Sony HDR-XR500VE zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony HDR-XR500VE zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

fab87 06-02-2010
Geschreven voor: Sony HDR-XR500VE zwart

Een mooie compacte videocamera met veel mogelijkheden en de keuze tussen autofocus en handmatig focussen houd bij waar de films opgenomen zijn en goede beeld/geluidskwaliteit

voor deze camera zijn nog veel accesoires beschikbaar

Stevos 02-02-2010
Geschreven voor: Sony HDR-XR500VE zwart

Vandaag heb ik deze camera aangeschaft en heb toch wel wat minuntjes ontdenkt.
Nu weet ik niet precies of ik alles goed ingesteld heb, maar globaal gezien moet het kloppen met wat ik wens.

- De foto's die je ermee maakt vallen vies tegen (lijkt wel VGA-kwaliteit)
- De accuduur is niet erg lang (ong. 20 min)
- De hoogste HD stand is relatief klein op de PC, is dit normaal of ben ik wat vergeten in te stellen? (Wanneer ik fullscreen afspeel gaat dat ten koste van de resolutie)
- Is het nu wel of niet mogelijk slow motionbeelden te schieten?
- Wat ik erg jammer vind is de menustructuur. Hij is erg onduidelijk en onlogisch opgebouwd. Canon heeft dit beter voor elkaar.

Helaas vanwege het opladen kon ik hem laat in de middag voor het eerst testen en voor ik alle instellingen goed had was het half donker buiten. Morgen hoop ik betere resultaten te boeken bij daglicht.

Verder is het een erg mooi toestel voor het oog. De manuele focus doet het goed en de rest zal ik nog moeten testen. Gezichtherkenning krijg ik maar niet aan de praat evenals die lachsluiter.

mcjee 19-01-2010
Geschreven voor: Sony HDR-XR500VE zwart

Camera nu ruim een week in bezit

Mijn eerste resultaten:
positief
Geeft mooie scherpe en kleuriijke beelden bij zeer weinig licht
Is snel aan
Sterke flitser
zeer scherp beeld
Stelt snel scherp
Scherp beeld lcd
Zoeker!
gangbaar 37 mm vatting
Makkelijk schakelen tussen enkele handbedieningen en foto en film maken

Negatief
Geen zebra
Geen hulpje bij handmatig scherpstellen
Lopend filmen lijkt een beetje alsof je een dronken zeeman bent (maar niet schokkerig)
Iets ruis te horen bij weinig omgevingsgeluid
Dure memory stick (maar heb je eigenlijk niet nodig met 120 gb)
Geen lanc aansluiting (wel verloopstekker te krijgen van a/v naar lanc!

Overig
Het is avdhc dus als je wilt gaan monteren, calculeer ook de aankoop van een goede editor zoals edius. Die pakt de advhc bestanden om in hoge kwaliteit mpeg2 bestandsformaat waarmee wel normaal te editeren valt op een pc. Niet omgezet is het geen pretje! Daarna kun je naar hdv formaat exporteren zodat je wel je hoge kwaliteit behoud.

dejongpaula 04-12-2009
Geschreven voor: Sony HDR-XR500VE zwart

Gisteren deze Sony HDR XR500VE gekocht, bij Foka in Rotterdam voor € 960,--.
Lang getwijfeld tussen de Sony XR200 en de XR500, maar de doorslag gaf dat de 500 betere specificaties had én een zoeker. Ik was namelijk bang dat ik bij veel zonlicht toch niet gelukkig zou zijn met alleen een lcd-scherm (ben ik namelijk ook niet op mijn fototoestel, vandaar).
Vandaag de eerste opnamen gemaakt en ik ben er tot nu toe erg blij mee. Het filmen gaat heel makkelijk en het menu is in het Nederlands instelbaar.
De bijgeleverde accu NP-FH60 geeft een accuduur van 90 minuten aan. De aangeschafte accu van het merk Jupio NP-FH70 geeft 200 minuten aan en past in de camera. Ook het opladen van de Jupio accu gebeurt in de camera (en hiervoor is dus geen aparte acculader nodig). Op het lcd-scherm wordt met de Jupio accu ook de resterende accu-tijd opgegeven.
Met mijn vorige accu kon ik ruim 2,5 uur filmen dus 1 of meer extra accu's zijn wel aan te raden.
Een klein nadeel vond ik vanmorgen tijdens het filmen dat wanneer je een kort moment niet filmt, maar wel het lcd-scherm open wilt houden om elk moment verder te filmen, dat je dan het scherm niet even uit kunt zetten en dus de batterij verder leegloopt. Misschien is die mogelijkheid er wel maar dat moet ik nog verder uitzoeken.
De gemaakte opnamen heb ik nog niet teruggezien, dus ik kan over het geluid nog niks zeggen. Hopelijk heb ik je met deze review een beetje geholpen. Ik ben blij met de camera en wens je succes met je keuze!

blacktdi 22-11-2009
Geschreven voor: Sony HDR-XR500VE zwart

Net deze camera aangeschaft na een heleboel reviews te hebben gelezen.
Wat een prachtige HD films kun je hiermee maken. Echt, je gelooft je ogen niet. Haar en haar scherp. Ook de optische zoom werkt fantastisch. Even rondlopen met de camera in de hand, de beelden blijven scherp en prachtig van kleur.
Zelfs bij heel weinig licht nog een zeer acceptabel beeld.
Heb de camera nu op mijn Imac aangesloten en dat ging zonder problemen. Imovie vond de camera direct via de USB aansluiting. Het bewerken van de HD beelden verloopt prima en zonder horten of stoten. Eindelijk eens een systeem dat niet steeds vastloopt.
Ook het aansluiten van de camera op een HD TV is echt een eitje via HDMI. Met de bijgeleverde afstandsbediening kun je alles makkelijk bedienen.
Wel een extra batterij gekocht want de standaard bijgeleverde is zo leeg. Kost wel wat extra maar zeker de moeite waard.
Zelfs de foto's die deze camera maakt zijn prima. Niet zo goed een Canon spiegelreflex maar beter dan verwacht.
Zeer tevreden al is de prijs wat aan de hoge kant.

hhk 20-11-2009
Geschreven voor: Sony HDR-XR500VE zwart

Perfecte camera. Schitterende beelden, scherp en mooie kleuren. Een lust om naar te kijken. En zeer stabiel filmen, ben dik tevreden.

IHST 19-11-2009
Geschreven voor: Sony HDR-XR500VE zwart

Ik heb de nieuwste Sony Camcorder High Definition HDR-XR520V geleverd met afstandsbediening aangeschaft.
Deze camera is zowel een camcorder als een digitale fotocamera. Met de GPS positioneringfunctie weet u later precies waar u iedere foto heeft genomen.

De HDR-XR500V kan video opnemen in AVCHD formaat met 1920 x 1080 pixels en 12 megapixel foto''s kunnen worden opgeslagen op een Memory Stick. Deze Sony camcorder beschikt over een 240 GB grote harde schijf die plaats biedt aan 101 uur HD video.
Deze camcorder is onwaarschijnlijk goed.
Heel stabiele beelden en met GPS aan boord een dimensie meer in het presenteren van mijn foto's en video.
Ik gebruik hem intensief en ben zeer te vreden.
Ook de foto's zijn van zeer goede kwaliteit
Ik heb hem bij Pixmania.com
gekocht voor € 1 059
Is ver uit de goedkoopste .

PauldeJong 13-11-2009
Geschreven voor: Sony HDR-XR500VE zwart

Door een grondige voorbereiding en het lezen van veel reviews heb ik deze camera een aantal weken geleden aangeschaft.
Om kort te gaan, dit is echt een topper. Beeldkwaliteit is super echter iets kleurrijker dan zijn voorganger de SR11. Andere merken als Canon, JVC, Panasonic in hetzelfde prijssegment kunnen niet tippen aan Sony. De Panasonic komt er nog het dichtst bij. In goede licht condities leveren ze allemaal een goede kwaliteit maar in zgn "low light" condities levert de Exmor sensor een nagenoeg ruisvrij beeld. Ook de Active SteadyShot is ongevenaard.
Andere negatieve reacties hier gemeldt hebben vaak een andere oorzaak zoals een te trage PC of goedkope TV waardoor beelden niet goed tot hun recht komen. De ingebouwde microfoon is prima maar is zoals alle merken redelijk windgevoelig.
Genoemde nadelen als een plastic behuizing vind ik een zwak argument, toestel voelt gewoon degelijk aan.
Al met al een dijk van een Camcorder, echt een topper in z'n klasse.

herman thissen 01-11-2009
Geschreven voor: Sony HDR-XR500VE zwart

Goede camcorder, maar kan beter.
Hiervoor had ik een Sony DCRtrv20E. Geweldig apparaat voor dat 'tijdvak'. Heeft het 9 jaar volgehouden zonder 1 mankement. DV-bandjes zijn goed te bewerken op de computer.
Wilde een camera met nog beter/makkelijker specificaties.
Bij deze camera is dat gedeeltelijk gelukt.

1 grote vakantie mee gefilmt.
Costa rica en Galapagos alles in hoogste resolutie, zowel boven als onder water. 11uur zonder haperen (zie 13-09-2009 review) van de harde schijf.

Voordelen:
Het beeld is verbazingwekkend mooi scherp en goed van kleur(full HD nog niet kunnen zien, beloofd nog wat).
De harde schijf is veel makkelijker dan dv.
Fotos zijn scherper, ook rechtstreeks van de film.
Touchscreen werkt erg prettig.
Vertraagde opname werkt erg goed, vooral de 3 sec opnemen voor starten is prachtig.
Zeer goede stabilisatie.
Snel starten
Ingebouwde GPS werkt erg goed. Na vakantie in te laden in Google earth. Route goed te zien.

Nadelen:
Camera voelt niet solide (plastic body)
Geluid is ver onder de maat, DCRtrv20 veel beter(externe microfoon nog niet geprobeerd).
Bij snel zwenken van de camera kan hij geen scherpte houden, vooral bij weinig licht.
Belichting is soms een probleem.
Groot nadeel zijn de bestanden in M2TS en vooral in HD1920x1080format. Kan deze bestanden niet fatsoenlijk draaien (haperen een beetje met het bijgeleverde PMB programma). Ook het bewerken gaat traag op Adobe premiere Pro CS4. Ik heb best een snelle processor, maar voor deze bestanden heb je een (veel) snellere computer nodig. Ik heb een x64 gebaseerde PC, Duo-core 2,66Ghz met 4GB intern geheugen.

Geluid is misschien op te lossen met een externe microfoon.
De bestanden zijn met veel geduld toch te bewerken en
de lichtproblemen zijn vaak handmatig bij te stellen.

Al met al toch een goede camera, een beter alternatief ben ik nog niet tegengekomen.

foto/film voorbeelden op facebook
Herman Thissen

FVos 20-09-2009
Geschreven voor: Sony HDR-XR500VE zwart

Met verbazing lees ik dat veel reviewers deze camera een tien (10) voor beeldkwaliteit geven. Zelf heb ik deze camera een paar weken in bezit en hoewel ik de kwaliteit van het beeld zeer acceptabel vind , is het zeker geen tien waard. Soms zie je overbelichte partijen ook als je met de zon in de rug filmt en bij snel zich van de ene kant naar de andere kant van het beeld verplaatsende onderwerpen ontstaat heel wat onscherpte. De groothoekfunctie valt tegen en vereist een additionele voorzetlens van € 200,00. De gebruiksmogelijkheden van mijn zeven jaar oude Sony VX2000 waren beter dan van deze camera. Alles dient via menu's te worden ingesteld en ook de lens kan niet rechtstreeks maar met een draaiknop worden bediend. Een iLink aansluiting ontbreekt. De geluidsopnamen zijn redelijk maar in feite kan je van zo’n kleine microfoon ook niet meer verwachten. Dat Sony Mac gebruikers niet ondersteunt met software is een keuze die wellicht door commerciële motieven wordt ingegeven en die ik kan billijken. Maar geef dat dan duidelijk op de website weer. Wanneer ik dit had geweten had ik met meer belangstelling naar een ander merk omgezien.

Jer Dee 13-09-2009
Geschreven voor: Sony HDR-XR500VE zwart

vorige week aangeschaft. Gisteren voor het eerst wat video en foto opanmes gemaakt. Goed beeld en geluid. Echter....af en toe weigert hij weg te schrijven naar de HDD. Geeft dan ook de melding dat de HDD niet toegangelijk is (???). Ik zag in een eerdere review dat men ook geluid af en toe mist. Dit had ik dus ook bij de opnames die de melding geven. Je bent aan het filmen totdat de foutmelding komt, maar tijdens het afspelen stopt de opname al eerder en valt eerst het geluig weg. Een gelijk verhaal bij mijn officiële Memory Stick Pro. Zegt in eerste instantie dat de kaart niet goed is....vervolgens foutmelding wegklikken en komen de opanames gewoon op kaart. Zeer slecht! Ik ga dit aanmelden bij Sony en op wat forums zoeken of er meer mensen zijn die hier last van hebben.

Simplisico 04-09-2009
Geschreven voor: Sony HDR-XR500VE zwart

Eerste HD camcorder die ik heb.
Mooi strak beeld, eenvoudig in bediening. Werkt ook goed in minimale lichtcondities.

Grivo 23-06-2009
Geschreven voor: Sony HDR-XR500VE zwart

Een uitstekende camcorder, hoewel ik geen Sony freak ben
Ik heb de Sony HDR-HC3 en de Panasonic HDC-TM300 ervaren, en moet zeggen dat de XR500VE er voor mij het best uitkomt
De beeldkwaliteit staat voor mij op nummer 1, overdag zijn de XR500 en de Panasonic vergelijkbaar, maar bij low light steekt de XR er met kop en schouders bovenuit
Soms heb ik de indruk dat de XR500VE beter omgaat met weinig licht dat met te veel licht
De stabilisatie is geweldig, het lijkt soms wel of je bezig bent met een gemotoriseerde arm, beetje jammer dat scherpte en kleuren niet echt te regelen zijn, ook de handleiding kon uitgebreider, maar dat zijn eigenlijk niet zo'n grote minpunten, voor mij althans
Ook het geluid is van zeer hoge kwaliteit, natuurlijk bij veel wind heb je altijd windruis, maar valt best mee
Het is ook een handig toestel, dat snel opstart door middel van het uittrekken van de zoeker, of het openen van het lcd scherm
Ik heb eigenlijk nog maar weinig minpunten kunnen vinder, eigenlijk wou ik de Canon FH S10, maar die heeft geen zoeker, en dat is een must voor mij, maar zeker geen spijt van de ik de Sony HDR-XR500VE heb gekocht, en zoals overal te lezen, in low light is hij overal de winnaar, want voor die prijs wil ik ook wel iets hebben
Opgelet heb er lang naar gezocht, maar de XR500E (dus geen VE) versie schijnt zonder GPS te zijn
De GPS functie, eerst had ik zoiets van yee, maar dat was er snel af, volgens mij een beetje zinloos, en te weinig gedetaieerd, had liever wat meer instellingen gehad, (vooral kleur en scherpte) i.p.v. GPS
Heb er ook de wide angel, Sony VCL-HGA07 bijgekocht werkt uitstekend met deze camcorder, al moet je altijd rekening houden met soms wat zonnevlekken
Ik ben tevreden met mijn aankoop

svenmeij 04-06-2009
Geschreven voor: Sony HDR-XR500VE zwart

Na lang zoeken en vergelijken heb ik gekozen voor de HDR- XR500VE van Sony. Mijn overwegingen waren: grote sensor (lichtgevoelig), touchscreen, goede lens en grote harddisk.

Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de camera. Het beeld is erg scherp (zeker op de hoogste HD stand: 1920x1080i). Het geluid is prima. De camera heeft een ingebouwde zoom-microfoon functie. De touchscreen werkt ook erg intuitief. Er zijn wel heel veel settings in te stellen, maar als je dat niet wilt is er een Easy-Cam optie die alle moeilijke features weghaalt. De ingebouwde GPS heeft soms wel even nodig om signaal te hebben, maar het mooie is wel weer dat er kaarten op de camera ingebouwd zijn en dat je dan precies kan zien waar je bent.

De features als gezichtsherkenning en smile-shutter werken prima: zelfs als iemand lacht tijdens het filmen wordt er een foto weggeschreven.

Wat ik heel belangrijk bij een camera vind is hoe hij functioneert in het (bijna) donker. Ook hier is de 500ve een topper! Ik heb maar weinig camera's gezien die nog zo zuiver filmen (op low-lux stand) als de 500ve. Natuurlijk blijft er altijd wat ruis, maar wat verwacht je van een consumentencamera.

Ook niet onbelangrijk: de camera start supersnel op. Schermpje openklappen en hij is gebruiksklaar! Geen knopjes indrukken of wat dan ook.

Last but not least: de bijgeleverde software is erg simpel en bied genoeg functionaliteit. En nu helemaal mooi: Sony levert een stand-alone DVD burner bij een aantal HD camera's!

Henkie1 04-06-2009
Geschreven voor: Sony HDR-XR500VE zwart

Wat een goede videocamera, beeld is echt kraakhelder, scherper dan canon die ik hiervoor had, zeker ook in donkere ruimtes. GPS is en leuke extra. Ik ben super tevreden!

naam 56 18-05-2009

Beoordeling HDR-XR 500v e
Ik heb de camcorder een week in huis ,en moet je zeggen dat ik onder de indruk ben van de beeld kwaliteit het is erg natuurljk ,en zeer scherp gewoon geweldig ik heb div camera,s gehad ook sony dv o.a een 3ccd 900v was toen ook de beste ook in weinig licht ,maar deze is voor mij het beste .Ook vind ik het zeer makelijk om met kaartjes te filmen met namen een camera de TM -300 van panasonicen deze ziet er ook gewelding uit en de mogelijkheden zijn goed maar deze camera was tijdens gebruik
wel minder scherp en niet erg natuurlijk helaas want ik viel hier op mag ik wel zeggen de buiten opnamen kleur vielen mij niet tegen maar de scherpte wel vooral als er weinig licht was en beweging en dat heb je hier nu een maal op vakantie in een warm oord niet altans is te hopen .
conclusie sony voor mij de winnaar
dan cannon dan de hdc-tm 300 .
Als sony nu een camera gaat maken met een 3 ccd mos chip
en gaat opnemen op kaartjes dan is hij zeker de beste .