VR-bril kopen: tips voor de beste virtual reality headset
Inhoudsopgave
Virtual reality is een geweldige ervaring die heel veel toevoegt aan games, maar die ook allerlei andere toepassingen heeft. Maar wat is nou de beste VR bril? Waar moet je op letten? Een virtual reality bril kopen draait niet alleen om hardware, maar vooral om wat je ermee kunt. Wij vergelijken de diverse mogelijkheden . Zo ontdek je wat de beste ervaring geeft en of GearVR een goedkope vervanging kan zijn van een Oculus Rift set.
Het was misschien lange tijd sciencefiction, maar inmiddels liggen ze gewoon in de winkel: virtual reality brillen. Of liever: ze liggen weer in de winkel. In de jaren ’90 van de vorige eeuw waren al een aantal bedrijven druk bezig om een VR set aan de man te brengen, maar helaas bleek de techniek (en vooral de computerkracht) ontoereikend om een goede ervaring te bieden. VR verdween tijdelijk uit het zicht, om in 2012 opeens weer alle aandacht te krijgen. De jonge uitvinder Palmer Luckey liet toen een prototype zien van een VR-bril die wél goed werkte. Niet lang daarna werd zijn kleine start-up overgenomen door Facebook en werd VR opeens een miljardenbusiness.
Wat is virtual reality?
Virtual reality is een techniek die je de illusie geeft dat je ergens anders bent. Je kunt dankzij de VR-set vrij rondkijken en (mits je speciale vr-controllers hebt) voorwerpen in je omgeving aanraken, oppakken en gebruiken. Je ziet de wereld in 3D en bij veel toepassingen kun je ook rondlopen in de gesimuleerde omgeving. Een VR-ervaring vult je hele blikveld en als de app of virtual reality-film goed is ontworpen, ‘vergeet’ je even dat het allemaal niet echt is. Dat gevoel noemen we ook wel ‘presence’.
Maar hoe werkt een vr bril dan? Het principe erachter is niet zo ingewikkeld. Misschien herinner je je de ‘Viewmaster’ nog. Dat is zo’n plastic masker waarin je een schijf stopt met stereoscopische plaatjes. Als je door de zoekers kijkt, lijkt de afbeelding in 3D. Dat is ook hoe een VR-bril werkt. De VR-bril toont steeds twee verschillende beelden, voor elk oog één.
De beelden verschillen een klein beetje van elkaar, net zoals onze ogen in het echt twee net even verschillende beelden naar onze hersenen sturen. Hierdoor ervaren we wat we zien als driedimensionaal. Een VR-bril heeft bewegingssensoren. De computer (of smartphone) genereert de beelden op basis van de kijkrichting van de gebruiker. Zo ontstaat de illusie van een 3D-wereld waarin je vrij kunt rondkijken.
VR op pc
De beste ervaring heb je op de pc. Voor je een VR-bril aanschaft, is het belangrijk om te controleren of je computer krachtig genoeg. Je hebt als processor minimaal een i5 6400 nodig. De aangeraden videokaart is een R9 290 van AMD of een GTX970 van Nvidia. De videokaart is de belangrijkste factor: hoe beter die is, hoe beter je VR-ervaring.
Wat betreft de VR-bril kun je kiezen uit een aantal verschillende systemen. Om te beginnen is er de Oculus Rift. Standaard wordt deze geleverd met twee bewegingscontrollers, ingebouwde koptelefoon en twee sensors. De sensors zijn nodig om de bewegingen van de headset en de controllers in de ruimte te kunnen volgen. Twee sensors is voldoende voor staand en zittend VR-gebruik. Wil je vrij rondlopen door de kamer in de virtuele wereld (‘room scale’), schaf dan een derde sensor aan.
Grote concurrent van Oculus is HTC met de Vive headset. Ook deze wordt standaard geleverd met twee bewegingscontrollers en twee sensors. Bij Vive zijn de twee sensors echter voldoende om een hele kamer te volgen. Je hoeft dus geen derde aan te schaffen voor kamervullende VR. De Vive heeft geen ingebouwde koptelefoon. HTC verkoopt ook de Vive Pro met een iets hogere resolutie en ingebouwde koptelefoons, maar zonder sensors. Die moet je er dan nog los bijkopen, anders werkt hij niet.
Tenslotte is er nog Windows Mixed Reality. Dit zijn headsets van verschillende fabrikanten die volgens Microsofts Windows MR-specificaties werken. Het grootste verschil met Vive en Rift is dat deze headsets geen externe sensors nodig hebben, maar via ingebouwde camera’s de bewegingen van de headsets en controllers door de ruimte volgen. Dit heeft nadelen, bijvoorbeeld als je de bewegingscontroller achter je rug houdt en hij uit het blikveld van de camera’s is.
Software
Aangezien alle PC VR-systemen dezelfde mogelijkheden hebben, is je keuze vooral afhankelijk van de software. Een Oculus Rift kopen betekent toegang tot het grootste aanbod. De Rift is namelijk compatible met alle exclusief voor Oculus ontwikkelde games én met alle VR-software die je kunt kopen op het Steam platform. HTC Vive is een wat beperkte gaming bril, aangezien deze alleen software van Steam kan draaien. Met een hack is het wel mogelijk Oculus Home-games op een HTC Vive te gebruiken, maar met aanmerkelijk minder goede visuele prestaties.
Windows MR draait ook geen Oculus games maar wel een groot deel van alle Steam VR-software. Er is een handvol exclusieve apps die alleen op Windows MR draait. Die apps zijn nu in ieder geval nog niet indrukwekkend.
VR op je console of op PC
Als je geen virtual reality PC in huis hebt maar wel een PS4 of PS4 Pro, kun je een Playstation 4 VR-bril overwegen. PS VR is Sony’s eigen headset met een goede beeldkwaliteit. Voor de headset heb je wel een Playstation Camera nodig. Sommige pakketten worden zonder deze camera verkocht; je moet de camera er dan los bij kopen, anders werkt de PSVR niet. Aanbevolen zijn ook de Move controllers, die werken als VR-bewegingscontrollers.
Hoewel PSVR een heel goede ervaring geeft voor een relatief aantrekkelijke prijs, zijn er wel wat nadelen. Het is met PSVR niet mogelijk om room scale (kamervullende) VR te beleven. Daarnaast is de Playstation Camera een stuk minder precies dan de sensors van Rift en Vive. Bovendien is een PS4 een stuk minder krachtig dan een PC, wat betekent dat spellen grafisch wat minder zijn. Dit betekent niet dat de Sony VR-bril een slechte ervaring geeft, maar het is wel een VR-platform met een paar beperkingen.
VR met je smartphone
Als je geen krachtige PC of console hebt, kun je met bijna elke smartphone ook al wat dingen uitproberen. Aan de meest goedkope kant van het spectrum hebben we ‘Cardboard’. Dit is een verzamelnaam voor eenvoudige maskers met lenzen, waar je je iPhone of Android toestel in schuift. Voor beide platformen zijn diverse eenvoudige VR-apps verkrijgbaar. Hierbij moet je denken aan gesimuleerde achtbanen en eenvoudige schietspellen waarbij je richt door naar het doelwit te kijken.
Een stap daarboven vinden we GearVR. Dit is een speciale VR-bril die is ontworpen door Samsung en Oculus. Een Gear VR lijkt op cardboard, in de zin dat je er een smartphone bij nodig hebt. Dit moet dan wel een compatibele Samsung telefoon zijn, zoals de S6, S7 of S8. De GearVR-bril is veel geavanceerder dan cardboard, en heeft eigen sensors aan boord om hoofdbewegingen veel preciezer te registeren. De ervaring van GearVR is daardoor ook een stuk beter. Ook zijn er ruim 1000 speciale apps voor GearVR ontwikkeld, die veel geavanceerder zijn dan wat je met cardboard kan doen.
Stand-alone VR
Wie geen Samsung telefoon heeft, kan voor relatief weinig geld dezelfde ervaring als GearVR in huis halen in de vorm van Oculus Go. Dit is een standalone VR-bril met controller, waar je geen smartphone of PC voor nodig hebt, maar die wel hoogwaardige VR kan tonen. Oculus Go is bovendien compatibel met bijna alle Gear VR-apps.
Er zijn meerdere standalone headsets op de markt (of staan op het punt van verschijnen), en allemaal hebben ze gemeen dat ze vooral interessant zijn voor mediaconsumptie. Zo kun je met Oculus Go Netflix kijken op een virtueel grote televisie. Handig voor onderweg of als je iets anders wilt zien dan je huisgenoten.
Waar moet je op letten als je een VR-bril koopt?
Zoals met alle hardware is de belangrijkste vraag: wat wil je er mee doen? Onderzoek daarom het software-aanbod van de diverse systemen en kijk waar je de meeste content vindt die je aanspreekt. Bepaal ook of je graag room-scale VR wilt ervaren. Dit is wel de meest enerverende soort VR, maar niet iedereen heeft er de ruimte voor. Je hebt al snel 3x4 meter vrije ruimte nodig en een VR-bril voor PC. Zowel Rift, Windows MR als Vive zijn goed in room scale; PSVR kan dit helemaal niet. De huidige generatie stand-alone is ook niet geschikt voor kamervullende VR.
Ten slotte is het goed om vooral zelf VR eens uit te proberen voor je er aan begint. Het is een ervaring die moeilijk in woorden is uit te drukken.
Handige accessoires voor je VR-set
Er zijn allerlei accessoires die je VR gameset compleet maken. Voor Rift en Vive zijn er bijvoorbeeld vervangende ‘gezichtsmaskers’ die comfortabeler zijn dan de standaard bijgeleverde. Als je veel VR-demo’s wilt geven, zijn wegwerp-maskerdoekjes erg handig. Die absorberen het zweet van de gebruiker en houden je masker fris.
Ben je een fanatieke shooter-speler, dan is er voor PSVR een speciale ‘geweergrip’ verkrijgbaar waardoor het vasthouden van een wapen heel realistisch aanvoelt. Voor Vive-gebruikers tenslotte is het te overwegen om een ‘audiostrap’ te kopen. Die voegt aan de HTC VR-bril een goede ingebouwde koptelefoon toe.