Philips Marathon FC9222 zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 23 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips Marathon FC9222 zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

gwendolyn79 13-11-2014

Mooie, stevige stofzuiger, zonder enorme herrie.
Wel een beetje lomp met de trap optillen.
Grootste minpunt... Na twee jaar ging hij stuk.

yomarki16 06-12-2013

Ik heb deze stofzuiger vanaf februari 2013 en zou hem iedereen aanbevelen. Ik heb eerder een Samsung zakloze stofzuiger gehad maar dat haalt bij lange na niet bij deze. Dat lange snoer is geweldig en hij is gemakkelijk te reinigen en te legen.
Voor duurzaamheid een 8 gegeven want bij het opbergen kun je de stofzuigervoet op de stofzuiger schuiven. Het plastic schuifje is niet sterk te genoeg en dan valt even later de stang van de stofzuiger af.

KL2012 16-06-2012

Update: Ik ben erg blij met de zelfreiniging van de stoffilter. Ik ben bijna blij dat ik mijn vorige stofzuiger heb verknald.

En natuurlijk past de oude stofzuigervoet ook op deze stofzuiger, maar die had ik dus gif mee opgezogen :P

KL2012 27-02-2012

Hiervoor heb ik een paar jaar de FC9200 model gehad, en ik wou deze opnieuw kopen omdat ik hem zo goed vond, maar hij is overal uitverkocht. Mijn oude stofzuiger deed het trouwens nog prima, maar ik heb gif met hem opgezogen en wou daarom een nieuwe.

Vergeleken met de FC9200 is de FC9222 ietsje beter omdat hij een langere snoer heeft en de autoclean functie. Maar de FC9222 heeft geen tri-active voet zoals de FC9200, en die werkt veel beter dan de stofzuigervoet die meegeleverd is. In de tri-active voet zit een opening aan de voorkant waar de stof/kruimels makkelijk naar binnen gaat, terwijl op de 'standaard' voet je de kruimels heen en weer schuift.
Dit is wel op te lossen met de meegeleverde parketborstel, die wel een gleufje heeft aan de voorkant, maar als je ook veel matten heb dan is het niet zo fijn.
Verder heb ik het idee dat de tri-active voet gewoon beter kruimels opzuigt dan de parketborstel.

Natuurlijk is dit op te lossen met het kopen van een nieuwe stofzuigervoet, maar de tri-active borstel kost al gauw 25 euro of meer. Erg jammer dat hij er niet bijzit.

MNP1970 04-04-2012

En de tri-active voet van de FC9200 past niet op de FC9222?

Peter12 04-11-2011

Geweldig ding. Zuigt de plavuizen van de vloer ook op tapijt enorme zuigkracht. Heb een oude AEG vampire met zak als referentie (die gebruiken we boven) en die vond ik altijd prima maar nu ik deze heb........ Duidelijk een andere klasse. Het shitty Princess black panther ding dat hij vervangt heb ik meteen bij het grofvuil gegooid. Die had al moeite met een blaadje van een plant.
Door de lange steel ook erg prettig voor lange mensen en je kan overal goed bijkomen. Of hij duurzaam is weet ik natuurlijk nog niet maar het ziet er allemaal degelijk uit en hij rijd goed.

Kikes 06-12-2010

Een heerlijk apparaat, je moet inderdaad even uit de wind legen, of een vuilniszak erom heen houden en dan in de zak leegschudden terwijl je de zak dichthoudt aan de bovenkant.

Zowel de bak als de filter doe ik eens in de maand in de vaatwasser (op 60 graden) en dan zijn beide weer als nieuw!!

Bob2. 28-07-2009

Had deze machine aangeschaft vanwege positieve reviews, Lees onderstaand verhaal en check in de winkel of je het ermee eens bent, alvorens aanschaf!

Even mijn ervaringen op een
rijtje:
Slecht:
1. Filter om de 8 maanden vervangen, prijs (nu) ~30 euro.
2. Indien U allergiepatient bent, volgens Philips helpdesk filterbak met los filter, legen met een stofmasker op.
3. Na 3 min. zuigen fijnfilter smerig en beschadigd door rondslingerde deeltjes (ook na automatisch reinig-knop-> belachelijk!).
4. Filter niet wasbaar.
5. Zuigmond is V-vormig en ronduit lomp en zwaar.
6. Zuigkracht zelf instellen met disco lampjes.
7. Groot apparaat, niet handig draagbaar.
8. Filterbak is niet goed te reinigen/leeg te schudden (bak in bak)

Goed:
1. Zuigkracht is (binnen 10m zeker..)zeer goed voor een stroomverbruik van 2000W;

Heb deze machine (gelukkig) niet lang hoeven te gebruiken (8 dagen) ivm retour afzender minus nieuw stoffilter, moest ik zelf betalen ivm genoemde beschadigingen) en heb dan ook slechts 10m. ermee gezogen.

2. Ziet er wel mooi uit.
3. Eindelijk eens een stofzuiger met lang snoer, ze zijn er uit, proficiat Philips!

Het is mij een raadsel dat fabrikanten als Philips nog steeds niet in staat zijn om een eenvoudige stofzuiger te fabriceren zonder dat ze om de 8 maanden hun hand op
willen houden bij de consument.

P.s. hopenlijk is dit niet het werk van hollandse engineers anno 2009..., waar komen al die goede apparaten van Philips dan vandaan?

Kortom: weerzinwekkend apparaat, ben er gelukkig vanaf.
Toelichting beoordelingen:
Gebruiksgemak 1: ivm ledigen stofreservoir/bak en uitschudden Philips filter.
Duurzaamheid 1: zwakste en belangrijkste schakel gaat 8 mnd mee.. verder wel een stevige stofzuiger.

Hugo-1 22-06-2009

Hoewel een stofzuiger natuurlijk gewoon een stofzuiger is (vandaar de 7 voor mogelijkheden), is deze Philips FC9222 toch wel echt goed. Onze vorige Electrolux heb ik met genoegen het raam uit ge.....
Deze Philips heeft goed vermogen, goed meegaande wieltjes, lange verstelbare steel en geen zak. Het filter moet je goed en regelmatig schoonmaken.

sonbiasan 02-03-2009

Wij hebben deze stofzuiger nu bijna 2 jaar in bezit. De beste die we ooit gekocht hebben, wij hebben 3 honden en 4 katten, er wordt dus iedere dag gezogen. Beneden het laminaat op stand 4, boven tapijt op stand 2.
Na 2 jaar zuigt ie nog steeds super, nog nooit nieuw filter geplaatst. Alles wordt opgezogen en tegen eventuele hondenlucht zijn er al heel lang geurstripjes te koop.
Ik leeg het apparaat zo'n 2x per week en zorg er wel voor dat ik dan zodanig sta dat de bak zich uit de wind bevind maar dat is een peuleschil.
Wij vinden het een super apparaat.

rinda 24-08-2008

ik heb deze stofzuiger nu 1 1/2 jaar en ik ben niet tevreden. hij heeft een perfekte zuigkracht, die wel minder wordt naarmate je hem langer gebruikt, je moet regelmatig de filters schoonmaken. En dat is dus het hele probleem. De filters zijn heel moeilijk schoon te krijgen. Ook moet je de bak na elke stofzuigbeurt legen, en ook dat is een crime! Je probeert hem in de kliko te legen, maar met een beetje wind, waait al het stof in het rond, en zit alles eronder, jezelf incluis.
Wij hebben een hond, en de stofzuiger zuigt alle hondenharen goed op, maar na verloop van tijd ruikt het hele huis naar vieze hond als je de stofzuiger aanzet. Die lucht zit in het filter en is er heel moeilijk uit te krijgen. Ik ben nu op zoek naar iets anders, misschien dyson?

Karin S. 04-04-2008

Ik wil iedereen bedanken die de moeite neemt om dit soort reviews te schrijven! Heb een dyson gehad - waardeloos! Na een jaar brak het handvat en moest toen een nieuwe slang aanschaffen (60 Euro) met handvat! Nog een jaar later stopte dit dure apparaat er helemaal mee. Besloot toen een goedkoopapp. te kopen een Dirtdevil met reservoir. Het filter uitkloppen was een tijdrovend en vies werkje (eerst kloppen dan borstelen met een oude afwaskwast) Ook hier braken hardplastic onderdelen snel (of scheurden).
Nou moet een stofzuiger bij ons ook wel echt werken zowel qua oppervl. als vuil - huisdieren/kinderen en wilde ik dit keer een goede.
Dankzij deze site de Philips gister aangeschaft en jullie hebben niet overdreven! Natuurlijk nog erg pril maar ben erg tevreden met mijn aankoop! Bedankt.

Anne Marie_ned 29-02-2008

Naar aanleiding van goede reviews en omdat de Philips fc 9222-01 aan al onze criteria voldoet de stofzuiger aangeschaft.
Heerlijk om een stofzuiger te hebben die zuigt .De hoogste stand maakt wel meer lawaai maar het geluid is niet irritant. Het legen van de container moet wel zorgvuldig gebeuren er komt stof op het apparaat, dit vind ik niet prettig en je moet de bak niet laten vallen. Deze is van hard plastic.Ook rolt mijn snoer niet helemaal op al bij de tweede keer. En als je klein woont is het een heel gevaarte om op te bergen . In praktijk ga je niet de slang er iedere keer vanaf halen.Hoelang de filter zich houd weet ik nog niet, deze zijn prijzig.

Inge73 28-01-2008

Ik heb de Philips nu een paar maanden en tijd voor een review dus.
Tot nu toe ben ik reuze tevreden.
Lekker lang snoer. Rolt nog steeds goed op.
Lange telescoopbuis dus ook ideaal voor langere mensen zoals ik.
De borstel zuigt perfect in kleine hoekjes e.d.
Ik heb een houten vloer en vloerbedekking en overal doet ie t goed.
Door de zuigstand lager te zetten kan je perfect je bankstellen e.d. afzuigen.

Het design is helemaal goed. Ik heb een parelmoerwit- achtige kleur (helemaal trendy dus) dan heeft ie heuse lichtmetaallook 5 spaaks velgen hahaha en mooie blauwe verlichting.

Na gebruik ff de bak leegkieperen in de kliko en klaar. Het enige nadeel is dat wanneer je af en toe iets opzuigt zoals een kattenbrokje, of een balletje uit een speelgoedpistool dat voorwerp door de werveling in de stofopvangbak als een gek gaat ronddraaien en de nodige herrie geeft.
Normaal een redelijk laag geluidniveau.

Imhi 29-07-2007

Mooi en stoer apparaat. Zuigt goed. Het legen van de stofbak gaat goed als je een grote kliko hebt die uit de wind staat. De zuigstang heeft met de slang en met de zuigmond een indrukbolletjes-verbinding uit het jaar nul. In het handvat berg je twee van de drie hulpstukken op. De derde moet onderweg in je broekzak. De zuigmond werkt goed. Het voorwieltje van de stofzuiger is te klein en heeft moeite met lage drempels en met het eigen snoer.

Marcel 25-06-2007

Deze stofzuiger heeft een enorme zuigkracht. De laminaatvloer zuig ik op stand 4 en tapijt op stand 2 (van de 5 standen). Dus dat is echt een verbetering t.o.v. van zijn goedkope voorganger. De bak legen is een fluitje van een cent, in tegenstelling tot sommige andere reviews. De zuiger heeft een knop om het filter te regenereren. Die begint te knipperen als het filter weer schoongemaakt moet worden. Volgens mij werkt dit wel, want de zuigkracht op stand 5 heb ik echt niet nodig. Om aanschaf van filters uit te sparen, kun je hem ook schoonblazen met een compressor. Lawaai valt mee. De kids slapen door als ik de andere kamers zuig. Lekkere lange zuigstang in tegenstelling tot de Dyson. Deze lange papa kan zich dus ook nuttig maken in het huishouden.

Toch enkele opmerkingen van een kritische consument. Het apparaat is wel redelijk zwaar, waardoor ie wat moeilijker over zijn eigen draad heen wil. De onderdelen in het handvat vallen er af en toe uit. Borstel en stang met je verwijderen met een klein drukknopje, even snel een mondstuk wisselen is er niet bij. De bak is vrij donker dus wat moeilijk te zien hoe vol ie is, maar hij zuigt veel op dus regelmatig leeggooien.

Al met al tevreden met de aankoop.

Jeroenimo2007 03-06-2007

Super stofzuiger qua kracht en handigheden. De slang en stang is eenvoudig in een parkeerstand te plaatsen zodat het handig op te ruimen is. Er zijn diverse hulpstukken bij die bijv. handig zijn voor meubels de auto etc etc.

Verder oogt de stofzuiger natuurlijk prima. Absolute aanrader dus.

Rappel 20-05-2007

Fijne stofzuiger met veel zuigkracht, bevalt eigenlijk ontzettend goed. Nadat onze AEG het na 1,5 jaar voor gezien hield wilden we weleens een duurdere/betere stofzuiger en deze voldoet tot nu toe prima. Bij het legen van de emmer moet je inderdaad een beetje oppassen dat er niet veel uitstoft, maar ik vind het erg meevallen en ik vind het voordeel dat de zuigkracht niet afneemt als de emmer iets voller zit, dit is bij stofzuigerzakken wel zo.

Enige waar ik me een beetje zorgen om maak is dat dingen die iets harder zijn, kleine steentjes of stukjes plastic gaan tikken in de emmer bij het stofzuigen, klinkt niet echt fijn, dus ik leeg de emmer regelmatig. Stofzuiger ziet er in hip wit natuurlijk ook erg goed uit.

smit-b 03-05-2007

stofzuiger heeft een prima zuigkracht en hij draait ook makkelijk ,het schoonmaken is een fluitje van een cent.
Hij is alleen wel veel goedkoper geworden t.a.v. mijn aankoopdatum op 4-2-07.

Prisco 18-04-2007

Deze stofzuiger is niet okay. Je hebt er een tweede stofzuiger bij nodig als je de emmer met stof wilt legen. Het stuift alle kanten op waardoor een stofbril en een mondkapje misschien ook handig zijn om aan te schaffen. Blijkbaar hebben ze bij Philips gedacht dat het een verbetering is omdat je geen aparte stofzuigerzakken hoeft te kopen. Dat is wel zo, maar dit voordeel valt weg omdat je toch om de zoveel tijd speciale filters moet aanschaffen.
Positief is nog wel dat de slang veel langer is dan gebruikelijk. Daardoor ga je niet gebukt door het huis. Zuigkracht is ook forser dan gemiddeld. Maar misschien doe ik er verstandig aan hem op de laagste stand zetten. Dan is de stofemmer ook niet zo snel vol.

Nathjuhh 13-04-2007

redelijk in flexibiliteit, maar wel lekker licht. Ook fijn is de speciale handgreep waardoor het stofzuiger lichter wordt.

Moet persoonlijk nog steeds wennen aan het stofzuigen zonder stofzuigerzak.

Stofzuigen maakt altijd herrie maar moet toegeven dat het bij deze me meevalt.

Veel extra atributen erbij gekregen bij de aanschaf, die je niet in de stofzuiger zelf kan opbergen in vergelijking met onze oude (denk aan kop voor honden/katten haren) Daarvoor zal je een paar keer op en neer moeten lopen of deze mee moeten sleuren door het huis heen.

De mogelijkheden zijn niet spectalulair, maar het is allemaal goed genoeg.

Dchem 21-01-2007

Stofzuiger ca 4 weken in bezit en we zijn blij met deze aankoop. De stofzuiger heeft een zuigkracht wat ik tot nu toe bij geen enkele andere stofzuiger gehad heb. Zowel op parket als vloerbedekking zuigt hij moeiteloos al het vuil weg zelfs uit een 3cm diep richeltje van de schuifpui. De zelfreinigingsfunctie werkt goed en de stofzuiger behoud zijn zuigkracht. Ondanks dat de zuigkracht niet minder is geworden heb ik nu voor het eerst de stofbeker leeg gemaakt en alle delen schoongemaakt, zo gepiept.

Andre W 11-11-2006

Fantastisch design. Blauwe indicatoren geven de stand aan. Tevens een knop om
het filter automatisch schoon te maken. Ziet er degelijk uit. Moet zich nog wel
bewijzen. Maar ja onze vorige was een Siemens die die is 8 jaar meegegaan.