LG OLED evo G4 OLED55G45LW - Reviews

Geen reviews beschikbaar Schrijf een review
  • Alle reviews (0)
  • Consumenten reviews (0)
  • Overige reviews (0)
  • Expert reviews (0)

We hebben voor dit product nog geen reviews

Mullie68 01-09-2024

Schitterend beeld

Geschreven voor: LG OLED evo G4 OLED55G45LW

Deze TV heb ik 3 weken mogen testen. De Tv werd geleverd in twee dozen. Een aparte doos voor de voet (wij hebben geen muurbeugel) en een voor de TV. Installatie van de voet is simpel door de TV op de piepschuim blokken te zetten die in de doos zitten. De kabels zijn mooi weg te werken achter kunststof panelen en door de voet zodat er losse kabel zijn te zien.

Het design van de TV top. Dunne schermranden en de TV kan dicht aan de muur gemonteerd worden (bij ons dus niet van toepassing). Bediening van de AB is eenvoudig (niet te veel poespas). Heb wel een Logitech draadloos toetsenbord met mousepad geïnstalleerd omdat dit makkelijker werkt bij de installatie (m.b.t. invoeren email e.d.)

Na alles aangesloten te hebben is de installatie van de zenders vrij eenvoudig door de stappen te volgen aangegeven op het scherm. Alleen een hickup bij het invoeren van de postcode (niet aan elkaar maar met een spatie tussen de cijfers en letters) ging het verder probleemloos.

Toen de TV opgestart en na de instellingen van de kleuren en het geluid naar persoonlijke voorkeur spatten de kleuren van het scherm. Zwart is ook echt zwart en rood ook echt rood. Vergeleken met mijn oude LG 4K UHD TV echt een enorm verschil qua kleur en scherpte. Ook met de PS5 schitterende kleuren met een hoog contrast (LG schijnt het best uit de bus te komen als TV voor gaming). De kijk is ook prima, ook van de zijkant blijft het beeld scherp. De super anti reflection is wel veel beter dan mijn oud LG TV, maar er is nog steeds een schittering te zien bij lichtinval. Het geluid is ook niets mis mee. De dolby atmos geeft een ruimtelijk geluid. Waarschijnlijk is er met een soundbar nog meer te winnen maar dit heb ik niet kunnen testen.

WebOS (welke 5 jaar updates krijgt) werkt soepel en snel. Ook is de indeling logisch. De meeste apps zijn al geprogrammeerd. Wel miste ik de F1TV app die toch veel abonnees in Nederland heeft. Hopelijk is deze met de volgende update wel aanwezig.
De TV beschikt ook over Wifi 6. Met onze TP-Link Archer AX73 haalde ik een downloadsnelheid van 234 mbps ( abo is 500 mbps). Niks mis mee volgens mij.

Eindconclusie: Een mooie TV met schitterend beeld en een prima geluid.

Pluspunten

• Schitterende kleuren
  • Scherpte
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Prijs
  • Afwezigheid van F1TV app
  • Gewicht

Jarik 30-08-2024

Prachtig beeld

Geschreven voor: LG OLED evo G4 OLED55G45LW

Ik heb deze TV mogen testen voor een review. De overgang van een LCD naar een OLED TV is een grote stap, maar het beeld van deze LG is helder en biedt een fijne kijkervaring. Zowel bij dag- als nachtlicht zijn felle en lichte kleuren goed te onderscheiden en voelen ze echt aan. Donkere kleuren zijn bij elke OLED moeilijker te zien en dat is bij deze TV niet anders. Je moet je ogen meer inspannen om een donker beeld goed te kunnen zien. Het geluid is ook erg prettig, helder en krachtig; je hebt het gevoel dat je geen soundbar nodig hebt omdat er al een bass aanwezig is. Het installeren en gebruiken van de TV is erg eenvoudig; je zet de TV aan, doorloopt het menu en je bent klaar om te beginnen. Het opstartscherm toont duidelijk je instellingen en de meegeleverde afstandsbediening werkt goed. Bij het opstarten van de TV zie je het menu met apps, series en de normale TV-kanalen. Kortom, een prachtige TV met helder beeld, goed geluid en gebruiksvriendelijke software.

Pluspunten

• Scherp beeld
  • Goed geluid
  • Fijne software

lucasuijtt 28-08-2024

Droom TV

Geschreven voor: LG OLED evo G4 OLED55G45LW

Disclaimer: Ik heb deze televisie een maand gekregen om te testen. Na deze maand moest ik de televisie terugsturen en ik heb er verder niets betaald voor gekregen.

Na een maand met de LG Evo G4 te hebben geleefd, kan ik alleen maar zeggen dat de televisie me ontzettend goed bevallen is. Het is echt een ontzettend mooie en volwaardige tv, en ik heb moeite met minpunten vinden.

Pluspunten
* Design: De televisie is echt ontzettend mooi. De randen zijn van ijzer, wat veel mooier is dan plastic. Hij hangt vrijwel helemaal plat tegen de muur aan, wat een ontzettend mooi design is. Het is een van de mooiere tv's die ik heb gezien, vergelijkbaar met wallpaper televisies.
* Beeldkwaliteit: De beeldkwaliteit is ontzettend goed. De frame rate is hoog, waardoor ik met een PS5 gewoon op 120 hertz kan gamen. De kleuren van het OLED scherm zijn fantastisch, met hele mooie diepe zwarte zoals je van een OLED mag verwachten. Zelfs met fel daglicht kan de televisie echt heel fel worden. Qua kleurweergave en contrast is deze televisie gewoon echt een van de allerbeste die er is.
* Geluid: Ik ben echt ontzettend verbaasd over het geluid uit de televisie. Voor normaal tv kijken gebruik ik mijn grote speakers zelfs niet meer. Het geluid is echt meer dan genoeg voor televisie. Natuurlijk, als je een film wilt kijken en een liefhebber bent va hard geluid met diepe bas, dan zou je nog andere speakers moeten kopen.
* Gebruiksgemak: De televisie werkt ook heel fijn. De processor is snel, dus de menu's zijn niet langzaam zoals bij sommige smart tv's. Alle apps staan gewoon native op de tv zelf, wat erg handig is. De afstandsbediening werkt ook fijn.
* Extra's: De muurbeugel wordt meegeleverd, wat niet bij elke televisie zo is.

Minpunten
* Kabelmanagement: Omdat deze televisie gemaakt is om aan de muur te hangen, vind ik het heel stom dat alle kabels (HDMI, geluid, stroom) gewoon naar de televisie lopen. Andere merken zoals Samsung doen dit anders, met één kabel die naar een kastje gaat waar je vervolgens al je andere kabels op kunt aansluiten. Nu heb ik een televisie die gemaakt is om aan de muur te hangen, maar waar vier kabels uitkomen (op verschillende plekken!). Dat is ontzettend lelijk en dat is echt het grote minpunt van deze tv.
* Bloatware in de software: Op het home-scherm van de tv zie je een soort van grote banner staan voor WebOS, het besturingssysteem van de televisie. Deze banner neemt bijna een derde van je scherm in, terwijl 99% van de gebruikers van deze televisie geen reclame hoeven voor het besturingssysteem of andere onnodige functies zoals ‘thuiskantoor’ en aanbevelingen van content op streamingdiensten waar je geen lid van bent. Dit is in mijn ogen alleen maar vervelend en past niet helemaal bij een televisie van deze prijs.
Conclusie
De LG Evo G4 is een indrukwekkende televisie met een prachtig design, fantastische beeldkwaliteit, verrassend goed geluid en een snelle processor. Het grootste minpunt is het kabelmanagement, wat echt een gemiste kans is bij een tv die gemaakt is om aan de muur te hangen. Ook de software zou wat verbetering kunnen gebruiken. Desondanks is de LG Evo G4 een geweldige televisie die ik zeker zou aanraden, vooral als je hem aan de muur wilt hangen.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit (en hoog framerate)
  • Geluid

Minpunten

• Kabels aan alle kanten

i***********@g******** 28-08-2024

Goede TV

Geschreven voor: LG OLED evo G4 OLED55G45LW

Ik heb het geluk gehad om de LG OLED G4 55-inch televisie te mogen testen en ik ben echt onder de indruk. Het voldeed zeker aan mijn verwachtingen. Het design van de TV is strak en dun, waardoor het er absoluut niet ‘lomp’ uitziet. De beeldkwaliteit is erg goed en vooral de levendige kleuren maken het kijken naar films een hele fijne ervaring. Zelfs in een kamer vol daglicht blijft het beeld helder en scherp. Het geluid is krachtig en helder. Verder is de TV erg makkelijk in gebruik en werken de smart TV-functies bijvoorbeeld erg soepel, waardoor je gemakkelijk toegang hebt tot alle streamingdiensten. De prijs is wellicht aan de hoge kant, maar al met al is deze TV een goede aankoop die erg fijn is in gebruik.

Pluspunten

• helder, levendig beeld
  • mooie kleuren
  • makkelijk in gebruik
  • smart TV functies

Minpunten

• energielabel F

HasselTassel 28-08-2024

De beste TV die ik gezien heb tot nu toe.

Geschreven voor: LG OLED evo G4 OLED55G45LW

Ik heb de mogelijkheid gehad deze TV te mogen testen. Wat een geweldige ervaring tegenover mijn voorgaande OLED-televisie. De techniek is echt vooruitgegaan. Vooral de helderheid van het scherm is voor ons echt een verbetering. In een kamer waar veel tegenlicht is, is door de hoge helderheid het beeld nog dik in orde en goed te zien! Het beeld is scherp, zwart waardes zijn zoals je verwacht van een OLED TV en er zijn veel apps beschikbaar in de appstore van LG. Alle gangbare technieken worden ook door de TV automatisch ondersteunt zoals Dolby Vision. Het enige minpuntje vind ik toch wel de glossy afwerking van het scherm zelf, maar hier heb je tijdens het kijken geen last van!

Pluspunten

• Extreem helder beeld
  • Zwart is echt zwart
  • Automatisch wisselen tussen modussen
  • 5 jaar software updates

Minpunten

• Glossy

HansVv 28-08-2024

Amazing!

Damn, ik ben verkocht!

Ik heb dit product mogen testen, en had van tevoren al erg hoge verwachtingen. Maar wat een fantastisch scherp beeld! Ik zie de kleinste details (wel 4k dolby vision series uitzoeken natuurlijk) en op Filmmaker mode is het echt genieten! Ik verbaas me na 3 weken nog meerdere keren hoe goed het beeld is. Het beeldscherm is helder genoeg om te kijken tijdens zonnige dagen, maar vanwege het reflecterende scherm zie je wel de lichtbronnen. Kijk dus even hoe je de tv gaat plaatsen.

Het geluid kan wel een verbetering gebruiken (soundbar to the rescue!)
De afstandsbediening is even wennen, maar dan is het erg fijn om te gebruiken.

Pluspunten

• Scherpte
  • Helderheid
  • Contrast
  • Real live kleuren

Minpunten

• Geluid

Mike 28-08-2024

Fantastische tv

Geschreven voor: LG OLED evo G4 OLED55G45LW

Ik heb deze tv een tijdje mogen testen, maar wat ben ik hier blij mee, het begint al bij de verpakking de tv wordt in een goede en stevige doos geleverd, daarnaast wordt de voet van de tv in een losse doos meegeleverd, moet zeggen dat de voet erg zwaar was. ook een leuke extra is dat je al een muur beugel bij de tv krijgt om hem op te kunnen hangen, daar heb ik nu niet voor gekozen ivm het testen.
dan de installatie dit is erg makkelijk en binnen een paar minuten kan je al beginnen met tv kijken. ik heb er zelf een ps5 op aangesloten en vooral gebruikt voor youtube. moet zeggen dat het beeld echt geweldig is. erg scherp en helder en als ik het vergelijk met mijn oudere oled(2018) is deze tv op beeldmodus standaard al even helder als mijn oude Oled op levendig.
de kleuren zijn eigenlijk gewoon allemaal goed en realistisch zoals we van een oled gewend zijn. de interface van de LG reageert erg goed, je kan lekker snel schakelen tussen de verschillende apps die al op de tv geïnstalleerd zijn.
dan het geluid, ik moet zeggen dat ik dit verbazend wekkend goed vind je hoort goede bassen en diepte in het geluid. ik moet er wel bij zeggen dat ik de tv in een redelijk kleine ruimte getest heb en daarvoor is het geluid en volume dus voldoende.
Zijn er dan ook nadelen aan deze tv? jazeker! ik vind zelf de glanzende laag op de tv iets minder ivm weerkaatsing, moet er wel bij zeggen dat als de tv aanstaat je er eigenlijk niks van merkt maar met wat donkerdere beelden kan je er last van hebben als de zon er op schijnt.
Zou ik de tv zelf aanschaffen? jazeker! het is namelijk een erg fijne tv en het beeldkwaliteit is gewoon niet te beschrijven!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluid
  • meegeleverde beugel

Minpunten

• glanzende laag
  • vaste stekker op de tv

Theo B 26-08-2024

LG's volgende generatie 4K Oled TV met een geweldig beeld

Geschreven voor: LG OLED evo G4 OLED55G45LW

Als tester heb ik deze 4K Oled tv enkele weken mogen gebruiken. Ik moet zeggen wat een verbetering t.o.v. mijn huidige Oled tv van een ander merk, welke pas 4 jaar oud is!
Maar laat ik bij het begin beginnen:
Bij het uit de doos halen heb je een tweetal opties; aan de muur hangen of op een standaard zetten (niet standaard meegeleverd).
De tv is zo vlak aan de achterkant, dat je hem bijna vlak aan de muur kan hangen. De tv standaard, waarmee de tv op of in een kast kan worden geplaatst is zeer stabiel en makkelijk te bevestigen.
Wat ik helaas mis een is een "Quick start guide" welke meegeleverd zou kunnen worden want ik zou mij kunnen voorstellen dat een ouder iemand die van" toeten nog blazen weet" door de bomen het bos niet meer ziet wat betreft alle instellingen.

Na alles te hebben ingesteld kan ik zeggen wat een prachtig beeld. Vanuit elke hoek goed te bekijken zelfs wanneer er lichtinval is van buiten, het zwart is ook echt zwart. De detaillering is zeer goed en de kleuren natuurgetrouw.
Het geluid is goed en er zijn diverse instellingen mogelijk, echter als fervent gebruiker van een soundbar met subwoofer en achterspeakers is het natuurlijk wel behelpen, maar zeker goed als je hier niet over beschikt. Tevens beschikt deze TV over een eArc aansluiting welke goed van pas komt bij mijn soundbar.

De diverse apps zijn makkelijk te installeren en werken snel, evenals de rest van LG's webOS. De afstandsbediening beschikt over een 6-tal sneltoetsen die zeer handig zijn echter ik zou kiezen voor 2 sneltoetsen die zelf zijn te programmeren. Voor de rest werk de Magic remote zeer snel. Mijn enige opmerking is dat ik bij zo'n dure TV een luxere afstandsbediening niet zou misstaan.
De overige smart TV functionaliteiten zijn zeer uitgebreid.
Conclusie: Een mooie, strakke, slanke TV met zeer veel functies welke makkelijk zijn te bedienen; na enige gewenning. Beeldkwaliteit is zeer mooi. Een aanrader maar wel aan de prijs.

Plus: Design
Prachtig beeld
Goede bouwkwaliteit
Bediening

Min: Hoge prijs
WebOs met de vele submenu's zijn druk
Geluid

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Bouwkwalitiet
  • Bediening

Minpunten

• Hoge prijs
  • WebOS met de vele sub menu's
  • Geluid

Vincila699 25-08-2024

Schitterend beeld maar wel met wat onhebbelijkheden

Montage en Installatie
Voor een aantal instellingen is geen uitleg te vinden in de PDF handleiding. Dat maakt het installeren onnodig ingewikkeld.

Waarschuwing
Je kunt niet wachten op de mooie beelden die je gaat beleven met je OLED TV. Maar wil je nieuwe aanwinst direct na het uitpakken al stuk hebben lees dan eerst vooral niet de montagehandleiding, onzin, vervelend, ik weet wel hoe het werkt, ik ben toch een man, ik ben technisch, het is vreselijk saai, ik kan geen stripverhalen lezen doe ik bij die Zweedse meubelgigant ook nooit. Toch is dit echt cruciaal, het enige wat op papier staat is de montagehandleiding de rest in een PDF handleiding en in het menu van de TV.

Jouw net aan de kant geworpen verpakkingsmateriaal, heb je bij de modellen groter dan 55 inch nodig als steun tijdens de montage. De grotere modellen hebben de neiging om door te buigen (zelfs deze geteste 55 Inch versie heeft daar al een beetje last van). Met deze steunen wordt voorkomen dat je hem op een tafel legt, of zelf plat op de vloer. Als je de doos opent zit de locatie voor de wandmontage direct boven aan de toestel.

Voor het monteren van de optionele voet moet je het scherm wel op tafel leggen. De schermen zijn dun dat is mooi bij wandmontage, maar als je de TV op tafel legt wordt het toch een beetje griezelig. De voet zit in een grote doos en is vooraf in elkaar gezet, in de doos bevinden zich ook de twee afdekpanelen één voor de wand montageschroeven en één om de kabels uit het zicht te houden.

Ik kon het niet laten en heb ook even de montagehandleiding van de wandmontage doorgenomen. Nee dat is geen kleurplaat voor de kinderen, maar een boormal ter grootte van de hele TV, En dat beschermende stukje karton, dat je net netjes bij het oud papier hebt gedeponeerd, als je het überhaupt hebt gezien, dat was het belangrijkste hulpmiddel tijdens het ophangen van de TV aan de wandbeugel, van dit stukje karton vouw je op een magische manier een koker, dat klem je tussen de wandbeugel en voorkomt dat de beugel tijdens het ophangen inklapt waardoor je de TV dus niet laat vallen.
Maar ja, een montagehandleiding waarom zou ik die in hemelsnaam lezen, ik wil zo snel mogelijk TV kijken, Ik wil leuke dingen doen niet lezen dat is alleen maar Saaaaaaaaaaaaaaaaaiii….

LG WebOS
Er is Chromecast ingebouwd maar deze wordt alleen gebruikt om via externe apparaten te casten. Je kunt dus niet het Google TV menu gebruiken, maar je gebruikt het LG WebOS. Om apps te installeren is een LG account noodzakelijk, gezien ik alleen wifi gebruik voor deze test heb ik de app van mijn internetprovider geïnstalleerd. Om TV te kijken voer ik mijn wachtwoord in, ik heb echter niet gevonden of de TV dit wachtwoord kan onthouden. Omdat de TV zonder wachtwoord geen toegang tot de app heeft werkt de instelling laatst gebruikte app niet. Ik moet dus telkens via het WebOS de app openen en het wachtwoord invoeren, om TV te kijken.

Er zijn 3 opties op een LG Account aan te maken, gezien ik geen compatible Bluetooth toetsenbord heb (1), en ik geen extra app op mijn telefoon wilde instaleren (2), heb ik gekozen om via internet een LG account aan te maken (3), echter mislukte telkens de verificatie. Na vijf pogingen koos ik maar weer voor eerste methode, rechtstreeks op de TV, als je dit doet weet je nog niet dat je over een Magic Remote met cursor beschikt, die methode werkt gelukkig wel.

Uiterlijk
De LG OLED heeft een strak uiterlijk en er is gelukkig ook geen schreeuwend merklogo aanwezig, alleen op de optionele voet staat vrij discreet, LG OLED. Bij de optionele voet zitten tevens twee afdekplaten één om de bouten voor de muurbevestiging en een tweede om de aansluitingen op de achterzijde af te dekken. Deze kunststof achterzijde heeft een fijn streepjespatroon, wat een luxe uitstraling geeft.

Omdat dit toestel in bruikleen is, heb ik niet gekozen voor de wandbevestiging maar de voet gekozen. Ik kon hem niet op het meubel plaatsen van mijn huidige 32 inch TV omdat hier een kast boven hangt. De tv staat nu op een stevige salontafel (met voet is het best een zwaar toestel), de TV steekt aan beide zijden uit, voor een juiste geluidsweergave dient het meubel breder dan de TV te zijn. Ondanks dat klinkt het geluid goed, wellicht zijn de lage tonen iets gedempter, ik heb een houten vloer en geen zachte vloerbedekking dus waarschijnlijk heeft dat ook invloed.

Ik dwaal even af met een stukje over het geluid,

Wat wel opvallend was dat bij het kijken in de AI geluidsmodus naar de klimwedstijden tijdens de Olympische spelen de constante achtergronddreun grotendeels werd weg gefilterd. Het publiek werd ook gedempt, wat enigszins de belevenis wegnam, het commentaar was daardoor echter veel beter te verstaan. Op mijn eigen TV werd deze achtergronddreun op een gegeven moment erg hinderlijk. Het is dus kiezen voor dit filter of een totale belevenis met het publiek, in dit geval heb ik het filter gekozen omdat ik hoofdpijn van de dreun kreeg. Een kleine kanttekening ik ben slechthorend geboren, de hoge tonen zijn daardoor slecht of niet hoorbaar, je zet de TV dan harder waardoor de lage tonen de overhand nemen, echter mijn partner met een goed gehoor vond de achtergronddreun ook hinderlijk. Mensen met een normaal gehoor kunnen bepaalde tonen negeren. Met een slecht gehoor, staan je oren altijd ultrawijd open om de midden tonen niet te missen, deze mensen zijn gebaat bij geluid met zo min mogelijk lage tonen, deze gaan anders overheersen. Vaak gaat het, in de AI geluidsmodus ook verkeerd en horen bepaalde geluiden aanwezig te zijn die worden dan ook weg gefilterd, en dat is jammer, het is aan of uit je kunt de modus niet verder instellen. Alleen in de standaardmodus zit een equalizer, die had ik ook graag in de andere standen gezien. In de modus heldere stem bijvoorbeeld zijn stemmen inderdaad goed te verstaan, maar deze klinkt ook heel blikkerig.

Verder over het uiterlijk,

Groot nadeel van een wandbevestiging er zullen altijd kabels onder het toestel uitkomen. Voor deze test gebruik ik in de eerste instantie alleen wifi, maar ook dan heb je nog steeds een stroomafsluiting nodig. Ook als je over een stopcontact beschikt achter de TV is de compacte stekker nog steeds te dik om er achter te passen. De keuze is dan om de TV niet helemaal plat tegen de muur te hangen of een kabelgootje onder de TV te gebruiken, persoonlijk vind ik beide oplossing geen gezicht. Bovendien heb je uiteindelijk niet alleen een stroomkabel maar ook alle andere aansluitkabels die je weg wilt werken, dan wordt het opeens een heel breed kabelgootje.

De mooiste oplossing is in deze situatie om te investeren in een geïsoleerde voorzetwand, je kunt dan alle kabels onzichtbaar wegwerken en je buren worden er gelukkiger van. De TV kan behoorlijk hard, voor normaal gebruik heb ik hem op 4 meter afstand, op een schaal van 100, tussen de 12 en 18 staan terwijl ik slechthorend ben.

Magic Remote
Ook de afstandsbediening heeft geen overbodige hoeveelheid bedieningsknoppen, echter voor de 6 knoppen naar 4 streamingsdiensten LG Channels en Alexa had ik liever programmeerbare knoppen of geen knoppen gezien. Ik kan niemand bedenken die zo snel schakelt tussen 4 verschillende streamingsdiensten, één knop waaronder alle diensten geprogrammeerd zouden zijn was voldoende geweest. Ik weet niet of het argument dat Tv’s hierdoor betaalbaarder zijn, nog wel gerechtvaardigd is. De apps zijn te verwijderen maar zijn al wel geïnstalleerd, op een telefoon zit ook geen echte knop voor diensten om hem betaalbaarder te maken. En wat is betaalbaar gezien de prijs van dit toestel.

Tijdens het kijken kan men kan men via de snelle instellingen openen om het beeld en geluid aanpassen

De achterzijde van de afstandsbediening is van glanzende semi-transparant harde zwartblauw kunststof, erg kras en vingervlek gevoelig. Door de holte ligt hij wel goed in de hand. Als je snel het geluid uit moet zetten is de kans erg groot dat je op de microfoon knop drukt om opdrachten in te spreken, dat gaat ook nog met een geluidsignaal gepaard, een erg onhandig plaatsing. Dit geldt tevens voor de HOME knop die zich onder de volumeregeling bevindt en de externe aansluitingenknop onder de zap knop.

Wat nog het meest uit de toon valt, is het duidelijk hoorbaar geluid van de klikknoppen, je krijgt een duidelijke respons bij het indrukken, maar dat ook anders gekund, nu heb ik het gevoel dat ik de wasmachine aan het instellen ben, een wasmachine zet je aan en gaat weg, maar voor zo’n luxe TV had ik minstens een even luxe en vooral stille afstandsbediening verwacht de afstandsbediening van mijn media box is stiller.

De OK knop van de afstandsbediening is tevens een scrol knop maar je kunt ook een aanwijzer cursor gebruiken op het scherm. De cursor is zeer bewegingsgevoelig, ook op de trage stand, zodat je vaak op de verkeerde plek uitkomt als je vervolgens de bevestigingsknop indrukt heb je kans dat je ergens anders op drukt dan de bedoeling was, soepeler knoppen zouden dit voorkomen.

Het was even zoeken maar ik weet nu waar de magie van de afstandsbediening zit, even flink schudden activeert de cursor, wauw, this is magic!! Schudden, niet slaan daar word je voor gewaarschuwd dan gaat de remote stuk. Als ik mijn telefoon met Android 8 schud, gaat de zaklamp aan als ik een draaiing doe de camera, wauw dat is smart.

Beeldinstellingen uit de doos
Eigenlijk is de filmmaker modus de enige die standaard een beetje overeenkomt met de wereld om ons heen, weet je niet hoe de wereld eruitziet ga dan eerst even wandelen, voordat je de TV instelt. Voor normale TV uitzendingen lijkt het zwart gevoelsmatig te zwart gezien je bij kleding alleen een zwart vlak ziet, waarschijnlijk ook omdat het buiten nog te licht is. De achtergrondverlichting zou dan wat hoger moeten zijn. In de bioscoopmodus zijn de kleuren te verzadigd. De lichte delen hebben de neiging flets over te komen, maar dat schijnt een eigenschap van OLED te zijn. Iedere pixel wordt direct aangelicht dus lichte delen zijn ook echt licht bij een gewone LCD met randverlichting is het licht vaak wat gedempter.

De eerste gedachte was dan ook ik stel het beeld zelf wel in met de instelling, modus persoonlijke gepersonaliseerd beeld. Met een AI wizard doorloop je een aantal pagina's met beelden. Uiteindelijk lijkt het of de AI wizard andere instellingen heeft gekozen dan ik zou verwachten. Zo koos ik voor de natuur afbeeldingen om een zo natuurlijk mogelijk ogend beeld te krijgen en bij de gebouwen voor een scherper en niet voor een waziger beeld. Na alle foto’s te hebben doorgenomen kiest de TV uiteindelijk niet voor het natuurlijk ogende beeld waar ik voor gekozen heb, maar het beeld dat scherper is, met de melding: “U koos voor een scherper beeld” Natuurlijke ogende beelden met gebouwen die scherp zijn gaan blijkbaar niet samen. Uiteindelijk zet je hem dan toch op de filmmaker modus.

Iedere andere modus geeft een onrealistisch resultaat. Wat fabrikanten precies beweegt om de wereld zo onnatuurlijk weer te geven is lijkt vooraf een raadsel. Ieder normaal mens zou zeggen ik kijk TV als het donker of licht is dus he ik aan twee beeldinstellingen genoeg nodig. Als je ook wilt gamen kan ik me voorstellen dat je zo weinig mogelijk instellingen gebruikt zodat de TV niet vertraagd wordt. Wellicht is het beeld dan minder natuurlijk maar ververst sneller. Beelden in games zijn sowieso nooit natuurlijk. Een ander optie is dat men het scherm als computermonitor voor office gebruikt wellicht moet het dan scherper zijn en minder warm

Voor deze review ga ik uitzoeken wat de meest optimale beeldinstelling is, het best zou zijn om het beeld door een gespecialiseerd bedrijf bij je thuis te laten kalibreren. Maar dat brengt extra kosten met zich mee, de meeste consumenten zullen het beeld zelf willen instellen, dat ga ik nu dus ook proberen met de adviezen die iedereen op internet kan vinden.

Het einde van de beeldverbeteringstechnieken
Door de fabrikanten zijn we gewoon geraakt aan de technieken om het beeld te verbeteren. Deze technologie is ontwikkeld om de tekortkomingen van het beeldscherm en bronmateriaal te camoufleren. Maar in feite pas je het bronmateriaal aan zodat het aangenaam genoeg is om naar te kijken. Nu de resolutie van het beeldscherm zo ver is toegenomen dat afzonderlijke pixels niet meer waarneembaar zijn. Heb je geen beeldverbeteringstechnieken meer nodig, tenzij je wilt dat iedereen er als een Geisha uitziet, en alles dus dicht wil smeren.

Alleen als het bronmateriaal van zodanige kwaliteit is dat het niet meer is om aan te zien, een oude videokanalen op tape, zou je het beeld iets kunnen aanpassen, maar bedenk dan wel dat je bij het aanpassen ook de uitdrukking van de personages weghaalt, je kunt ook denken het is een oude opname ik neem de achtergrondruis voor lief.

Alle beeldverbeteringstechnieken voegen iets toe dat niet in het bronmateriaal aanwezig is. Als de maker een beeld er onnatuurlijk uit wil laten zien, zoal bij een animatie, dan is dat de keuze van de maker. Alles dat je later toevoeg ziet er gekunsteld uit. De techniek Kijkt naar het hele beeld als je de achtergrondruis verwijderd strijk je ook het gezicht van het personage glad.

Bij de Filmmaker-modus zet je alle beeldverbeteringstechnieken uit, je kunt je dus ook afvragen, waarom zet de fabrikant deze technieken nog op zijn toestel als je ze niet meer nodig hebt, het maakt de TV onnodig duur. Het enige dat ik kan bedenken dat de consument dit voelt als het weglaten van iets waar je niet zonder kunt, om te voorkomen dat de consument het toestel dan links laat liggen en voor een ander merk kiest, zet de fabrikant het er toch maar op.

Je hebt uiteindelijk alleen maar een instelling nodig voor een zonnige omgeving en een lichte omgeving. Ook en sportmode is overbodig daar worden snelle bewegingen vloeiender gemaakt door tussenliggende beelden toe te voegen, maar dit doen onze hersenen al, en zijn absoluut niet nodig.

Dit brengt me bij de verwarrende naamgeving van de standaardmodus. Je denkt dat dit een goed uitgangspunt is om instellingen aan te passen naar je persoonlijke wensen, wat die dan ook zijn mogen, want dit is absoluut niet zoals de bedenker van het bronmateriaal dit voor ogen had. In feite is de standaardmodus de instelling zoals de fabrikant denkt dat je graag ziet hoe je beeld eruit ziet, dus met alle beeldverbeteringstechnieken op geactiveerd, superdom van de fabrikant want hiermee doe je de perfectie van je eigen beeldscherm de das om.

Ook de modus persoonlijke gepersonaliseerd beeld doet iets anders dan je verwacht. Met een AI wizard doorloop je een aantal pagina's met beelden, waarbij je steeds het beeld kiest dat je het prettigst vindt om naar te kijken. Het gaat hier echter niet om een foto die correspondeert met de werkelijkheid maar om een aangepast beeld, je ziet dus niet een originele foto en vervolgens de aanpassing, maar je ziet alleen het aangepaste beelden. Als je dus kiest voor en kleurrijke foto is deze verscherpt en oververzadigd, kies je voor een natuurlijk beeld dan is deze softer gemaakt. Dat betekent nadat je de wizard hebt doorlopen kleurrijke beelden nog kleurrijker worden gemaakt of natuurbeelden nog softer worden.

Als beelden aangepast dienen te worden dan doet de maker dit vooraf met de nodige beeldbewerkingssoftware, iedere bewerking daarna vernietigt het beeld.

Aangepaste beeldinstellingen
Na veel instellingen te hebben doorgenomen, kom ik tot de conclusie dat de Filmmaker-modus de beste instelling is omdat alle beeldverbetering instellingen zijn uitgezet. Maar ook hier staat er nog één onnodig aan en dat is de beeldscherpte die te vinden is onder Beeld/Geavanceerd/Zuiverheid deze staat standaard op 10, en dat is echt niet nodig, sterker nog die kan gewoon op 0. De werking van deze instelling is dat een lijntje tekent om alle voorwerpen dan vormt zich een duidelijker onderscheid tussen de vormen zodat ze beter zichtbaar zouden zijn, maar ook dit is dus een toevoeging aan je oorspronkelijke beeld. 10 is echt het maximum anders ga je vervormingen zien. De wereld bestaat niet uit lijntekeningen die zijn ingekleurd.

Dat beelden er zo onelastisch uitzien is vooral te wijten aan de ingestelde witbalans onder Beeld/Geavanceerd/Kleur, deze staat voor natuurlijk beeld, als men dus niet gamet of office toepassingen gebruikt op 50, soms vind je ook nog de stand 46 omdat dit 6500K is, ik laat hem zelf op 50 gezien dit ook de stand in de Filmmaker-modus is

Zie je toch nog haperingen in je beeld en kun je deze echt niet verdragen dan kun je er voor kiezen om TruMotion (ook wel motion smoothing genoemd) in te stellen dan worden er tussenbeelden toegevoegd die er in werkelijkheid niet zijn, maar door AI worden bedacht, en dit gaat niet altijd even netjes, kies daarom maximaal voor “cinematic movement”. Die tussenbeelden worden door onze hersenen ook gemaakt dus zijn in principe overbodig.

Als het beeld te donker is kun je de gamma instelling wijzigen van BT.1886 naar 2.2 en/of onder Beeld/Geavanceerd/Helderheid en ook op deze locatie de Oled pixel helderheid verhogen.

Zelf he ik de voor de bioscoop modus de instellingen voor de Filmmaker-modus overgenomen, en deze op de lichte instellingen gezet en de Filmmaker-modus de Oled pixel helderheid juist iets verlaagd.

Dit was mijn review hopende hiermee wat duidelijkheid te geven in deze LG OLED55G45LW.AEU een toestel met een schitterend beeld maar met wat onhebbelijkheden.

Groot - groter - grootst.

“Dat we een scherpe, kleurrijke wereld zien, is een illusie”. In zo’n drie keer per seconde scannen we continu onze omgeving af. Iedere scan duurt ongeveer 20 milliseconden, alleen het midden van het beeld is scherp, daarom heen is het beeld wazig. Op deze wijze denken we een stabiel en scherp beeld te zien. Maar in feite zien we maar scherp met minder dan 2 procent van ons totale gezichtsveld. Op basis van alle eerdere scans, wordt het beeld daaromheen door onze hersenen ingevuld. Door dit visuele geheugen kunnen we sneller zien. Hierdoor hoef je je alleen te focussen op de dingen die telkens veranderen, de rest van het beeld haal je uit je visuele geheugen.

Samenvatting proefschrift, prof. dr. F.P. de Lange

Een goede regisseur loodst op deze manier de kijker door het verhaal, de beelden daaromheen dienen voornamelijk als opvulling, als de beeldkwaliteit in die gebieden wat achterloopt is niet geen ramp. Bij een goed verhaal ben je gefocust op de hoofdpersonages en niet op die gorilla die door het beeld loopt. Trouwens een eigenschap die veelvuldig gebruikt wordt in horrorfilms, waarbij je aandacht op de hoofdpersoon plotseling wreed verstoord kan worden.

Dit visuele geheugen leidt in het verkeer vaak tot gevaarlijke situaties, omdat je op rotondes gefocust bent op de openingen tussen de auto’s, zie je de (snelle) fietsers en voetgangers niet, je visuele geheugen heeft een rotonde voor zich met alleen auto’s, niet een gorilla.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat een steeds groter beeldscherm niet bijdraagt aan de belevenis van een film. Als je in een IMAX theater te dichtbij het scherm zit, waardoor je de personages niet in één blikveld kunt waarnemen, mis je dingen, en heb je het gevoel naar een tenniswedstrijd te kijken waarbij je constant je blik moet veranderen. Bovendien wachten de personages niet, net als tennissers tot de bal aan de overkant is, maar zijn beide constant actief. Deze manier van kijken is zeer vermoeiend, en heeft alleen als doel om meer bezoekers in de zaal kwijt te kunnen.

Als je veel stilstaande beelden bekijkt, zoals foto's of kunst, en niet de regisseur diegene is, die je door het verhaal leidt, maar jezelf alle hoeken van het beeld afspeurt is een (te groot) scherm misschien wenselijk. Uiteraard kun je dan ook overwegen, om het uitgespaarde te gebruiken om naar het museum te gaan of de natuur in te duiken.

Wat is te groot?.... Van 55 cm naar 55 inch

Keek je vroeger naar inspector Morse werden dialogen afgewisseld met sfeerplaatjes van de omgeving. Was er iemand aan het woord dan werd er zover ingezoomd dat vaak alleen het hoofd nog zichtbaar was. Aan een televisie met een beeldbuis met een diagonaal van 55 cm, had je dus ruim voldoende. Voor meer ging je naar de bioscoop daar kon je een bioscoopfilm zien, dat was wezenlijk anders, door het grote beeld kon je en de hele personage en de omgeving tegelijk laten zien.

Ook bij het dagelijkse weerberichten kwam, als hij of zij al in beeld kwam, alleen de bovenste helft van de weerman/vrouw in beeld zodat de hele kaart van Nederland in beeld kwam, Beeldbuizen waren relatief vierkant dus was er naast de kaart net genoeg ruimte om een persoon kwijt te kunnen, wel zo handig dat Nederland hoger is dan breed. Wat er in het buitenland gebeurde en wat voor rok of broek er werd gedragen deed niet ter zake.

Op het moment dat de beeldverhoudingen veranderde, zijn we overgegaan op een 32 inch lcd (led) TV, megagroot dachten we toen, we zaten immers 4,5 meter van het scherm af, dat was eerst 4 meter, een beeldbuis heeft nu eenmaal meer diepte Bovendien was zo’n lcd scherm vele malen zuiniger.

We gingen meer films kijken, en Inspector Morse werd opgevolgd door Endeavour Morse, waarbij we nu niet alleen een hoofd maar een hele inspector in beeld zagen, de grens tussen een bioscoopfilm gemaakt voor het grote doek en een televisieserie vervaagde.

Dit ging een hele tijd goed, totdat de NOS hier op in ging spelen en bedachten dat je met dit bredere beeld de kaart van Nederland voor een hele week kunt tonen, zelfs de hele wereld komt nu in beeld, Komen er nu in de breedte te veel kaarten in beeld, geen probleem hebben ze bedacht die restruimte vullen we in met het schoeisel van de weervrouw/man, dat is toch veel belangrijker. De kaart van Nederland op onze 32 inch TV is nu kleiner dan dat hij ooit was op de beeldbuis van 55 cm.

Dit zou beteken dat de weerberichten nu mede verantwoordelijk zijn dat we zijn overgestapt op grotere beeldschermen, van het idee dat we overgingen van de beeldbuis naar de platte schermen om energie te besparen blijft dus weinig over.

Als je de weerberichten kunt volgen is je beeldscherm dus in feite groot genoeg.

Pluspunten

• Strak design en wandplaatsing
  • perfect beeld zonder aanpassingen
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Toestel achterzijde is ook strak

Minpunten

• Snoeren in zicht bij wandmontage
  • overbodige beeld-verbetertechnieken
  • webOS met submenu's is druk
  • Magic remote is past niet bij zo'n luxe TV

Mike02 25-08-2024

Mooie tv met een super beeldkwaliteit

Geschreven voor: LG OLED evo G4 OLED55G45LW

Ik heb het product een aantal weken mogen testen.

De LG G4 heeft een strak design en de goede kwalitatieve afwerking. Deze tv beschikt over genoeg verbindings mogelijk heden, denk hierbij aan streamen over internet, AirPlay, Cromecast, de LG home hub waarmee je slimme apparaten in je smart home kunt besturen. Ook heeft deze tv 4 HDMI ingangen, genoeg mogelijkheden dus om je soundbar en gameconsoles op aan te sluiten, ook heb je de mogelijkheid om via een usb stick bestanden te bekijken of extra opslag toe te voegen aan deze tv. Deze tv beschikt ook over LG zijn Oled-evo technologie wat zorg voor een uitstekende beeldkwaliteit en echt diep zwart beeld en heldere kleuren. Eén minpuntje wel is dat de afstandsbediening die er bij komt geen verlichte knoppen heeft wat soms vervelend is in het donker als je de tv wilt bedienden. Deze tv beschikt ook over spraak bediening, mijn ervaring hiermee is zeer goed, 90% van de gegeven spraak opdrachten werden zonder probleem weergegeven of opgezocht. De game functie met game optimizer werkt ook uitstekend, dit zorg voor een helder beeld met snelle FPS, ik heb deze functie getest met een xbox one en Nintendo Switch zowel met race als schiet spellen en de tv past zich erg goed hierop aan. De interface van LG op deze tv zorg voor een goed gebruikersgemak en goed te bedienen, je kunt de afstandsbediening ook als muis gebruiken wat erg fijn is, wanneer je een toetsenbord moet gebruiken om een serie op te zoeken.

Om het al een goede tv, met een superieure beeld kwaliteit voor zowel de serie kijkers als de gamers onder ons, daarom raad ik deze tv zeker aan.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Streamen
  • Interface
  • Smart home

Minpunten

• Knoppen afstandsbediening zijn niet verlicht
  • Het geluid

j***************@g******** 18-08-2024
Geschreven voor: LG OLED evo G4 OLED55G45LW

Ik heb het product een aantal weken mogen testen. De G4 is werkelijk waar een prachtige tv. Geen revolutionaire vernieuwingen, maar de tweede generatie MLA OLED-technologie van LG bouwt voort op de sterke punten van de eerste generatie. HDR-prestaties zijn top, kleuren zijn prachtig om naar te kijken en accuraat uit de box van helder tot donker, en de bewegingsverwerking is super soepel. Met een uitgebreid pakket aan gamingfuncties is dit een fantastische keuze voor iedereen die van thuisbioscopen houdt en of wilt gamen op zijn/haar tv. Het geluid is niet geweldig, dus hiervoor zou ik zeker een speakerset/home cinema set aan toevoegen. Maar eerlijk gezegd, met zo'n goed beeld is dat niet echt een dealbreaker. Als je op zoek bent naar een geweldige vlaggenschip OLED-tv, zou ik persoonlijk de G4 zeker aanraden.

d*******@h********** 17-08-2024
Geschreven voor: LG OLED evo G4 OLED55G45LW

Ik heb de LG Oled 55Inch mogen testen.

Wauw, ik ben onder de indruk van deze tv. Ik ben eigenaar van een van de 1e platte tv's en dan is dit natuurlijk een hele goeie upgrade en eigenlijk bijna niet te vergelijken.

De houder voor de tv is erg stabiel en mooi. Je kan de TV ook aan de muur hangen indien je dat wilt.

De tv heeft een subtiele rand die totaal niet opvalt bij het kijken. Hij is dun. Ik vind de tv wel zwaar. En zeker met de voet eronder heb je toch een flink gewicht op je kast staan.
Mijn huidige tv is juist superlicht dus dat viel me vooral op.

TV is super makkelijk in te stellen. Ik heb de handleiding daar niet voor gebruikt. Bij aanzetten van de tv kun je alle instellingen automatisch doorlopen.
De instellingen knop wijst je evt. naar andere functies als je die zoekt. Wat in mijn geval fijn was, was de ingebouwde chromecast.
Verder zitten alle wenselijke streamingsdiensten al voorgeprogrammeerd. Alleen inloggen en kijken maar.

Waar je vroeger vaak de kleuren naar wens instelde is dat nu totaal niet nodig. De kleuren zijn echt, scherp en fijn om naar te kijken.
Beeld is zo reëel dat het soms net lijkt of je er zelf bij staat. Strak beeld, je ziet geen pixels oid.

Op welke afstand je ook tv kijkt, het blijft fijn kijken. Wel heeft de tv een spiegelinval. Dus je ziet jezelf soms zitten bij bepaalde hoek of licht. Maar denk dat dat met alle TV's is.
Omdat ze aanzienlijk groter is dan mijn huidige viel dat vooral op. Ik heb in direct zonlicht en donker gekeken. Dat ging beide prima.

De afstandbediening ligt fijn in de hand en reageert ook goed. Zonder te kijken weet je snel de juiste knoppen te vinden.
Afstandsbediening heeft ook soort muisfunctie die het makkelijker maakt om alles snel aan te klikken en te gebruiken.

Geluid is top en zelfs per genre makkelijk in te stellen. Dus bijv. muziek sport of bioscoop. Wat een hele andere dimensie geeft aan wat je kijkt.

De tv is aan de dure kant... Maar je krijgt dan ook wel wat.

Frank 15-08-2024

Ongeëvenaard mooie TV

Geschreven voor: LG OLED evo G4 OLED55G45LW

Ik heb de LG OLED55G45LW getest en ben bijzonder tevreden. Het design is strak en minimalistisch, waardoor de TV prachtig in mijn interieur past. De beeldkwaliteit is fenomenaal, met diepe kleuren en scherp contrast, zelfs in een fel verlichte kamer. Ook vanuit verschillende hoeken blijft het beeld haarscherp. Het geluid is krachtig en helder, perfect voor het kijken van films en series. Het gebruiksgemak is top, met een intuïtieve interface en snelle toegang tot streaming apps. Deze TV levert een uitstekende kijkervaring en is absoluut een aanrader.

Pluspunten

• design
  • innovatieve bediening
  • kwalitatief prachting beeld
  • zeer vlakke montage op de muur

Minpunten

• hogere prijs

B.Laurense 14-08-2024

Beeld en geluid top !

Geschreven voor: LG OLED evo G4 OLED55G45LW

Namens review.nl heb ik deze LG oled tv 55g45lw mogen testen. Daar mijn oude 48 inch tv met een niet al te beste kijkhoek vervangen moest worden was ik op zoek naar wat nieuws. De beeldgrote van 55 inch is prima en ik moet zeggen dat de kijkhoek idd ook uitstekend is. Vanuit mijn positie praat ik over en hoek van plus/min 40 graden maar is zelfs groter nog met een scherp beeld. Het installeren en bedienen van het toestel is niet al te moeilijk en gaat zelfs intuïtief zonder boekje.
Ik kreeg de tv geleverd met een mooie standaard (niet inbegrepen) Normaal is de tv strak aan de muur te monteren en door zijn platte in dun kader design werkelijk een mooi geheel aan de wand. Het geluid vind ik uitstekend en ik denk niet dat ik de mogelijkheid zal gebruiken om middels de optische aansluiting mijn oude audio te verbinden. Voor mij is de Google Chrome welke al in het OS aan boord is ook zeer welkom daar ik in de toekomst waarschijnlijk meer gebruik zal gaan maken van streaming. Het smart gedeelte met de diverse apps en internetaansluiting is ook prima en werkt snel. De afstandbediening werkt ook perfect. Kortom het testen was een waar genoegen.

Pluspunten

• beeldscherpte
  • geluid
  • aansluitingen

Wesselvanoevelen 13-08-2024

Super mooie TV zowel in looks als in prestaties

Geschreven voor: LG OLED evo G4 OLED55G45LW

De afgelopen weken heb ik deze tv mogen testen van Review.nl, en ben zeer positief over de tv.

We hebben met 2 personen de tv gemonteerd op de tv beugel voor aan de muur. Hierna de installatie gevolgd. en verboden met de wifi. En aangesloten op de sonos.

Het design van de TV is mooi. Dunne TV en kleine randen.

Het beeldkwaliteit is geweldig. de scherpte en helderheid is top. De kleuren komen er heel goed uit.

Geluid van de TV is zeker goed. Maar met de Sonos aangesloten was er net meer beleving.

De TV is erg makkelijk te bedienen. eenvoudige navigatie en instellingen.

De smart functie is super. Zoveel verschillende apps die te downloaden zijn. En makkelijk om door heen te scrollen.

Ook heb ik de PS5 nog getest op de TV. En met gaming was dit geweldig. Zulke mooie kleuren en kraakhelder beeld. Geen lagg. en alles is mega vloeiend.

Na deze test was ik zeer positief over het geheel. Ik zou deze TV zeker aanraden.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gemakkelijk in gebruik