deze het voor mijn doen superlang heeft volgehouden. Zuigkracht is voor mij het belangrijkste. De buis en knopjes hebben we wel zelf wat moeten repareren door slijtage. Ik heb zojuist weer dezelfde gekocht. Geen spijt dus!

Luna23 14-04-2012
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

deze stofzuiger al een tijdje ingebruik, werkt perfect goede zuigkracht, en geen probleem met dopjes afvallen of klep slaat open. een geweldig apparaat. hiervoor een dyson gehad nooit weer!!!

v50volvo 16-04-2012

wacht maar dat deze wat ouder is. Ook dan zie je dat sluitdelen falen en koppelingen niet goed meer werken.

VOLVOV50 25-02-2012
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Ik hoop dat je de gebruikte stofzuiger lang kunt gaan gebruiken. Ik ben er normaal mee omgegaan maar een ventilator van de motor die binnen 2 jaar defect gaat en meer dan de helft van het gehele stofzuiger bedrag zelf moet gaan kosten gaat echt te ver. Garantie,neen. GEEN ORIGINELE STOFZUIGERZAKKEN DIE IK AANKOCHT BIJ DE STOFZUIGER LEVERANCIER ZELF.

Robert van der Waal 24-02-2012
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

zojuist deze stofzuiger gebruikt gekocht, meteen grondig gebruikt want ik had geen stofzuiger, geweldig ding, zeer geruisarm, enorme zuigkracht, goed regelbaar. Als ik naar de klachten hierboven, of onder, kijk, vraag ik me af wat die gebruiker met dat ding gedaan heeft, zeker hoe dat snoer kapot gegaan is, het is een geweldige stofzuiger. Ik kreeg de slang met geweld niet geknakt, rubber snoer knakken bestaat niet, onmogelijk. Soms een hond in huis?

Elsje1968a 11-02-2012
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

Deze stofzuiger moet je niet kopen. De slang knikt erg snel dubbel, het klepje voor de hulpstukken springt steeds open. We hebben de voet al moeten vervangen omdat deze na een jaar al kapot was. De telescoopstang past niet meer goed in de eindstuk want er is een klipje afgebroken. Het snoer is al twee keer gebroken. En de zuigkracht valt tegen. Nooit geen Miele stofzuiger meer. Hiervoor altijd Philips gehad zonder problemen.

R van den Merkenhof 10-05-2012

100% mee eens. Hebben dezelfde ervaring. Slangbevestiging op stofzuiger is een goedkopere oplossing t.o.v. oudere modellen. Als een onderdeel stuk gaat sta je voor de aanschaf van te dure onderdelen. Als je de losse onderdelen bij elkaar zou tellen kun de wel 3 stofzuigers lopen... Mooie handel.

patrick en sandra 31-12-2011
Geschreven voor: Miele Black Pearl 5000 zwart

De stofzuiger werkt prima. Voor laminaat is de zgn fluisterstand volgens mij net niet krachtig genoeg. Op tapijt is de zuigkracht meer dan genoeg. De hulpstukken kunnen opgeborgen worden in de zuiger zelf, het klepje waar ze achter zitten voelt helaas niet zo robuust aan. De snoerlengte (6.5 m) had iets langer gemogen ivm het halen van de 1e verdieping via de trap. Het in/uitschuiven van de XXL telescopische buis gaat gemakkelijk.

DavidErica5000 04-12-2011

Ge wel di ge stofzuiger1
Jammer genoeg is onze woning niet nog groter dat ik maar twee uur per week mag stofzuigen, anders wist ik het wel! De stang is erg lang, je hoeft niet te bukken, zeker als je zelf erg lang bent. Is erg stil, en volgt je overal. Handig die extra borstels en zo onder het deksel. Mijn vorige was ook een Miele, maar die heb ik pas na 13 jaar eens vervangen, hoewel die het nog wel deed.
Voor ons in ieder geval nooit meer een ander merk dan Miele!